2024-10-10, 18:04
Medlem
CheeseHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Hur länge har du hållit på? Hur ligger du med kroppsvikten? Stabilt, ner eller upp?
Kör du strikt varannan dag eller anpassar du något?

Hur ser dina ätardagar ut?
Har hållt på i 8 år on and off, tidigare vägt 130 pannor men ADF gör att jag väger ca 90 kg lean på ca 190cm. Gillar att äta så ADF gör att man blir ordentligt mätt istället för att äta 2-2.5k cals kan man äta 4k-5k och må bättre. Blir mer skärpt på ADF, slipper den där "dimman"

Ätardag blir lite olika men idag blir det: burk tonfisk, 100g lax, omelett på 4 ägg, ca 300g kyckling, 200g rökt kalkon, en skopa EAA.
Sallad med en avokado på det.
Bara det här blir ca 2k cals på 188g protein. Beroende på vad som tillagas hemma så käkar jag även det.

Har även experimenterat med rullande 72h fastor men det funkar sjukt dåligt för min del.
Senast redigerad av CheeseHD 2024-10-10 kl. 18:14.
Citera
2024-10-11, 10:12
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Tror jag besvarade det några gånger i trådstarten.
Jag vill påstå att du inte gör det.
Citera
2024-10-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Jag vill påstå att du inte gör det.

Då är det bara att söka upp en annan tråd.
Citera
2024-10-16, 09:01
Medlem
Nu har ännu en tisdagsfasta passerat. Den gick också väldigt bra. Jag drack för lite på förmiddagen så jag var yr i huvudet redan på väg till gymmet och ännu mer snurrade det under själva passet så där måste jag bättra mig.
Var en smula lättirriterad redan på morgonen så det fick jag kämpa lite extra med under dagen men bara man tänkte på det så blev det enklare.
Jag var hungrig när jag gick och la mig men även denna gång så satt det mer i huvudet än i kroppen. Jag var också väldigt trött på kvällen. Kändes som jag inte hade någon energi att vara vaken längre. Jag brukar sikta på att lägga mig vid 22.00.

Idag så gjorde jag direkt i ordning en första frukost med 2 ägg och en rågbrödsskiva. Och kaffe.

Blir en andra frukost kl 10 med 2 dl fiberhavregröt, 1 banan, jordnötssmör och en skopa proteinpulver.

Till lunch kommer det bli rester från familjens middag igår. Mager köttfärssås, typ 1 dl kokt pasta och sedan rejält med broccoli+blomkål. Sen blir det typ en 5a jogging efteråt.

Har inte preppat mellanmål. Till middag vet jag inte vad vi planerat.

Nästa fasta blir på söndag.

Någon som har synpunkter, tips eller frågor?
Citera
2024-10-16, 11:55
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Någon som har synpunkter, tips eller frågor?
Inte mer än att gratulera över att det går bra.

Kanske en fundering kring varför du väntar ända till på söndag?
Citera
2024-10-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inte mer än att gratulera över att det går bra.

Kanske en fundering kring varför du väntar ända till på söndag?

Jag ville göra en lämplig upptrappning, och då tyckte jag att det såg vettigast ut att trappa upp under 3 veckor innan jag kör fullt ut:

1 fasta (tisdag)
6 äta
1 fasta (tisdag)
4 äta
1 fasta (söndag)
3 äta
1 fasta (torsdag)
2 äta
1 fasta (söndag)

Och sedan fortsätta med att fasta tis-tor-sön

Ja första två dagarna har ju gått bra i alla fall. Men vill inte ropa hej än. Det känns svårt att föreställa att jag skulle syssla med detta länge. Man ifrågasätter sina motiv. Målet är i första hand att se hur min kropp reagerar, men för att nå ett vettigt svar på detta så måste jag hålla på några veckor. Så bara fokusera framåt och kanske inte tänka och ifrågasätta så mycket nu i början.
Citera
2024-10-20, 20:18
Medlem
Nu är strax tredje dagens fasta över. Den har gått bra och jag har i princip inte tänkt på mat. En smula jobbigt att åka och handla mat inför veckan men inte mycket värre än så.

Druckit te, resorb, vatten, zeroh saft och pepsi max. Hela arsenalen Jo en kaffe slank ner också.

Nyckeln är fortfarande att aktivera sig och inte sitta sysslolös. Så tvätta bilarna, åka och handla, åka till gymmet, kolla på fotboll och allt sånt där blir väldigt viktigt.

