2024-10-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ursäkta, men har du helt missat sajter som funnits långt innan ens facebook existerade som löst detta med bravur? Neteller, paypal etc etc?

Ibland undrar jag om vissa Bitcoin-fanatiker helt tappat verklighetsuppfattningen.

Det var sisådär tjugo år sedan jag använde PayPal och någon mer liknande tjänst. Jag minns det inte som alls lika enkelt som att skicka ett e-brev. Dessutom kunde man få pengar frysta utan orsak. Ytterst oangenämt. Därtill kom horribla avgifter om man ville skicka en något större summa på ett par dussin tusen kronor eller så.

Med den här aktuella tjänsten kommer man att kunna logga in på sin vanliga mejltjänst (om man använder protonmail, vilket många gör) och skicka värde ungefär som man skickar ett mejl, om jag förstått tjänsten rätt.

Men vi får se hur välgjord den är när den kommer ut till allmänheten. Mot bakgrund av protonmails övriga tjänsters professionalitet (jag använder själv såväl deras e-post som deras VPN) så har jag vissa förhoppningar om att den kan vara riktigt anändarvänlig och integritetssäker.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-10 kl. 21:41.
Citera
2024-10-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det var sisådär tjugo år sedan jag använde PayPal och någon mer liknande tjänst. Jag minns det inte som alls lika enkelt som att skicka ett e-brev. Dessutom kunde man få pengar frysta utan orsak. Ytterst oangenämt. Därtill kom horribla avgifter om man ville skicka en något större summa på ett par dussin tusen kronor eller så.

Med den här aktuella tjänsten kommer man att kunna logga in på sin vanliga mejltjänst (om man använder protonmail, vilket många gör) och skicka värde ungefär som man skickar ett mejl, om jag förstått tjänsten rätt.

Men vi får se hur välgjord den är när den kommer ut till allmänheten. Mot bakgrund av protonmails övriga tjänsters professionalitet (jag använder själv såväl deras e-post som deras VPN) så har jag vissa förhoppningar om att den kan vara riktigt anändarvänlig och integritetssäker.

Har svårt att se att den kommer vara enklare än ovanstående. Använder dock också protonmail och tycker det fungerar utmärkt, så håller dock för möjligt att det blir bra. Oklart dock om de kommer nå en större publik, men återstår att se.
Citera
2024-10-11, 06:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Din e-post kan också bli avstängd vid missbruk. Avgifter hade inte med frågan att göra (”skicka värde över internet”) och det faktum att du inte har skickat pengar via dylika tjänster på 20 år säger nog att du både är pank och saknar vänner.

Ute i verkligheten kommer ingen bry sig nämnvärt om ytterligare en bitcoin-plånbok.
Citera
2024-10-11, 09:45
Medlem
I protonmails blogginlägg som jag länkade till finns följande passage:

Citat:
Wallet seed phrase — These 12 or more words (along with the optional wallet passphrase) are basically the master key of each wallet. They are used to deterministically generate the private and public keys that control a wallet’s Bitcoin accounts. Users are highly encouraged to write them down and safely store them in case they ever lose access to Proton. This mnemonic seed phrase is BIP39 compatible so it can be imported on other wallet services.

Man har alltså möjlighet att på gängse vis gardera sig mot risken att bli utestängd från sina bitcoin, även om den risken är mest teoretisk, då protonmail mig veterligen aldrig har stängt något epostkonto. Om de får en domstolsorder angående ett visst epostkonto lämnar de ut den information de har, dvs. ip-adresser som användaren har loggat in från och annan metadata.

Läs och begrunda även följande, och jämför gärna med PayPal:

Citat:
We designed Proton Wallet to be the most self-sovereign and trust-minimized solution. It uses end-to-end encryption(new window) on the keys that control your Bitcoin and your wallet metadata before they’re stored. This means even Proton cannot confiscate your Bitcoin or track your financial activities.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-11 kl. 10:00.
Citera
2024-10-11, 10:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
I protonmails blogginlägg som jag länkade till finns följande passage:

Man har alltså möjlighet att på gängse vis gardera sig mot risken att bli utestängd från sina bitcoin, även om den risken är mest teoretisk, då protonmail mig veterligen aldrig har stängt något epostkonto. Om de får en domstolsorder angående ett visst epostkonto lämnar de ut den information de har, dvs. ip-adresser som användaren har loggat in från och annan metadata.

Läs och begrunda även följande, och jämför gärna med PayPal:

Var försiktigt när du kritiserar Paypal för du kan få en straffavgift* på 250 000kr av dem. Gissar att du inte är kund, men det säger ändå en del om en del....

