Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Biljetter köptes men något biobesök blev det inte.
De kom med taxi innan mordtidpunkten och taxin lämnade. Vem som tog foto på dem vet jag inte men det har diskuterats ganska ofta vilka fotografer som var där och när de kom.
Det var bestämt att Olof Palme skulle träffa dem där och med tanke på att Olof Palme tidigare varit gift, skenäktenskap, med Jelena hade han ingen anledning att frukta för sitt liv.
Att Lisbeth Palme senare gav antydningar men inte redogjorde för hela situationen tror jag beror på hennes omtanke om flickan. Kunde de mörda statsministern fanns det nog inga spärrar för att mörda ett barn.
Hade det inte varit bättre att helt enkelt knacka ut hela historien "från början till slut" i det ordentliga inlägg som jag efterlyste istället för att sitta och gaffla med Lebel om det här? Jag hade ändå vissa sympatier och visst intresse ända tills du började slänga dina vänsterpolitiska pk-epitet på mig. Det kan jag försäkra dig är ett snabbt sätt att förbruka sympatikapitalet här.
Vad jag nu läser, det är att Jelena Rennerova, som ska ha varit guvernant hemma hos diplomaten Wallin, först köpt två biobiljetter till "Bröderna Mozart" – en till sig själv och en till den sydafrikanska flicka i nedre tonåren som bodde hos Wallin – men sedan inte använt biljetterna. Istället har de tagit vägen någon annanstans under de timmarna och sedan tagit en taxi till mordplatsen, där de ställt sig och väntat på makarna Palme. Så förstår jag det du sagt.
När det gäller bevisningen för det här scenariot så skulle den bestå i fotografier på Rennerova och tonårstjejen när de befinner sig på mordplatsen, vilket väl förutsätter att de hängt kvar där åtminstone bortåt tio minuter efter skotten och kanske lite längre. Men tyvärr har då de här fotografierna städats bort i någon slags mörkläggning. Har jag förstått den biten rätt?
I övrigt blir det svårt att finna några bevis för den här storyn, eftersom inget vittne har sett en äldre kvinna och en tonårstjej vare sig komma med taxi till mordplatsen eller stå där och vänta. Inte heller säger Lisbeth Palme något om det, och då blir det svårt att förstå varför hon skulle tiga om det planerade mötet med Rennerova & tonårstjejen. Det är ju knappast någon statshemlighet att träffa några man känner privat. Du säger att Lisbeth gjort vissa antydningar, men det kan jag inte riktigt se. Vad är det för antydningar du tänker på?
Framför allt är det svårt att begripa varför de överhuvudtaget skulle mötas där och då. Vad skulle det här röra sig om, och vad har tonårstjejen med det hela att göra? Kom ihåg att det hela började med att du föreslog, apropå paret Palmes vägval, att Lisbeth kanske ville titta på barnkläder i Saris skyltfönster. Det var ju en ganska tydlig anspelning på det här "familjespåret" som vi nu talar om. I och med att du sagt A så tyckte jag att du även kunde säga B, och inte bara det utan helt enkelt redogöra för hela storyn inklusive den bevisning som finns i Palmeutredningen och från andra källor.
Nu tycker jag att vi kommit en bit på vägen, men det fattas fortfarande en del bitar som kunde göra hela storyn mer begriplig. Dessutom fattas förstås all bevisning. Som läget är finns inget alls i den riktningen, och scenariot med taxin som kommer och Rennerova & tonårstjejen som ställer sig och väntar vid Dekorima, den har ju överhuvudtaget inget stöd i utredningsmaterialet. Då är det rimligt, menar jag, att du klargör hur du har tänkt dig det hela – både förloppsmässigt och ur bevissynpunkt.