2024-10-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
Nekar nåt som inte erbjuds eller görs? Hur tänker du nu? 🤔
Hon kan ju välja att låta honom göra ett sånt test.
Min uppfattning:

1. N vill inte ta ett test för att hon inte vill göra honom delaktig, hon vet att han inte kommer bekräfta faderskapet utan DNA och ju mer tiden går desto mindre & mindre risk att han får delad vårdnad. Hon har makten.

2. Han är inte biopappa till C
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-14 kl. 23:27.
2024-10-14, 23:14
Medlem
Citat:
Att du tycker det låter dumt är ju nåt helt annat. Ta reda på hur det är istället. Jag har inte format lagarna och rutinerna.
Nä har jag påstått det ! Utan att du vänder dej till lagen .

Så jag undrar fortfarande hur det är fastställt att A är pappa då inget DNA -tas .
Hur har dom kommit fram till det utan Ns medgivande då hon inte uppgett någon ? Så hur kan det vara fastställt då ?
Så innan du dömer oss att vi ej förstår lagen el inte förstår text mm så undrar jag om du förstår vad som sägs el skrivs då du undviker svaret .
El är det så himla enkelt att du bildat en egen uppfattning och lever efter den el vad N säger
Senast redigerad av Molgan098 2024-10-14 kl. 23:20.
2024-10-15, 00:25
Medlem
”När ett barn föds är socialnämnden skyldiga att utreda vem som är far till barnet (2 kap. 1 § FB).

Socialnämnden bör dessutom verka för att en blodundersökning, alltså ett faderskapstest, görs om mannen begär det även om inget tyder på att mer än en man är aktuell som möjlig far till barnet (2 kap. 6 § FB). I denna process är det socialnämnden som står för kostnaderna av faderskapstestet.

Skulle faderskapet redan vara fastställt så kan du som far inte kräva ett faderskapstest. Det är endast barnet som kan väcka en talan om fastställande av faderskap i domstol. Denna talan kan dock modern eller socialnämnden föra i barnets ställe (3 kap. 5 § FB).”

Tolkar ovanstående som att enda möjligheten (om det redan är fastställt att A är pappan) är att få N att gå med på att göra ett test eller att övertyga socialnämnden om att någon annan skulle kunna vara pappan.

Så om nu A vill göra ett faderskapstest - varför går inte N bara med på det? Finns ju privata test som man kan bekosta själv. Är det inte bara positivt om A kommer ett steg närmare att börja agera pappa? Eller vill hon inte att C ska ha sin pappa i sitt liv?

Någon, eller båda dessa två, vad vet jag, gör det krångligare än vad det behöver vara.
2024-10-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopptekopp
”När ett barn föds är socialnämnden skyldiga att utreda vem som är far till barnet (2 kap. 1 § FB).

Socialnämnden bör dessutom verka för att en blodundersökning, alltså ett faderskapstest, görs om mannen begär det även om inget tyder på att mer än en man är aktuell som möjlig far till barnet (2 kap. 6 § FB). I denna process är det socialnämnden som står för kostnaderna av faderskapstestet.

Skulle faderskapet redan vara fastställt så kan du som far inte kräva ett faderskapstest. Det är endast barnet som kan väcka en talan om fastställande av faderskap i domstol. Denna talan kan dock modern eller socialnämnden föra i barnets ställe (3 kap. 5 § FB).”

Tolkar ovanstående som att enda möjligheten (om det redan är fastställt att A är pappan) är att få N att gå med på att göra ett test eller att övertyga socialnämnden om att någon annan skulle kunna vara pappan.

Så om nu A vill göra ett faderskapstest - varför går inte N bara med på det? Finns ju privata test som man kan bekosta själv. Är det inte bara positivt om A kommer ett steg närmare att börja agera pappa? Eller vill hon inte att C ska ha sin pappa i sitt liv?

Någon, eller båda dessa två, vad vet jag, gör det krångligare än vad det behöver vara.
Hon vill inte ha med A i Cs liv är känt sen länge då hon vill ha C själv utan pappa . Och personligen tror jag faktiskt inte hon vet vem som är Cs pappa därför går hon ej med att ta test. Har man inget att dölja då hade man tagit ett test och sagt här ser du hon är din .

