Här fick du med ganska duktigt med undansopning under mattan i ett enda inlägg! Som du ser är det en hel del som måste förklaras bort. Vad som förvånar mig lite är att du nu igen också försöker sopa "Fauzzis 43 sekunder" under mattan, vilket jag trodde att du lagt av med. Men med de här grejorna är det lite som med "Freddy Krueger": när man trodde att de var avklarade dyker de upp igen från kyrkogården och börjar härja.
De "43 sekunderna" (som naturligtvis inte är något exakt sekundantal utan cirka 45-60 sekunder) är mycket väl belagda i materialet och hör till de mest robusta förloppsresultat vi har att utgå från. Just därför är det förvånande att du helt sonika sopar undan dem, som om din handrörelse skulle kunna ändra på sådana basfakta. Fauzzi vallades två gånger på platsen och klockades när han gick i egen takt från mötespunkten (där han mötte paret Palme) upp till skottpunkten (där han hörde skotten). Det är inget misstag det rör sig om, och de "43 sekunderna" styrks dessutom av förloppen på västra trottoaren.
Redan i det här exemplet ser vi hur pass långt du är beredd att gå i dina manipulationer för att få det hela till att Grandmannen är gärningsman. Det är ju knappast någon slutsats från din sida, utan det är en utgångspunkt som du sedan böjer allting kring. Ett annat sätt att uttrycka samma sak är att det rör sig om en "trossats", som också råkar vara gångbar just här i CA-tråden. För utan den trossatsen blir det ju inget gärningsmannaskap för CA:s del.
Att du hux flux sopar undan "Fauzzis 43 sekunder" är ju inte konstigt när det gäller att hänsynslöst driva tesen om att Grandmannen (läs: CA) är gärningsman. För om "de 43 sekunderna" tas med i förloppsmodellen blir det mycket besvärligt att förklara närförloppet nere vid mordplatsen. Grandmannen måste då passera paret Palme, sedan stanna och "lurpassa" på dem nere vid Dekorima.
Framför allt förutsätter det att paret Palme helt enkelt passerar förbi honom medan han står där vid Dekorima men utan att Lisbeth Palme för den skull tar notis om det. Det är alltså samme man som just passerat dem på vägen ner och som då praktiskt taget fått skära in framför fötterna på dem för att komma förbi på gångbanan i passagen innanför reklampelaren.
Det där förloppet blir ju så pass långsökt att det för mig framstår som slapstickkomedi snarare än någon gärningsbeskrivning för ett statsministermord. Redan det tycker jag i praktiken utesluter Grandmannen som gärningsman.
Du säger nu att Delsborns iakttagelse av "mötet" eller samtalet mellan de tre utanför Dekorima "inte utesluter" att Grandmannen ändå är gärningsman. Problemet med mötesscenariot som det framställts till exempel av Stor-GW och Lill-GW i avsnittet av Veckans brott, det är naturligtvis att de förutsätter att Olof Palme blivit mördad av någon som de känner. Det är orimligheten i det som fått mig att utesluta Delsborns Dekorimaman som gärningsman.
https://www.youtube.com/watch?v=0Iy8cwqh4ys&t=7m22s
Av signalement och förlopp att döma verkar han emellertid identisk med Grandmannen, och just därför talar det väldigt starkt emot att Grandmannen skulle vara gärningsman. Det är det jag menar när jag säger att jag "i praktiken" utesluter Grandmannen som gärningsman. I teorin kanske man kunde föreställa sig något av det slag som Gunnar Wall försöker sig på i programmet, men i verkligheten håller det naturligtvis inte streck.
Mötesscenariot förutsätter enligt min uppfattning ett tvåmannascenario, där Grandmannen fungerar som vad man numera kallar för "goare", alltså någon som känner offret och leder detta till slaktplatsen. Väl framme väntar en "utförare" som kliver in på scenen och utför själva våtjobbet. Det är ett klassiskt upplägg som jag menar är det mest troliga också i Palmemordet.
I ett sådant scenario har vi en konspiration bakom mordet och Grandmannen är heller inte gärningsman. Just av det skälet menar jag att det är ytterst osannolikt att Christer Andersson skulle vara gärningsman, för dels passar han överhuvudtaget inte in i något organiserat konspirationssammanhang och dessutom förutsätter hans eventuella gärningsmannaskap att det är Grandmannen som sköt Olof Palme.
När det gäller Lisbeth Palmes iakttagelse av gärningsmannen inne i gränden en stund efter skotten så har vi ju talat om det tidigare, fast i stora tråden då, och även där finns ingenting som tyder på att det skulle vara Lars Jeppsson som hon ser. Platsen är fel, tiden är fel, signalementet är fel. Utan det där med att hon skulle ha sett Jeppsson därinne, det är också en sådan där nödlösning som man får lov att plocka fram för att kunna sopa den iakttagelsen under mattan. Lisbeth säger ju själv klart och tydligt att hon uppfattade mannen som samme man som just skjutit och sprungit in, och avståndet korrigerar hon i hovrätten till 20-40 meter – alltså i barackernas västra ände där Jeppsson aldrig ens befann sig.
Vidare saknar enmansscenariot en förklaring av den man som enligt Lisbeth (via Österman) kom gående norrut längs trottoaren och som de mötte alldeles innan skotten. Hur passar han in och vart tog han vägen? Saken är väl, att även han måste sopas under mattan – eller helt sonika tigas ihjäl.
Som jag ser saken blir det lite väl mycket sådana bortförklaringar, undansopningar och förtigningar för att något enmansscenario ska bli trovärdigt. Det är just därför som jag avfört det från min agenda. Däremot blir det ju så, att i och med att andra ändå håller på med sådant så hamnar man i ett läge där man nästan får lov att diskutera saken även om man själv inte tycker att det är så aktuellt.