Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-29, 15:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nu börjar jag förstå flödet av tidningar.

Minns när jag tidigt Söndagen den 2 mars 1986 delade ut DN till dörren i Mellansverige.

Det är mitt starkaste minne, "Palme mördad" eller nått sånt.

Tänkt ibland att jag kanske fick åka ut på lördagen. Men det tar tid för nyheter i pappersform.

Var SE aldrig med i DN? Hittills har man sett SVD, AB, Expressen och Aftenposten. Eller finns det andra tidningar han kan vart med i ?
Inte en enda träff för vår Skandiaman i mars 1986 i DN. Det närmaste var ett vittne i lång mörk rock som sprungit efter mördaren, en liten notis i DN den 2 mars.

En träff för "Stig Engström" men det var inte vår Stig, moderat i och för sig men på fel ställe, i Salem.

Han lyckades inte imponera på DN verkar det som.
Citera
2024-10-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Svårt att veta om du är allvarlig eller inte. Varför i hela fridens namn skulle det stärka tesen att SE är GM om han var på Åland i nämnda kvinnas butik?

Ganska självklart att det stärker som Dalulven skrev..

Är förvånad att du inte tycker det har någon betydelse alls...
Citera
2024-10-29, 15:29
Medlem
pojkpingiss avatar
.

.
Citera
2024-10-29, 15:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1. Han ljuger i förhör om att han var på Åland.

2. Han var där med en okänd bekant som inte var hans fru. Kom att tänka på "The Americans".

3. Han ljuger om att inte ha träffat OP, då han säger att han mött honom på Slottsbacken.

Precis som den aggressive man som LP minns.

4. Hade inte EAP en aktivitet där samtidigt?

5. Han reagerade skumt på MOP-frågor.

Det mest intressanta är möjligen att SE, om han var mannen i butiken, ansåg att polisen tagit fel person: 33-åringen. Samma åsikt som Norrtäljemannen tvärsäkert för fram i sitt bekännelsebrev.

Med någon dags mellanrum? Hur kunde båda två vara så säkra på det? Otur, igen, för gamle gode SE ...

Nu var det ju egentligen Problem2020 jag frågade, men...

De flesta hade en åsikt om mordet 1986 (precis som idag), de flesta hade en åsikt om den person eller grupp polisen satt klorna i vid tillfället; oavsett om kalendern visade 1986, 1987 eller 1989. Alla var lika övertygade om "sin GM" och teori (precis som idag), oavsett om det var Ålandskvinnan, kunden i hennes butik, Pär Häggström, Hans Holmér eller Nisse i Hökarängen. Inga konstigheter alls.

Svarar skumt på MOP-frågor? Det är privatdeckaren Ålandskvinnans högst personliga åsikt. Mig veterligen väger hennes ord inte tyngre ä n Nisse i Hökarängens, med tanke på att hon (vad vi vet) saknar polisutbildning? Vem som helst kan anses vara udda/suspekt/misstänkt beroende på vilka glasögon man väljer att se situation och person igenom.

Vad jag vet finns det inget som styrker att EAP hade något evenemang på Åland den fredagen? Men jag kan ha missat det. Men vad finns det för känd koppling eller samröre mellan EAP och SE? Det är väl just bara önsketänkande och rena spekulationer?

Har SE träffat OP på Slottsbacken nu också? Har du källa/bevis på det? Eller tänker du att eftersom personen i butiken sagt detta, och att personen i butiken är SE, så har detta möte inträffat? Eller önsketänker du, bara spekulerar lite?

Personen som åkte finlandsfärja hade en (för dig) okänd kvinna och ett (för dig) okänt barn med sig...ja? Vi vet till att börja inte med vem personen som eventuellt hade initialerna SE och som såg ut som Skandiamannen var? Vari ligger det konstiga?

Ljuger i förhör om att han inte var på Åland? Vad vet du om det? Du menar; bara för att Ålandskvinnan tyckte att mannen i butiken var lik SE, så var Skandiamannen på Åland och ljuger om att han inte var där? Är inte det mest troliga att han inte var där? Varför skulle han förneka en oskyldig tripp till Åland om han nu varit där? Hade han inreseförbud?

Nästan lite skakande, att det finns personer som på fullaste allvar ser detta som intressant.

Mycket kan man säga om supersnuten Ström, men nog lade han sitt pussel rätt, när han avfärdade detta trams alltid.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-29 kl. 15:54.
Citera
2024-10-29, 15:56
Medlem
Citat:

De flesta hade en åsikt om mordet 1986 (precis som idag), de flesta hade en åsikt om den person eller grupp polisen satt klorna i vid tillfället; oavsett om kalendern visade 1986, 1987 eller 1989. Alla var lika övertygade om "sin GM" och teori (precis som idag), oavsett om det var Ålandskvinnan, kunden i hennes butik, Pär Häggström, Hans Holmér eller Nisse i Hökarängen. Inga konstigheter alls.

