2024-10-14, 16:38
Medlem
SodaFointains avatar
Jo man blir för mätt.
Citera
2024-10-14, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jo man blir för mätt.

Jag blir också ofta på gränsen till för mätt, men det beror på att jag beställer sldelrs för mycket från menyn eller väljer ala extrarätter på en avsmakningsmeny.
Citera
2024-10-14, 16:48
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallerstrom
Jag blir också ofta på gränsen till för mätt, men det beror på att jag beställer sldelrs för mycket från menyn eller väljer ala extrarätter på en avsmakningsmeny.
Ja man rapar ju efteråt
Citera
2024-10-14, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Ja man rapar ju efteråt

Det gör inte jag.
Citera
2024-10-14, 16:57
Medlem
Citat:
Oftast betalar man för en portion extra pommes, annars går kalkylen inte ihop.

Det är min erfarenhet också. Det brukar vara lättare att byta ut en ingrediens mot en annan gratis. Jag känner tex folk som antingen går på LCHF, eller som har gjort det. Att byta ut ris, potatis eller pasta mot lämpliga grönsaker har tex inte varit något problem, eller lett till högre kostnad. Kan vara likadant om man har någon intolerans/allergi. Även om vissa ställen kan ta ut en extra kostnad för glutenfritt. Men så fort man vill ha lite extra mat så brukar man få betala lite mer.

Så jag reagerar lite över att flera personer (har sett åtminstone tre) som säger att restauranger kan ge en extra mat eller backa portionen utan extra kostnad. Visst, det kan vara möjligt. Men det är inga ställen jag känner till, eller har någon erfarenhet av.
Citera
2024-10-14, 17:00
Avslutad
Då är ju chansen stor att du över-äter. Svenska restauranger serverar mycket större portioner än nödvändigt. Det är därför vi numer har en fetmaepidemi i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?
Citera
2024-10-14, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det är min erfarenhet också. Det brukar vara lättare att byta ut en ingrediens mot en annan gratis. Jag känner tex folk som antingen går på LCHF, eller som har gjort det. Att byta ut ris, potatis eller pasta mot lämpliga grönsaker har tex inte varit något problem, eller lett till högre kostnad. Kan vara likadant om man har någon intolerans/allergi. Även om vissa ställen kan ta ut en extra kostnad för glutenfritt. Men så fort man vill ha lite extra mat så brukar man få betala lite mer.

Så jag reagerar lite över att flera personer (har sett åtminstone tre) som säger att restauranger kan ge en extra mat eller backa portionen utan extra kostnad. Visst, det kan vara möjligt. Men det är inga ställen jag känner till, eller har någon erfarenhet av.

Exakt detta.
Om jag önskar exempelvis mer pommes frites så står det alltid med på notan.

Märkligt att flera stycken här hävdar att man ’alltid’ får mer mat gratis men ingen kan nämna ett enda ställe där det har hänt.
Citera
2024-10-14, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Då är ju chansen stor att du över-äter. Svenska restauranger serverar mycket större portioner än nödvändigt. Det är därför vi numer har en fetmaepidemi i Sverige.

Vilka ställen serverar mer mat än nödvändigt?
Exempel?
Citera
2024-10-14, 17:14
Avslutad
Har varit på tusentals restauranger i hela landet som serverar för stora portioner. Kan nämna typ tre som är undantag.

Citat:
Vilka ställen serverar mer mat än nödvändigt?
Exempel?
Citera
2024-10-14, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Har varit på tusentals restauranger i hela landet som serverar för stora portioner. Kan nämna typ tre som är undantag.

Nämn gärna undantagen då, om du inte kommer ihåg något ställe där du har fått för stor portion.
Citera
2024-10-14, 17:28
Avslutad
Citat:
Nämn gärna undantagen då, om du inte kommer ihåg något ställe där du har fått för stor portion.

Jag kommer ihåg. Men varför ska jag rabbla upp dem bara för att du är kränkt för att du har fetma och vägrar inse det?
Citera
2024-10-14, 17:33
Medlem
SodaFointains avatar
Men en gång fick jag jättelitet för 125 spänn bakad potatis på pallas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in