2024-08-02, 00:59
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det står inte var granaterna landar. Kartan på sidan tre visar alla observerade överträdelser. Detta kan handla om stridsfordon eller även även ljud från granatbeskjutning eller finkalibrig eld.
https://www.osce.org/files/2022-02-2...pdf?itok=82567

Hade du verkligen läst igenom den så vet du vetat att överträdelserna kom från båda sidor. Dock stpr det något jävligt intressant på sidan 7;

Kan det vara så att separatisterna visste att en invasion var förestående och evakuerade sina släktingar från området? De kanske till och med eskalerade sin beskjutning själva dagarna innan invasionen för att dra Ukrainas uppmärksamhet från andra områden?

Fattar inte vad du skriver. Vad är "ditt" land?

Förberedelser gjordes. Att skicka F-16 initialt var dock inte aktuellt och det är vad vi diskuterar.

Så du tror att dessa piloter som utbildats till F-16 aldrig har suttit i ett stridsflygplan innan?

Tror du det tar 6 månader att utbilda en stridspilot?

Oj vad du spekulerar.

För en sak var man väl säker på från allas håll och det är att Ukraina saknar krigsindustrin att själva försörja armén med nytt materiell.
[/quote]

Kan vi ta en sak i taget.
Scrolla två sidor ner till kartan där du ser vart explosionerna landar?

Är vi on the same page när det gäller detta nu? för det är bara en bisak och egentligen ganska irrelevant för resten av mitt inlägg.
Citera
2024-08-02, 01:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv

Kan vi ta en sak i taget.
Scrolla två sidor ner till kartan där du ser vart explosionerna landar?

Är vi on the same page när det gäller detta nu? för det är bara en bisak och egentligen ganska irrelevant för resten av mitt inlägg.
Varför ligger de mest koncentrerade överträdelserna inom Ukrainsk område (röda)?

Varför beskjuter separatister frontlinjen medan den ukrainska elden verkar ha bedrivits mot platser längre in i separatist-styrt område? Kan det vara mot platser där separatisternas artilleri befunnit sig?
Citera
2024-08-02, 01:24
Citat:
Fattar inte vad du skriver. Vad är "ditt" land?

Att om Ryssen fejkat ett angrepp mot Stockholm 2 ggr i rad så hade det varit okej att spränga ett par ledningsfartyg i Kaliningrad eller påväg tillbaka dit och säga "nu får det väl vara nog". Speciellt om Kaliningrad ursprungligen hade varit svenskt.

Citat:
Förberedelser gjordes. Att skicka F-16 initialt var dock inte aktuellt och det är vad vi diskuterar.

Vilka förberedelser? Varför dröjde det ÅR innan Bradleys, M1A2's, HIMARs, mm kom? Varför behöver Ukraina konstant vädja om tyngre vapen, varför tillåts de aldrig bygga up en större reserv?

Citat:
Tror du det tar 6 månader att utbilda en stridspilot?
Ett år hade räckt. Hur lång tid det tar med intensivkurser vet jag inte, hur lång tid tror du att det tar? Tyskarna producerade piloter på 60 dagar i slutskedet av kriget. Kvalitén störtdök ja, men bättre än inget. Det finns förmodligen en bra mängd civilpiloter som skulle ha kunnat omtränats, tidigare Ukrainska stridspiloter som nu flyger civilt, piloter under utbildning, etc. Att det dröjde över 1 år för att skicka MIGs är ett bevis på att man inte planerade i förväg.

Att det tagit 2.5 år (3.5+ om man tar in den tidigare informationen om Minsk II) för att få in F16 är klart av politiska beslut. Varför dessa politiska beslut har tagit så lång tid kan vi bara spekulera i.
Citera
2024-08-02, 10:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Att om Ryssen fejkat ett angrepp mot Stockholm 2 ggr i rad så hade det varit okej att spränga ett par ledningsfartyg i Kaliningrad eller påväg tillbaka dit och säga "nu får det väl vara nog". Speciellt om Kaliningrad ursprungligen hade varit svenskt.
Fattar inte vad detta har med något att göra. Vem har fejkat angrepp på vem?

Har Ukraina fejkat angrepp på Ryssland menar du?

Citat:
Vilka förberedelser? Varför dröjde det ÅR innan Bradleys, M1A2's, HIMARs, mm kom? Varför behöver Ukraina konstant vädja om tyngre vapen, varför tillåts de aldrig bygga up en större reserv?
Varför ljuger du? HIMARS var på plats 4 månader efter krigsutbrottet. Bradley tog ca 10 månader. Ungefär lagom till att Ukraina själva kunde starta en offensiv.

