2024-10-18, 21:48
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, men ni tror att alla är en Gud, vilket skriftstället inte säger något om.

Har käkat av brödet och druckit av vinet på domens dag, när slutar mardrömmen här nere på jorden?

Vilka andra gudar finns det där ute i dödens rike?
Citera
2024-10-18, 21:49
Avslutad
Citat:
Visst, men ni tror att alla är en Gud, vilket skriftstället inte säger något om.

Det beror ju på. Eller hur?

Ifall Joh 1:1 verkligen säger att "Ordet var Gud" så måste vi ju fundera över saken. Eller hur ska vi förstå aposteln Tomas förklaring när han bekänner att Jesus är hans Gud?

Kan du ha förståelse för att jag inte håller med dig?
Citera
2024-10-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det beror ju på. Eller hur?

Ifall Joh 1:1 verkligen säger att "Ordet var Gud" så måste vi ju fundera över saken.

Fast enligt koinegrekiskan står det "ORDET VAR GUD" eftersom små bokstäver inte hade uppfunnits på den tiden.

Citat:
Eller hur ska vi förstå aposteln Tomas förklaring när han bekänner att Jesus är hans Gud?

Det står inte: "Jesus, du är min Gud", han riktar orden till Gud i himlen.

Citat:
Kan du ha förståelse för att jag inte håller med dig?

Nej, inte riktigt, om man menar att Gud är treenig så blir hundratals skriftställen ologiska, och bara några få skriftställen kan vändas till treenighetslärans fördel.

Tänk t.ex. vad Jesus säger strax innan Tomas:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." (Joh 20:17 Bibel2000)

I det här skriftstället säger Jesus tydligt att lärjungarnas Gud är fadern: "er fader...och er Gud"

Om Jesus hade varit Gud, så hade han sagt till lärjungarna "jag är er Gud", men aldrig någonsin säger han så, något som Paulus upprepar:

"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:5,6 Bibel2000)

Det står inte: "så har vi bara en Gud: fadern, sonen och den heliga anden".
Citera
2024-10-18, 22:19
Avslutad
Citat:
Fast enligt koinegrekiskan står det "ORDET VAR GUD" eftersom små bokstäver inte hade uppfunnits på den tiden.

Nej, inte riktigt, om man menar att Gud är treenig så blir hundratals skriftställen ologiska, och bara några få skriftställen kan vändas till treenighetslärans fördel.

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." (Joh 20:17 Bibel2000)

I det här skriftstället säger Jesus tydligt att lärjungarnas Gud är fadern: "er fader...och er Gud"

Om Jesus hade varit Gud, så hade han sagt till lärjungarna "jag är er Gud", men aldrig någonsin säger han så, något som Paulus upprepar:

Till och med enligt Nya Världens översättning (Jehovas Vittnens översättning) utbrister aposteln Tomas, precis som jag, att Jesus är:

- Min Herre och min Gud! (Joh 20:28)

Det enda jag vill är att lugna ner diskussionen och förstå den historiska kontexten. Min poäng är att kristna i alla tider har trott på Fadern och Sonen och den helige Ande.

Det är allt som behövs. Lugn.

Självklart uppstår frågor när man gräver in i saken, men i princip behövs inget mer.
Citera
2024-10-18, 22:56
Medlem
Citat:
Till och med enligt Nya Världens översättning (Jehovas Vittnens översättning) utbrister aposteln Tomas, precis som jag, att Jesus är:

Det enda jag vill är att lugna ner diskussionen och förstå den historiska kontexten. Min poäng är att kristna i alla tider har trott på Fadern och Sonen och den helige Ande.

Det är allt som behövs. Lugn.

Självklart uppstår frågor när man gräver in i saken, men i princip behövs inget mer.