Svarar skumt på MOP-frågor? Det är privatdeckaren Ålandskvinnans högst personliga åsikt. Mig veterligen väger hennes ord inte tyngre ä n Nisse i Hökarängens, med tanke på att hon (vad vi vet) saknar polisutbildning? Vem som helst kan anses vara udda/suspekt/misstänkt beroende på vilka glasögon man väljer att se situation och person igenom.

Vad jag vet finns det inget som styrker att EAP hade något evenemang på Åland den fredagen? Men jag kan ha missat det. Men vad finns det för känd koppling eller samröre mellan EAP och SE? Det är väl just bara önsketänkande och rena spekulationer?

Har SE träffat OP på Slottsbacken nu också? Har du källa/bevis på det? Eller tänker du att eftersom personen i butiken sagt detta, och att personen i butiken är SE, så har detta möte inträffat? Eller önsketänker du, bara spekulerar lite?

Personen som åkte finlandsfärja hade en (för dig) okänd kvinna och ett (för dig) okänt barn med sig...ja? Vi vet till att börja inte med vem personen som eventuellt hade initialerna SE och som såg ut som Skandiamannen var? Vari ligger det konstiga?

Ljuger i förhör om att han inte var på Åland? Vad vet du om det? Du menar; bara för att Ålandskvinnan tyckte att mannen i butiken var lik SE, så var Skandiamannen på Åland och ljuger om att han inte var där? Är inte det mest troliga att han inte var där? Varför skulle han förneka en oskyldig tripp till Åland om han nu varit där? Hade han inreseförbud?

Nästan lite skakande, att det finns personer som på fullaste allvar ser detta som intressant.

Mycket kan man säga om supersnuten Ström, men nog lade han sitt pussel rätt, när han avfärdade detta trams alltid.

Men frågan du ställde till mig var om varför det skulle vara misstänkt om Engström var på Åland..

Då blir det ju att han ljuger om det...

Eller hur ?
Citera
2024-10-29, 16:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SvD trycktes alltså i fyra editioner. En för Norrland och de sydligaste landsändarna (A1 ****), en för västra Mellansverige (A2 ***), en för östra Mellansverige (A3 **) och en för Stockholmsområdet (A4 *) vilken var huvudedition.

Editionerna trycks och distribueras i den ordningen.

Den edition Engströms får hemburen, A4, är alltså den för dygnet sist tryckta och även den som finns mikrofilmad samt i kb:s digitala arkiv.

"Wall-editionen" är A1.

Man kan, som jag tolkar det, tidsstämpla de olika versioner som finns av sidan där SE framträder 2/3.

A1 18.45
A2 20.57
A3 version 1 22.44
A3 version 2 00.20
A4 02.45

---

Angående bildtexterna om SE och mun-mot-mun -insatser, så kan man jämföra dessa med citat från en annan artikel på samma tidningssida.

Bildtext: "Stig Engström försökte få liv i OP med hjälp av mun-mot-mun-metoden. Palme blödde dock så kraftigt att det var mycket svårt att ge konstgjord andning"

Annan artikel: "En ung man ger samtidigt OP konstgjord andning med mun-mot-mun-metoden. Men det är svårt eftersom han blöder kraftigt ur munnen."

Det verkar alltså röra sig om en sammanblandning (om nu inte Stig stått på platsen och observerat just detta). Men han verkar ha antytt eller berättat om sådana insatser senare, enligt indirekta uppgifter.

Jo, det finns en mindre uppsjö i sammanhanget intressanta institutioner i huvudstaden.

Stiligt! Detta med bildtexterna har gått mig förbi, men med dessa två meningar och versioner uppställda bredvid varandra så här gör det ju tydligt att det har blivit fel.

En annan diskrepans, om än lite annorlunda, är ju citatet: "Mördaren, för det måste ju ha varit en man, stod stilla någon sekund innan han sprang vidare."

SE var ju konsekvent i sina förhör med att han inte sett GM. Men han har ju dock framhållit ett visst tvivel kring LJ i gränden. Och ingen annan än Lisbeth säger sig ha sett personen inne i gränden.
Om det nu är SE's ordagranna citat detta eller även det en sammanblandning av en eller flera andra vittnesmål?
Det behöver ju inte avse iakttagelsen i gränden utan av de vittnesmål vi har från mordplatsen talar flera om att GM dröjde kvar något innan han sprang iväg.
(Frågan är vilka andra källor SvD hade här.)
Citera
2024-10-29, 16:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Enligt den här dokumentären på 90-talet var det fingeravtryck som de letade efter.