Det jag tycker känns jobbigast är tanken på att fastedagarna kommer ramla in i princip varje dag. Oavsett hur bra de går så är det fortfarande både gott och "roligt" att äta, och då blir tanken svår att fasta varannan dag. Jag får kriga, det blir kanske lätt. Kan ju också slänga in 500 kcal på kvällarna om jag vill så det har jag som en liten backup plan.
Citera
2024-10-21, 13:06
Medlem
Citat:
Idag så gjorde jag direkt i ordning en första frukost med 2 ägg och en rågbrödsskiva. Och kaffe.

Blir en andra frukost kl 10 med 2 dl fiberhavregröt, 1 banan, jordnötssmör och en skopa proteinpulver.

Till lunch kommer det bli rester från familjens middag igår. Mager köttfärssås, typ 1 dl kokt pasta och sedan rejält med broccoli+blomkål. Sen blir det typ en 5a jogging efteråt.

Har inte preppat mellanmål. Till middag vet jag inte vad vi planerat.

Jag fortsätter med min monolog. Kanske någon är intresserad. Eller inte. Rätt skönt att skriva av sig.

Idag är det dag efter fasta, vilket för mig betyder "ätardag".

Körde exakt samma frukostupplägg som förra ätardagen, dvs förra onsdagen.

Lunch blev hemgjord blodpudding med råa lingon och keso. Zeroh saft.

Mellanmål blir kvarg.

Middag. Tror vi preppat för bakpotatis och någon form av lax och creme fraice röra.

Sen blir det två dagar med lite mindre kcal innan det är dags att fasta igen på torsdag. (Onsdag kväll är det dock viktigt att bli ordentligt mätt.) Nästa "ätardag" är med andra ord på fredag.
Senast redigerad av iceink 2024-10-21 kl. 13:09.
Citera
2024-10-22, 15:56
Medlem
trewqs avatar
ADF var det som fick min vikt att röra sig neråt efter en lång jävla platå! Vägde 81,5 från början av juni till mitten av september.

Började med ADF den 16 september, men har precis som du "fasat" in det lite och inte från början kört strikt varannan dag. Kör som du 36 timmars fasta, alltså natt-dag-natt.

Av hittills fem veckor har det blivit två veckor med tre fastedagar, två veckor med två fastedagar och en slapparvecka med bara en fastedag. Igår vägde jag 78,0 kg. Sjukt nöjd med resultatet och att vikten äntligen börjar droppa åt rätt håll!
Citera
2024-10-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
ADF var det som fick min vikt att röra sig neråt efter en lång jävla platå! Vägde 81,5 från början av juni till mitten av september.

Började med ADF den 16 september, men har precis som du "fasat" in det lite och inte från början kört strikt varannan dag. Kör som du 36 timmars fasta, alltså natt-dag-natt.

Av hittills fem veckor har det blivit två veckor med tre fastedagar, två veckor med två fastedagar och en slapparvecka med bara en fastedag. Igår vägde jag 78,0 kg. Sjukt nöjd med resultatet och att vikten äntligen börjar droppa åt rätt håll!

Kul med fler som kör ADF! Är du bara ute efter viktnedgång?

Jag hade inte direkt stannat i vikt, men var sugen att hitta på något mot slutet. (Jag hade en 14 dagars platå för nån månad sen men det var inget som direkt brydde mig.) Hade bara några kg kvar att vilja gå ner när jag började testa ADF. Detta blev mer ett sätt att roa mig. Och förbereda att ligga kvar på vikt. Och se hur jag påverkas som sagt.
Mitten av juli började jag på 90.4 kg och nu är jag på 72 kg.

Imorgon är det dags igen för en ny fastedag. Jag kom nyss in från en 5 km i högt tempo och har rätt lite kcal i kroppen från idag. Ladda på med mat ikväll så är man redo för morgondagen.
Citera
2024-10-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Men vad man pissar under fastedagarna! Från lunch och framåt så är det ju varenda timme. Inte konstigt att man droppar 2 kg varje fastedag. Inget glykogen som kan binda vätskan? Sen är det väl lägre insulinnivåer också och då ska väl också vätska drivas ur kroppen.

