2024-10-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Sure Ivan...finns inget så lätt och praktiskt sätt att tvätta pengar på som att ge bort stridsflyg.....
Ja, när det innebär att man i praktiken binder sig för att köpa nya så. Militär-/flygindustrin gnuggar händerna.
Citera
2024-10-13, 14:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, när det innebär att man i praktiken binder sig för att köpa nya så. Militär-/flygindustrin gnuggar händerna.

Mm. Pilutta dig och pilutta Ryssland. F-16 är i Ukraina och fler kommer
Citera
2024-10-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Du har inte så bra koll på vad penningtvätt är va?

Att militärindustrin tjänar på krig fattar nog alla.
Citera
2024-10-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Mm. Pilutta dig och pilutta Ryssland. F-16 är i Ukraina och fler kommer
Har du någon info om hur planen bistår Ukraina i dagsläget?
Har de gjort några större insatser och bidragit till några/någon större förändring vid fronten, någon front?
Var de aktiva vid Kurskinvasionen eller hjälper de till att hålla Kursk nu?
Eller de kanske används som luftvärn, för att skydda Kiev mot teönare och kryssningsmissiler?
Citera
2024-10-14, 05:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Har du någon info om hur planen bistår Ukraina i dagsläget?
Har de gjort några större insatser och bidragit till några/någon större förändring vid fronten, någon front?
Var de aktiva vid Kurskinvasionen eller hjälper de till att hålla Kursk nu?
Eller de kanske används som luftvärn, för att skydda Kiev mot teönare och kryssningsmissiler?

Nej jag vet inget om detta, utöver att Meneas kompis siktat F-16 över Moskva.
Citera
2024-10-14, 06:00
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Expressen skriver att ett ukrainskt F-16 skjutit ner ett ryskt Suchoj Su-34 några km från fronten. Härliga nyheter.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-f-16-skot-ner-ryskt-jaktplan/

Fantastiskt!

Snart kommer väl ännu fler plan levereras. Härliga tider.
Citera
2024-10-14, 10:02
Medlem
Madagascars avatar
Är inte bemannat jaktflyg relativt meningslöst och kostsamt? Är det inte mycket mer effektivt och billigare med drönare?

Det verkar som om man helt gett upp bombflyg, eller? Jag gissar att man snart kommer ge upp jaktflyg också.
Citera
2024-10-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej jag vet inget om detta, utöver att Meneas kompis siktat F-16 över Moskva.
En kompis kompis, "brushan", självklart är det säkert så.

Funderar på vad tanken med F-16 var egentligen. Ryssen tar mark i öst, sydost och tillbaka mark i norr (Kursk).
När skall de börja använda dem på allvar, för att försöka driva ut ryssen?
Eller de kanske skall användas till att försöka hindra ryssen från att ta halva Ukraina istället för endast de 4 oblasten (eller vad de nu än kallas) som ryssen påstår sig endast skulle gå in i.
Nä! Vi svenskar, bedras av Bäst och Öst tror jag och hade tjänat/sparat bättre på att hålla oss neutrala i all denna skit som pågår.
Citera
2024-10-15, 09:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är inte bemannat jaktflyg relativt meningslöst och kostsamt? Är det inte mycket mer effektivt och billigare med drönare?

Det verkar som om man helt gett upp bombflyg, eller? Jag gissar att man snart kommer ge upp jaktflyg också.
Vad händer när man stör ut kommunikationen mellan en obemannad farkost och markkontrollen tror du? Även om farkosten kan agera på egen hand så är den rätt så rökt i att fatta bra beslut.

Att släppa glidbomber är det enda som Ryssland använder sitt flyg till så jag förstår inte var du har fått det ifrån att man skulle gett upp det. Tänker du bombmattor a la vk2 så är det förlegat. Luftförsvaren på respektive sida är fortfarande tillräckligt bra för att detta skulle vara självmord.

F-16 används just nu för just jakt om jag förstår det hela rätt. Används för att skjuta ner inkommande kryssningsmissiler.
Citera
2024-10-15, 09:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
En kompis kompis, "brushan", självklart är det säkert så.

Funderar på vad tanken med F-16 var egentligen. Ryssen tar mark i öst, sydost och tillbaka mark i norr (Kursk).
När skall de börja använda dem på allvar, för att försöka driva ut ryssen?
Eller de kanske skall användas till att försöka hindra ryssen från att ta halva Ukraina istället för endast de 4 oblasten (eller vad de nu än kallas) som ryssen påstår sig endast skulle gå in i.
Nä! Vi svenskar, bedras av Bäst och Öst tror jag och hade tjänat/sparat bättre på att hålla oss neutrala i all denna skit som pågår.
Tror du att en handfull F-16 gör en stor skillnad? De har väl bara fått 4-5 stycken om jag förstår det hela rätt varav en blivit nedskjuten av eget luftförsvar.

Uppgifter gör sig dock gällande att en F-16 skjutit ner en Su-34. Ett flygplan som kostar mer än ett gammalt F-16. Hur bra är det för Ryssland?
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1845056623061987399

De används. Tro inget annat. Effekten kommer bli större när fler har satts i tjänst.
Citera
2024-10-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du att en handfull F-16 gör en stor skillnad? De har väl bara fått 4-5 stycken om jag förstår det hela rätt varav en blivit nedskjuten av eget luftförsvar.

Uppgifter gör sig dock gällande att en F-16 skjutit ner en Su-34. Ett flygplan som kostar mer än ett gammalt F-16. Hur bra är det för Ryssland?

De används. Tro inget annat. Effekten kommer bli större när fler har satts i tjänst.

Det som finns kvar används.
Citera
2024-10-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Finns det lite mer info om denna F16-bragd? Officiell info eller bilder etc.
Eller är det bara en Kalle Ankatweet som fått udda spridning i social medier?
Såsom ett pannskott som försökte sprida dygna om att Rysslands utrikesminister hade avlidit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in