2024-10-15, 23:40
  #467545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
"Nu" om någon månad eller två. Fattar ju vem som helst att ryssarna inte kan förlora 3-4 tusen soldater per dag hur länge som helst.

Den slutliga segern kan komma hösten 2025. Putin avlägsnas. Innan dess har Ukraina tagit tillbaka delar av Donetsk och Luhansk. Ukraina står fortfarande kvar i Kursk samt har tagit en liten bit i Belgorod region.

Jag tror att en salig blandning av FSB och oligarker förstår att det gäller att komma ur kriget. Ja det är ett ryskt nederlag.
Citera
2024-10-15, 23:42
  #467546
Bannlyst
Tre Pissryzzar försökte sig på ett nytt sätt att invadera Odessa.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/har-raddas-ryske-mannen-efter-tva-manader-pa-drift-i-havet/

Två dog.
Citera
2024-10-15, 23:47
  #467547
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Återigen en solid video från Magyar

Ryska krigsförbrytare och drägg säger upp kontraktet som de skrivit på


Probably one of the best footage by the Ukrainian famous commander Robert Madyar

Varning för innehållet i länken
x.com/PStyle0ne1/status/1846284061699956758
Citera
2024-10-15, 23:51
  #467548
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
58524 ukrainare KIA baserat på Open Source.
Så färre än ryska KIA.


Om dessa siffror stämmer så kan man som perspektiv jämföra att i Finland stupade ungefär lika många under VK2. Likande siffror för USA under Vietnamkriget.
Citera
2024-10-15, 23:57
  #467549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ryssland har som mål att avmilitärisera Ukraina. Att utrota nazism i landet och få löften om att Ukraina inte går med i Nato. De har aldrig sagt något om att överta hela landet. Tvärtom. De vill bara att de rysktalande i landet skall få ett värdigt liv utan bli bombade. Och de rysktalande har valt att bli en del av Ryssland.

Problemet är väl bara det att Ryssland för att kunna uppnå de där målen som du nämner kommer att vara tvungna att överta hela landet....
Citera
2024-10-16, 00:17
  #467550
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Det här måste vara bland de dummaste man sett på länge, ryssen i ett nötskal och man ska tro rysstrollen att gruvfyllon skulle ha en chans mot enbart USA´s armé i direkt strid yeah right för att inte tala om hela Nato.

Russians thought it was smart to drive trough a minefield with a regular car.

https://x.com/i/status/1845921168768791035

En sak är säker Ryssland innehar rekord i höjdhopp i Ukraina

Man undrar lite var de var på väg någonstans? Vilket var målet för färden i fullt dagsljus?

Inga stilpoäng för landningen dock….
Citera
2024-10-16, 00:19
  #467551
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Man undrar lite var de var på väg någonstans? Vilket var målet för färden i fullt dagsljus?

Inga stilpoäng för landningen dock….
En vit flagga hade varit på sin plats om de tänkte ge sig, bara en tanke som slog mig.
Citera
2024-10-16, 00:23
  #467552
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag som pro ukraina sätter emot. Att det skulle gå så snabbt är orealistiskt. Jag skulle säga 2 år tills ryssen backar hem om väst fortsätter skicka vapen, mer vapen samt släpper restriktionerna.

Ryssen har fortfarande mer av allt även om det är kass kvalitet på det mesta. Ryssen har en stor fördel just nu och det är glidbomber. Kan man få stopp på dem då kommer ryssen få börja avancera bakåt igen.

Ryssarnas gamla sovjetkanoner skjuter nordkoreansk ammo som träffar lite random på åkrarna. Dör nog fler orcher av nordkoreanska granater som exploderar i eldrören än de träffar.

Sen har ju ryssarna slut på det mesta och kör gamla rostiga T64 tanks från lagren i Uralbergen. Ukrainas F-16 har nog skjutit ned resterna av ryssarnas "flygvapen". Börjar bli slut på tvättmaskinselektronik till ryssarnas "precisionsmissiler" med...