Och Jesaja profeterade:

Jesaja 7:14

14 Därför ska Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel

Immanuel = Gud med oss.
Citera
2024-10-18, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Och Jesaja profeterade:

Jesaja 7:14

14 Därför ska Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun ska bli havande och föda en son, och hon ska ge honom namnet Immanuel

Immanuel = Gud med oss.

Amen.
Citera
2024-10-18, 23:08
Medlem
Citat:

Du suddar ut Johannes 1:3-4?

Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus

Allt blev alltså till genom honom, Ordet, och utan honom blev ingenting till.

Vem är skaparen? Ordet som enligt dig inte är Gud? Eller Gud som i Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden?

Dessa "oss" i 1 Mosebok, till vilkas avbild vi skapats?
Citera
2024-10-19, 06:09
Medlem
Kristus skapade världens grund som människa och efter sin död och uppståndelse så är han den allsmäktige och han existerar icke-rumsligt och är därför existerande i all tid. All tid inkluderar tiderna innan och samtida med att han var människa.

Förstår man detta så har man svaret på Johannesevangeliets första kapitel och svaret på alla de ställen där sonen kan peka på fadern som större och att han ska stiga upp till honom et.c..

Sonen BLIR Gud den allsmäktige när han uppstår.

Detta är svaret på var Gud kommer ifrån och vem han är och han är en enda. Jesus Kristus.

JV syndar när de ber till en okänd gud utan härkomst och dessutom gör det i namnet av den sanne och ende guden Jesus Kristus samtidigt som de håller honom för en mindre gud vid sidan av Gud.

Vakttornet kommer falla när Kristus den allsmäktige kommer.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-19 kl. 06:15.
Citera
2024-10-19, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du suddar ut Johannes 1:3-4?

Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus

Allt blev alltså till genom honom, Ordet, och utan honom blev ingenting till.

Vem är skaparen? Ordet som enligt dig inte är Gud? Eller Gud som i Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden?

Dessa "oss" i 1 Mosebok, till vilkas avbild vi skapats?
Det finns inga "oss" som skapade världen:

Jes 44:24...Jag, Herren,
är den som har gjort allt,
den som ensam har spänt ut himlen
och brett ut jorden.
Vem var med mig?

Vi är lika honom för att han var en av oss.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-19 kl. 06:27.
Citera
2024-10-19, 06:35
Medlem
Citat:

Om du berättar för någon att du har råkat ut för en olycka, och personen säger: "oh Herre Gud!", betyder det att personen dyrkar dig som Gud?
Citera
2024-10-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns inga "oss" som skapade världen:

Jes 44:24...Jag, Herren,
är den som har gjort allt,
den som ensam har spänt ut himlen
och brett ut jorden.
Vem var med mig?

Vi är lika honom för att han var en av oss.
Ja Jesus är skaparen, men skapelseberättelsen berättar om flera som deltog i skapelsen, till vilka vi skapades lika.

Vi lever i begränsade dimensioner, den fysiska världen, med begränsad förståelse för dom högre och större dimensionerna, det andliga som Gud tillhör.

Hade vi haft förmåga att greppa detta gudomliga fullt ut hade vi fått mer information. Nu har Gud valt att presentera sig i dessa tre former, Gud Fadern, Gud Sonen och Gud den Helige Anden. Det får vi helt enkelt acceptera.

Det finns bara en Gud, men som visualiserar sig i tre personer. Som vatten, som kan visualiseras i tre former, gas, flytande och is t.e.x.

Mänskligheten kallar det för treenighet, men först när vi får träffa Herren, in person, kommer vi förstå fullt ut hur det hänger ihop.
Citera
2024-10-19, 07:49
Medlem
Citat:
Om du berättar för någon att du har råkat ut för en olycka, och personen säger: "oh Herre Gud!", betyder det att personen dyrkar dig som Gud?
Nu sa han inte "Herre Gud", utan "min Herre min Gud! ".

Så enligt dig lät Herren detta nedtecknas som vittnesmål till alla framtida generationer, för att Herren INTE är Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in