Synd att de inte plomberade rocken direkt, för att kolla DNA med vår tids verktyg.

Det var BP som drog OP i benen. Han var rädd för att offret skulle kvävas i ryggläge.

BP var bevisligen där. Han noterade LB som illamående befann sig vid väggen, samt la märke till LL:s rätt uppseendeväckande byxor ... Några sådana unika detaljer hade inte SE att rapportera.

Den enda unika observation som SE gör, är den av LJ inne i gränden, vilken hade kunnat göras av GM.

Det där är ju din gissning bara.
Du kan så klart ha rätt i din gissning.... men du skriver det som en sanning. Varför?
(Av rädsla för att förstöra din teori och GM)

Ja, Bengt P. påtalade att man skulle akta så att Palme inte skulle kvävas.
Men han har inte påstått sig göra detta. (Om jag nu inte missat nåt)
Och inte heller SE har påstått något sådant, ska tilläggas.

Iakttagelsen av LJ är inte unik för SE. Lisbeth såg även en person där inne som sannolikt också är LJ.
Det finns fullt av andra alibi-uppgifter men som inte är vattentäta utan kan förklaras på andra sätt som gissningar, chansingar, tidningsuppgifter etc.
Citera
2024-10-29, 16:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Skumt på MOP-frågor? Det är privatdeckaren Ålandskvinnans högst personliga åsikt. Mig veterligen väger hennes ord inte tyngre ä n Nisse i Hökarängen, med tanke på att hon (vad vi vet) saknar polisutbildning? Vem som helst kan anses vara udda/suspekt/misstänkt beroende på vilka glasögon man väljer att se det hela genom.

Ljuger i förhör om att han var på Åland? Vad vet du om det? Du menar; bara för att Ålandskvinnan tyckte att mannen i butiken var lik SE, så var Skandiamannen på Åland och ljuger om att han inte var där? Är inte det mest troliga att han inte var där? Varför skulle han förneka en oskyldig tripp till Åland om han nu varit där? Hade han inreseförbud?

Skillnaden är att det var Ålandskvinnan som initierade den teori som vi nu diskuterar.

Utan henne hade Irvell aldrig sett likheten mellan SE och mannen på åsen, och satt igång en undersökning. Så sent som i början på 1987 fanns det fortfarande krafter som ville plocka in SE.

Initialerna ... Han uppgav samma fulla namn som SE, enligt Ålandskvinnans makes minnesbild.

Det var hennes make som påpekade EAP-aktiviteterna i närområdet.

Det var inte i ett förhör som SE nekande till ett besök, jag mindes fel:

SE blev tillfrågad av Anér om han varit på Åland och svarade nej.

Hur som helst skulle man bra gärna vilja säkerställa att det inte var SE som var in i butiken. Varför ljuga om det?

Supersnuten lyckades inte ens se att det var JÅS som JA beskrev, vilket ledde till att SE lades på is.

Det var ju inte så bra. På den tiden fanns åtminstone möjligheten att gå till botten med mysteriet.

Du har aldrig trott på SE-spåret, eller hur? Du är bara en Ursprungligen-epigon, sänd att skapa förvirring.

Synd att jag inte är konspirations-teoretiker, då skulle jag ha trott att ni har något att dölja.

För så pass korkad kan man ju frivilligt inte vara ...
Citera
2024-10-29, 16:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men frågan du ställde till mig var om varför det skulle vara misstänkt om Engström var på Åland..

Då blir det ju att han ljuger om det...

Eller hur ?

Svara på de frågorna jag ställde. Eller är Dalulven din gode man som svarar i ditt ställe?
Vet vi vet inte om SE var på Åland, det mesta tyder på att han inte var det? Med tanke på att du tar allt för vad SE säger för sant rent generellt, så lär du väl även göra så i detta fall? Varför skulle SE ljuga om att han inte var på Åland?

Vadå eller hur? Läs om, läs rätt. Läs även svaret till dig (via) Dalulven, jag är tämligen övertydlig. Kan omöjligt (eller inte) feltolkas. Gör ett försök. Återkom, eller låt bli - denna "resa" är som sagt av noll intresse egentligen, förutom att du möjligen vill ge Ålandskvinnan en personligt framtagen guldspade eftersom ni till fullo delar samma teori?

Fundera även över, varför åklagaren (du håller hårt vid ditt bröst) inte nämnde "Ålandsresan" eller Ålandskvinnan. Ser fram emot en analys.
Citera
2024-10-29, 16:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Skillnaden är att det var Ålandskvinnan som initierade den teori som vi nu diskuterar.

