Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Försök att hålla dig till realia.

Du menar att det finns ett foto från mordplatsen? Ett foto där en viss person syns? En person som tillfrågas i ett förhör? Om vad? Om personen skulle träffa Olof Palme på mordkvällen? Om personen skulle träffa Olof Palme på mordkvällen på mordplatsen? Vad framkom i förhöret? Hur vet du att det förhöret finns? Vem var förhörsledare? När och var hölls förhöret? Vilket spaningsuppslag? T-avsnittet förmodar jag? När togs fotot? Datum och klockslag? Fotografens namn?

Realia, vad pratar du om? Begriper du vad du skriver?

Realia (education), objects from real life used in classroom instruction.

Jag menar att det finns foton från mordplatsen som polisen inte offentliggjort. De passade väl inte in i narrativet, dvs det falska narrativet, åklagaren ville presentera i rättegången mot Christer Pettersson med känt resultat i Hovrätten.

Jag skulle kunna vara besviken på domarna i TR för att de svikit sitt uppdrag i en så viktig rättsfråga.

När det gäller dina övriga frågor kommer jag inte svara på dem.
Citera
2024-09-09, 21:01
Medlem
HAARPs avatar
Nobelfesten 1984. https://imgur.com/a/iMzU2S5

Om det är en indisk klänning från Sari som Lisbeth har på sig vågar jag inte uttala mig om.
Men det skulle kanske kunna vara det.
Citera
2024-09-09, 21:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför skulle jag vara besviken på Polis & Granskningskommissionen?

Jag har inte satt någon tilltro till Polisen & PU i utredningen så besviken har jag inte blivit men klart "upplyst" hur Polisens går tillväga.

Granskningskommissionen har ju själva sagt att de inte haft mandat att utreda utan enbart att granska. De har faktiskt gjort ett arbete att offentliggöra en hel del omständigheter.

Vad avser alla exempel på mötesscenarier du ger stämmer inte någon med det möte jag har skrivit om.

Du har delvis rätt att min övertygelse inte grundar sig på materialet, dvs det offentliggjorda.

Det finns inte offentliggjorda förhör där förhörsledare visat foto på den förhörda personen, som skulle träffa Olof Palme, närvarande på mordplatsen. Dvs mordplatsvittne.

Realia = sakinnehåll

Vad du anförde i sak (med reservation för missuppfattningar) är att diplomaten Kai Göran Wallin (född 1943) hade en "flicka" med sydafrikanska föräldrar boende hos sig, att Jelena Zetterström (som hon hette 1986) var flickans "nanny" vid tiden för mordet och att Jelena och flickan "åkte taxi till Dekorima innan mordet". Samt att flickan skulle se samma film som paret Palme på Grand, dock inte Jelena (som var 58 år). Hur fastnade flickan på fotot från mordplatsen? Klev de ur och fastnade på ett pressfoto? Även om detta har hänt, på vilket sätt lockade detta Olof Palme till mordplatsen?

Det är obegripligt.

Vad har detta med något att göra?
Citera
2024-09-09, 21:42
Medlem
Citat:
Realia = sakinnehåll

Vad du anförde i sak (med reservation för missuppfattningar) är att diplomaten Kai Göran Wallin (född 1943) hade en "flicka" med sydafrikanska föräldrar boende hos sig, att Jelena Zetterström (som hon hette 1986) var flickans "nanny" vid tiden för mordet och att Jelena och flickan "åkte taxi till Dekorima innan mordet". Samt att flickan skulle se samma film som paret Palme på Grand, dock inte Jelena (som var 58 år). Hur fastnade flickan på fotot från mordplatsen? Klev de ur och fastnade på ett pressfoto? Även om detta har hänt, på vilket sätt lockade detta Olof Palme till mordplatsen?

Det är obegripligt.

Vad har detta med något att göra?

Biljetter köptes men något biobesök blev det inte.

De kom med taxi innan mordtidpunkten och taxin lämnade. Vem som tog foto på dem vet jag inte men det har diskuterats ganska ofta vilka fotografer som var där och när de kom.

Det var bestämt att Olof Palme skulle träffa dem där och med tanke på att Olof Palme tidigare varit gift, skenäktenskap, med Jelena hade han ingen anledning att frukta för sitt liv.

