2024-10-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Brukar bli så, NV kan mycket väl ha nåt "too big to fail" status. Ebba Busch var ju ute och babblade om NV som ett strategiskt företag som ska stoppa Kinas maktövertagande...

Även om NV nu lyckades med att få igång produktion enligt plan (16GWh/år) är det mindre än 1% av marknaden, med högre pris och sämre specifikationer, så det är i all väsentlighet en nothing burger at best.
Exakt, vad är egentligen Northvolts värdeerbjudande kan man fråga sig? Deras batterier är sämre än de som tillverkats i Kina och de sätter ihop batterierna med kinesisk teknik, personal och komponenter. Det vore en sak om Northvolts batterier var sämre men att vi faktiskt var oberoende från Kina, då hade det funnits någon form av värde i händelse av framtida tullar mot Kina.
Citera
2024-10-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://da.se/2024/04/kiruna-vagrar-...nget-tillbaka/

Det är väl ett australiensiska bolag som har rättigheterna.

Citat från artikeln:
Den här grafitgruvan ska bara bedrivas under barmarksperioden. Det handlar bara om säsongsanställda, ”fly-in fly-out”. Sådana har vi redan tillräckligt av. De genererar inga större skatteinkomster till kommunen, säger Jonas Stålnacke.

Men Kiruna har rätt. Kommuner i Norra Sverige får betala ett högt pris för den gröna omställningen.

Jag förstår att folk i norra Sverige är less på att ses som en koloni som bara ska utsugas.

Skellefteå har bättre ekonomi än många andra kommuner, men har nu dragit på sig stora skulder.

Men politikerna i Skellefteå är lite mer menlösa (inavlade mellanmjölks EFS-are) jämfört med folk uppe i malmfälten som är mer hårda, karga och stridbara. Så jag håller på Kiruna här, någon måste ta strid för Norrland.

Rättigheterna, ja? Är det konstigt? Det innebär fortfarande att Kiruna får överlägset mest av skatteintäkterna som verksamheten genererar, det innebär fortfarande att kringverksamheter får en skjuts och det innebär fortfarande att infrastruktursatsningar som medföljer kommer att gynna kommunen. Det lär dessutom innebära en värdeökning på fastigheter och en tillväxt för hela kommunen.

Problemet är alltså att vinsten hamnar i ett privat bolag och hos dess aktieägare. Otroligt märkligt argument. Enda alternativet är alltså att Kiruna själva startar kommunala bolag som driver verksamheten. Då får de förvisso hela vinsten men också hela risken och hela investeringen.

För övrigt är det ingen skillnad på om ägaren bor i Australien eller i Pajala sett till det argumentet. Det är norrländskt trams.
Citera
2024-10-12, 15:19
Medlem
Ringhals3s avatar
"Förslaget" som det "förhandlas" om är väl ett förslag från Northvolt att ägarna pyttsar in obegränsat med pengar...

Rena önsketänkandet från det svarta hålet....
Citera
2024-10-12, 15:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Problemt är ju att finansiärerna är de som redan har investerat. Varför de skulle vilja att deras bolaget de har fordran på genomgår en rekonstruktion, vet jag inte.
Nä, det behöver inte alls vara samma finansiärer.
Dessutom kan finansiärerna få ta över ägandet så det kan finnas en uppsida också för befintliga.
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-12 kl. 15:30.
Citera
2024-10-12, 15:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag hoppas dom klarar att downsiza och få igång produktionen ordentligt. Men de borde ha gjort det tidigare.

Men downsizar dom så räcker inte inkomsterna till att finansiera skulderna.
Citera
2024-10-12, 15:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men downsizar dom så räcker inte inkomsterna till att finansiera skulderna.
Det är därför en rekonstruktion är trolig.
Citera
2024-10-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att bygga fabriker utan att ha bra erfarenhet från det som ska göras och/eller att det som ska göras verkligen har en säkerställd efterfrågan är alltid en dålig idé. Det är därför statlig industripolitik är så dålig. Den lyssnar inte på marknaden.

Sedan är det ju lite intressant att Sandviken faktiskt ligger i landsdelen Norrland, men att södra Norrland ligger söder om norra Svealand. Jag tror att det främsta skälet till att folk inte vill flytta är att de vill bo centralt med närhet till större städer. Sedan är det givetvis så att ju längre norrut man kommer, desto kargare landskap. Men med det resonemanget borde det vara lättare att få folk till Sandviken än till Mora även om den senare nämnda orten ligger i Svealand.

Exakt var går din latitudgräns där folk omöjligen kan bo och företag omöjligen kan verka?
F.ö, då måste alla flytta från Sverige i.o.m att här bara finns småstäder.
Citera
2024-10-12, 15:35
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vem skulle köpa deras produkter?

Vinst gör man när man kan sälja, deras kunder har sagt upp avtalen..

Du skriver saker i ditt inlägg som inte du har en aning om!

/
Citera
2024-10-12, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Rättigheterna, ja? Är det konstigt? Det innebär fortfarande att Kiruna får överlägset mest av skatteintäkterna som verksamheten genererar, det innebär fortfarande att kringverksamheter får en skjuts och det innebär fortfarande att infrastruktursatsningar som medföljer kommer att gynna kommunen. Det lär dessutom innebära en värdeökning på fastigheter och en tillväxt för hela kommunen.

Problemet är alltså att vinsten hamnar i ett privat bolag och hos dess aktieägare. Otroligt märkligt argument. Enda alternativet är alltså att Kiruna själva startar kommunala bolag som driver verksamheten. Då får de förvisso hela vinsten men också hela risken och hela investeringen.

För övrigt är det ingen skillnad på om ägaren bor i Australien eller i Pajala sett till det argumentet. Det är norrländskt trams.
Finns varken bostäder eller arbetskraft i Kiruna, det är ju det som är själva problemet.
Citera
2024-10-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vem skulle köpa deras produkter?

Vinst gör man när man kan sälja, deras kunder har sagt upp avtalen..

Nu var ju inte det min fråga alls
Citera
2024-10-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ANFALLSKRIG
Finns varken bostäder eller arbetskraft i Kiruna, det är ju det som är själva problemet.

Då skapar väl detta utmärka incitament för investeringar i civilsamhället?
Citera
2024-10-12, 15:41
Medlem
Citat:
https://efn.se/northvolts-batteriutv...n-150-miljoner

De här pengarna går inte direkt till Northvolt utan till forskningsbolaget Altris som är avknoppat från Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.

Det handlar om natriumjonbatterier och pengarna ska användas till att bygga en batterifabrik i Sandviken.

Det här projektet tycker jag är intressant. Det bygger på svensk forskning och natriumjonbatterier låter mindre skitigt och miljöfarligt än litiumjonbatterier. Fast jag är ingen kemist......

Sen vet jag inte om dessa batterier är tänkta för bilar eller om det är andra batterier. Men jag har läst om forskning på natriumjonbatterier för elbilar i Asien.

Sen hoppas jag verkligen att de bygger en batterifabrik i Sandviken. Det är visserligen i södra Norrland men väldigt nära Svealand och att AF skickar alla arbetsskygga sörlänningar dit.
Vi har nog med skit här, Microsoft bla, som endast Sossarna gillar. 400kw kraftledning, rätt över Högbo bruk, grundstenen i vår lilla bruksort.
Fy fan!

Sen spelar det ingen roll vad batterierna är avsedda för, det är lika dumt lik förbannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in