2024-10-11, 17:03
Medlem
raskenss avatar
Vilket antiklimax. Aktien ned 8% i skrivande stund.
Citera
2024-10-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vilket antiklimax. Aktien ned 8% i skrivande stund.

Råd och rön har ju svartlistat dem så....
Citera
2024-10-11, 17:13
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Vet inte vad du förväntade dig att få se. Tesla är väldigt öppna med vad de gör. Om du vill se hur bra eller dåliga Teslas självkörande bilar är, behöver du bara titta på Youtube. Var och en kan göra en bedömning/gissning av hur långt det är kvar. Att Tesla säger något som folk ändå inte tror på är meningslöst.

Visst hade det varit intressant att få se mer av hur bilen var uppbyggd, vilka material som används, vilka motorer den har, och vilka industriprocesser för att bygga den, men det skulle garanterat gått över huvudet på 99% av ekonomer som styr börskursens svängningar. Det enda de förstår är utseendet på bilen, och det fick vi se. Vi fick också prisuppskattning och tidsplan, så inte mycket att klaga på där.

De sa att de drar igång robottaxi i Kalifornien och Texas nästa år. Det var ju tydligt nog när det gäller områden och tidsplan. Särskilt när tidsplanen är väldigt osäker. Som sagt alla kan själva se hur det ligger till på Youtube. (inte för att jag förväntar mig att särskilt många förstår det de ser där heller)

Visst kunde de ha pratat mer om robotarna, men samma sak där. Folk förstår ändå inte. Eftersom den ser ut som en människa, så jämför man rörelserna med människor, eller kanske det man har sett på någon film. Inte särskilt intressanta jämförelser om man är intresserad av när den blir ekonomiskt lönsam som industriarbetare.

Visst var det mindre prat än jag hade förväntat mig. Trodde de skulle visa några fina diagram eller någonting, men vad skulle vara viten med det. Det folk vill veta är ändå datum när allt blir färdigt, och det vet inte ens Tesla.
Det vi fick se i stället var en vision av hur det ska se ut när det blir färdigt, om ett år, eller tre. Vi fick se vilka framsteg de hade gjort med Optimus. Hur smidiga rörelserna var mot förut. Hur de hade tränat den att gå mer naturligt. (inte längre som Joe Biden).

Om samtalen med Optimus var tele-opererade, eller använde Grok, tycker jag är helt ointressant som Tesla-investerare. Det var en uppvisning av det som kommer om ett antal år. Först ska de ändå användas som arbetare i fabriker, lager och liknande. Språkmodellerna hinner utvecklas väldigt mycket innan de ska användas i hemmen ändå, så vem bryr sig.

Jag frågade min helt otekniska fru vad hon tyckte. Hon var helt oimponerad, därför att hon har sett självkörande bilar, robotar som utför hushållsarbete och så vidare på Facebook. (Precis som hon har sett hundar som kan förstå allt som människor kan förstå och så vidare). Frågan är ju vad hon har sett på. Filmer och datorrenderingar antagligen. Som sagt svårt att imponera på helt okunniga med att visa upp hur långt efter science fiction vi är i verkligheten.

Optimus ska ju finnas för att köpa till hemmet 2025 så det här stämmer ju inte. Att du försvarar Elmos tidslinjer är befängt.
Citera
2024-10-11, 17:23
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Optimus ska ju finnas för att köpa till hemmet 2025 så det här stämmer ju inte. Att du försvarar Elmos tidslinjer är befängt.
Kan hända att jag har missat någonting som har sagts, men jag är 99% säker på att de aldrig har sagt någonting om Optimus till hemmet 2025.
Det jag kan minnas av Optimus tidslinje är kanske 1000 Optimus för internt bruk på Tesla 2025 och begränsad produktion för försäljning utanför Tesla 2026. Naturligtvis inte som konsumentprodukt, utan för andra industrier.

Problemet är inte att Tesla ljuger, utan att andra hittar på saker som de aldrig har sagt, och sen påstår att Tesla ljuger. Det är patetiskt.
En vanlig sak brukar ju till exempel vara att när Elon har sagt att de hoppas kunna få färdigt någonting ett visst år, så kommer "journalister" och påstår att Elon "lovade" att det skulle vara färdigt. Ganska enkelt att se vem som ljuger i det fallet.
Citera
2024-10-11, 17:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Fast aktien sjunker väl alltid direkt efter event för både Tesla, Apple och ett tjog till i princip oavsett vad de presenterar. Det är bara så det fungerar.

Jupp. Apple handlades väl 30% lägre en tid efter presentationen av iPhone 1. Marknaden är kortsiktig. Ser den inte ökade intäkter snart så är det ner i källaren som gäller. Det blir en tid till av köplägen mao.
Citera
2024-10-11, 17:41
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Kan hända att jag har missat någonting som har sagts, men jag är 99% säker på att de aldrig har sagt någonting om Optimus till hemmet 2025.
Det jag kan minnas av Optimus tidslinje är kanske 1000 Optimus för internt bruk på Tesla 2025 och begränsad produktion för försäljning utanför Tesla 2026. Naturligtvis inte som konsumentprodukt, utan för andra industrier.