Hur mycket kan Nato skänka utan att det nämnvärt påverkar vår egna förmåga. Du begriper att varje land tar det beslutet. De länderna som är mest hotade av Ryssland har skänkt mest. USA har dock skänkt mest av alla men du ser hur opinionen ser ut i USA. Den är på gränsen. Det finns de i USA som inte ser hotet mot Europa som ett hot mot USA. De vill att USA ska sköta sig själva och fattar inte att världen hänger ihop. Det är den bistra verkligheten. Hade alla skött sig själva så hade vi haft ett säkerhetspolitiskt helvete i Europa där Ryssland hade fått göra som de vill och alla andra tvingats lyda.

Citat:
Ett år hade räckt. Hur lång tid det tar med intensivkurser vet jag inte, hur lång tid tror du att det tar?
Tar 22-24 månader att utbilda en stridspilot. Tar ungefär 18 månader av flygande i lättare kärror innan man får sätta sig i ett riktigt stridsflygplan där man utsätts för 9G under långa stunder. Sedan ytterligare 4-6 månader innan man flugit in sig på kärran som man ska flyga.

Citat:
Tyskarna producerade piloter på 60 dagar i slutskedet av kriget. Kvalitén störtdök ja, men bättre än inget.
Bättre än inget?
Så Ukraina ska sätta blåbär i ett F-16 för liksom tyska piloter bli nedskjutna omgående. Det är ju en fantastiskt plan.

Citat:
Det finns förmodligen en bra mängd civilpiloter som skulle ha kunnat omtränats, tidigare Ukrainska stridspiloter som nu flyger civilt, piloter under utbildning, etc. Att det dröjde över 1 år för att skicka MIGs är ett bevis på att man inte planerade i förväg.
En pilot från en trafikkärra sätter du inte i en stridsflygplan och tror att denna kan hantera den efter 6 månader. Det är helt omöjligt. Möjligen 1.5 år.

Att skicka över sitt egna flygvapen kräver planering fattar du väl. Maskinerna man skänker behöver ersättas av något annat. Därav att det tog tid.

Citat:
Att det tagit 2.5 år (3.5+ om man tar in den tidigare informationen om Minsk II) för att få in F16 är klart av politiska beslut. Varför dessa politiska beslut har tagit så lång tid kan vi bara spekulera i.
Det är både strategiska och politiska beslut som behöver göras. Du har ingen inblick alls i det hela utan du bara gissar.

Jag ser det som fullt rimligt om man tänker lite på allt som involveras. Alla vapensystem som medföljer ett F-16 ska också typgodkännas liksom all form av logistik och underhåll. Flygplanen som skänks ska även ersättas i det då piloterna som flyger dem inte kan sitta på marken. Det är inte bara ett flygplan de får. De får tillgång till allt som vi i Nato använder. Det är inte så jävla enkelt som du tror.
Senast redigerad av Conception 2024-08-02 kl. 11:01.
Citera
2024-08-03, 00:53
Citat:
Fattar inte vad detta har med något att göra. Vem har fejkat angrepp på vem?

Har Ukraina fejkat angrepp på Ryssland menar du?

Varför ljuger du? HIMARS var på plats 4 månader efter krigsutbrottet. Bradley tog ca 10 månader. Ungefär lagom till att Ukraina själva kunde starta en offensiv.

Hur mycket kan Nato skänka utan att det nämnvärt påverkar vår egna förmåga. Du begriper att varje land tar det beslutet. De länderna som är mest hotade av Ryssland har skänkt mest. USA har dock skänkt mest av alla men du ser hur opinionen ser ut i USA. Den är på gränsen. Det finns de i USA som inte ser hotet mot Europa som ett hot mot USA. De vill att USA ska sköta sig själva och fattar inte att världen hänger ihop. Det är den bistra verkligheten. Hade alla skött sig själva så hade vi haft ett säkerhetspolitiskt helvete i Europa där Ryssland hade fått göra som de vill och alla andra tvingats lyda.

Tar 22-24 månader att utbilda en stridspilot. Tar ungefär 18 månader av flygande i lättare kärror innan man får sätta sig i ett riktigt stridsflygplan där man utsätts för 9G under långa stunder. Sedan ytterligare 4-6 månader innan man flugit in sig på kärran som man ska flyga.

Bättre än inget?
Så Ukraina ska sätta blåbär i ett F-16 för liksom tyska piloter bli nedskjutna omgående. Det är ju en fantastiskt plan.

