Citat:
Ursprungligen postat av
BothSidesNow
Citat:
Ursprungligen postat av
ABanderas68
Så kan det ju vara. Samtidigt är jag inne på att Putin kommer undan med mycket av det han hittar på eller tar för sig, för att han har suttit ensam vid makten i två decennier.
Statsledning är en förtroendefråga.
Jag tror inte att det är lika lätt för en efterträdare, som dessutom tvingas till mobilisering, och en massa andra negativa åtgärder. Att följa sin föregångare misslyckade plan, måste vara politiskt självmord.
Vem vill liksom ärva sin företrädares skit? När man istället kan skylla all skit på honom?
Jag kan ha fel, naturligtvis.
Att följa sin föregångare misslyckade plan, måste vara politiskt självmord.
Vem vill liksom ärva sin företrädares skit? När man istället kan skylla all skit på honom?
Tror inte du har fel. En efterträdare kommer knappast hänga på sig det kvarnhjul som Putin skapat.
Det är en anledning att få ukrainainvasionen att bli en rysk förlust. Det är viktigt att ukrainainvasionen betraktas som en rysk förlust av så många som möjligt inne i Ryssland, hög som låg. Att invasionen blir en förlustaffär, en återvändsgränd. Då blir det väldigt svårt för nästa president att ta upp/fortsätta/ samma spår.
Detta ska gärna gälla ryska imperieambitioner generellt: i Georgien, Belarus, Moldavien, Armenien osv. Vad som gör det svårt är att imperieambitionerna har djupare rötter än Putin. Putin sägs ha fått den från en större grupp KGB-folk som var med på sovjettiden, och från Dugin bl a. Dugin f ö, ser gammal ut men är tio år yngre än Putin.
De som var yrkesverksamma innan Sovjet upplöstes kommer att dö ut, men propagandamonopolet gör att nya generationer galna människor kommer i maktpositioner i Ryssland. Huvudet på draken är inte kommunism eller Sovjet. Huvudet på draken är nu Tjekan, FSB.
En anledning av flera att få ukrainainvasionen att bli en stor rysk förlust. Men det löser inte hela problemet med ryska säkerhetstjänsterna.