2024-11-25, 10:35
Medlem
Jaha. Skickar väl upp ett nytt inlägg. Inte många som är intresserade att kommentera eller fråga något, men 2000 har i alla fall sett tråden så någon kanske får ut något ändå.

Jag har några nya saker sedan sista inlägget.

Det ena är jag undrar hur alla ni andra väljer att väga er, och varför. Jag tror att de flesta väger sig på morgonen innan frukost. Detta ger ju en ganska rättvis bild av den personliga "viktkurvan". Jag gjorde så de första 4 månaderna.
Men senaste veckorna har jag börjat väga mig både morgon och kväll, och sedan slår jag ut medelvikten. Detta tycker jag ger en mer korrekt bild av vikten - OM - man nu tycker att vikten som siffra är viktig, vilket den för de flesta (mig inkluderat) ju är en rätt oviktig sak. Men jag tycker det är motivationshöjande så jag tycker att det går bra. Min målvikt var 70 kg men jag tyckte det kändes missvisande och störigt att se att denna vikt endast gäller på morgonen när kroppen typ är tom. Så jag valde att sikta på medelvikt över dag - och vecka, samtidigt som jag ser i spegeln att det är ju inte direkt så att jag ser ut som ett skelett. Jag skulle kunna gå ner ännu 1-2 kg och bli ännu mer rippad. Så jag kör helt enkelt och väger mig morgon och kväll, varje dag och ser till att medelvärdet för hela veckan ska ligga på 70 kg.

Det andra. Måste bara kommentera hur sjuk jag fortfarande är när det kommer till min kontroll och oförmåga att behärska mig. Det är TUR att jag har en strikt kostplan. Jag må vara disciplinerad sålänge jag har just en kostplan och ett viktmål, men jag märker så väl hur jag hanterar friheter. Låt mig gå igenom hur denna helg gick:

Fredag: Ätardag. Gick som vanligt. Åt nyttigt under dagen men på kvällen så skulle jag på en träff tillsammans med ett antal män, och vi skulle ha det trevligt och käka pizza. Att tillåta mig äta ett mål skräpmat på fredag eller lördag är inga problem. Det intressanta börjar efter detta. Jag äter min pizza men går sedan ett varv runt och snackar lite med folk för att sedan se min vän ha en fjädedel kvar, som han inte orkade äta. Självklart åt jag upp den! Till efterrätt hade det ordnats med superfin kladdkaka. Bakad med extra kärlek. Jag höll mig. Tänkte att "äsch, imorgon är det lördag. Jag äter hellre lördagsgodis då än att byta ut det till "fredagsgodis". (Jag äter inte godis två dagar)

Lördag: Vanlig dag. Äta som vanligt + lördagsgodis. Vid lunch var jag i ett socialt sammanhang igen där det ännu en gång vankades pizza. Jag fick lov att käka pizza igen, men åt inte så övermycket så det gick väl ändå OK får jag säga. Men sen fanns naturligtvis fika också. Äckligt fika typ köpt på Rusta. Det var ju lördag så givetvis tog jag lite äckligt fika jag inte var sugen på.
På kvällen var det dags för lördagsgodis. Jag hade köpt både lite plockgodis med choklad samt en bytta glass. Efter godiset var jag äckelmätt och halvt illamående (Jag blir det rätt lätt av den typen av godis). Men eftersom jag köpt glass också så hade jag bestämt att jag ville äta den också - även fast jag alltså inte längre var sugen. Sorgligt nog hade jag köpt en sort/smak som jag inte alls tyckte om. Men ÄNDÅ sitter jag och trycker i mig nästan hela glassbyttan. Alltså! Vem GÖR såhär!? Efteråt så kom jag på mig själv att det jag egentligen var sugen på var typ något mer åt det matiga hållet (bröd, flingor, mejeriprodukter) men jag struntade i det och gick och la mig.

