2024-10-16, 00:52
  #467557
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Ryssarnas gamla sovjetkanoner skjuter nordkoreansk ammo som träffar lite random på åkrarna. Dör nog fler orcher av nordkoreanska granater som exploderar i eldrören än de träffar.

Sen har ju ryssarna slut på det mesta och kör gamla rostiga T64 tanks från lagren i Uralbergen. Ukrainas F-16 har nog skjutit ned resterna av ryssarnas "flygvapen". Börjar bli slut på tvättmaskinselektronik till ryssarnas "precisionsmissiler" med...

Putler skriver under avtal om villkorslös kapitulation innan jultomten kommer, garanterat!

Det är du nog ensam om att tro.
Citera
2024-10-16, 00:57
  #467558
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Ryssarnas gamla sovjetkanoner skjuter nordkoreansk ammo som träffar lite random på åkrarna. Dör nog fler orcher av nordkoreanska granater som exploderar i eldrören än de träffar.

Sen har ju ryssarna slut på det mesta och kör gamla rostiga T64 tanks från lagren i Uralbergen. Ukrainas F-16 har nog skjutit ned resterna av ryssarnas "flygvapen". Börjar bli slut på tvättmaskinselektronik till ryssarnas "precisionsmissiler" med...

Putler skriver under avtal om villkorslös kapitulation innan jultomten kommer, garanterat!

Pissryzz. Pissryzzkt propagandaförsök.

Så jävla dåligt bara. Som allt ryskt. Helt värdelöst.
Citera
2024-10-16, 01:13
  #467559
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är en anledning att få ukrainainvasionen att bli en rysk förlust. Det är viktigt att ukrainainvasionen betraktas som en rysk förlust av så många som möjligt inne i Ryssland, hög som låg. Att invasionen blir en förlustaffär, en återvändsgränd. Då blir det väldigt svårt för nästa president att ta upp/fortsätta/ samma spår.

Detta ska gärna gälla ryska imperieambitioner generellt: i Georgien, Belarus, Moldavien, Armenien osv. Vad som gör det svårt är att imperieambitionerna har djupare rötter än Putin. Putin sägs ha fått den från en större grupp KGB-folk som var med på sovjettiden, och från Dugin bl a. Dugin f ö, ser gammal ut men är tio år yngre än Putin.

De som var yrkesverksamma innan Sovjet upplöstes kommer att dö ut, men propagandamonopolet gör att nya generationer galna människor kommer i maktpositioner i Ryssland. Huvudet på draken är inte kommunism eller Sovjet. Huvudet på draken är nu Tjekan, FSB.

En anledning av flera att få ukrainainvasionen att bli en stor rysk förlust. Men det löser inte hela problemet med ryska säkerhetstjänsterna.

Generellt håller jag med men jag tror generationsskiftet från sovjetgenerationen är viktigt. De som inte upplevde Sovjet upplevde aldrig Ryssland som stormakt med hela Östblocket. Yngre nationalister är ofta etnonationalister som inte gillar islamisering och icke-ryssar i Ryska Federationens alla olika delrepubliker. Andra är just islamister, andra nationalister för sina delrepubliker. Putins garde har en starkare känsla för Sovjet och den stora mångkulturella unionen där Ryssarna dominerade en massa andra folk. Det är vad jag tror men Sovjetgenerationen är ju inte så gammal ännu; de kan ta över efter Putin och fortsätta i samma spår. Alla födda innan 1970 har nog en Sovjetnostalgi och Sovjetidentitet. Ryska män har ju dålig hälsa och kort livslängd så de är nog borta från inflytande 2035.
Citera
2024-10-16, 01:13
  #467560
Medlem
Jack.Elams avatar
Lång twittertråd om hur Ryssarna manipulerar inflationsdata.

https://x.com/Prune602/status/1846302101720437007
Citat:
If you weren’t familiar, at the end of 2023 prices on food were skyrocketing. Eggs in particular were expensive. Putin even apologized for the high prices.

So what did they do?
Citera
2024-10-16, 01:43
  #467561
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns det någon bra källa över hur det ser ut kring Pokrovsk. Ryssarna kom nära, men sedan har de inte rört sig framåt speciellt där. Men är det sant med rykten om en stor kraftsamling inför att ta sig över 8 km på öppen mark för att nå fram till Pokrovsk så låter det som att det är upplagt för en storoffensiv med oerhört höga förlustsiffror speciellt för ryssarna som ju är anfallande part.

Hinner de verkligen starta något innan hösten/vintern kommer?
Enligt Deepstate har ryssarna kontroll från 1.5 km från yttersta bebyggelsen i Pokrovsk-Myrnohrad. Ryssarna håller Mykolaivka.