Idag är det min 7e fastedag. Jag märker att den lilla oron jag hade dagen innan fasta har gett med sig. Oroskänslan att man inte ska få äta på hela nästa dygn finns inte kvar utan jag lever mer i stunden och om det är kväll innan fasta så fokuserar jag mest på att äta mig mätt för att få en bra uppladdning inför fastan.
Att få äta rätt mycket sedan på själva ätardagen (dag efter fasta) är trivsamt. Inget svullande eller skräpmatsorgie, men att bara få "äta rejält - som en karl" är väldigt välbefinnande. Och att få vara riktigt hungrig när det är dags att äta är även det väldigt skönt. (Man kan undra för vilka personer det här "äta 6 ggr per dag" riktar sig till. Det är nog bra för rätt många, men troligtvis bör inte alla människor äta på det sättet. Många skulle nog gynnas av att tillåta sig bli hungrig än att vara livrädd för blodsockret osv)

Så för min del är det nu:

Sön - Fasta
Mån - Äta mycket
Tis - Fasta
Ons - Äta mycket
Tor - Fasta
Fre - Äta mycket
Lör - Äta som vanligt under dagen. Kvällen äta något lite mer vällagat, "finmat" och äta mig ordentligt mätt. Och sedan också tillfälle för lördagsgodis, fika eller glass.

Sen jobbar jag dessutom på hur jag på lång sikt, ska hantera skräpmat, bjudmat, bjudfika, pannkaka, vitt bröd osv osv. Vill vara restriktiv men samtidigt flexibel utan att behöva följa strikta regler. Det blir bara tramsigt. "Åh, nej tack jag har redan ätit en kanelbulle den här månaden. Men nästa månad får jag äta en ny"
Citera
2024-11-15, 09:43
Medlem
Hej hej dagboken

Så har 2 veckor gått sedan förra inlägget. Här kommer några lärdomar/kommentarer

1. Se till att äta ordentligt på "ätardag". En av dagarna höll jag tillbaka lite på kcal och det resulterade i att nästkommande fastedag blev riktigt kämpig.

2. Att fasta just tis-tor-sön fungerar ypperligt för mig rent logistiskt och mentalt. Efter att fasta 2 dagar under veckan så kommer (äntligen) fredag vilket för mig innebär följande glädje:
- 2 dagar i rad med mat
- Minst en måltid med extra god/fin/vällagad/dyr mat
- Helg och ledighet!
- Lördagsgodis
- Eventuellt en måltid näringsfattig mat - dvs skräpmat

Söndag innebär fasta men den liksom flyter fint ihop med helgens övriga glädje och ledighet så den är inga problem. Dessutom så har man nyss mått bra på matfronten i 2 dagar att det inte känns jobbigt alls att fasta igen. (Jag har alltså nått så långt rent mentalt att 2 dagar i rad med mat känns "lyxigt" och belönande)

3. Att gå och lägga sig rätt hungrig 3 dagar i veckan är dock rätt utmanande. Fastedagarna är i sin helhet inga problem men sista timmarna behöver man kämpa lite och på sikt så känns det ju dumt om man ska känna jobbig hunger 3 kvällar varje vecka. Så vi får se om jag senare modifierar och stoppar in 300-500 kcal på fastedagarnas kvällar.

4. På fastedagarna häller jag i mig något glas med C- och D-vitamin brustablett. Så där fick jag in lite vitamintillskott nu lagom till vintern. Detta kan man såklart göra utan att fasta, men det blev enkelt och naturligt för mig, då jag liksom söker efter olika kcal-fria saker att få dricka. Så jag glömmer aldrig bort dessa utan tvärtom. (Jag är inte mycket för att dricka bara vatten. Så mina tänder kommer väl frätas bort av all syra jag häller i mig.)

5. Någon måste sätta ner foten! Det fikas ju så sjuuukt mycket överallt under veckodagarna. Hur länge ska man kunna stå emot alla tillfällen? Var jag än vänder mig så står folk och viftar med kladdkakor och tårtor. Måste verkligen ta mig en funderare hur länge det är hållbart att tacka nej hela tiden. Hur gör alla ni andra som har ett sunt förhållningssätt till mat?

6. Att fasta 3 dagar i veckan rullar på rätt fint. Ser ingen brådska i att återgå till det "normala" utan jag fortsätter tuffa på. Har ännu inte kommit till någon nivå där jag måste kämpa för att inte gå ner utan jag ligger rätt jämnt i vikt. Tror att om jag ger det några veckor till så kan det nog bli att kroppen inte orkar hålla upp vikten - och DÅ, i så fall - plussar jag på mer mat och mer protein.

Tack och hej, Leverpastej, som Bert skulle sagt

Edit: Och NEJ.... jag går inte runt hela veckan och längtar efter helg och lördagsgodis. Ser fram emot, ja, men jag har inte mitt fokus där och går inte runt hela tiden och tänker att på Lördag - DÅ - ska det frossas godis. Så det är ju jättebra! Ingen konstant dopamin- och saliv-utsöndring hela veckan i tankar om helgens "belöning".
Senast redigerad av iceink 2024-11-15 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in