*vet inte om dom tagit bort den en 3:e gång, men förra gången dom tog bort den så smög dom in det i avtalet några månader senare. Att den ändå införts 2 gånger är illa nog och ett argument för att inte använda Paypal.
Citera
2024-10-12, 20:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är inte Bitcoin en valuta du flyr till om det verkligen blir kris i samhället?
Det behöver inte vara kris i samhället för att du skulle vilja fly från 5% inflation i kronan.

Säg att du har 100 000kr. Med en snittinflation på 5% så är köpvärdet på dessa 100 000kr efter 5 år 78 000kr och efter 10 år så är köpvärdet bara 61 000kr

Håller du på att spara till en lägenhet värd 200 000kr och vars pris ökar 5% per år så kostar skulle den kosta cirka 255 000 kr efter 5 år och cirka 325 000 kr efter 10 år

Investerar du 100 000kr i Bitcoin, och priset stiger i snitt 50% per år så har du efter 5 år Bitcoin värda 760 000kr och efter 10 års så är det värt 5.7M kr
Senast redigerad av Leaston 2024-10-12 kl. 20:35.
Citera
2024-10-12, 21:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det behöver inte vara kris i samhället för att du skulle vilja fly från 5% inflation i kronan.

Säg att du har 100 000kr. Med en snittinflation på 5% så är köpvärdet på dessa 100 000kr efter 5 år 78 000kr och efter 10 år så är köpvärdet bara 61 000kr

Håller du på att spara till en lägenhet värd 200 000kr och vars pris ökar 5% per år så kostar skulle den kosta cirka 255 000 kr efter 5 år och cirka 325 000 kr efter 10 år
Vem har sagt att du ska spara pengar i kontanter? Är du helt från vettet?

Citat:
Investerar du 100 000kr i Bitcoin, och priset stiger i snitt 50% per år så har du efter 5 år Bitcoin värda 760 000kr och efter 10 års så är det värt 5.7M kr
Och om du "investerar" i en memestock som går upp 10 tusen procent på ett år så är du ekonomiskt oberoende.
Citera
2024-10-12, 21:52
Medlem
Citat:

1. Falsk dikotomi.

Citat:

2. Det vet man inte förrän i efterhand.

3. Att räkna i snitt per år i en tillgång som tidigare växt mycket snabbt är inte rimligt. Om du nu, prompt, vill göra sådana jämförelser så var iaf så intellektuell hederlig att du jämför med något AI-företag eller liknande, inte ett bankkonto där man förlorar mot inflationen.
Citera
2024-10-12, 21:54
Medlem
Blackrock har gjort en tämligen seriös rapport för att få sina klienter att köpa bitcoin:

https://www.blackrock.com/us/financial-professionals/insights/bitcoin-unique-diversifier
https://youtu.be/5FbG98lAIYg?si=Huyo1FBOoYgfkiR5

Där finns många argument för bitcoin. Delvis sådana som har tagits upp i tråden många gånger men även en del nytt. Inte minst analysen av bitcoins korrelation, eller snarare brist på korrelation, med andra tillgångsslag. Jag gillade även analysen av huruvida bitcoin är en "risk on"- eller en "risk off"-tillgång.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-12 kl. 21:56.
Citera
2024-10-12, 22:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Där finns många argument för bitcoin. Delvis sådana som har tagits upp i tråden många gånger men även en del nytt. Inte minst analysen av bitcoins korrelation, eller snarare brist på korrelation, med andra tillgångsslag. Jag gillade även analysen av huruvida bitcoin är en "risk on"- eller en "risk off"-tillgång.
Rena fantasier. Bitcoin korrelerar extremt starkt med spekulativa tech-aktier och dylikt. Senast kunde vi observera hur marknaden reagerade när konflikten mellan Iran och Israel trappades upp. Bitcoin dumpade direkt i motsats till guld.

Artikeln innehåller fler dylika lögner och är att betrakta som reklam för deras ETF och ingenting annat.
Citera
2024-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Rena fantasier. Bitcoin korrelerar extremt starkt med spekulativa tech-aktier och dylikt. Senast kunde vi observera hur marknaden reagerade när konflikten mellan Iran och Israel trappades upp. Bitcoin dumpade direkt i motsats till guld.

Artikeln innehåller fler dylika lögner och är att betrakta som reklam för deras ETF och ingenting annat.

Du får mejla dem och påpeka denna brist.
Citera
2024-10-12, 22:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du får mejla dem och påpeka denna brist.
Tack för tipset, men då hoppas jag att du redigerar ditt inlägg ovan och tar bort dessa lögner. För inte vill du fara med osanning, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in