2024-10-11, 18:32
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Orkar faktiskt inte slösa tid på någon som kommer med felaktiga påståenden som han inte kan backa upp. Du får behålla dina fantasier för dig själv.

Här är ett citat från Elon.
"Tesla will have genuinely useful humanoid robots in low production for Tesla internal use next year and, hopefully, high production for other companies in 2026"

Ingen tidslinje för robotar för användning hemma hos folk. Det har du hittat på. Som sagt brukar jag inte kräva källor, men när man påstår någonting så befängt så kanske man ska kunna backa upp det på något sätt.

Åter igen blir jag baitad av ett jävla retard som trollar. Vi glömmer det. Lycka till framgent.
Senast redigerad av The-9 2024-10-11 kl. 18:35.
Citera
2024-10-11, 18:40
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Åter igen blir jag baitad av ett jävla retard som trollar. Vi glömmer det. Lycka till framgent.
Jag skrev ju i varje fall in citat. Allt du har att komma med är dina egna lögner. (Mytoman, eller kanske bara lite hallucinationer?)
Citera
2024-10-11, 19:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Min poäng är att vi ju redan vet den här visionen. Särskilt de på plats eftersom biljetterna ju delades ut till verifierade aktieägare. Det här eventet skulle handla om hur de nu slutar jiddra och faktiskt börjar trolla. Då är det jävla fattigt att knappt ens diskutera produkten utan bara snacka lite i 30 min varav 98% var sådant vi redan visste. Kolla på Elons framtoning när han nämner det där med Californien och Texas, samt produktionsstart för Cybercab. Han får välja noga bland orden och det är enligt mig tydligt att det återigen handlar om förhoppningar - inget som är på plats hos regulatorer mm.

M.a.o är man fortfarande kvar på samma ställe och förvärrar situationen ytterligare med riktigt fattiga demos. Optimus är en autonom robot, att ha en fjärroperatör som pratar genom högtalaren är ju att låtsas som den är något helt annat. Typ som att presentera en autonom Taxi men det sitter en snubbe i bakluckan och fjärrstyr bilen. Om man gjort framsteg i robotens anatomi - visa upp det då, men lura inte på folk en fjärrstyrd robot. Fjärrstyrningen är ju till för att användas i utvecklingssyfte.

Jämfört med förväntningarna Tesla målade upp är detta i särklass det sämsta eventet Tesla någonsin hållit.

Jag tycker som du om fjärrstyrda Optimus som låter folk tro att det är AI, men i övrigt har jag en lite annorlunda syn på eventet. Det är en fin balansgång att visa marknaden vad man har och att inte avslöja för mycket för konkurrenter. I Teslas fall så är inte problemet utvecklingen och att kunna få produkter till marknaden, det är att de flesta inte ens vet vad Tesla är för ett företag och att de gör mer än bara elbilar. Det finns inget värde i att visa oss nördar mer av samma, men det finns ett värde i att paketera ett event snyggt så att det sprids till alla världen hörn och skapar diskussion. De struntar inte i att skapa värde för aktieägarna, de struntar bara i folk som köper aktien på kort sikt och vill göra snabba cash.
Citera
2024-10-11, 19:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Råd och rön har ju svartlistat dem så....

Är detta dödsstöten? Kan de nånsin hämta sig?

Citat:
Tesla på Råd och Röns svarta lista

Konsumenttidskriften Råd och Rön har svartlistat elbilstillverkaren Tesla efter att bolaget nekat en kund garanti för en bilskada.

Det rapporterar TT.

Bolaget ska därefter inte ha följt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut om att ersätta kunden.

En aktör som agerar utifrån svartlistningen från Råd och Rön är bilkonsumentorganisationen Riksförbundet M. De avråder från att ha göra med bolag som är uppsatta på listan.

”Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.

”Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra”, säger Stjernvall vidare.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/tesla-pa-rad-och-rons-svarta-lista
Citera
2024-10-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är detta dödsstöten? Kan de nånsin hämta sig?

https://www.affarsvarlden.se/artikel/tesla-pa-rad-och-rons-svarta-lista

Han med soptunnan har ju slutat på SVT så de kanske klarar sig...

Ska-ska-ska-skall det vara på detta viset?

Jag tycker vårt rättsväsande skall stämma dem på 100 miljarder i skadestånd.
Citera
2024-10-11, 19:54
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tycker som du om fjärrstyrda Optimus som låter folk tro att det är AI, men i övrigt har jag en lite annorlunda syn på eventet. Det är en fin balansgång att visa marknaden vad man har och att inte avslöja för mycket för konkurrenter. I Teslas fall så är inte problemet utvecklingen och att kunna få produkter till marknaden, det är att de flesta inte ens vet vad Tesla är för ett företag och att de gör mer än bara elbilar. Det finns inget värde i att visa oss nördar mer av samma, men det finns ett värde i att paketera ett event snyggt så att det sprids till alla världen hörn och skapar diskussion. De struntar inte i att skapa värde för aktieägarna, de struntar bara i folk som köper aktien på kort sikt och vill göra snabba cash.

Jag ser dock inte vad poängen är att visa upp tekniken under så här "dumma" former. En remotestyrd robot som man låtsas är AI? Då finns risken att folk tror att även bilen är fejk och det sitter någon i Indien med en playstation-rigg som Baidu. Dessutom på en oerhört kontrollerad bana, lite som när Mercedes gör sina efterblivna FSD-demos. Det skickar väldigt konstiga signaler om ett företag som faktiskt på riktigt ligger i framkant med AI-styrda robotar samt riktig FSD i verklig trafik.

