2024-10-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg bor i Norge. Vi nordmenn tror at myndighetene vil oss vel. Selvfølgelig har noen snakket sammen, men likevel tviler jeg ikke på at konklusjonen er riktig.

Det har vi en lei tendens til å gjøre. Noe vi burde slutte med da det gang på gang viser seg at mange ikke er tilliten vår verdig.
Jeg har ikke til hensikt å få deg til å tvile på at konklusjonen er riktig. Jeg stiller spørsmål ved hvordan dette gikk fra henleggelse på bevisets stilling til intet straffbart forhold bevist når ingen inntil videre har gjort rede for hva som har tilkommet av beviser i saken de siste to månedene som gir Riksadvokaten et solid grunnlag for å ta i bruk den henleggelseskoden han valgte å benytte.
Citera
2024-10-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
Det er bare å legge dette bak seg. Politiet møtte sik overmann, ferdig snakka. Jeg så dette komme for flere år siden. Politiet skal også kunne rettferdiggjøre ressursbruken. Hvis ikke bevis i saken, er det bare å glemme det.

Politiet møtte ikke sin overmann. Politiet møtte seg selv i døren, med alle sine fordommer.
Citera
2024-10-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det har vi en lei tendens til å gjøre. Noe vi burde slutte med da det gang på gang viser seg at mange ikke er tilliten vår verdig.
Jeg har ikke til hensikt å få deg til å tvile på at konklusjonen er riktig. Jeg stiller spørsmål ved hvordan dette gikk fra henleggelse på bevisets stilling til intet straffbart forhold bevist når ingen inntil videre har gjort rede for hva som har tilkommet av beviser i saken de siste to månedene som gir Riksadvokaten et solid grunnlag for å ta i bruk den henleggelseskoden han valgte å benytte.

Politiet redegjorde jo for dette i dag. De har brukt energi på å bevise at TH er uskyldig og konkludert med at det er han. At de prøver seg med at bevisene ikke er gode nok, men at den voksne personen i rommet konkluderer med «intet straffbart forhold bevist», er heldigvis et eksempel på at systemet fungerer.
Citera
2024-10-18, 19:16
Medlem
Citat:

Hvorfor må det ha kommet nye beviser de siste to månedene? Det er jo ikke verre enn at Riksadvokaten har vurdert helheten og de samlede bevisene for/mot Tom Hagen. Jeg minner igjen om at påtalemyndigheten ikke hadde nok til å holde Tom Hagen i varetekt, og det er i seg selv en skandale mht slingringsmonnet de har. Politiet har, som jeg har sagt hele tiden, ingenting som helst av reelle beviser.
Citera
2024-10-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
Det er bare å legge dette bak seg. Politiet møtte sik overmann, ferdig snakka. Jeg så dette komme for flere år siden. Politiet skal også kunne rettferdiggjøre ressursbruken. Hvis ikke bevis i saken, er det bare å glemme det.

Jeg tendenserer til å være enig. Når politiet i dag seks år inn i denne etterforskningen etterspør tips i saken burde det ikke betvilges ei krone til videre etterforskning av denne saken. Amatører!
Citera
2024-10-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Hvorfor må det ha kommet nye beviser de siste to månedene? Det er jo ikke verre enn at Riksadvokaten har vurdert helheten og de samlede bevisene for/mot Tom Hagen. Jeg minner igjen om at påtalemyndigheten ikke hadde nok til å holde Tom Hagen i varetekt, og det er i seg selv en skandale mht slingringsmonnet de har. Politiet har, som jeg har sagt hele tiden, ingenting som helst av reelle beviser.

Bare indisiesuppe, fordommer og tunnelsyn. NB! De har ikke vond vilje. De er bare dumme.
Citera
2024-10-18, 19:24
Medlem
Citat:
Politiet redegjorde jo for dette i dag. De har brukt energi på å bevise at TH er uskyldig og konkludert med at det er han.

Og grunnen til at de ønsket henleggelse på bevisets stilling var da?
Citera
2024-10-18, 19:27
Medlem
Citat:
Og grunnen til at de ønsket henleggelse på bevisets stilling var da?

Fordi de ikke ønsker en brutal dom over sin egen etterforskning.
Citera
2024-10-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten

Fordi denne henleggelseskoden innebærer at bevisene i saken med særlig styrke taler mot at personen har begått en straffbar handling. Dersom de 40-50 tusen sidene forelagt riksadvokaten inneholdt slike bevis ville politiet ikke kunnet gått for henleggelse på bevisets stilling. Og heller ikke statsadvokaten.
Citera
2024-10-18, 19:37
Medlem
Citat:
Fordi de ikke ønsker en brutal dom over sin egen etterforskning.

Politiet er i denne saken gang på gang gitt grønt lys for videre etterforskning og opprettholdelse av siktelsene i saken. Hvem og hva har gitt dem grønt lys tror du?
Citera
2024-10-18, 19:40
Medlem
Citat:
Politiet er i denne saken gang på gang gitt grønt lys for videre etterforskning og opprettholdelse av siktelsene i saken. Hvem og hva har gitt dem grønt lys tror du?
Grønt lys for videre etterforskning gis vanligvis av en påtalemyndighet, som kan være en aktor eller en riksadvokat, avhengig av sakens alvor og jurisdiksjon. I noen tilfeller kan også en etterforskningsleder i politiet fatte beslutningen, men det er påtalemyndigheten som har det endelige ansvaret for å avgjøre om en sak skal forfølges videre gjennom rettssystemet. Tror ikke dette gir deg en god grunn for å grave deg ned i et konspiratorisk kaninhull.
Citera
2024-10-18, 19:42
Medlem
Citat:
Fordi denne henleggelseskoden innebærer at bevisene i saken med særlig styrke taler mot at personen har begått en straffbar handling. Dersom de 40-50 tusen sidene forelagt riksadvokaten inneholdt slike bevis ville politiet ikke kunnet gått for henleggelse på bevisets stilling. Og heller ikke statsadvokaten.

Omtrent som at de gikk til pågripelse og ba om varetekt, selv om bevisene ikke holdt.

Når dere er såpass korka at dere tror at Riksadvokaten har landet på henleggelseskoden for å unngå bråk med Tom Hagen, så illustrerer dere jo ganske greit hvorfor dere har hatt så enorme problemer med å treffe rett i denne saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in