2024-10-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
OB är nog nått som inte finns inom bygg.

Jodå.

https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/byggavtalet-2023-2025.pdf?ts=8dc797dacfe7d00
Citera
2024-10-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det för fel på dej??? En arbetsvecka är 40 timmar, först efter det kan du få övertid!

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det är precis så övertid fungerar
Du har jobbat 25 år men aldrig förstått hur det i verkligheten fungerar?

Din arbetsvecka är 40h.
Du får INGEN övertidsersättning förrän du nått 40h på en kalendervecka.
Alla säger det till dig, vad är det som är så svårt?

Det normala är att man får övertid när arbetsdagen är slut (eller innan), inte när arbetsveckan är slut.

Har jag planerat 4h arbetsdag och måste jobba 2h utöver det så är det 2h övertid, även om det råkar vara måndag.
Citera
2024-10-18, 10:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det normala är att man får övertid när arbetsdagen är slut (eller innan), inte när arbetsveckan är slut.

Har jag planerat 4h arbetsdag och måste jobba 2h utöver det så är det 2h övertid, även om det råkar vara måndag.

Vadå planerat 4h arbetsdag?
Läs unionen där det är stipulerat både längd på arbetsdag samt även längd på arbetsvecka.
Citera
2024-10-18, 10:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Klart du får... Vi kunde ju jobba över två dagar i veckan å va utan jobb en dag helt.. De timmar vi jobbade på kvällen var ju övertid även om vi inte kom upp i 40 Tim totalt.

Med den logiken så skiter jag i att jobba torsdag fredag och istället jobbar lördag-onsdag samt får övertidsersättning för lördag och söndag.
Det förstår vem som helst (förutom TS och du) är orimligt.
Citera
2024-10-18, 10:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Här kan man ju flika in att många akademiker blir lurade att skriva på avtal som gör att dom inte får en enda krona utöver vanliga lönen även om dom jobbar 30h extra i veckan (och måste ha mejl och telefon i gång 24/7)
Lurade och lurade, det är kutym i flera branscher, så man har inte alltid så stort val. Uppsidan brukar vara betydligt högre månadslön.
Citera
2024-10-18, 12:08
Medlem
Citat:
Med den logiken så skiter jag i att jobba torsdag fredag och istället jobbar lördag-onsdag samt får övertidsersättning för lördag och söndag.
Vem kan välja skita i å jobba.. De flesta har väl en 40 Timars vecka.
Citera
2024-10-18, 12:13
Medlem
Citat:
Vadå planerat 4h arbetsdag?
Läs unionen där det är stipulerat både längd på arbetsdag samt även längd på arbetsvecka.

Det beror väl på vart man jobbar? Alla jobbar vl inte exakt samma arbetstid bara för att de är med i samma förbund.

Jag har kollegor som är med i Unionen, de har samma arbetsavtal som jag har, dvs planerad arbetstid varje dag.
Citera
2024-10-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det för fel på dej??? En arbetsvecka är 40 timmar, först efter det kan du få övertid!
Så om jag har semester torsdag fredag så får jag ingen övertid fastän jag jobbat 12 Tim på mån.. Tid.. Onsd..??
Citera
2024-10-18, 12:22
Medlem
Citat:
Vem kan välja skita i å jobba.. De flesta har väl en 40 Timars vecka.

Har man flex kan man göra så. Nästa vecka ska jag tex hälsa på en polare på helgen, så "skiter" i att jobba på fredan så jag kommer dit i vettig tid.
Jag får ju dock jobba in tiden (redan gjort) och kan inte kräva övertid för att jag inte hinner med sen.

Men jag kan flytta runt tiden lite hur jag vill mellan veckorna, både i förväg i den planerade listan och i efterhand. Snittet över tid ska dock vara 40h för en normalvecka (är ju röda dagar och halvdag för röddsg och sådant som gör att alla veckor blir inte 40h)
Citera
2024-10-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Har man flex kan man göra så. Nästa vecka ska jag tex hälsa på en polare på helgen, så "skiter" i att jobba på fredan så jag kommer dit i vettig tid.
Jag får ju dock jobba in tiden (redan gjort) och kan inte kräva övertid för att jag inte hinner med sen.

Men jag kan flytta runt tiden lite hur jag vill mellan veckorna, både i förväg i den planerade listan och i efterhand. Snittet över tid ska dock vara 40h för en normalvecka (är ju röda dagar och halvdag för röddsg och sådant som gör att alla veckor blir inte 40h)
Gäller nog bara gossarna på kontor eller?
Citera
2024-10-18, 12:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Allt beror på avtal, och schemaläggning. Om du jobbar varje vardag 8-17 med en timmes lunch, blir ju arbete utöver det någon form av mertid.

Vanligast är ju komp, om du väljer det själv dvs. Men om chefen beordrar dig att stanna kvar längre blir det ju övertid även om det är en måndag.

Däremot kan du ju inte jobba vidare på måndag kväll och skriva upp övertid bara för att, om du planerar att inte jobba hela arbetsdagar resten av veckan?

Men avtal och vem som har initierat mertiden styr.
Citera
2024-10-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Här kan man ju flika in att många akademiker blir lurade att skriva på avtal som gör att dom inte får en enda krona utöver vanliga lönen även om dom jobbar 30h extra i veckan (och måste ha mejl och telefon i gång 24/7)

Blir ”lurade”?
Det står ju tydligt i de flesta tjänstemanna-avtal.

Det kan ju inte va en nyhet för någon över 18år?

Och får man inte betalt för övertiden så byter man tid mot tid istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in