En pilot från en trafikkärra sätter du inte i en stridsflygplan och tror att denna kan hantera den efter 6 månader. Det är helt omöjligt. Möjligen 1.5 år.

Att skicka över sitt egna flygvapen kräver planering fattar du väl. Maskinerna man skänker behöver ersättas av något annat. Därav att det tog tid.

Det är både strategiska och politiska beslut som behöver göras. Du har ingen inblick alls i det hela utan du bara gissar.

Jag ser det som fullt rimligt om man tänker lite på allt som involveras. Alla vapensystem som medföljer ett F-16 ska också typgodkännas liksom all form av logistik och underhåll. Flygplanen som skänks ska även ersättas i det då piloterna som flyger dem inte kan sitta på marken. Det är inte bara ett flygplan de får. De får tillgång till allt som vi i Nato använder. Det är inte så jävla enkelt som du tror.

Vi får väl se hur långt det tar att träna stridspiloter när väl tredje världskriget bryter ut, om de lyckas hålla sig ifrån att trycka på den röda knappen på en gång.

Här har du vad en Ukrainsk pilot som tidigare flugit Mig 29 tror att han kan hantera: https://www.theguardian.com/world/20...dym-voroshylov

Som med så många andra länder så finns en stor mängd stridspiloter som flyger civilt.
Ja, jag spekulera, men baserat på erfarenhet och tidigare kunskap om saken.

Exempelvis gick den tyska träningen alltså ner från 400 dagar till 60 dagar som värst. Moderna stridspiloter studerar idag i 2 år vad jag vet. +/- några månader. Att jag spekulera i att en vanlig civilist som flyger ett modernt jetflygplan idag skulle kunna omskolas till att flyga ett jaktplan på 1 år är får stå för mig. Om du vill så skulle jag kunna rota i det mer , conversion training osv. Men egentligen bryr jag mig inte så mycket. Gör du?

Klart är enligt artikeln ovan att Ukraina hade piloter som skulle kunna ha börjat flyga inom 3 månader men fick vänta nästan 3 år.

Jag vet att dessa diskussioner har pågått och att man långsamt eskalerade stödet och att flera länder från början var helt ovilliga att ge militärt stöd och sedermera tyngre vapen. Jag antog att HIMARS inkluderades där, har jag fel på just den specifika punkten så har jag fel. Men det gör inte att hela bilden inte stämmer.

Dessutom, vem fan är du att besluta när Ukraina är redo för en motoffensiv eller inte? Och varför ska de hela tiden "prestera" som det heter för att få mer vapen. Ett av problemen längre ner i ledet var att de kände sig manade att dra till med deras andra offensiv för att därför få vapen trots att flera topgeneraler om jag inte missminner mig var emot den. (Snackar om när de försökte bryta mot Mariupol nu senast). Bland annat därför som Zelensky har sparkat dem.

Min upplevelse över att ha följt det här kriget över alla år nu är att Ukraina blev tryckta mot att bekämpa Ryssland istället för att sluta en fred men att de inte gavs utrymme till att träna sina styrkor eller få den materiell de ville ha och behövde. Detta trots att man enligt de uppgifter jag delat med mig av från västmakternas sedan länge valt att rusta Ukraina för krig och inte driva mot en förlikning.

Angående den första punkten så fattar jag inte vad som är så svårt att förstå. Jag försöker på ett pedagogiskt sätt skapa en liknelse över att även om det var Ukraina som eskalerade först i Februari 2022 så hade de rätt att göra det.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-03 kl. 01:08.
Citera
2024-08-03, 09:37
Medlem
Citat:
Vi får väl se hur långt det tar att träna stridspiloter när väl tredje världskriget bryter ut, om de lyckas hålla sig ifrån att trycka på den röda knappen på en gång.

Här har du vad en Ukrainsk pilot som tidigare flugit Mig 29 tror att han kan hantera: https://www.theguardian.com/world/20...dym-voroshylov
..........
...
Intresserant artikel

Så nu verkar det även officiellt som att F16 är i action i Ukraina. Undra hur många det är och vilka baser de lyfter från/landar samt servas/beväpnas på. Är det ukrainska piloter tror ni?

Så nu vänder kriget och Ukraina kör ut Ryssen, frågar er här på Flashback åt en kompis?
Citera
2024-08-03, 10:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ska du skrämmas med lite världskrig nu också?

Citat:

Som med så många andra länder så finns en stor mängd stridspiloter som flyger civilt.
Ja, jag spekulera, men baserat på erfarenhet och tidigare kunskap om saken.