Att Lisbeth Palme senare gav antydningar men inte redogjorde för hela situationen tror jag beror på hennes omtanke om flickan. Kunde de mörda statsministern fanns det nog inga spärrar för att mörda ett barn.
Citera
2024-09-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Vad Holmér skriver i sin bok stämmer inte med de uppgifter jag har, och som kommer direkt från den "expedit" (herrskräddaren Gudmundsson) som lämnade ut kostymen till Olof Palme. Det är ju föga förvånande att Holmér försöker sopa igen "Toblerone-spåren", gärna i samarbete med Ebbe Carlsson.

Jag tror inte ett ögonblick att Gudmundsson ljugit mig rakt upp i synen, för det här fick jag höra långt innan jag överhuvudtaget brydde mig om Palmemordet. Däremot finns ju en felfaktor i det att uppgiften inte dokumenterades och det är många år sedan nu. Inte direkt efter mordet, men bara några år efteråt.

Kommentaren ifråga kom helt plötsligt under ett vanligt samtal med Gudmundsson som handlade om något annat, men där vi kanske kom in på något om sossarna, och jag skulle beskriva honom som "fly förbannad" på alla sossetopparna inklusive Olof Palme. Själv blev jag både förvånad och lite ställd eftersom jag aldrig hade föreställt mig att Palme skulle inlåta sig på sådant.

Haha. Låter som en riktig skröna. En råttan i pizzan-grej bland högersinnade skräddare. Skulle Palme vara så snål att han försökte svindla till sig en ny svid? Sa dalmasen nåt om varför han lät detta ske så fort sosseadeln klampade in?
Citera
2024-09-09, 22:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:

De kom med taxi innan mordtidpunkten och taxin lämnade. Vem som tog foto på dem vet jag inte men det har diskuterats ganska ofta vilka fotografer som var där och när de kom.

Det var bestämt att Olof Palme skulle träffa dem där och med tanke på att Olof Palme tidigare varit gift, skenäktenskap, med Jelena hade han ingen anledning att frukta för sitt liv.

Att Lisbeth Palme senare gav antydningar men inte redogjorde för hela situationen tror jag beror på hennes omtanke om flickan. Kunde de mörda statsministern fanns det nog inga spärrar för att mörda ett barn.

OK, den sydafrikanska "flickan" och Jelena Zetterström (som ingick ett treårigt skenäktenskap med Palme efter Pragkuppen 1948 och gifte sig med barnläkaren Rolf Zetterström 1959) anlände båda i taxi.

Till mordplatsen.

Innan mordtidpunkten.

För att träffa Palme.

Efter mordtidpunkten fastnade de på ett foto (uppenbart ett pressfoto).

Jag har nog inte hört en galnare historia sedan E17711.

Som har vissa likheter med din historia.
Citera
2024-09-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Haha. Låter som en riktig skröna. En råttan i pizzan-grej bland högersinnade skräddare. Skulle Palme vara så snål att han försökte svindla till sig en ny svid? Sa dalmasen nåt om varför han lät detta ske så fort sosseadeln klampade in?

Ditt omdöme är visst lika dåligt som ditt sinne för humor. Skulle Mona Sahlin vara så snål att hon betalar sina Toblerone med jobbkortet? Skulle Sigvard Marjasin vara så snål att han klipper representationskvittona för att dryga ut summorna? Det var så det gick till i sosseriet på den tiden, och sedan dess har det väl blivit sju resor värre.

Men som sagt blev jag själv förvånad över att just "Sankte Olof" skulle inlåta sig på något sådant. Han var på något sätt höjd över allt sådant mygel och småfiffel. Jag hade ganska höga tankar om Olof Palme och i viss mån har jag det faktiskt än idag även om bilden blivit mer blandad med åren.

Det där om råttan i pizzan handlar om vandringssägner, där en historia går runt i led efter led. Men som jag skrev har jag den här direkt och personligen från den som lämnade ut sista kostymen till Palme på PUB:s herravdelning dagen innan mordet, och som sedan fick tillbaka en utsliten kostym på själva morddagen. Så gjorde Palme alltid, fick jag höra, precis som resten av höjdarna i "rörelsen".

Det är för mig helt uteslutet att Gudmundsson skulle ha ljugit om det här. Han jobbade ju för kooperationen i alla fall på halvtid (eftermiddagar på PUB) och hade gjort det i många år. När jag talade med honom var han väl uppskattningsvis i 60-årsåldern. Om du inte tror på det kan du väl själv göra ett par knop och kolla upp det som går att kolla upp istället för att bara sitta och bröla här.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-09-09 kl. 22:28.
Citera
2024-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
OK, den sydafrikanska "flickan" och Jelena Zetterström (som ingick ett treårigt skenäktenskap med Palme efter Pragkuppen 1948 och gifte sig med barnläkaren Rolf Zetterström 1959) anlände båda i taxi.

