Citat:
Ursprungligen postat av
krambakter
På vilket sätt får hon mer sympatier av att INTE ha det kärvt ekonomiskt?
Sa jag det?
Jag uppfattar det som att hon beskrivit en ekonomisk klassresa från att hon och O har haft det knappt och att de har kämpat ihop till det livet de hade.
Det är ganska symptomatiskt att så fort LD fick kritik på sociala medier om att hon levde lyxigt, så replikerade hon med att berätta hur hon och O faktiskt haft lite pengar och dåligt boende från början.
Ett smart retorikst grepp som skapade ett narrativ om att LD och O var "self made" och att hon minsann inte fick detta serverat på selverfat utan visste hur det var att vara fattig (vilket ger mer sympatier än om hon bara fått allt serverat).
Saken är den att det hör till vanligheterna att vara arbetslös i 20-årsåldern till och från, att man måste vända på slantarna och bo dåligt. Jag har alltid uppfattat det som att LD har levt ett helt vanligt förekommande liv med O, från ung med ekonomisk osäkerhet till väletablerad vuxen, men i LDs och Os fall hade de turen med sig och de blev svinrika. På så vis kunde LD leva utan den vanliga stressen om att skaffa sig utbildning och arbetslivserfarenhet. Sen blev det som det blev…sorgligt