Och det ända jag vill ha svar på är hur en viss person vet att det är fastställt då man vet något annat
2024-10-15, 09:51
Medlem
Citat:
Svar till Artmovie

Han själv hävdar ju det också. (Som du skrev att N hävdar) Dock vill han vara säker för sin egen skull och det görs inte tester för att nån vill vara säker när det redan är utrett att han är far.
Blir inte annorlunda för att du eller jag eller nån annan tycker det.
Blir bara på bekostnad av potentiell tid med C.
Men det kanske inte är så viktigt att få tid med sin dotter som ni försöker påskina…jag tycker ju det och därför är han dum som gör så här. Tiden går pga honom.
Vad får dig att tro att det är en rättighet i detta läget för både A och C?
Kommer det fram att det är fel, vilket är ytterst ovanligt när myndigheterna utrett så har C all rätt att få veta vem det är och A har rätt att slippa stå som juridisk far.
Kan ej hålla med dig här....
& jag anser ej att A är dum i denna fråga. Tvärtom.
Hade N bara varit medgörlig , vilket är oförståeligt att hon inte är så hade detta varit ur världen för länge sedan & det var också vad A hade hoppats på.

Att leva med att gå omkring och Anta/undra att/om man är pappa till ett barn istället för att få det dokumenterat kan knäcka vem som helst energetiskt.

Det är i detta fall inte A som valt att den här processen ska ta tid, utan N eftersom hon ej ger sitt medgivande.

A har en större förmåga att se ett steg längre än vad N har.
A har valt att gå vidare i livet efter en lång tid av känslomässigt mörker och med hänsyn till sin ev. dotter & sin nuvarande sambo så visar han stor respekt genom sitt val & som jag ser det gör helt rätt för alla inblandade parters skull.
Senast redigerad av Artmovie 2024-10-15 kl. 10:02.
2024-10-15, 10:51
Medlem
Och så är det dax för N att åka till Köpenhamn med Frida mitt i veckan....
Någon som inte tappat räkningen på N:s bortavarande mammadagar?????
Senast redigerad av Artmovie 2024-10-15 kl. 11:09.
2024-10-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Och så är det dax för N att åka till Köpenhamn med Frida mitt i veckan....
Någon som inte tappat räkningen på N:s bortavarande mammadagar?????

Usch😠samtidigt som J kämpar med diabetesen. Vem tar hand om Chiara? Plastmorfar, bror eller plastsyster, någon annan??? Detta tycker soc är sunt och bra familjeliv med sin mamma för Chiara? Hade verkligen velat veta hur många dagar N varit "ensamstående" mamma? Rättar sagt som du säger, hur många dagar hon varit ifrån Chiara????

#teamChiarasRättigheter🩷
2024-10-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molgan098
Hon vill inte ha med A i Cs liv är känt sen länge då hon vill ha C själv utan pappa . Och personligen tror jag faktiskt inte hon vet vem som är Cs pappa därför går hon ej med att ta test. Har man inget att dölja då hade man tagit ett test och sagt här ser du hon är din .

Och det ända jag vill ha svar på är hur en viss person vet att det är fastställt då man vet något annat

Jag förstår. Jag vet egentligen ingenting eftersom jag inte känner någon av dessa personer. Vet bara vad som skrivs här och i sociala medier. Men är det så att hon inte vill ha honom i sin dotters liv så är det tragiskt. Så vida han inte är farlig så finns det inga ursäkter. Jag förstår att hon är bitter och besviken på A, men det är liksom inte för hans skull som hon borde anstränga sig för att far och dotter ska ha en relation.

Just nu är C liten och vet inte ens vad en pappa är för något men om några år kommer hon säkerligen börja fråga. Hon kommer se att andra barn har en pappa och hon kanske kommer att undra varför inte hon har det.