Sammanfattning.... Jag har verkligen ingen självkontroll alls när det väl gäller. Jag är ju som en hund som lyder så länge jag har någon eller något som bestämmer över mitt ätbeteende, men så snart jag får tillåtelse så ränner jag runt som en byracka utan minsta självbehärskning. Denna helg prioriterade jag bort en jättegod kladdkaka i ett jättetrevligt sammanhang för att istället äta äckligt torrt fika och moffa i mig glass jag inte tyckte om. Strålande!
Citera
2024-12-10, 21:25
Medlem
Jag har också kört ADF på 36 timmar ett par veckor nu. Det fungerar väldigt bra för mig som är en allt-eller-inget-tänkande människa. Har inte gått ner i vikt på vågen men märker förändringar på andra sätt, kläderna känns lösare. Energin på fastedagarna är på topp!

Blev förvånad över hur lätt det funkar med fastedagarna, så länge jag har saker att göra störs jag i princip aldrig av jobbiga hungerskänslor. Och känner jag lite hunger runt middagstid (mest för att kroppen är betingad att mat brukar komma in då) så är det bara några timmar till man ändå ska gå och lägga sig så det är ingen panik utan jag tänker "jag får äta imorgon". När morgonen kommer och man vaknar är man inte hungrig och får nästan tvinga sig själv att äta.
Ätardagen är lika viktig som fastedagen, äter jag skräp får jag lida för det i två dagar. Blir helt naturligt att ens matvanor förändras till det bättre. Suget efter skräpmat och alkohol har i princip försvunnit helt och jag är sugen på typ avokado. Istället för att botanisera bland chipshyllorna på ICA står jag nu och väljer bland goda tesorter och känner mig helt tillfreds. Det blir ju som en dopaminfasta också och bygger bra disciplin.

Jag är kvinna så jag oroar mig lite hur denna livsstil påverkar mina hormoner i långa loppet, men å andra sidan är det nog värre att gå runt med övervikt och insulinresistens.
Ska prova att köra lätt cardio på fastedagarna nu och se om det påverkar hungerkänslorna negativt. Vill inte stressa kroppen allt för mycket.
Citera
2024-12-11, 11:05
Medlem
Nu har det gått två månader sedan jag körde den första fastedagen. De första 4 veckorna var ju en form av upptrappning men därefter så har det varit strikt 4:3
Sedan 8 oktober så har det blivit 25 fastedagar och 40 ätardagar.

Syfte och mål med detta var enligt ts:

Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Varför?
1. Tycks vara bra för hälsan.
2. För att prova och se hur det påverkar mig.
3. Hålla vikten efter stor viktnedgång.
4. Förebygga dåliga ätrutiner

Utvärdering efter 2 månader:

1. Hälsan och nyttoeffekter är inget som jag tänker mycket på. Om detta är bra för hälsan så är det väl så, men inget jag gräver i.

2. Hur påverkar detta mig? Rätt lite egentligen. Jag tränar vilken dag jag vill, men inte kvällstid fastedagar, eller tidig morgon ätardagar, för då finns för lite energi. Jag har inte märkt att något förändrats hos mig på något sätt. Vare sig fysiskt, psykiskt eller hälsoaspekt. Det är svårt att avgöra om jag fått någon förändrad kroppskomposition fett/muskler. Inget märkbart och jag har inte tagit några bilder eller så. Jag har några kroppsmått sen någon vecka tillbaka. Får se om dessa ändras något.

3. Vikten går väldigt bra. Jag har stenkoll och väger mig både morgon och kväll och håller koll på medelvikten. Jag tänker ligga kvar på i princip samma vikt.

4. Förebygga dåliga ätrutiner. Varannan dag fasta hjälper mig absolut. Framförallt att hålla ordning på mängden mat och således mängden kcal. Godis och onytta tror jag att jag har rätt bra ordning på nu, även utan fasta.

Jag tänker fortsätta med fastan, för jag ser ingen anledning att sluta än. Det är för enkelt och jag kan lika gärna köra på. Behöver hålla på en längre tid för att få koll på om det händer något med muskel/fett ration, och även om viktkurvan kommer fortsätta ligga stabilt.

Just ja... hittills har jag inte haft svårt att stanna kvar i vikten. Jag trycker i mig så pass många kcal på ätardagarna att jag inte haft svårighet att ligga kvar. Vilket försig är lite synd. Hade hoppats på att man skulle få kämpa lite och blivit tvungen att lägga in lite kcal på fastedagskvällarna.
Citera
2024-12-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodastream71
Jag har också kört ADF på 36 timmar ett par veckor nu. Det fungerar väldigt bra för mig som är en allt-eller-inget-tänkande människa. Har inte gått ner i vikt på vågen men märker förändringar på andra sätt, kläderna känns lösare. Energin på fastedagarna är på topp!

