2024-10-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Tvivlar på att du är seriös, men om du är det så vill jag gärna veta hur du bär dig åt
Nej, du har så rätt

Förra året såg jag faktiskt en annan svampplockare i min bästa hage och undrade själv hur man egentligen bör bete sig. Jag valde att sitta kvar i skogsbrynet och vänta tills han gick vidare innan jag själv gick ut och plockade.
Citera
2024-10-15, 19:15
Medlem
Körde ett sista pass innan frosten kommer inatt och imorgon natt, innan det blir lite varmare igen enligt prognos. Första stället inte en enda på 1,5h och andra stället uppskattningsvis kanske 200st på ungefär samma tid.
Samma ställe 4 dagar tidigare kanske 35st totalt på samma plats, så det sker ändring fort gött att allt slit börjar ge resultat.

Såg dessutom en likasinnad som var ute och plockade i samma område men vi hade en tyst överenskommelse och höll oss till respektive hage. Det såg ut som att han också hade bra lycka

Som ni ser var många av dem vita, antagligen för att de legat i solen nu när den kikat fram. Ska posta i identifieringstråden mer om det.

https://ibb.co/VSmmjMd
Senast redigerad av Telperi0n 2024-10-15 kl. 19:31.
Citera
2024-10-15, 20:19
Medlem
Var ute ett varv idag och hittade uppskattningsvis 70 svampar på ungefär 1h, sen gick solen ner. Det verkade vara en blandning av äldre och yngre exemplar. Blev faktiskt lite förvånad då jag har sett spår av frost på morgonen flera gånger de senaste två veckorna.

Imorgon natt ska temperaturen tangera nollan men sen blir det varmt igen. Ska nog ändå ge mig ut ett varv i helgen också och se vad som har hänt.
Citera
2024-10-15, 23:49
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Tack! Drömmer också om en sådan plätt :’) De växer relativt utspritt här och upplever att konkurrensen är ganska hård i Sthlm. Träffar på andra svampplockare i hagarna ganska ofta, på gott och ont.
Lycka till med din jakt=)

Hur långt från Stockholms innerstad? Tror du att ni hittar typ samma ställen på grund av Google Maps eller nåt?

Kan tillägga att jag inte bor där och jag har aldrig sett någon plocka toppisar IRL!
Citera
2024-10-16, 07:10
Medlem
flingaroos avatar
Citat:
Hur hanterar ni det när ni stöter på andra plockare? Säger ni något eller låtsas ni bara som inget?
Om dom är i samma hage som mig brukar jag hälsa, ibland frågar jag om jaktlycka osv. Vet inte vad kutym är riktigt när hagen är ’upptagen’ när man kommer haha. Men har jag åkt dit tänker jag gå in oavsett mängd människor..
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Nej, du har så rätt

Förra året såg jag faktiskt en annan svampplockare i min bästa hage och undrade själv hur man egentligen bör bete sig. Jag valde att sitta kvar i skogsbrynet och vänta tills han gick vidare innan jag själv gick ut och plockade.
Typ det svenskaste jag läst, så gulligt haha.

Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Hur långt från Stockholms innerstad? Tror du att ni hittar typ samma ställen på grund av Google Maps eller nåt?

Kan tillägga att jag inte bor där och jag har aldrig sett någon plocka toppisar IRL!
Tänker att det säkert är en kombination av olika faktorer, har man inte bil är det ju färre hagar att besöka också, och inte alla hagar är bra. Många har fel gräs, upptrampade, hårt packad jord osv. Mitt bästa ställe har ett flertal hagar att gå igenom.
Aldrig hittat såhär mycket på en säsong faktiskt, väldigt trevligt!
Citera
2024-10-16, 08:49
Medlem
EcoR1s avatar
Frost ute idag….. betyder det att det inte är någon idé att leta idag ens? Blir de förstörda av frosten eller handlar det om att inga nya svampar kommer att växa upp medan frosten ligger?
Hade tänkt gå och titta på nya ställen idag…
Citera
2024-10-16, 11:55
Medlem
Citat:
Frost ute idag….. betyder det att det inte är någon idé att leta idag ens? Blir de förstörda av frosten eller handlar det om att inga nya svampar kommer att växa upp medan frosten ligger?

Jag har hittat idag, men dom var alla frysta. Tror inte att det växer fler så länge det är så många - grader ute som det var idag men dom som är uppe kan du plocka.
Citera
2024-10-16, 12:11
Medlem
Citat:

Tror de växer om det är nån enstaka frostnatt, men säsongen är över om det är flera i rad.
Det var ju några frostnätter för några veckor sen, men de ploppade upp igen nån vecka efter det
Citera
2024-10-16, 14:01
Medlem
EcoR1s avatar
Tackar för svar! Får se om jag hittar något idag... tänkte snabbt passera ett område där jag har hittat enstaka förut.
Citera
2024-10-16, 18:56
Medlem
ÄNTLIGEN!!!
Körde till Stockholm igår, körde extra tidigt för att kolla mitt ställe vid Mjölby. Kom dit klockan 10 och allt var täckt med frost. Omöjligt att se svampar. Frosten släppte och jag plockade 102st på 2,5h.
Körde till samma hage påvägen hem, utökade mitt sökområde, plockade 176 på 2 timmar.

Är det någon som hittat I Västra Götaland?
Citera
2024-10-17, 02:35
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Tänker att det säkert är en kombination av olika faktorer, har man inte bil är det ju färre hagar att besöka också, och inte alla hagar är bra. Många har fel gräs, upptrampade, hårt packad jord osv. Mitt bästa ställe har ett flertal hagar att gå igenom.
Aldrig hittat såhär mycket på en säsong faktiskt, väldigt trevligt!

Det låter rimligt. De flesta pallar inte cykla längre än 1 mil och de pallar inte gå längre än 5km. Bra att ha lite olika hagar att välja på. Får mig att undra över den totala vikten av alla toppisar i Sveriges hagar under ett och samma tillfälle... måste vara nog för att få varenda Svensk att gå bananas i månader.

Grattis! Ja säsongen verkar vara bättre än förra året i alla fall!
Citera
2024-10-17, 02:40
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Jag trippade senast på 5 gram torkade toppisar som jag plockade, fin upplevelse.

Men kör du på dina 30 stycken om det passar dig. Peace

Tripprapport tack. Det är ju en rätt hög dos, något måste du kunna dela med dig av!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in