2024-10-12, 13:07
Medlem
En dum fråga.

Om Northvolt skulle börja producera fullt imorgon - hur länge skulle det ta innan det går med vinst? Om man räknar med att man börjat med 0:- och att alla investeringar/lån är tillbaks på 0:-
Citera
2024-10-12, 13:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
En dum fråga.

Om Northvolt skulle börja producera fullt imorgon - hur länge skulle det ta innan det går med vinst? Om man räknar med att man börjat med 0:- och att alla investeringar/lån är tillbaks på 0:-

Vem skulle köpa deras produkter?

Vinst gör man när man kan sälja, deras kunder har sagt upp avtalen..
Citera
2024-10-12, 13:14
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

BMW har dragit tillbaka en order.

Men vet vi verkligen att alla kunder sagt upp avtalen?
Citera
2024-10-12, 13:17
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _mtini_
Läs vad jag skriver. Utgifterna har gått mestadels till annat än produktion. Nu när det blir fokus på produktion minskas kostnaderna i övrigt. Produktionen ökar och utgifter minskas. Min kontakt på Sthlm kontoret är iaf inte ett dugg orolig, och stödet för Peter är internt fortfarande stort.

Jag hoppas dom klarar att downsiza och få igång produktionen ordentligt. Men de borde ha gjort det tidigare.
Citera
2024-10-12, 13:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Om alla kunder hade sagt upp avtalen så hade inga investerare varit intresserade av att gå in med en sekin till.
Jag tror allt det finns kunder kvar, men de måste få ordning på 1) produktionen och 2) överskuldsättningen. Skulle inte bli förvånad om finansiärerna kräver att bolaget går igenom en rekonstruktion, som en förutsättning att stoppa in pengar.
Citera
2024-10-12, 13:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns inget bevisvärde att det gäller så alltid bara för att det någon gång fungerat.

Läs nu på.

"Ja, ett muntligt avtal räknas som ett giltigt sådant, så länge den som påstår att avtal uppkommit kan bevisa det. Finns en inspelning på när avtalet ingås så kan det anses vara bevis. Min rekommendation är dock att även få ned det på papper då det kan vara svårt, att i en eventuell uppkommen tvist, bevisa att vad som har avtalats."

https://lawline.se/answers/vad-galle...muntliga-avtal

Precis som jag tidigare skrev och exakt vad jag påstått.
Nej, den är lika mycket värd rent juridiskt om det går att bevisa den. Ett sätt att göra det är ju att spela in.

(FB) Skvaller om Northvolt
Du bevisar bara att jag har rätt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-10-12 kl. 13:25.
Citera
2024-10-12, 13:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag gissar att det handlar om bulvaner som agerar med dolda intressenter bakom. Ryska och Kinesiska pengar som pumpas in för att förlänga den konstgjorda andningen och lura västerländska investerare (staten, statsägda bolag) att Northvolt ännu kan räddas och få dom att gå in och bränna en massa dåliga pengar för att försvaga väst. Det hela ser mer och mer ut som en trojansk häst av våra fiender, s.k hybridkrigföring.

Våra politiker i väst är tyvärr A-lagare och diverse luffare så det kan hända att det fungerar och dessa idioter börjar kasta in mera skattepengar i NV.
Tror mer på att de som går in och räddar företaget nu får under-bordet löften om gratifikationer av staten/eu senare när de lyckas samla sig för en ordentlig stödplan.
Citera
2024-10-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om alla kunder hade sagt upp avtalen så hade inga investerare varit intresserade av att gå in med en sekin till.
Jag tror allt det finns kunder kvar, men de måste få ordning på 1) produktionen och 2) överskuldsättningen. Skulle inte bli förvånad om finansiärerna kräver att bolaget går igenom en rekonstruktion, som en förutsättning att stoppa in pengar.

Problemt är ju att finansiärerna är de som redan har investerat. Varför de skulle vilja att deras bolaget de har fordran på genomgår en rekonstruktion, vet jag inte.
Citera
2024-10-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Tror mer på att de som går in och räddar företaget nu får under-bordet löften om gratifikationer av staten/eu senare när de lyckas samla sig för en ordentlig stödplan.

På vilket sätt då? Varför ska EU stödja ett företag som tänker bygga batterier med kinesiska maskiner och importerad kinesisk råvara? Det enda EU möjligtvis skulle se som strategiskt viktigt, vore om det fanns europeisk teknik och europeiska råvaror.
Citera
2024-10-12, 13:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
På vilket sätt då? Varför ska EU stödja ett företag som tänker bygga batterier med kinesiska maskiner och importerad kinesisk råvara? Det enda EU möjligtvis skulle se som strategiskt viktigt, vore om det fanns europeisk teknik och europeiska råvaror.
Varför och varför. Det är ett faktum att det finns de som vill se en europeisk batteriproduktion. Jag är inte en av dem men i detta fall ser jag ett företag fyllt med klåpare som absolut inte borde räddas
Citera
2024-10-12, 13:43
Nu gråter någon BIM Coordinator ut i media att det kommer bli ännu svårare för NV om kravet på inkomst höjs till 35k/m.

Det innebär att man måste pröjsa mer till sitt boskap, det vill och kan man naturligtvis inte.

Blir ju en höjning på ca 7lax per skalle.
Citera
2024-10-12, 14:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://efn.se/northvolts-batteriutv...n-150-miljoner

De här pengarna går inte direkt till Northvolt utan till forskningsbolaget Altris som är avknoppat från Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.

Det handlar om natriumjonbatterier och pengarna ska användas till att bygga en batterifabrik i Sandviken.

Det här projektet tycker jag är intressant. Det bygger på svensk forskning och natriumjonbatterier låter mindre skitigt och miljöfarligt än litiumjonbatterier. Fast jag är ingen kemist......

Sen vet jag inte om dessa batterier är tänkta för bilar eller om det är andra batterier. Men jag har läst om forskning på natriumjonbatterier för elbilar i Asien.

Sen hoppas jag verkligen att de bygger en batterifabrik i Sandviken. Det är visserligen i södra Norrland men väldigt nära Svealand och att AF skickar alla arbetsskygga sörlänningar dit.

Att bygga fabriker utan att ha bra erfarenhet från det som ska göras och/eller att det som ska göras verkligen har en säkerställd efterfrågan är alltid en dålig idé. Det är därför statlig industripolitik är så dålig. Den lyssnar inte på marknaden.

Sedan är det ju lite intressant att Sandviken faktiskt ligger i landsdelen Norrland, men att södra Norrland ligger söder om norra Svealand. Jag tror att det främsta skälet till att folk inte vill flytta är att de vill bo centralt med närhet till större städer. Sedan är det givetvis så att ju längre norrut man kommer, desto kargare landskap. Men med det resonemanget borde det vara lättare att få folk till Sandviken än till Mora även om den senare nämnda orten ligger i Svealand.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Nu gråter någon BIM Coordinator ut i media att det kommer bli ännu svårare för NV om kravet på inkomst höjs till 35k/m.

Det innebär att man måste pröjsa mer till sitt boskap, det vill och kan man naturligtvis inte.

Blir ju en höjning på ca 7lax per skalle.

Det blir ju mer med sociala avgifter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-10-12 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in