Putler skriver under avtal om villkorslös kapitulation innan jultomten kommer, garanterat!
Citera
2024-10-16, 00:27
  #467553
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Så kan det ju vara. Samtidigt är jag inne på att Putin kommer undan med mycket av det han hittar på eller tar för sig, för att han har suttit ensam vid makten i två decennier.

Statsledning är en förtroendefråga.

Jag tror inte att det är lika lätt för en efterträdare, som dessutom tvingas till mobilisering, och en massa andra negativa åtgärder. Att följa sin föregångare misslyckade plan, måste vara politiskt självmord.

Vem vill liksom ärva sin företrädares skit? När man istället kan skylla all skit på honom?

Jag kan ha fel, naturligtvis.
Att följa sin föregångare misslyckade plan, måste vara politiskt självmord.

Vem vill liksom ärva sin företrädares skit? När man istället kan skylla all skit på honom?



Tror inte du har fel. En efterträdare kommer knappast hänga på sig det kvarnhjul som Putin skapat.
Det är en anledning att få ukrainainvasionen att bli en rysk förlust. Det är viktigt att ukrainainvasionen betraktas som en rysk förlust av så många som möjligt inne i Ryssland, hög som låg. Att invasionen blir en förlustaffär, en återvändsgränd. Då blir det väldigt svårt för nästa president att ta upp/fortsätta/ samma spår.

Detta ska gärna gälla ryska imperieambitioner generellt: i Georgien, Belarus, Moldavien, Armenien osv. Vad som gör det svårt är att imperieambitionerna har djupare rötter än Putin. Putin sägs ha fått den från en större grupp KGB-folk som var med på sovjettiden, och från Dugin bl a. Dugin f ö, ser gammal ut men är tio år yngre än Putin.

De som var yrkesverksamma innan Sovjet upplöstes kommer att dö ut, men propagandamonopolet gör att nya generationer galna människor kommer i maktpositioner i Ryssland. Huvudet på draken är inte kommunism eller Sovjet. Huvudet på draken är nu Tjekan, FSB.

En anledning av flera att få ukrainainvasionen att bli en stor rysk förlust. Men det löser inte hela problemet med ryska säkerhetstjänsterna.
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2024-10-16 kl. 00:29.
Citera
2024-10-16, 00:44
  #467554
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Återigen en solid video från Magyar

Ryska krigsförbrytare och drägg säger upp kontraktet som de skrivit på


Probably one of the best footage by the Ukrainian famous commander Robert Madyar

Varning för innehållet i länken
x.com/PStyle0ne1/status/1846284061699956758

Det verkar vara mer tryck i laddningarna numera. Förut flög inte ryska kroppsdelar i lika stor utsträckning. Det är hissnande tanke att ukrainas årsproduktion på drönare är 4miljoner numera.
Citera
2024-10-16, 00:49
  #467555
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Återigen en solid video från Magyar

Ryska krigsförbrytare och drägg säger upp kontraktet som de skrivit på

Probably one of the best footage by the Ukrainian famous commander Robert Madyar

Varning för innehållet i länken
x.com/PStyle0ne1/status/1846284061699956758

Fan, det här borde ju de lägga ut på Utbildningsradion, så att alla svenska ungdomar och ungar lär sig vara hand om.

Smashburgare?

Ha ha ha ha nej smashryss!

Grillad smashryzz!

😁🤣😂

Motiverar precis varenda tusenlapp vi lägger på ukrainarna.

Redan efter ett par inledande smällar så ser man en ryss som sprängs loss i 164 000 beståndsdelar.

Fantastiskt kul!😁🤣😉
__________________
Senast redigerad av ABanderas68 2024-10-16 kl. 00:58.
Citera
2024-10-16, 00:51
  #467556
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det verkar vara mer tryck i laddningarna numera. Förut flög inte ryska kroppsdelar i lika stor utsträckning. Det är hissnande tanke att ukrainas årsproduktion på drönare är 4miljoner numera.

Korrekt iakttagelse.

Signifikant sedan månadsskiftet juli-augusti. Med viss svensk inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in