Blev förvånad över hur lätt det funkar med fastedagarna, så länge jag har saker att göra störs jag i princip aldrig av jobbiga hungerskänslor. Och känner jag lite hunger runt middagstid (mest för att kroppen är betingad att mat brukar komma in då) så är det bara några timmar till man ändå ska gå och lägga sig så det är ingen panik utan jag tänker "jag får äta imorgon". När morgonen kommer och man vaknar är man inte hungrig och får nästan tvinga sig själv att äta.
Ätardagen är lika viktig som fastedagen, äter jag skräp får jag lida för det i två dagar. Blir helt naturligt att ens matvanor förändras till det bättre. Suget efter skräpmat och alkohol har i princip försvunnit helt och jag är sugen på typ avokado. Istället för att botanisera bland chipshyllorna på ICA står jag nu och väljer bland goda tesorter och känner mig helt tillfreds. Det blir ju som en dopaminfasta också och bygger bra disciplin.

Jag är kvinna så jag oroar mig lite hur denna livsstil påverkar mina hormoner i långa loppet, men å andra sidan är det nog värre att gå runt med övervikt och insulinresistens.
Ska prova att köra lätt cardio på fastedagarna nu och se om det påverkar hungerkänslorna negativt. Vill inte stressa kroppen allt för mycket.

Åh. Kul med någon mer än jag själv som skriver i tråden.
Vad är anledningen till att du testar denna grej?

Jag blev också förvånad hur lätt det gick. Håller med dig om dagarna och kvällarna. Kvällarna kan innebära en del hunger, men som du säger så är det bara att hålla ihop och se fram emot morgondagen.

Är du inte hungrig på morgonen alltså? Det ÄR jag! Eller egentligen inte mer än vad jag är en helt vanlig morgon. Men det är så grymt gott med frukost att detta är alltid en högtid. Fräsa på några ägg, och nu när det är jultider så ladda med lite vört och julskinka. Kaffe.
Sen ett par timmar senare blir det frukost nr 2!

Skräpmat äter jag max en gång i veckan, på helgen. Funkar bra tycker jag men bara räkna med att man är hungrig igen någon timme senare. Det är intressant hur mycket hungern triggas av att äta. Under ätardagar bli jag hungrig hela tiden. Och näringsfattig skräpmat håller mig bara mätt 1-2 timmar.

Cardio har fungerat bra för mig. Viktigast att inte försöka göra den på slutet av fastedag eller på morgonen på ätardag.
Citera
2024-12-12, 22:15
Medlem
Jag började för att jag behövde göra en radikal förändring av mina matvanor. Jag hade problem med hetsätning på kvällarna, och därmed har aldrig kalorirestiktion fungerat för mig och LCHF har också bara triggat min hetsätning.

Gjorde research och insåg att ADF funkar som en slags dopamin-reset och det är precis vad det har gjort för mig också. Även om jag kan sitta och fantisera om vad jag ska äta på min ätardag kvällen innan så är jag noll sugen på skräp dagen efter. Och äter jag skit ändå är det att rusa till toaletten eller somna stående som gäller, så det gör jag inte längre. Ett stort plus är att jag inte har sug efter alkohol längre, det är en stor vinst i sig.

Om du vaknar upp på din ätardag och känner dig utsvulten är min gissning att du inte är i ketos. Skulle rekommendera att du kör lågkolhydrat-kost när du käkar, åtminstone till sista måltiden för dagen. Hela poängen med ADF för mig är att jämna ut min blodsockerkurva, så att äta choklad och chips på ätardagen skulle gå emot hela syftet. Med det sagt ska jag ha en "festdag" nu i helgen och unna mig äta riktigt gott och tom. kanske ta ett glas vin också. Tror det kan gynna metabolismen t.o.m att öka intaget ordentligt någon dag här och där.

