Citat:
Da er det jo merkelig at dere ikke har begynt å ta innholdet til etteretning.
Det er smått påfallende at dere ikke evner å diskutere dette på en seriøs måte, det er den ene abstrakte teorien etter den andre, som bla at Riksadvokaten har valgt henleggelseskode basert på Tom Hagens følelser eller at han er redd for å bli presset i etterkant. Strålende.
Jeg savner jo fortsatt svar på noen enkle spørsmål. Hvis Tom Hagen har planlagt alt, hvorfor ble ikke kidnappingsscenarioet fullført? Hvorfor uteble kontakten med motparten, noe påtalemyndigheten selv har understreket var med på å mistenkeliggjøre Tom Hagen, en motpart som tilsynelatende ikke var interessert i pengene. Hvorfor ikke sørge for å avslutte ved å sende en enkel melding om at AEH er blitt drept som følge av at man har kontaktet politiet, at man ikke har mottatt pengene, for så å sende dokumentasjonen på drapet anonymt. Hvorfor velger man i det hele tatt å iscenesette kidnapping for å skjule et drap, kidnapping mot løsepenger skjer omtrent ikke og i tillegg så sørger det for at hele livet til familien til offeret vil bli gjenstand for en grundig etterforskning i håp om å avdekke potensielle gjerningsmenn. Man åpner jo umiddelbart opp alt av dører for en etterforskning. En fingert kidnapping vil jo også medføre økt risiko for å etterlate tekniske spor, både fra handlingen og planleggingsstadiet. Man vet jo også at uten et endelig utfall, så vil jo mistanken og saken henge over familien til evi tid med enorm oppmerksomhet i media. Det er jo en helt idiotisk forbrytelse å planlegge for å dekke over en annen forbrytelse. Hvis man er kapabel til å gjennomføre noe slikt, hvorfor går man ikke da for det enkleste? Den vanligste dødsårsaken blant norske kvinner er hjerteinfarkt og det obduseres omtrent ikke i Norge. Ingen hadde stilt spørsmål ved et slikt utfall.
Nei, Lagmannsretten traff særdeles godt for 4,5 år siden. Her er det ikke skjellig grunn til mistanke
At Øst Politidistrikt har kjørt seg fullstendig fast i denne saken, er soleklart. Når alt man sitter igjen med er ubetydeligheter, indisier som kan tolkes i flerfoldige retninger og ikke et eneste konkret bevis som taler for skyld, etter 5 år med en etterforskning som i all hovedsak har dreid seg om Tom Hagen som gjerningsmann, så er det jo alt annet enn bra det de har levert. Jeg skjønner de godt, jævla godt, hvis de har levert henstilling om henleggelse etter bevisets stilling. Det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde dummet meg såpass ut over såpass mange år.
Kihle er advokat. Journalister praktiserer selvjustis. Advokater må følge norsk lov. Det er klienten som bestemmer hva advokaten skal si og gjøre. Advokaten kan bare gi råd eller ta snippesken sin og gå.