2024-10-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ingen stor sak ikväll men på RealClearPolitics har Harris ledning idag minskat från 1,8% till 1,7% sammanvägt.

Trump vinner fler elektorer.

Det går dåligt för Harris nu, frågan är varför. Är det inte dags att diskutera ekonomi och hur USA skall behålla och utveckla sina industrier?

Opinionsundersökningarna går inte att lita på för fem öre när det är så jämnt. Bara statistiska felmarginalen är flera %. Dessutom har du andra faktorer som inte alls visas i statistiska undersökningar som hur många som faktiskt motiveras att gå och rösta för det verkar vara helt avgörande där. Lyckas någon av kandidaterna inte mobilisera sina väljare medan den andra är mer poppis och engagerar sina väljare att rösta så har det stor betydelse.

Det som verkar avgöra valen där är nog till stora delar om hur partiet som innehar vita huset har skött sig och framförallt hur ekonomin går och det tror jag gynnar Harris. Usa går ju trots allt bra och arbetslösheten är låg. Hade ekonomin däremot sett ut som i Europa och Sverige så hade nog Trump med säkerhet legat bra till att vinna.
2024-10-13, 23:00
Medlem
Nixters avatar
Kamalas kollaps kommer bli brutal veckan som kommer

Scott Adams: Detta är veckan då en republikan kommer att skapa rubriker genom att fråga en vanlig journalist om de skulle acceptera en Trump-seger om rösterna skulle skilja sig markant från alla opinionsundersökningar.

Schack matt.

https://x.com/ScottAdamsSays/status/1845501026989924727
2024-10-13, 23:10
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Opinionsundersökningarna går inte att lita på för fem öre när det är så jämnt. Bara statistiska felmarginalen är flera %. Dessutom har du andra faktorer som inte alls visas i statistiska undersökningar som hur många som faktiskt motiveras att gå och rösta för det verkar vara helt avgörande där. Lyckas någon av kandidaterna inte mobilisera sina väljare medan den andra är mer poppis och engagerar sina väljare att rösta så har det stor betydelse.

Det som verkar avgöra valen där är nog till stora delar om hur partiet som innehar vita huset har skött sig och framförallt hur ekonomin går och det tror jag gynnar Harris. Usa går ju trots allt bra och arbetslösheten är låg. Hade ekonomin däremot sett ut som i Europa och Sverige så hade nog Trump med säkerhet legat bra till att vinna.

Något så trivialt som dåligt väder drar ner antalet väljare, och intressant nog gynnas Republikanerna av det. Är det dött lopp i PA, håll koll på vädret!
2024-10-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
https://www.racetothewh.com/president/2024
Jasså denna är den legitima siten som sållar bort skit pollen, denna visar resultatet som kommer bli kolla och sedan fundera!

Jag skall kolla din länk och bilda mig en uppfattning. Det blir mer och mer spännande.
2024-10-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81

Avgörande blir hur bra Dems förmår att mobilisera MOT Trump, inte för Harris. Opinionsundersökningarna kan visa en trend, men naturligtvis är jag misstänksam.
2024-10-14, 00:16
Medlem
Gerrard89s avatar
Opinionsundersökningarna har underskattat demokraterna rejält sedan Roe vs. Wade upplöstes. De historiskt bästa tipparna är säkra på seger för Harris. Men MAGA-nissarna kan väl vara glada medan det varar. Kommer bli raseri på valdagen.
2024-10-14, 00:34
Medlem
Jag har inga smashing reports men jag studerar tendenser.

1) Enligt RCP så leder Trumpen mycket knappt i Pensylvania, 48,2% mot 48,1%.

2) Trumpen har ökat något enligt 538, från 46,0% till 46,1%... ....sammanvägda siffror.

3) Men det kom en mer Harrisvänlig OU från Yougov, undersökningsperiod 8--11 oktober och den visar 51% för Harris och 48% för Trumpen.

4) Jag ser att impopularitetsgapet för Trump har börjat minska. Vi får se om det är en bestående trend.

Om läget i USA kan man säga att Boeing-strejkerna samt att flygplansfabriken säger upp 17.000 anställda inte är någon fjäder i hatten för Biden-adm och det kan spilla över på Harris i valet.
2024-10-14, 00:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Opinionsundersökningarna har underskattat demokraterna rejält sedan Roe vs. Wade upplöstes. De historiskt bästa tipparna är säkra på seger för Harris. Men MAGA-nissarna kan väl vara glada medan det varar. Kommer bli raseri på valdagen.

Japp. Det här kommer att bli skitkul att följa.
2024-10-14, 00:51
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet du (el för all del nån annan) hur siffrorna ser ut mer specifikt ang Arizona?
Själv undrar jag hur latinamerikanen Ruben Gallego kan leda stort över MAGAs Kari Lake, medan VP Harris drar jämnt skägg med Mango Mussolini. Något stämmer inte. Det är förvisso en annan dynamik i racet till senaten...men det förklarar inte varför Gallego lyckas spinna gränsproblematiken framgångsrikt utan att det också spiller över på Harris. MAGAs abortlag från 1800-talet blockerades av Dems i Högsta domstolen, och nu står aborträttsfrågan, explicit, på valsedeln, vilket gör det tydligt för väljarna hur långt GOP:s radikalisering har gått. Varför har inte det fått ett större genomslag i opinionen? Nevadas demografi är snarlik den i Arizona, och väljarna tycks prioritera samma frågor där, men av någon anledning går VP Harris bättre i Silver State. Mycket märkligt. Något stämmer, som sagt, inte.
2024-10-14, 01:12
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouelet
Själv undrar jag hur latinamerikanen Ruben Gallego kan leda stort över MAGAs Kari Lake, medan VP Harris drar jämnt skägg med Mango Mussolini. Något stämmer inte. Det är förvisso en annan dynamik i racet till senaten...men det förklarar inte varför Gallego lyckas spinna gränsproblematiken framgångsrikt utan att det också spiller över på Harris. MAGAs abortlag från 1800-talet blockerades av Dems i Högsta domstolen, och nu står aborträttsfrågan, explicit, på valsedeln, vilket gör det tydligt för väljarna hur långt GOP:s radikalisering har gått. Varför har inte det fått ett större genomslag i opinionen? Nevadas demografi är snarlik den i Arizona, och väljarna tycks prioritera samma frågor där, men av någon anledning går VP Harris bättre i Silver State. Mycket märkligt. Något stämmer, som sagt, inte.

Många demokrater har börjat ange att de röstar på rumpan, i OU?
2024-10-14, 01:27
Medlem
Wrossmols avatar
Tråkigt nog ser det ganska dåligt ut för Harris. När H Clinton ledde 2016 så var opinionsundersökningarna helt felaktiga, och Trump vann ändå även om H Clinton fick mycket fler röster nationellt. Men tror att det blir ganska jämt ändå.
2024-10-14, 03:38
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Många demokrater har börjat ange att de röstar på rumpan, i OU?
Jag har ej sett Dems flippa. Jag har däremot hört från bland annat Bulwarks fokusgrupper att man avvaktar och vill höra mer från VP Harris. Med andra ord latenta variabler som spökar för seriösa pollsters.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in