Mitt enda problem som jag ser det nu är att jag inte går ner i vikt på vågen. Blir orolig att kroppen har panik, håller hårt i fettet och inte vill släppa på liv och död. Men kläder sitter bättre och all svullnad i kroppen har försvunnit, har plötsligt en käklinje igen t.ex. Så just nu ser jag ingen anledning att sluta köra på detta.
Citera
2024-12-17, 16:15
Medlem
Citat:
Jag började för att jag behövde göra en radikal förändring av mina matvanor. Jag hade problem med hetsätning på kvällarna, och därmed har aldrig kalorirestiktion fungerat för mig och LCHF har också bara triggat min hetsätning.

Gjorde research och insåg att ADF funkar som en slags dopamin-reset och det är precis vad det har gjort för mig också. Även om jag kan sitta och fantisera om vad jag ska äta på min ätardag kvällen innan så är jag noll sugen på skräp dagen efter. Och äter jag skit ändå är det att rusa till toaletten eller somna stående som gäller, så det gör jag inte längre. Ett stort plus är att jag inte har sug efter alkohol längre, det är en stor vinst i sig.

Om du vaknar upp på din ätardag och känner dig utsvulten är min gissning att du inte är i ketos. Skulle rekommendera att du kör lågkolhydrat-kost när du käkar, åtminstone till sista måltiden för dagen. Hela poängen med ADF för mig är att jämna ut min blodsockerkurva, så att äta choklad och chips på ätardagen skulle gå emot hela syftet. Med det sagt ska jag ha en "festdag" nu i helgen och unna mig äta riktigt gott och tom. kanske ta ett glas vin också. Tror det kan gynna metabolismen t.o.m att öka intaget ordentligt någon dag här och där.

Mitt enda problem som jag ser det nu är att jag inte går ner i vikt på vågen. Blir orolig att kroppen har panik, håller hårt i fettet och inte vill släppa på liv och död. Men kläder sitter bättre och all svullnad i kroppen har försvunnit, har plötsligt en käklinje igen t.ex. Så just nu ser jag ingen anledning att sluta köra på detta.

Utsvulten och utsvulten. Jag är normalhungrig när jag vaknar, precis som vilken morgon som helst. Och detta innebär alltid att jag är rätt hungrig. Jag har varit frukostmänniska hela livet.

Varför ska jag vara i ketos tänker du? Jag har ingen poäng alls att greja med vare sig blodsockerkurvor, ketos eller sånt så ser inte riktigt syfte att ändra något av det skälet. Hela idén med ADF för mig är att ha kontroll över vikt och intag av kcal samt bara "se hur jag påverkas".

Jag börjar fundera på om jag ska lägga in lite kcal på kvällarna på fastedagarna efter nyår. Det beror på viktkurvan. Just nu går den fortfarande långsamt nedåt och jag är inte 100 på när jag ska avbryta trenden och sakta vända den. För jag tänker vända kurvan när jag känner att det är läge. Försöka bygga kanske 2 kg muskler under 2025 kan vara lagom. Det är absolut inte att sikta för högt.

Inte för att jag brukar bry mig om ketos osv men ofta när jag duschar efter löpträning så luktar det ammoniak... vet inte om det har med saken att göra.
Citera
2024-12-18, 08:49
Medlem
Citat:

Svårt att komma med tips och råd varför du inte går ner i vikt. Jag gick ned typ 17 kg med hjälp av kcal restriktion och balanserad kost. ADF har hjälpt mig att gå ner ytterligare typ 2 kg, men nu är jag ner på någon form av minimum.

Hur ser dina vägrutiner ut? Vikten pendlar ju väldigt mycket under ADF. Som mest har jag gått upp 4.5 kg från morgon till kväll på en ätardag. Och åt andra hållet har jag som mest gått ner 2.9 kg från morgon till kväll på en fastedag. Så lite beroende på hur dina vägrutiner ser ut kan du få rätt missvisande siffror.