Exempelvis gick den tyska träningen alltså ner från 400 dagar till 60 dagar som värst. Moderna stridspiloter studerar idag i 2 år vad jag vet. +/- några månader. Att jag spekulera i att en vanlig civilist som flyger ett modernt jetflygplan idag skulle kunna omskolas till att flyga ett jaktplan på 1 år är får stå för mig. Om du vill så skulle jag kunna rota i det mer , conversion training osv. Men egentligen bryr jag mig inte så mycket. Gör du?

Klart är enligt artikeln ovan att Ukraina hade piloter som skulle kunna ha börjat flyga inom 3 månader men fick vänta nästan 3 år.
Älskar motivationen hos den ukrainska piloten. Men han har dock fel för att sitta i en västerländsk kärra mot en rysk är inte samma sak. Man sitter inte med en GPS fasttejpad på instrumentpanelen i en F-16.

Ska man lära sig att flyga en F-16 så måste det ske ordentligt. Sker det inte ordentligt så kan man inte hantera flygplanet helt korrekt och då blir allt meningslöst.

Sedan säger jag åt dig att du inte kan jämföra en propellermaskin från vk2 med ett modernt jetflygplan. Det är som att jämföra en skrivmaskin med en modern dator.

Har trafikflygaren utbildats inom flygvapnet först så handlar det bara om dennes ålder. De flesta lämnar flygvapnet för att de är för gamla. Ska de då sätta sig i en stridsflygplan igen så krävs både fysisk och mental träning.

Citat:
Jag vet att dessa diskussioner har pågått och att man långsamt eskalerade stödet och att flera länder från början var helt ovilliga att ge militärt stöd och sedermera tyngre vapen. Jag antog att HIMARS inkluderades där, har jag fel på just den specifika punkten så har jag fel. Men det gör inte att hela bilden inte stämmer.
Du verkar inte ha så stor koll om du inte vet när HIMARS kom till Ukraina. Man gav en helvetes massa defensiva, mer enkla vapen initialt. Man behövde stoppa Rysslands initiala initiativ. Detta gjordes sommaren 2022 och redan på hösten 2022 startade Ukraina sin första offensiv och tog tillbaka både Izium och Kherson. Redan sommaren 2022 togs besluten om mer avancerade vapen men att få dessa redo, besättningar utbildas med allt därtill tar ytterligare 6 månader. Bradley och en flera olika typer av stridsfordon kom redan vid årsskiftet 2022/23.

Du förstår att du och jag endast får medias bild av hur kriget går och besluten går men det behöves inte betyda att den är korrekt. Fler diskussioner pågår som vi inte har en aning om.

Citat:
Dessutom, vem fan är du att besluta när Ukraina är redo för en motoffensiv eller inte? Och varför ska de hela tiden "prestera" som det heter för att få mer vapen. Ett av problemen längre ner i ledet var att de kände sig manade att dra till med deras andra offensiv för att därför få vapen trots att flera topgeneraler om jag inte missminner mig var emot den. (Snackar om när de försökte bryta mot Mariupol nu senast). Bland annat därför som Zelensky har sparkat dem.
Jag bestämmer ingenting.

Men du och jag tittar på kriget genom ett nålsöga och försöker diskutera det. Det är meningslöst att gå djupare än så när vi inte har hela bilden.

Citat:
Min upplevelse över att ha följt det här kriget över alla år nu är att Ukraina blev tryckta mot att bekämpa Ryssland istället för att sluta en fred men att de inte gavs utrymme till att träna sina styrkor eller få den materiell de ville ha och behövde. Detta trots att man enligt de uppgifter jag delat med mig av från västmakternas sedan länge valt att rusta Ukraina för krig och inte driva mot en förlikning.
Det är din syn av det hela ja som jag inte delar. Det är också de flesta ryssars syn att Ukraina har tvingats att kriga.

Men du får gärna förklara för mig hur man kunnat fortsätta kriga i 2.5 år om soldaterna inte är riktigt jävla motiverade mot en armé som är betydligt större.

Citat:
Angående den första punkten så fattar jag inte vad som är så svårt att förstå. Jag försöker på ett pedagogiskt sätt skapa en liknelse över att även om det var Ukraina som eskalerade först i Februari 2022 så hade de rätt att göra det.
Hur eskalerade Ukraina?

Vi har redan säkerställt att det inte var Ukraina som besköt Donbass 7 dagar innan invasionens start som du först påstod. Det var en ren lögn från dig.

Du har själv sett OSCE's rapport och du ser var beskjutningen ägt rum. Ser man nedslagsplatserna på den kartan så är det jävligt tydligt att separatisterna har främst beskjutit frontlinjen och antagligen Ukrainas fortifikationer innan invasionen medan Ukraina har beskjutit platser längre in i landet. Antagligen mot ryssarnas artilleripositioner. För inte fan placerar man artilleri precis vid frontlinjen.

