Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
https://efn.se/northvolts-batteriutv...n-150-miljoner
De här pengarna går inte direkt till Northvolt utan till forskningsbolaget Altris som är avknoppat från Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.
Det handlar om natriumjonbatterier och pengarna ska användas till att bygga en batterifabrik i Sandviken.
Det här projektet tycker jag är intressant. Det bygger på svensk forskning och natriumjonbatterier låter mindre skitigt och miljöfarligt än litiumjonbatterier. Fast jag är ingen kemist......
Sen vet jag inte om dessa batterier är tänkta för bilar eller om det är andra batterier. Men jag har läst om forskning på natriumjonbatterier för elbilar i Asien.
Sen hoppas jag verkligen att de bygger en batterifabrik i Sandviken. Det är visserligen i södra Norrland men väldigt nära Svealand och att AF skickar alla arbetsskygga sörlänningar dit.
Att bygga fabriker utan att ha bra erfarenhet från det som ska göras och/eller att det som ska göras verkligen har en säkerställd efterfrågan är alltid en dålig idé. Det är därför statlig industripolitik är så dålig. Den lyssnar inte på marknaden.
Sedan är det ju lite intressant att Sandviken faktiskt ligger i landsdelen Norrland, men att södra Norrland ligger söder om norra Svealand. Jag tror att det främsta skälet till att folk inte vill flytta är att de vill bo centralt med närhet till större städer. Sedan är det givetvis så att ju längre norrut man kommer, desto kargare landskap. Men med det resonemanget borde det vara lättare att få folk till Sandviken än till Mora även om den senare nämnda orten ligger i Svealand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tuppruskaren
Nu gråter någon BIM Coordinator ut i media att det kommer bli ännu svårare för NV om kravet på inkomst höjs till 35k/m.
Det innebär att man måste pröjsa mer till sitt boskap, det vill och kan man naturligtvis inte.
Blir ju en höjning på ca 7lax per skalle.
Det blir ju mer med sociala avgifter.