Citat:
Ursprungligen postat av
Anton.larsson
Hej!
Jag går sista året på gymnasiet och tänkte (kanske lite sent) att det vore bra att dryga tjäna lite pengar inför flytt hemifrån. Jag tänkte att jobb inom matbutik kan vara bra - problemet är att jag saknar relevant erfarenhet. Det jag har erfarenhet av är läxhjälp och ett kommunalt sommarjobb - alltså inga särskilt meriterande jobb. Är det en dum idé att erbjuda sig att jobba ex. någon helg gratis i en matbutik för att visa att man inte är helt hjärndöd och faktiskt är kompetent trots ens nästintill obefintliga arbetslivserfarenhet?
Tack på förhand
Att jobba gratis är en dum och dålig idé. Det du bör göra är att söka sommarjobb och inordna all övrig planering efter det. Du ska säga att du kan jobba ”när som helst och var som helst”. Du bör förstås kolla så att det går att ta sig till/från butiken tidigt/sent på ett rimligt sätt utan bil.
Att ha erfarenhet specifikt av butik tror jag inte så mycket på. Det som är viktigt är att vara ordentlig och att ha jobbat alls. Att vara svensk, se normal ut och kunna uppträda ordentligt är viktiga meriter. Kassavana är en fördel men viktigt främst i mindre butiker. På stormarknader och liknande är det vanligt att tjejer placeras i kassan och killar på lagret (typ). Det är alltså mer viktigt med kassavana för tjejer.
Det viktiga i en butik är att ha jobbat dör tidigare och att ha en bra relation till chefen. Det är det du behöver ordna. Att jobba gratis strider mot kollektivavtalet och gör att du framstår som dum.