Ryssarna har som närmst 11 km fram till Pokrovsk centrum.
Citera
2024-10-16, 01:48
  #467562
Medlem
Ser att ryssarna gjort snabba förflyttningar och nu har hög koncentration av förband vid Krasnyi Yar:

https://deepstatemap.live/en#10/48.2575527/37.3521402

Stega mellan 13/10 och 14/10 med pilarna så ser man förflyttningarna. Nu sätter man in stöten mot Pokrovsk.
__________________
Senast redigerad av ensamkrigaren 2024-10-16 kl. 01:53.
Citera
2024-10-16, 01:57
  #467563
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ser att ryssarna gjort snabba förflyttningar och nu har hög koncentration av förband vid Krasnyi Yar:

https://deepstatemap.live/en#10/48.2575527/37.3521402

Stega mellan 13/10 och 14/10 med pilarna så ser man förflyttningarna. Nu sätter man in stöten mot Pokrovsk.

Två fotbollsplaner? Som att vinna över sprängsviken norra med 1-0.

Lycka till!
Citera
2024-10-16, 04:07
  #467564
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Problemet är väl bara det att Ryssland för att kunna uppnå de där målen som du nämner kommer att vara tvungna att överta hela landet....
Vem vet numera vad som pågår i deras sjuka ryska huvuden.
Ja det är högst möjligt att dom är så verklighetsfrånvarande och störda att dom nu när landet går på krigsindustri och redan är ekonomiskt kört har hela Ukraina i sikte.
Dom må ha kollapsat och gjort bort sig totalt.
Och det ska Ukraina få betala för.
Sen blir det en brutal ockupation som Europa inte skådat på länge.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om detta är tankegångarna i Kreml.
__________________
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-10-16 kl. 04:10.
Citera
2024-10-16, 04:11
  #467565
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Håll käften! Jag haft några ukrainska byggjobbare på gården (vitt jobb) och hört lite hur snacket går. Enligt dom är ukraina helt kört. Men du kan tro vad ud vill.

Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Ryssarnas gamla sovjetkanoner skjuter nordkoreansk ammo som träffar lite random på åkrarna. Dör nog fler orcher av nordkoreanska granater som exploderar i eldrören än de träffar.

Och nu skriver du så här:
Sen har ju ryssarna slut på det mesta och kör gamla rostiga T64 tanks från lagren i Uralbergen. Ukrainas F-16 har nog skjutit ned resterna av ryssarnas "flygvapen". Börjar bli slut på tvättmaskinselektronik till ryssarnas "precisionsmissiler" med...

Putler skriver under avtal om villkorslös kapitulation innan jultomten kommer, garanterat!

Vad håller du på med? Ljög dina "Ukrainska jobbare" för dig?
Pissryss!
__________________
Senast redigerad av jonkebonke 2024-10-16 kl. 04:13.
Citera
2024-10-16, 04:13
  #467566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Oj nu skriver tom Svenska tidningar hur svårt det är att hitta män som vill dö för Zelinsky, tvångsmobiliseringen fortsätter något som pågått i många månader, men det varit väldigt tyst om detta.

Den ukrainska militären har börjat utöka sitt mobiliseringsarbete. I helgen utfördes en ”mobiliseringsräd”, där rekryterare ställde sig utanför nattklubbar, barer och en arena i Kiev och kollade att män var registrerade.
Enligt AP blev några av de som inte följt direktiven gripna.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ukrainare-mobiliseras-utanfor-nattklubbar-i-kiev-.6146393e-937f-49c9-8f6e-673d5f580197

Vilket är normalt i länder som ligger i Krig. Sverige skulle gjort samma sak.
Citera
2024-10-16, 05:04
  #467567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.politico.eu/article/viktor-orban-threaten-ukraine-aid-help-donald-trump/

EU går runt Orban. Han kan mopsa sig men han är ganska maktlös att hindra något.
Citera
2024-10-16, 05:07
  #467568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns det någon bra källa över hur det ser ut kring Pokrovsk. Ryssarna kom nära, men sedan har de inte rört sig framåt speciellt där. Men är det sant med rykten om en stor kraftsamling inför att ta sig över 8 km på öppen mark för att nå fram till Pokrovsk så låter det som att det är upplagt för en storoffensiv med oerhört höga förlustsiffror speciellt för ryssarna som ju är anfallande part.

Hinner de verkligen starta något innan hösten/vintern kommer?

Svårt att säga. För att lyckas måste de sätta in abnorma mängder manskap och materiel. Chansen att de lyckas är liten, men det kommer vara kostsamt för Ukraina att hålla dom borta. Men de Ryska förlusterna kommer vara ohyggliga. Jag tror inte att de lyckas inta prokorovsk i år. Kanske nästa om Mango Mussolini vinner den 6e November och installeras i Januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in