Det var en sak till som jag funderade på. När jag skrev att jag var rätt hungrig på morgonen när jag vaknade tipsade du om ketos och att greja med blodsockerkurvan. Men vad är problemet tänker du? Det är ju inga problem att känna sig (väldigt) hungrig inför att det är dags att bryta fastan. Finns inget skäl att göra något annat mer än att bara stoppa i sig en frukost (eller två).
Citera
2024-12-18, 13:27
Medlem
Vadå tipsa om ketos och "greja med blodsockerkurvan". Äter man inte på 24 timmar eller vad det är så kommer man per automatik in i ketos. Om du kör vattenfasta 36 timmar är du där. Den där ammoniak-andedräkten du nämnde är b.a. ett tecken på det. Ketosen gör det lättare att bränna fett och framförallt lättare att fasta, jag får som sagt tvinga i mig mat på ätardagen. Dåligt på ett sätt, för man vill ju inte riskera näringsbrist eller signalera svält till kroppen i onödan. Bra på ett annat, för jag ser på det här sättet till att allt jag äter är av bra kvalitet för att kroppen ska bli nöjd och att fastedagen därpå ska gå bra. Äter jag massa kolhydrater är jag mycket hungrigare på fastedagen och får kämpa mer. Risken för hetsätning på kvällen ökar markant, inget konstigt.

Att du ser ADF som främst ett sätt att minimera kaloriintaget över veckan är fine, jag ser inget problem med det som du sa. Men jag och många andra gör det även som ett sätt att förbättra våran relation till mat/tomma kolhydrater och ser ADF som ett effektivt sätt att hålla blodsockret så jämnt som möjligt. Kopplingen mellan vikt och blodsockerkontroll är lätt att googla och läsa om, det är inte så märkvärdigt som du får det att låta.

För övrigt verkar det lite kontraproduktivt med ADF om man tränar så mycket som du verkar göra, har du provat t.ex. OMAD som verkar funka bäst för framförallt tränande män. Du har ju redan börjat planera för att lägga in kalorier på dina fastedagar så strikt ADF verkar ändå inte vara någon hit för dig.
Senast redigerad av sodastream71 2024-12-18 kl. 13:41.
Citera
2024-12-18, 14:51
Medlem
Citat:
Vadå tipsa om ketos och "greja med blodsockerkurvan". Äter man inte på 24 timmar eller vad det är så kommer man per automatik in i ketos. Om du kör vattenfasta 36 timmar är du där. Den där ammoniak-andedräkten du nämnde är b.a. ett tecken på det. Ketosen gör det lättare att bränna fett och framförallt lättare att fasta, jag får som sagt tvinga i mig mat på ätardagen. Dåligt på ett sätt, för man vill ju inte riskera näringsbrist eller signalera svält till kroppen i onödan. Bra på ett annat, för jag ser på det här sättet till att allt jag äter är av bra kvalitet för att kroppen ska bli nöjd och att fastedagen därpå ska gå bra. Äter jag massa kolhydrater är jag mycket hungrigare på fastedagen och får kämpa mer. Risken för hetsätning på kvällen ökar markant, inget konstigt.

Att du ser ADF som främst ett sätt att minimera kaloriintaget över veckan är fine, jag ser inget problem med det som du sa. Men jag och många andra gör det även som ett sätt att förbättra våran relation till mat/tomma kolhydrater och ser ADF som ett effektivt sätt att hålla blodsockret så jämnt som möjligt. Kopplingen mellan vikt och blodsockerkontroll är lätt att googla och läsa om, det är inte så märkvärdigt som du får det att låta.

För övrigt verkar det lite kontraproduktivt med ADF om man tränar så mycket som du verkar göra, har du provat t.ex. OMAD som verkar funka bäst för framförallt tränande män. Du har ju redan börjat planera för att lägga in kalorier på dina fastedagar så strikt ADF verkar ändå inte vara någon hit för dig.

Ketos tar lång tid att komma in i. Vad får du allt ifrån. Googla...
Citera
2024-12-18, 14:57
Medlem
Citat:
Vadå tipsa om ketos och "greja med blodsockerkurvan". Äter man inte på 24 timmar eller vad det är så kommer man per automatik in i ketos. Om du kör vattenfasta 36 timmar är du där.

Jo du skrev:
"Om du vaknar upp på din ätardag och känner dig utsvulten är min gissning att du inte är i ketos. Skulle rekommendera att du kör lågkolhydrat-kost när du käkar,"

Och det var det jag inte förstod vitsen med.

Nu skriver du att jag automatiskt är i ketos om jag fastar i 36h och det gör jag. 3 dagar i veckan. Så det kanske inte var menat som något tips, men det var så jag uppfattade det. Jag tyckte det lät som att du tyckte jag skulle förändra något för att jag sa att jag var hungrig på morgonen efter en dags fasta.