A.S.S på en trafikerad parkering samt FSD supervised är ju isf mycket bättre demonstrationer på vad Tesla faktiskt har. Hela det här eventet spär bara på narrativet om att robotaxi och Optimus är 10+ år bort, och att Elon på scen fortfarande inte har något konkret att komma med cementerar det ytterligare.

Njae, vill man göra en uppvisning i vad man har så hade det varit bättre att låta robotaxin stå still och erbjuda FSD supervised-demos. Givetvis efter att man redan säkrat ett pilotprojekt där en robotaxitjänst kan prövas utan säkerhetsförare som man annonserar ut samma dag. Nu imploderar bara trovärdigheten ytterligare. Korkat IMHO, även om jag såklart fortfarande tror på bolaget och verkställandet.
Citera
2024-10-11, 19:54
Medlem
DVikings avatar
Har själv lite blandade åsikter om 10/10. Först kändes det väldigt "meh" men sen får man väl tänka lite längre fram. Tesla visade trots allt upp två nya fordon som båda är unika och Optimus såg ut att ha förbättras rejält. Men inga konkreta nyheter som drar in en massa pengar i närtid, så klart kursen dalar.

Att nyheter om MYJ saknades var väl egentligen ingen större sak. Den kommer nästa år och är en förbättrad version av nuvarande modell.
Citera
2024-10-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har själv lite blandade åsikter om 10/10. Först kändes det väldigt "meh" men sen får man väl tänka lite längre fram. Tesla visade trots allt upp två nya fordon som båda är unika och Optimus såg ut att ha förbättras rejält. Men inga konkreta nyheter som drar in en massa pengar i närtid, så klart kursen dalar.

Att nyheter om MYJ saknades var väl egentligen ingen större sak. Den kommer nästa år och är en förbättrad version av nuvarande modell.

Konceptbilar ja, hur många företag har gjort konceptbilar som aldrig blivit nått?
Citera
2024-10-11, 21:59
Medlem
Blir det där en storsäljare och nya standarden som taxi, då köper jag min första bruksbil och börjar köra mina resor själv igen. Jag kör bara själv för nöjes skull då och då just nu.

Den ser totalt värdelös ut att åka med i. Så otroligt fantasilöst och värdelöst, inte ens ett rejält skrivbord att fälla ut för att visa att man kan använda tiden till att jobba eller liknade, en helt klart försämrad upplevelse för en konsument än att åka en vanlig modell Y med chafför eller en V90.

Lär ju inte bli märkbart billigare som konsument heller, en som lägger 5000 i månaden på Taxi kanske kommer lägga 3000kr istället?

Tror tesla behöver hitta tillbaka till att evolverar bilar till något bättre och modernare igen? X & Y var totalt före sin tid, man är coolast i världen om man har en plaid.

Nu visar dom upp en omlackerad modell 3 och en spårvagn. Förare eller inte är inte så viktigt som folk tror enligt mig. Hade musken visat en superfräsh 7 sitsig fotbollsmamma suv, med 50 mils räckvidd, och helt redo att bli förarlös om man vill fast det är ratt, och en business klass variant, med skrivbord där du kan sitta fyra personer mitt emot varandra i sköna fotöljer. Då hade eventuellt aktien ökat rejält idag, men det känns som att bolaget i fråga har blivet helt fantasilösa.
Citera
2024-10-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Så varför inte säga "absolut minimum 2 år" då? Han vet ju om att det han säger är helt orealistiskt säger du. Då finns det väl ingen som helst anledning att fortsätta hålla på med det.

"Elon ljuger inte, han säger bara saker han vet inte är sant!"
Man blir så oerhört less på att människor som du har tillgång till samma luft som alla andra.

Det är för att han anser att maximalt optimistiska deadlines är det bästa sättet att få det faktiska resultatet så snart det bara är möjligt (vilket förövrigt har stöd av empirisk vetenskap - jag hoppas att du inte blir arg av att man använder sådana termer). Detta har han berättat för dig nogrannare än din mamma berättat för dig att du ska tvätta händerna efter du bajsat, så om du är sjuk ofta har vi löst det på köpet.

På gott och ont struntar Elon och Tesla fullständigt i att du och många andra förståndshandikappade människor låter bajset sitta kvar på fingrarna. Det utmärker organisationen ganska mycket, då de flesta organisationer i världen - och i synnerhet alla andra organisationer av den storleken - anpassar sig rejält för att den minsta gemensamma nämnaren inte ska bli ledsen.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-10-11 kl. 22:47.
Citera
2024-10-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle gissa dom valt tvåsitsig taxi eftersom dom kan spara in på baksätet och två dörrar, annars känns det väldigt konstigt att inte spendera några dollar extra på just baksäte.
Det är för att resor på just 3-4 personer är nästan försumbart få. Du har helt fel om ekonomin (hint: det påverkar precis allt under hela fordonets livslängd, summan blir inte "några dollar").
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-10-11 kl. 22:49.
Citera
2024-10-11, 23:05
Medlem
Grontarskonts avatar
Trodde Tesla kunde vara framtiden men nu vet man bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in