2024-01-01, 20:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-01-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag lånar tråden. Vad tjänar man idag om man börjar från ingenting? Får man något extra, får man ta mat med sig hem? Min kompis som har jobbat på matindustri fick ta med sig då. Det vore bra om hon fick ett nytt bra jobb.
Ingångslönen baseras på ålder men skulle säga runt 120-130kr/h . Efter 3 års erfarenhet i handels får man en rätt stor löneökning. På Lidl var min heltidslön som säljledare cirka 26500kr efter skatt, och det är med 12 års erfarenhet. En kollega med cirka 3 års erfarenhet men i samma tjänst hade nästan samma lön. Så löneökningen är fruktansvärd efter 3 år.

Man får inte ta med sig något hem. Fast vår BC sa att det var på egen risk och blev man haffad så riskerade man kicken direkt och han hade inte försvarat en om det kom en hemgångskontrollant. Dock så har man ju möjligheten att snabbt köpa upp rabatterat kött och liknande då man är där på plats så i längden sparar man en hel del. Nu har ju alla chefer blivit extra dryga och vi tillåts inte handla och lägga undan varor till oss själva längre på arbetsstid så det blir att man på sin rast går och handlar.

Sen har man 5% personal rabatt och de brukar bjuda på presentkort och större rabatter vid högtider. Nu under sommaren fick personalen 20% rabatt på allt en helg i månaden pga Lidls 20 års jubileum.
Citera
2024-01-03, 17:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappisF
Ingångslönen baseras på ålder men skulle säga runt 120-130kr/h . Efter 3 års erfarenhet i handels får man en rätt stor löneökning. På Lidl var min heltidslön som säljledare cirka 26500kr efter skatt, och det är med 12 års erfarenhet. En kollega med cirka 3 års erfarenhet men i samma tjänst hade nästan samma lön. Så löneökningen är fruktansvärd efter 3 år.

Man får inte ta med sig något hem. Fast vår BC sa att det var på egen risk och blev man haffad så riskerade man kicken direkt och han hade inte försvarat en om det kom en hemgångskontrollant. Dock så har man ju möjligheten att snabbt köpa upp rabatterat kött och liknande då man är där på plats så i längden sparar man en hel del. Nu har ju alla chefer blivit extra dryga och vi tillåts inte handla och lägga undan varor till oss själva längre på arbetsstid så det blir att man på sin rast går och handlar.

Sen har man 5% personal rabatt och de brukar bjuda på presentkort och större rabatter vid högtider. Nu under sommaren fick personalen 20% rabatt på allt en helg i månaden pga Lidls 20 års jubileum.

Åh, stort tack för svar. Hade glömt jag frågat. Tycker ändå det låter som ett OK jobb, lönen dock en bra bit mindre vad hon tjänade innan inom livsmedelsindustri (mycket OB) och de fick ta med sig hem.

Nu ligger fokus på att få jobb alls, blivit lite avslagen av att fått nej på andra ("finare") jobb, men jag peppar.
Citera
2024-01-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Åh, stort tack för svar. Hade glömt jag frågat. Tycker ändå det låter som ett OK jobb, lönen dock en bra bit mindre vad hon tjänade innan inom livsmedelsindustri (mycket OB) och de fick ta med sig hem.

Nu ligger fokus på att få jobb alls, blivit lite avslagen av att fått nej på andra ("finare") jobb, men jag peppar.
Det är ett helt ok jobb i Sverige. Ok lön trots inget krav på utbildning och en del förmåner. Vill man jobba så lovar jag det finns pengar att tjäna. Folk i butiksbranschen är sjuka hela tiden så det finns hur mycket extra pass att plocka som helst. Där är Lidl fördel jämfört med Ica: mindre personal per butik så chansen att plocka extratimmar och OB-pass är högre. På Ica har de fler anställda och pass delas ut enligt LAS så därför är det bättre på mindre butiker.
Senast redigerad av HappisF 2024-01-05 kl. 18:41.
Citera
2024-01-05, 19:58
Medlem
hejsannn

Är ute efter jobb i matbutik då jag pluggar och är ute efter ett välbetalt extrajobb. Handelsavtal är ju väldigt bra men jag har så svårt att få jobb. Extratjänster som ligger ute får jag inte för att jag behöver kryssa i att jag ej har erfarenhet av detaljhandel.

Jag har kassavana från restaurangbranchen samt att jag jobbat mycket med kundservice, någon som har tips på vad jag kan skriva i en ansökan eller liknande som gör att mina chanser ökar.
Citera
2024-01-07, 09:07
Medlem
Finns det någon som jobbar på ica nära här?
Citera
2024-10-15, 20:03
Medlem
Volontärarbeta på matbutik

Hej!
Jag går sista året på gymnasiet och tänkte (kanske lite sent) att det vore bra att dryga tjäna lite pengar inför flytt hemifrån. Jag tänkte att jobb inom matbutik kan vara bra - problemet är att jag saknar relevant erfarenhet. Det jag har erfarenhet av är läxhjälp och ett kommunalt sommarjobb - alltså inga särskilt meriterande jobb. Är det en dum idé att erbjuda sig att jobba ex. någon helg gratis i en matbutik för att visa att man inte är helt hjärndöd och faktiskt är kompetent trots ens nästintill obefintliga arbetslivserfarenhet?
Tack på förhand
Citera
2024-10-15, 20:11
Medlem
jonte500s avatar
Ja varför inte! Om du gör det, så gör du något som 99,99% av din generation inte gör; visar framfötterna!
Citera
2024-10-15, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Ja varför inte! Om du gör det, så gör du något som 99,99% av din generation inte gör; visar framfötterna!
Jobbade din generation gratis? Det har man iofs praktikanter till idag.
Citera
2024-10-15, 20:14
Avslutad
Självklart är det dumma idéer att erbjuda sig att jobba gratis eftersom du då befäster din position som underdog om mot förmodan skulle få anställningen bara för att du dessförinnan slavade som ett hjon.
Gå in ödmjukt men behåll dina rättigheter. Efter fast anställning om chefen skulle tro för mycket om sig själv så hänger du ut varumärket med ruttet kött i tidningarna.
Citera
2024-10-15, 20:17
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Hardly my point... Menade givetvis det att han vill visa att han vill arbeta, inte ha allting serverat som en TikTok-snöflinga som bara har "rättigheter"!
Citera
2024-10-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

Jo jag förstår att det inte är optimalt men jag har egentligen inget bättre för mig att göra, och att eventuellt få ett jobb vore trevligt. Jag erbjuder mig i princip som en praktikant men det kanske är en chansning man får ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in