Citat:
Ursprungligen postat av
LittleGreenInvest
Jag vill säga att ditt drömkoncept sög. Du har heller ingen tanke utan kopierar någon obskyr man från Grekland. Vilket har den största skuldkvoten i Europa. Varpå jag har ett exempel på en auktoritär stat som har lyckats. Singapore. Jag vann du förlorar ditt namn borde vara EttVykort för du försvann så snabbt.
Jag vet inte på vilket sätt du menar att Platon har den största skuldkvoten. Jag delar inte hans åsikter, då man kan se att det han sa inte stämmer. Så jag kopierar inte honom, utan visar bara att den tidigare debattören som använde ett(1) citat från honom, för att motivera sina egna åsikter, inte ens hade läst boken och inte kunde sätta citatet i sitt sammanhang, eller ens visste vad Platon faktiskt sagt om demokrati.
Platon hade egentligen ingen ideologi eller skapade någon, utan jämförde bara olika styrelseskicka från den tidens Grekland. Så han är nog inte skyldig till något alls. Själv ansåg han att monarkier var bäst. Så skulle världen följa honom, vilket man kanske gjorde oavsiktligt i två tusen år efter honom, skulle demokratierna aldrig ha uppstått. .
Singapore är en auktoritär stat, för att de måste för att hålla ihop den. Så är det i alla multietniska länder och kan även bli här. Skillnaden i Singapore är att de olika etniciteterna faktiskt kommer från vissa folkgrupper, men skulle som etnisk homogen stat, inte ha behövt vara auktoritär. Man har liksom här idag, en låtsasdemokrati.
Men nu var förstås frågan varför inte alla auktoritära stater är framgångsrika. Kan man inte visa att alla är det, faller förstås auktoritära stater i sig som ett framgångsrecept. Medan etniskt homogena demokratier i väst och öst, alltid är framgångsrika. Problemet med auktoritära stater är förstås, att de är just det. De måste förtrycka folket. Vill du vara förtryckt? Är det något du drömmer om?
Den med den absolut största skuldkvoten är förstås Marx. Ingen är ens i närheten av vad hans påhitt har ställt till med. Varje gång man försöker implementera hans idéer, skapar man dåliga auktoritära stater.
Jag menar att även idag, när man pratar om liberal demokrati, så skapar det en auktoritär demokrati där man måste ha vissa marxistliberala åsikter och förtrycker de som har andra åsikter. Men eftersom den faktiskt är auktoritär och undertrycker yttrandefriheten är det inte en demokrati längre, utan något annat, men skapad med andra metoder än öppet förtryck och liknar på det sättet Singapore.
Så om du vill ha en auktoritär stat, så har du kanske fått precis som du vill och bör då omhulda den och vara nöjd. Eller tror du i din totala enfald, att en auktoritär stat alltid har samma åsikter som dig själv, är du förstås en idiot.