Problemet är inte att Tesla ljuger, utan att andra hittar på saker som de aldrig har sagt, och sen påstår att Tesla ljuger. Det är patetiskt.
En vanlig sak brukar ju till exempel vara att när Elon har sagt att de hoppas kunna få färdigt någonting ett visst år, så kommer "journalister" och påstår att Elon "lovade" att det skulle vara färdigt. Ganska enkelt att se vem som ljuger i det fallet.

Det är Elmos egna ord.

Ska vi prova analysera Elmos tidslinjer avseende FSD också?

Ofattbar verklighetsuppfattning. Låt mig gissa. Du är 50+?
Citera
2024-10-11, 17:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Det är Elmos egna ord.

Ska vi prova analysera Elmos tidslinjer avseende FSD också?

Ofattbar verklighetsuppfattning. Låt mig gissa. Du är 50+?
Nej, det är inte Elons egna ord. Länka i så fall till där han säger så.
Jag kan inte sitta här och försvara det som bara finns i ditt huvud.
Citera
2024-10-11, 17:50
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Nej, det är inte Elons egna ord. Länka i så fall till där han säger så.
Jag kan inte sitta här och försvara det som bara finns i ditt huvud.

Jag har hört honom säga det. Jag minns inte om det var senaste earnings call, intervju eller podcast. Jag har absolut ingen bevisbörda gentemot dig. Du får mer än gärna sitta och försvara hans brutna löften och helt befängda tidslinjer. Du kanske bör fundera på varför ni är så få kvar som gör detta dock.

Jäkla elaka massmedia och konspirationer eller hur.

När kommer roadstern btw? Att man inte ser att han säger och lovar vad som helst för att desperat försöka hålla liv i aktien är komiskt.
Citera
2024-10-11, 18:17
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Jag har hört honom säga det. Jag minns inte om det var senaste earnings call, intervju eller podcast. Jag har absolut ingen bevisbörda gentemot dig. Du får mer än gärna sitta och försvara hans brutna löften och helt befängda tidslinjer. Du kanske bör fundera på varför ni är så få kvar som gör detta dock.

Jäkla elaka massmedia och konspirationer eller hur.

När kommer roadstern btw? Att man inte ser att han säger och lovar vad som helst för att desperat försöka hålla liv i aktien är komiskt.

Jag förväntar mig inte att alla ska komma ihåg exakt var man har hört saker och kunna länka, men när man påstår någonting som inte ens är i närheten av den tidslinje som företaget har gått ut med, så bör man ju ha någonting att komma med.
Faktum är att jag inte kan komma på ett enda brutet löfte från Elon Musk. Kan faktiskt inte minnas att han har kommit med några löften. Han brukar inte göra det. (Kanske när han säger att han tror att någonting ska hända så felkopplas det i hjärnan hos vissa så att de tror att det var ett löfte.)

Massmedia som ljuger är tyvärr ganska vanligt. Har du aldrig märkt det?
Citera
2024-10-11, 18:21
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Jag förväntar mig inte att alla ska komma ihåg exakt var man har hört saker och kunna länka, men när man påstår någonting som inte ens är i närheten av den tidslinje som företaget har gått ut med, så bör man ju ha någonting att komma med.
Faktum är att jag inte kan komma på ett enda brutet löfte från Elon Musk. Kan faktiskt inte minnas att han har kommit med några löften. Han brukar inte göra det. (Kanske när han säger att han tror att någonting ska hända så felkopplas det i hjärnan hos vissa så att de tror att det var ett löfte.)

Massmedia som ljuger är tyvärr ganska vanligt. Har du aldrig märkt det?

Jaha. Jag förstod inte förrän nu att du bara trollar. Seg en fredag kväll.
Citera
2024-10-11, 18:27
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Jaha. Jag förstod inte förrän nu att du bara trollar. Seg en fredag kväll.
Orkar faktiskt inte slösa tid på någon som kommer med felaktiga påståenden som han inte kan backa upp. Du får behålla dina fantasier för dig själv.

Här är ett citat från Elon.
"Tesla will have genuinely useful humanoid robots in low production for Tesla internal use next year and, hopefully, high production for other companies in 2026"

Ingen tidslinje för robotar för användning hemma hos folk. Det har du hittat på. Som sagt brukar jag inte kräva källor, men när man påstår någonting så befängt så kanske man ska kunna backa upp det på något sätt.
Citera
2024-10-11, 18:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jupp. Apple handlades väl 30% lägre en tid efter presentationen av iPhone 1. Marknaden är kortsiktig. Ser den inte ökade intäkter snart så är det ner i källaren som gäller. Det blir en tid till av köplägen mao.

Om marknaden är kortsiktig varför gick aktien upp 40USD en månad innan eventet?

Man kan alltid stirra i kaffesump och fabricera bortförklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in