Om ytterligare några år kanske hon har blivit medveten om sina föräldrars konflikt, kanske till och med hennes kompisar i skolan har läst allt som skrivits om hennes föräldrar då det är en öppen konflikt i det offentliga. Risken är då att flickan börjar ifrågasätta varför hennes föräldrar inte kunde begrava stridsyxan för hennes skull. Struntsumma vem som sa vad, vem som gjorde vad, vem som borde gjort si och vem som inte gjorde så. Risken är att hon kommer att klandra sig själv, undra om hon inte var värd den ansträngningen. Och vips så har vi ännu ett barn med en skadad barndom och en svag självkänsla.
2024-10-15, 13:02
Medlem
Citat:
Jag förstår. Jag vet egentligen ingenting eftersom jag inte känner någon av dessa personer. Vet bara vad som skrivs här och i sociala medier. Men är det så att hon inte vill ha honom i sin dotters liv så är det tragiskt. Så vida han inte är farlig så finns det inga ursäkter. Jag förstår att hon är bitter och besviken på A, men det är liksom inte för hans skull som hon borde anstränga sig för att far och dotter ska ha en relation.

Just nu är C liten och vet inte ens vad en pappa är för något men om några år kommer hon säkerligen börja fråga. Hon kommer se att andra barn har en pappa och hon kanske kommer att undra varför inte hon har det.

Om ytterligare några år kanske hon har blivit medveten om sina föräldrars konflikt, kanske till och med hennes kompisar i skolan har läst allt som skrivits om hennes föräldrar då det är en öppen konflikt i det offentliga. Risken är då att flickan börjar ifrågasätta varför hennes föräldrar inte kunde begrava stridsyxan för hennes skull. Struntsumma vem som sa vad, vem som gjorde vad, vem som borde gjort si och vem som inte gjorde så. Risken är att hon kommer att klandra sig själv, undra om hon inte var värd den ansträngningen. Och vips så har vi ännu ett barn med en skadad barndom och en svag självkänsla.

Väldigt bra skrivet🫶 det vi många försökt säga och misstolkats.
2024-10-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Usch😠samtidigt som J kämpar med diabetesen. Vem tar hand om Chiara? Plastmorfar, bror eller plastsyster, någon annan??? Detta tycker soc är sunt och bra familjeliv med sin mamma för Chiara? Hade verkligen velat veta hur många dagar N varit "ensamstående" mamma? Rättar sagt som du säger, hur många dagar hon varit ifrån Chiara????

#teamChiarasRättigheter🩷

Ja, jag förstår inte & kommer aldrig förlika mig med det N håller på med.
Varför skaffar man ett barn för att från första stund lämna över henne till andra utan någon som helst känsla för vilket ansvar man bör ha som mamma?. C är inte ens ett år fyllda....😡💔

Citat:

👌Så sant & så klockrent skrivet!!!!
Någon säger att A skiter i sin dotter, men man undrar vem som egentligen bryr sig allra minst om C.
Det är som att A inte har någon rätt till sina adekvata känslor och C har ingen rätt till sina behov med sin mamma & pappa, men N anser sig ha det. Usch!!!!🤮
Senast redigerad av Artmovie 2024-10-15 kl. 13:21.
2024-10-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ja, jag förstår inte & kommer aldrig förlika mig med det N håller på med.
Varför skaffar man ett barn för att från första stund lämna över henne till andra utan någon som helst känsla för vilket ansvar man bör ha som mamma?. C är inte ens ett år fyllda....😡💔

👌Så sant & så klockrent skrivet!!!!
Någon säger att A skiter i sin dotter, men man undrar vem som egentligen bryr sig allra minst om C.
Det är som att A inte har någon rätt till sina adekvata känslor och C har ingen rätt till sina behov med sin mamma & pappa, men N anser sig ha det. Usch!!!!🤮
Alla har rätt till sina känslor. Men vanligt att det blir tokigt när man agerar utifrån sin egna besvikna känsla. I det här fallet är det tokiga att det går mer och mer tid utan att lära känna sin dotter.
Kan inte se att det är något bra när han väljer att göra som han gör.
2024-10-15, 15:00
Medlem
Så familjen hernestig skulle stå där med öppna dörrar bara han bekräftar faderskapet? När man tidigare gjort allt för att utesluta honom?

Sen undrar jag fortfarande varför N vägrar låta honom göra ett DNA-test. Varför jag tvekar stort på att dom skulle släppa in A i C:s liv. Nej han ska bara hålla tyst och skriva på oavsett om han är pappa eller ej.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-15 kl. 15:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in