Så vad har du mer att komma med. Vilka aggressioner gjorde Ukraina?
Senast redigerad av Conception 2024-08-03 kl. 11:06.
Citera
2024-08-03, 11:04
Citat:
Ska du skrämmas med lite världskrig nu också?

Älskar motivationen hos den ukrainska piloten. Men han har dock fel för att sitta i en västerländsk kärra mot en rysk är inte samma sak. Man sitter inte med en GPS fasttejpad på instrumentpanelen i en F-16.

Ska man lära sig att flyga en F-16 så måste det ske ordentligt. Sker det inte ordentligt så kan man inte hantera flygplanet helt korrekt och då blir allt meningslöst.

Sedan säger jag åt dig att du inte kan jämföra en propellermaskin från vk2 med ett modernt jetflygplan. Det är som att jämföra en skrivmaskin med en modern dator.

Har trafikflygaren utbildats inom flygvapnet först så handlar det bara om dennes ålder. De flesta lämnar flygvapnet för att de är för gamla. Ska de då sätta sig i en stridsflygplan igen så krävs både fysisk och mental träning.

Du verkar inte ha så stor koll. Man gav en helvetes massa defensiva, mer enkla vapen initialt. Man behövde stoppa Rysslands initiala initiativ. Detta gjordes sommaren 2022 och redan på hösten 2022 startade Ukraina sin första offensiv och tog tillbaka både Izium och Kherson. Redan sommaren 2022 togs besluten om mer avancerade vapen men att få dessa redo, besättningar utbildas med allt därtill tar ytterligare 6 månader. Bradley och en flera olika typer av stridsfordon kom redan vid årsskiftet 2022/23.

Du förstår att du och jag endast får medias bild av hur kriget går och besluten går men det behöves inte betyda att den är korrekt. Fler diskussioner pågår som vi inte har en aning om.

Jag bestämmer ingenting.

Men du och jag tittar på kriget genom ett nålsöga och försöker diskutera det. Det är meningslöst när vi inte vet vad som diskuteras.

Det är din syn av det hela ja som jag inte delar. Det är också de flesta ryssars syn att Ukraina har tvingats att kriga.

Men du får gärna förklara för mig hur man kunnat fortsätta kriga i 2.5 år om soldaterna inte är riktigt jävla motiverade mot en armé som är betydligt större.

Hur eskalerade Ukraina?

Vi har redan säkerställt att det inte var Ukraina som besköt Donbass 7 dagar innan invasionens start som du först påstod. Det var en ren lögn från dig.

Du har själv sett OSCE's rapport och du ser var beskjutningen ägt rum. Ser man nedslagsplatserna på den kartan så är det jävligt tydligt att separatisterna har främst beskjutit frontlinjen och antagligen Ukrainas fortifikationer innan invasionen medan Ukraina har beskjutit platser längre in i landet. Antagligen mot ryssarnas artilleripositioner. För inte fan placerar man artilleri precis vid frontlinjen.

Så vad har du mer att komma med. Vilka aggressioner gjorde Ukraina?

Let's just agree to disagree.
Citera
2024-08-03, 11:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

[…]

Ang din ’upplevelse’.

Hur såg detta tryck ut menar, förlåt upplever du?

Läget var alltså att Ukraina ville ge sig. Läget var för dåligt? Ukrainare dog.

In kommer då detta tryck som får dem att fortsätta dö - mot sin vilja.

Hur upplever du att trycket var konstruerat? Vad kan ha förmått Ukraina att fortsätta ett krig de egentligen ville ge upp? Gissar att du upplevde att det var Väst som utövade detta tryck?

Ukrainas val stod mellan att kapitulera till ryssen men trycket gjorde att de ändrade sig. De valde att fortsätta låta ukrainare, soldater och civila dö, för annars skulle Väst göra nåt ännu värre?

Eller? Hur var din upplevelse?
Citera
2024-08-03, 21:22
Medlem
DeekinTTs avatar
Kriget kommer att vara över innan F-16 är i luften.
Citera
2024-08-03, 22:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Kriget kommer att vara över innan F-16 är i luften.
F-16 är i luften...

Välkommen till världen.
Citera
2024-08-04, 11:40
Medlem
Citat:
F-16 är i luften...
.........
Hur lång tid tror det du tar nu då, när de fått F-16, för Ukraina att bekämpa och köra ut ryssen från Ukraina?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in