Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag tycker som du om fjärrstyrda Optimus som låter folk tro att det är AI, men i övrigt har jag en lite annorlunda syn på eventet. Det är en fin balansgång att visa marknaden vad man har och att inte avslöja för mycket för konkurrenter. I Teslas fall så är inte problemet utvecklingen och att kunna få produkter till marknaden, det är att de flesta inte ens vet vad Tesla är för ett företag och att de gör mer än bara elbilar. Det finns inget värde i att visa oss nördar mer av samma, men det finns ett värde i att paketera ett event snyggt så att det sprids till alla världen hörn och skapar diskussion. De struntar inte i att skapa värde för aktieägarna, de struntar bara i folk som köper aktien på kort sikt och vill göra snabba cash.
Jag ser dock inte vad poängen är att visa upp tekniken under så här "dumma" former. En remotestyrd robot som man låtsas är AI? Då finns risken att folk tror att även bilen är fejk och det sitter någon i Indien med en playstation-rigg som Baidu. Dessutom på en oerhört kontrollerad bana, lite som när Mercedes gör sina efterblivna FSD-demos. Det skickar väldigt konstiga signaler om ett företag som faktiskt på riktigt ligger i framkant med AI-styrda robotar samt riktig FSD i verklig trafik.
A.S.S på en trafikerad parkering samt FSD supervised är ju isf mycket bättre demonstrationer på vad Tesla faktiskt har. Hela det här eventet spär bara på narrativet om att robotaxi och Optimus är 10+ år bort, och att Elon på scen fortfarande inte har något konkret att komma med cementerar det ytterligare.
Njae, vill man göra en uppvisning i vad man har så hade det varit bättre att låta robotaxin stå still och erbjuda FSD supervised-demos. Givetvis efter att man redan säkrat ett pilotprojekt där en robotaxitjänst kan prövas utan säkerhetsförare som man annonserar ut samma dag. Nu imploderar bara trovärdigheten ytterligare. Korkat IMHO, även om jag såklart fortfarande tror på bolaget och verkställandet.