Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag gick igenom lite förhör jag tidigare missat funnits utlagda. Jag har alltid undrat vilka gänget vid korvkiosken var och varför de inte var hörda. Men det visar sig att de faktiskt har blivit det.
Gänget är GD med sällskap
https://wpu.nu/wiki/Gunilla_Dahl%C3%A9n
Tyvärr så har de inte sett något av värde vad jag har noterat än så länge. Men de ger ändå lite värdefull insikt i om de "43 sekunderna" stämmer eller ej.
Den här gruppen anländer ju till kiosken efter att det LOP passerat. De träffat då UR och SK och samtalar lite. De olika sällskapen uppskattar samtalet till 3 respektive 5 minuter. Det är nog dock en mänsklig överdrift. Men det intressanta är att UL och SK kommer fram till kiosken efter LOP och dessutom stannar och pratar ett tag, för att sedan hamna i höjd med LOP när mordet begås. Det går inte ihop tidsmässigt utan att man lägger till tid för LOP. Visserligen ska de ju också passera sveavägen, men det är inte tillräckligt lång tid för att förklara hur de olika sällskapen lyckas hamna vid tunnelgatan samtidigt. Om något verkar ju nästan 43 sek vara för kort tid här.
Andra får gärna gå igenom de här förhören och se om jag missuppfattat eller missat något.
Sällskapet förhörs alltför sent (1988), så ingen i Gunillas sällskap kommer ihåg något. Anledningen till förhöret är att Susanne K stannar till vid korvkiosken och talar med Gunilla (det står "en mansperson" i det första förhöret, som hon senare rättar). Annars hade sällskapet, med Gunilla i spetsen, aldrig blivit hörda.
Eftersom Susanne K befinner sig mitt emot mordplatsen när det smäller, kan vi anta att det förmodligen är Gunillas sällskap som kom gående söderifrån fram till korvkiosken (enligt Ljubisa), där en överförfriskad kille lämnade över en ölsejdel.
Ljubisa:
Citat:
Då han ville se vidare vad paret Palme tog sig till, blev Najio störd av två killar samt en tjej i cirka 20-25-årsåldern, varav minst en av killarna var berusad. De beställde var sin korv och ställde samtidigt ett glas öl på korvkiosken.
Ett par killar och en tjej. Berusade. Susanne K kan inte ha pratat med dem senare, för då hade hon missat mordet. Det bör alltså vara Gunillas sällskap som avses.
I det här forumet är det bäst att reservera sig ordentligt, annars riskerar man att få en rejäl utskällning, men min bild av förloppet är att, när LOP passerar korvkiosken, står det ett antal personer där som senare träder in i handlingen.
Denna grupp är den egentliga anledningen till att LOP byter sida. Det är stökigt och folk är berusade.
- Egon och Annika har precis lämnat korvkiosken när LOP passerar. Ljubisa beskriver dem som ett välklätt par, vilket stämmer.
- Susanne K och Ulrika R står och pratar med Gunilla i några sekunder efter att LOP passerat, och går sedan vidare efter Egon och Annika.
- Syskonen Vallin kommer cirka 10-15 meter bakom LOP till korvkiosken och ansluter bakom Susanne/Ulrika.
- Sirpa och Carina befinner sig på andra sidan Sveavägen, på väg att korsa samma övergångsställe som LOP, fast i motsatt riktning. De ansluter bakom syskonen Vallin.
Det är i den ordningen vi senare får lära känna dem som vittnen till mordet, ca 1,5 minuter senare, fast nere vid Tunnelgatan, och mitt emot mordplatsen.
Ingen av dem identifierade LOP vid korvkiosken, förutom Ljubisa.
Det som är intressant med denna tankelek är att den så kallade grandmannen, om han verkligen följde efter, måste ha befunnit sig någonstans mellan syskonen Vallin (förmodligen framför dem) och några steg bakom LOP.
Gunillas sällskap bör i det scenariot ha passerat gärningsmannen. Susanne K och Ulrika bör i princip ha snuddat vid hans axel. Syskonen Vallin hade GM framför sig hela vägen från biografen.
Det här är en av anledningarna till att jag har svårt att acceptera en efterföljande grandman, eftersom det ter sig osannolikt att han skulle ha kunnat passera den stora klungan vid korvkiosken utan att bli noterad. Men eftersom folk inte heller lade märke till LOP, blir den möjligheten mer trolig.
Däremot, om korvgubben Ljubisa har rätt – att det med säkerhet går en ensam mansperson bakom LOP – då bör han vara identisk med gärningsmannen, oavsett hur Ljubisa kommer ihåg hans signalement, för någon annan ensam mansperson finns inte nere vid mordplatsen förutom GM. Inte heller mellan ovan nämnda par.
Den officiella versionen, att gärningsmannen gensköt LOP vid Dekorima, kan vi helt utesluta eftersom någon då måste ha brutit sig loss från nämnda lämmeltåg utan att bli noterad.
Det här sätter också Pias vittnesmål i ett nytt ljus. Hon sa att hon följde LOP med blicken fram till kiosken och att ingen följde efter. Det kan inte stämma, eftersom åtminstone syskonen Vallin kom från det hållet samtidigt.