2024-10-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molgan098
Nä inte jag som har stora problem!
Utan du som tror att alla pappor ska skriva på något trots att dom är osäkra . Och sen säga att lagen skiter I det för man vet med säkerhet att A är pappan .Då frågade jag dej hur vet du det . Och hur vet socialnämnden det utan ett test el domstolen.
För går det till som du säger kan ju mamman uppge vem som helst !
Man kollar ändå inte upp det
Frågar dej igen är det 100% fastställt att A är pappan .
El har du gjort din egen tolkning att det är så ?
För mig vetligt pågår fortfarande en utredning om detta som N förhalar

Så länge du kommer med påståendet att N förhalar något så ser jag ingen vits med att svara på det andra du undrar.
Det är REN lögn att hon förhalar eftersom hon inte har den möjligheten.
Jag har förklarat vad som händer om någon uppger ”vem som helst”. Missade du det med flit?
Hade väl vart nåt om man kunde skriva Kungen och inget hände 😜
Senast redigerad av HungerCut 2024-10-14 kl. 21:32.
2024-10-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
För att fastställa faderskap så ska man föra talan om detta i domstol. Enligt lag så kan en sådan talan enbart väckas av barnet eller modern till barnet under förutsättningen att hon har vårdnaden om barnet. Talan kan även föras av socialnämnden eller särskild förordnad vårdnadshavare till barnet om det finns någon sådan (3 kap. 5 § Föräldrabalken).

En potentiell far till ett barnet kan dock inte föra talan om faderskap och han kan därför inte heller framtvinga ett DNA-test.

För att som far kunna föra en talan om fastställande av faderskap så måste du vända dig till socialnämnden. Socialnämnden har även en skyldighet att försöka utreda faderskapet om det inte är så att det finns en presumtion för att en man är fader till barnet på grund av äktenskap (2 kap. 1 § Föräldrabalken). Denna skyldighet förutsätter att barnet är under 18 år.

Citerar mig själv igen då jag tror vissa kan behöva ta in vad som faktiskt står.
2024-10-14, 21:38
Medlem
[quote=HungerCut|89807492]Jag vet inte exakt vad dom två har sagt till varann vid ett specifikt tillfälle.
Men efter en ganska kort tid så reder myndigheterna ut vem som är far (eftersom det inte står) och då ges pappan tillfälle att bekräfta. Hur kan du tycka att det är absurt? Är väl hur bra som helst att en pappa inte ska komma undan åtminstonde det juridiska?
Så vem sätter käppar i hjulet till att C står faderslös på pappret. A givetvis. Dock är det nog mer era egna käppar som ställer till problem för er.[/QUOTE

Du missförstår mycket av det man skriver och menar, tyvärr....
Jag citerar bara lagtexten och den säger att
Det inte är det faktum att pappan inte kan/ska komma undan som är absurt, utan att mamman har rätt att påverka och ex. neka faderskapstest när en "pappa" vill ta sitt ansvar genom att vilja göra och eller begära det.

Mig veterligen bär jag inte på några käppar som ställer till det.
Det får stå för dig.
Senast redigerad av Artmovie 2024-10-14 kl. 21:43.
2024-10-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molgan098
så du menar att A bara ska skriva på och hålla käften förstår jag dej rätt då ? Så om han är osäker så ska han inte kunna begära ett DNA test då enligt dej ?? Pga att du tycker han förhalar

Vad händer om han skriver på och det sen visa sig att A ej är pappa . Det är inte bara grymt mot chiara utan även Andreas
Du pratar fortfarande runt och säger att lagen är så .
Men du har fortfarande inte svarat på om allt är klart !
Så du menar oxå på fullaste allvar att man som mamma kan skita att dyka upp på diverse möten .
Så mkt vet jag att när det är så kallade pågående utredning om faderskap el umgängesrätt ska båda föräldrarna vara med.
Du säger allt är klart alltså och att Andreas skiter I sin dotter
Att båda skall vara med är önskvärt. Men sällan det sker. Och inget stannar upp för det.
2024-10-14, 21:45
Medlem
[quote=Artmovie|89808057]
Citat:
Jag vet inte exakt vad dom två har sagt till varann vid ett specifikt tillfälle.
Men efter en ganska kort tid så reder myndigheterna ut vem som är far (eftersom det inte står) och då ges pappan tillfälle att bekräfta. Hur kan du tycka att det är absurt? Är väl hur bra som helst att en pappa inte ska komma undan åtminstonde det juridiska?
Så vem sätter käppar i hjulet till att C står faderslös på pappret. A givetvis. Dock är det nog mer era egna käppar som ställer till problem för er.[/QUOTE