Till mordplatsen.

Innan mordtidpunkten.

För att träffa Palme.

Efter mordtidpunkten fastnade de på ett foto (uppenbart ett pressfoto).

Jag har nog inte hört en galnare historia sedan E17711.

Som har vissa likheter med din historia.

Du har inledningen rätt men det är också allt.

Nåväl någon annan lösning kommer inte att stå sig i en rättegång sen får du värdera historien som du vill.
Citera
2024-09-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ditt omdöme är visst lika dåligt som ditt sinne för humor. Skulle Mona Sahlin vara så snål att hon betalar sina Toblerone med jobbkortet? Skulle Sigvard Marjasin vara så snål att han klipper representationskvittona för att dryga ut summorna? Det var så det gick till i sosseriet på den tiden, och sedan dess har det väl blivit sju resor värre.

Men som sagt blev jag själv förvånad över att just "Sankte Olof" skulle inlåta sig på något sådant. Han var på något sätt höjd över allt sådant. Jag hade ganska höga tankar om Olof Palme och i viss mån har jag det faktiskt än idag även om bilden blivit mer blandad med åren.

Det där om råttan i pizzan handlar om vandringssägner, där en historia går runt i led efter led. Men som jag skrev har jag den här direkt loch personligen från den som lämnade ut sista kostymen till Palme på PUB:s herravdelning dagen innan mordet, och som sedan fick tillbaka en utsliten kostym på själva morddagen. Så gjorde Palme alltid, fick jag höra, precis som resten av höjdarna i "rörelsen".

Det är för mig helt uteslutet att Gudmundsson skulle ha ljugit om det här. Han jobbade ju för kooperationen i alla fall på halvtid (eftermiddagar på PUB) och hade gjort det i många år. När jag talade med honom var han väl uppskattningsvis i 60-årsåldern. Om du inte tror på det kan du väl själv göra ett par knop och kolla upp det som går att kolla upp istället för att bara sitta och bröla här.

"Brölar"? Jag fick mig ett gott skratt och tackar för det. Ibland levererar tråden på de mest oväntade vis.

Men tack för påminnelsen att din vän ju jobbade för rörelsen. Givetvis kunde han inte konstra när någon ur ledargarnetyret kom in med sin loppiga gamla rigg.

"Första maj, första maj. Varje sliten kavaj..."
Senast redigerad av Bemp 2024-09-09 kl. 22:34.
Citera
2024-09-09, 22:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Baklänges? Som alla kan konstatera finns bara en person på polisens foton (av vittnena vid mordplatsen) som har "en blå något litet ''bullig'' täckjacka som gick en bit nedanför midjan". Anders Björkman.

I första förhöret den 1 mars uppger Lisbeth Palme att mannen som sprang in på Tunnelgatan var klädd så. Alltså förväxlade Lisbeth gärningsmannens ytterplagg med Björkmans.

Leif Ljungqvist hade en ljusblå täckjacka. Den var tunn och inte "bullig". Ljungqvist satt i sin bil under de första minuterna efter skotten. Lars Jeppsson stod vid Luntmakargatan. Hans jacka var heller inte "bullig". Den var mörkblå. Avsevärt mörkare än Björkmans.

Två timmar efter mordet säger Jeppsson "mörkt jackliknande plagg". Hans första intryck var en "mörk dunjacka". Den 4 mars säger han "mörkt plagg typ jacka eller rock".

Alla vittnen (som hade något att säga om ytterplagget) beskriver ett mörkt plagg. Ingen (utom Lisbeth och Leif Ljungqvist) använder ordet blå. Ljungqvist först den 27 april. Tidigare var det en mörk rock. På LAC-bandet frågar Ljungqvist (vänd mot sin passagerare Jan Andersson) "har du signalement på den där killen?" Plagget är knälångt. Nästan alla kallar det så. De flesta kallar det rock. Någon kallar det kappa eller jacka. Två av de vittnen som hade bäst förutsättningar att se klädseln (Anders Björkman och Inge Mårelius) såg en knälång mörk rock. Båda såg en mörkblå stickad mössa med en bred upprullad kant (att Mårelius såg att mössan var blå framgår av ljudinspelningen av förhöret den 14 mars 1986). Vittnet Jan Nilsson såg inte GM. Nilsson såg en man som sprang efter en bit. Den första minuten efter skotten. Vittnet Per Vallin uppgav att han kan vara den mannen (när journalisten och författaren Lars Olof Lampers frågade Per).