Utan henne hade Irvell aldrig sett likheten mellan SE och mannen på åsen, och satt igång en undersökning. Så sent som i början på 1987 fanns det fortfarande krafter som ville plocka in SE.

Initialerna ... Han uppgav samma fulla namn som SE, enligt Ålandskvinnans makes minnesbild.

Det var hennes make som påpekade EAP-aktiviteterna i närområdet.

Det var inte i ett förhör som SE nekande till ett besök, jag mindes fel:

SE blev tillfrågad av Anér om han varit på Åland och svarade nej.

Hur som helst skulle man bra gärna vilja säkerställa att det inte var SE som var in i butiken. Varför ljuga om det?

Supersnuten lyckades inte ens se att det var JÅS som JA beskrev, vilket ledde till att SE lades på is.

Det var ju inte så bra. På den tiden fanns åtminstone möjligheten att gå till botten med mysteriet.

Du har aldrig trott på SE-spåret, eller hur? Du är bara en Ursprungligen-epigon, sänd att skapa förvirring.

Synd att jag inte är konspirations-teoretiker, då skulle jag ha trott att ni har något att dölja.

För så pass korkad kan man ju frivilligt inte vara ...

Jag trodde på och pysslade med SE-spåret (även här i tråden) redan när TP släppt sin bok 2018. Men, vad det har med saken att göra förstår jag inte, för att jag inte tror på teorin längre? Användaren Lookalike var i det närmaste lika övertygad om CPs skuld för ett gäng år sedan som han är av CA idag, vad spelar det för roll? Personer utvecklas (förhoppningsvis) och ser med nya ögon ibland? Ursprungligen är en bitvis underhållande användare, det tycker även du med (uppenbarligen), att vi råkar dela en del åsikter, vad hör det hit? Du delar Problem2020s åsikter - jag kunde bry mig mindre. Du verkar lite paranoid. Slipa bort det, det är oklädsamt. Fokusera på väsentliga saker istället. Sluta tramsa och söka polemik.

Stig Engström var långt långt ifrån ett unikt namn 1986, det kan du kolla själv (om du orkar). SE hade heller inte ett vidare unikt utseende, möjligen månansiktet, han såg ut som vilken svensk man i sin ålder som helt, och just väldigt svensk.

Jag vet att Ålandskvinnan skrev ner hans namn, dock har vi inte lappen tillgänglig, vi kan omöjligt veta om hon skrev ner rätt namn (eller uppfattade rätt namn för den delen). Och som sagt, namnet var inte unikt på en fläck, tvärtom. Kunden kan dessutom ha hetat något liknande , i såväl för- som efternamn. Vi vet heller inget om hur trovärdig Ålandskvinnan är/var, det kan vara en knasboll? Hon kan vara en av all de som hörde och såg misstänka saker i varenda skrymsle omkring MOP vid tidpunkten, tämligen vanligt då. Uppenbarligen avfärdade Ström henne å det grövsta. Det är iaf en liten fingervisning.

Som sagt. Lövtunt. Och, än en gång, sluta larva dig med fåniga personangrepp, det trodde jag vi hade enats om? Eller är det för att (de berömda) argumenten tryter och du står med byxorna nere?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-29 kl. 16:29.
Citera
2024-10-29, 16:34
Medlem
Citat:
Svara på de frågorna jag ställde. Eller är Dalulven din gode man som svarar i ditt ställe?
Vet vi vet inte om SE var på Åland, det mesta tyder på att han inte var det? Med tanke på att du tar allt för vad SE säger för sant rent generellt, så lär du väl även göra så i detta fall? Varför skulle SE ljuga om att han inte var på Åland?

Vadå eller hur? Läs om, läs rätt. Läs även svaret till dig (via) Dalulven, jag är tämligen övertydlig. Kan omöjligt (eller inte) feltolkas. Gör ett försök. Återkom, eller låt bli - denna "resa" är som sagt av noll intresse egentligen, förutom att du möjligen vill ge Ålandskvinnan en personligt framtagen guldspade eftersom ni till fullo delar samma teori?

Fundera även över, varför åklagaren (du håller hårt vid ditt bröst) inte nämnde "Ålandsresan" eller Ålandskvinnan. Ser fram emot en analys.

Godman?

Jag var på jobbet och vem som helst får väl svara på inlägg..

Jag svarade dig istället på det inlägg du skrev till mig från början då..
Citera
2024-10-29, 16:36
Medlem
Citat:
Svårt att veta om du är allvarlig eller inte. Varför i hela fridens namn skulle det stärka tesen att SE är GM om han var på Åland i nämnda kvinnas butik?

Jo för isåfall ljög Engström om det..

Här ser du själv hur du frågar...

Samt att min fråga var ju om du tyckte det stärkte Engström OM han är den mannen Maggan pratade med !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in