Citat:
Den där ammoniak-andedräkten du nämnde är b.a. ett tecken på det. Ketosen gör det lättare att bränna fett och framförallt lättare att fasta, jag får som sagt tvinga i mig mat på ätardagen. Dåligt på ett sätt, för man vill ju inte riskera näringsbrist eller signalera svält till kroppen i onödan. Bra på ett annat, för jag ser på det här sättet till att allt jag äter är av bra kvalitet för att kroppen ska bli nöjd och att fastedagen därpå ska gå bra. Äter jag massa kolhydrater är jag mycket hungrigare på fastedagen och får kämpa mer. Risken för hetsätning på kvällen ökar markant, inget konstigt.

Jag tänker inte så jättemycket mer än att äta mycket mat och näringsrikt på ätdagarna. Ett mål skräpmat på helgen, godis lördagkväll samt gärna ett mål med vällagad mat på helgen (kan vara italienskt, asiatiskt eller vad som helst egentligen). Jag har inga problem att äta mycket mat, tvärtom uppskattar jag det. Och detta är ett skäl till att ADF har fungerat väldigt bra för mig just nu.

Citat:

Nja kontraproduktivt... det beror väl på träningens syfte. Och fastans syfte. Just nu under tiden jag kör ADF. Uppenbarligen har livet visat sig att jag kan äta (mycket mer kcal) än vad jag gör av med när jag tränar (eller bygger muskler av), så kcal restriktion/begränsning/planering/disciplin behövs.

Någon lång period ADF har det aldrig varit tal om för min del, utan jag hoppades väl på att jag skulle orka hålla på under ett par månader och samtidigt "fundera på livet och min relation till mat". Och det har ju gått bra och jag ser att jag kan (och vill!) fortsätta köra ADF längre än vad jag från början trodde att jag skulle vilja. Men jag hade hela tiden som plan att övergå till något lite mer normalt.
Problemet är bara att jag snabbt blir så odisciplinerad så det gäller att lämna ADF bakom sig långsamt och kontrollerat.

OMAD ligger rätt nära. Men jag tänker nog hellre som många gör, ADF men med inslag av mindre måltid på fastedagarnas kvällar. Och då med fokus på grönsaker och protein.
Senast redigerad av iceink 2024-12-18 kl. 15:03.
Citera
2024-12-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ketos tar lång tid att komma in i. Vad får du allt ifrån. Googla...

Vad menar du är "lång tid" då? Det tar inte särskilt lång tid alls om du vattenfastar, rimligtvis inte mer än 3 dagar beroende på dina förutsättningar och om du kombinerar med träning eller inte. Men jag är ingen expert, utan bara glad amatör i ämnet. Är det inte att bli keto-adapterad du tänker på, för det tar ju tid vad jag vet.

Om man kör 36 timmars vattenfasta varannan dag och äter lågkolhydratskost på sina ätdagar tror jag varken det är svårt eller tar lång tid att komma in i ketos, utan snarare vad man kan räkna med.
Senast redigerad av sodastream71 2024-12-18 kl. 15:39.
Citera
2024-12-18, 15:24
ja, gör man en för extrem diet så blir det lätt att man failar den. Jag har kört 5-2 i 11 år snart och fastedagarna är fortfarande lika tråkiga. Inte för att de är svåra att hålla, utan för att det är tråkigt att inte få äta som man vill, men i 5-2 dieten så äter vi lite, runt 5-600 kcal om man är strikt. Inte nåt jag är dock utan går helt på känsla. Man får komma ihåg att nollfastar man så kan magen slå bakut och man kan bli stenhård och får svårt att gå på toa, så personligen gillar jag att inte låta metabolismen stanna av för mycket, utan ha mina små måltider kvar med lite lunch och kvällsmål, men med mikroskopiska portioner. Typ lite grönsaker, nån sillbit, grönsakssoppa, lite keso med tonfisk eller nåt i den stilen. Kolhydrater försöker jag hålla till ett minimum (10-20g), för att snabbare komma ner i ketos.

Disciplin är A och O skulle jag säga, samt att föra viktdagbok i nån app, där man svart på vitt ser grafen hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in