Du missförstår mycket av det man skriver och menar, tyvärr....
Jag citerar bara lagtexten och den säger att
Det inte är det faktum att pappan inte kan/ska komma undan som är absurt, utan att mamman har rätt att påverka och ex. neka faderskapstest när en "pappa" vill ta sitt ansvar genom att vilja göra och eller begära det.

Mig veterligen bär jag inte på några käppar som ställer till det.
Det får stå för dig.
Det är inte att vilja ta sitt ansvar att kräva ett test. Det är att jäklas. Vilket vi har resultatet av nu.
2024-10-14, 21:47
Medlem
Svarar inte mer i inlägget ovan då det blev nåt knas när Artmovie citerade mig. Då blir det som för ett tag sen.
Man vill ju inte bli falskanklagad igen 🤣
2024-10-14, 21:58
Medlem
[quote=HungerCut|89808152]
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Det är inte att vilja ta sitt ansvar att kräva ett test. Det är att jäklas. Vilket vi har resultatet av nu.

Då ser vi olika på saken.
Hade jag varit i A sits så hade jag aldrig skrivit på och bekräftat ett faderskap med N i spetsen utan ett DNA-test efter allt som skett.

Det är dessutom både A & C rättighet att få veta till 100% & inte bara anta att så är fallet bara för att N hävdar det.
2024-10-14, 22:05
Medlem
[quote=Artmovie|89808298]
Citat:

Då ser vi olika på saken.
Hade jag varit i A sits så hade jag aldrig skrivit på och bekräftat ett faderskap med N i spetsen utan ett DNA-test efter allt som skett.

Det är dessutom både A & C rättighet att få veta till 100% & inte bara anta att så är fallet bara för att N hävdar det.
Håller helt med dej ! Förstår inte på vilket sätt heller att han jävlas för att han vill ha ett DNA-test .

Och som du säger inte ett dugg konstigt efter allt som skett . Och efter allt man hört & läst så Förstår jag hans tvivel mkt väl .
2024-10-14, 22:07
Medlem
För sent såg det nu sista inlägget är svar till Artmovie.
2024-10-14, 22:23
Medlem
Svar till Artmovie

Han själv hävdar ju det också. (Som du skrev att N hävdar) Dock vill han vara säker för sin egen skull och det görs inte tester för att nån vill vara säker när det redan är utrett att han är far.
Blir inte annorlunda för att du eller jag eller nån annan tycker det.
Blir bara på bekostnad av potentiell tid med C.
Men det kanske inte är så viktigt att få tid med sin dotter som ni försöker påskina…jag tycker ju det och därför är han dum som gör så här. Tiden går pga honom.
Vad får dig att tro att det är en rättighet i detta läget för både A och C?
Kommer det fram att det är fel, vilket är ytterst ovanligt när myndigheterna utrett så har C all rätt att få veta vem det är och A har rätt att slippa stå som juridisk far.
Senast redigerad av HungerCut 2024-10-14 kl. 22:43.
2024-10-14, 22:29
Medlem
Alltså det är så vansinnigt att det ens går att utreda och mer eller mindre fastställa ett faderskap utan den eventuella faderns medverkan och DNA-test, som sedan förväntas skriva på?
Att det får gå till såhär? "så jobbar myndigheterna och samma gäller för alla"
Det är lika sjukt ändå.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-14 kl. 22:37.
2024-10-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millan75
För sent såg det nu sista inlägget är svar till Artmovie.
Han jävlas på så sett att han vill ha något han inte kan få. Finns inte utrymme i lagen för det i deras situation. Då försvinner ju tiden bara och han kommer inte närmare sin dotter. Tvärtom. Jävlas mot C tycker jag. Till ingen nytta mer än möjligen för sig själv eftersom han inte vill vara pappa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in