Intressant genomgång av den blå täckjackan. Hur placerar du in Tensonmannens jacka i ekvationen? Är det Björkman(s)? Eller kan det ha funnits två blå täckjackor i direkt anslutning till mordplatsen? Jag saknar den länken i ditt resonemang och tolkning av LP:s vittnesmål, som för övrigt är mycket välgrundad.
Citera
2024-09-09, 22:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Du har inledningen rätt men det är också allt.

Nåväl någon annan lösning kommer inte att stå sig i en rättegång sen får du värdera historien som du vill.

Jag undrar hur Jelena Zetterström värderar historien.

Eller hennes barn.

Jelena skulle alltså ha bevittnat mordet på mannen som räddade hennes liv?

Utan att låta sig förhöras som vittne i mars 1986?

Varför skulle Olof möta Jelena och sydafrikanskan vid Dekorima av alla platser? I sällskap med Lisbeth? I sällskap med Mårten och Ingrid? Varför vid den tidpunkten?

Vad gjorde Jelena och sydafrikanskan medan de väntade?

Var stod de och väntade?

De måste ju ha varit drömvittnen.

Varför såg ingen annan dem medan de väntade?

Du ser väl själv hur galen den historien är?
Citera
2024-09-09, 22:59
Medlem
Citat:

Hade det inte varit bättre att helt enkelt knacka ut hela historien "från början till slut" i det ordentliga inlägg som jag efterlyste istället för att sitta och gaffla med Lebel om det här? Jag hade ändå vissa sympatier och visst intresse ända tills du började slänga dina vänsterpolitiska pk-epitet på mig. Det kan jag försäkra dig är ett snabbt sätt att förbruka sympatikapitalet här.

Vad jag nu läser, det är att Jelena Rennerova, som ska ha varit guvernant hemma hos diplomaten Wallin, först köpt två biobiljetter till "Bröderna Mozart" – en till sig själv och en till den sydafrikanska flicka i nedre tonåren som bodde hos Wallin – men sedan inte använt biljetterna. Istället har de tagit vägen någon annanstans under de timmarna och sedan tagit en taxi till mordplatsen, där de ställt sig och väntat på makarna Palme. Så förstår jag det du sagt.

När det gäller bevisningen för det här scenariot så skulle den bestå i fotografier på Rennerova och tonårstjejen när de befinner sig på mordplatsen, vilket väl förutsätter att de hängt kvar där åtminstone bortåt tio minuter efter skotten och kanske lite längre. Men tyvärr har då de här fotografierna städats bort i någon slags mörkläggning. Har jag förstått den biten rätt?

I övrigt blir det svårt att finna några bevis för den här storyn, eftersom inget vittne har sett en äldre kvinna och en tonårstjej vare sig komma med taxi till mordplatsen eller stå där och vänta. Inte heller säger Lisbeth Palme något om det, och då blir det svårt att förstå varför hon skulle tiga om det planerade mötet med Rennerova & tonårstjejen. Det är ju knappast någon statshemlighet att träffa några man känner privat. Du säger att Lisbeth gjort vissa antydningar, men det kan jag inte riktigt se. Vad är det för antydningar du tänker på?

Framför allt är det svårt att begripa varför de överhuvudtaget skulle mötas där och då. Vad skulle det här röra sig om, och vad har tonårstjejen med det hela att göra? Kom ihåg att det hela började med att du föreslog, apropå paret Palmes vägval, att Lisbeth kanske ville titta på barnkläder i Saris skyltfönster. Det var ju en ganska tydlig anspelning på det här "familjespåret" som vi nu talar om. I och med att du sagt A så tyckte jag att du även kunde säga B, och inte bara det utan helt enkelt redogöra för hela storyn inklusive den bevisning som finns i Palmeutredningen och från andra källor.

Nu tycker jag att vi kommit en bit på vägen, men det fattas fortfarande en del bitar som kunde göra hela storyn mer begriplig. Dessutom fattas förstås all bevisning. Som läget är finns inget alls i den riktningen, och scenariot med taxin som kommer och Rennerova & tonårstjejen som ställer sig och väntar vid Dekorima, den har ju överhuvudtaget inget stöd i utredningsmaterialet. Då är det rimligt, menar jag, att du klargör hur du har tänkt dig det hela – både förloppsmässigt och ur bevissynpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in