2024-10-11, 19:45
  #466705
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Reportage från en av de öppna gränsövergångarna till avskrädeshögen ryssland: "Vänskapbron" i Narva i Estland. Extra kul att estniske ryssen säger att de har en helt annan mentalitet och beteende än ryssar i kloaken ryssland.

At the Friendship Bridge, once a busy crossing between Russia and Estonia, vehicles are no longer allowed to cross.

https://x.com/RFERL/status/1844332054982402537

*****Bonus*****

På tal om rysk kultur och rysk mentalitet. Ett måste-klipp som måste beskådas för alla som vill se vad ryssar går för. Det är omöjligt att inte imponeras av rysk mentalitet, ryska engagemanget att hjälpa sina medmänniskor, rysk överlevnadsinstinkt och ryska reaktionen efter händelsen. Russians being russians helt enkelt...

x.com/kvistp/status/1844742265350037562


---------------------
Ännu ett nederlag för T-90 "Breakthrough" mot en ukrainsk drönare


Another russian T-90 "Breakthrough" ( ‘Proryv’ ) tank has burned down.

x.com/albafella1/status/1844689942791717050
Citera
2024-10-11, 19:52
  #466706
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Inte sett nån länk til Gregg på sistone men han har interessant uppdatering idag: https://m.facebook.com/kenneth.gregg.9440/
Han är optimist och skriver att om man ser hela bilden så har Ukraina en plan och kommer slå till hårt. För nuvarande drivs fördröjningsstrider för att svecka ryssen medans manskapsläget för Ukraina ser bra ut med 3-5 brigader i reserv som övar.
Han skriver också att ryssen är stuck i Vuhledar över vintern m.m.

Jag är lite nyfiken på vad som händer med ryska förband under vintern om Ukraina får tillåtelse att använda vapen med längre räckvidd mot logistiken. Kaloribehovet ökar när det är kallt och bränsle behovet ökar också .
Citera
2024-10-11, 19:55
  #466707
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är lite nyfiken på vad som händer med ryska förband under vintern om Ukraina får tillåtelse att använda vapen med längre räckvidd mot logistiken. Kaloribehovet ökar när det är kallt och bränsle behovet ökar också .

Min kaffesump säger att det kommer att bli riktigt jävla kallt i vinter. Hoppas att 1941 kommer tillbaka och ger Pissryzzen en high five.

På pungen.
Citera
2024-10-11, 20:01
  #466708
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Stridsbåt 90 i Ukraina


Swedish high-speed armored landing craft Combat Boat-90 used by the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine

x.com/front_ukrainian/status/1844732854112002485

Stiligt! Med ukrainska flaggan på också.

Skyfflar ledigt 3 kubik vatten per sekund genom vattenjetaggregatet.

Tillverkad av ett privat ägt svenskt företag.
Citera
2024-10-11, 20:05
  #466709
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna bombar civila i Kherson igen och skryter om det i sociala medier.
https://x.com/wartranslated/status/1844769645472981363
Världen måste fundera på vad de skall göra med Ryssland långsiktigt. De har ju en sjukt ond kultur och moral som kommer vara en fara för alla. Hur kan vi isolera dem och skydda alla deras grannländer mot dem i framtiden?
Citera
2024-10-11, 20:14
  #466710
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är lite nyfiken på vad som händer med ryska förband under vintern om Ukraina får tillåtelse att använda vapen med längre räckvidd mot logistiken. Kaloribehovet ökar när det är kallt och bränsle behovet ökar också .
Gregg nämner att åldern gått upp till 50 på soldater från Ryssland, men ned til under 40 i Ukraina vilket också kan göra skillnad.
Citera
2024-10-11, 20:30
  #466711
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Plus kommunisten och folkmordsvurmaren Mertext har missat en sak: Georgiens president är för väst. Det är premiärministern med partiet Georgiens dröm som är kremls lakejer.

Så som vanligt har ryssvännerna ingen som helst koll och drar info ur röven och/eller återupprepar samma skit som kommer ur kremls rövhål mer eller mindre ordagrant. Och sen kallar de pro-ukrainarna för hjärntvättade när de står i givakt varje gång de ser puttefnask och skriker "Ja, tsarführer!" för varje mening som kommer ur truten på aset.

Ja, att kommunister, nazister, skithögar, avskum och de vidrigaste dräggen på flashback hyllar en diktatur som reser statyer på massmördaren Josef Stalin är föga förvånande. Att rysslands diktator KGB-Putte begår grova krigsförbrytelser, blåljuger och stjäl stämmer bra överrens med flashbackdräggens avsaknad av moral, anständighet och hederlighet. Kommunisterna och nazisterna som blåljuger i tråden måste känna sig stolta över skurkstaten rysslands nya monument av massmördaren Stalin.


Russia has gone completely insane and is building monuments to Stalin. To the man who during the Soviet terror, according to the most conservative estimates, repressed 20 to 25 million people, of whom five to six million died as a result of their stay in the Gulags.

x.com/Gerashchenko_en/status/1844707875563683900
Citera
2024-10-11, 20:40
  #466712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Att gå in i länder och ta vad man vill ha - är USA-s sätt. Fast det verkar sluta snöpligt! Ingen i de olika länderna ville ha de bombande USA, England och Nato.
I motsats till Ukraina och deras Donbass region som ville göra sig fri från Ukraina och ansluta sig till Ryssland. Folkets fria val. Fortfarande har folket rättigheter- enligt FN.
… och hur är det nu med att ryssar är rikare än tyskar? Att ryssar får ”mer för pengarna” än tyskar?

Är verkligen den ryska befolkningen rikare än den tyska?
Citera
2024-10-11, 20:50
  #466713
Medlem
Försvararna förstörde fiendens kommunikationsmedel och personal i ryska Tyotkino
Alyona Mazurenko – fredagen den 11 oktober 2024, 19:48

I Tyotkino, Kursk-regionen i Ryska federationen, förstörde ukrainska krigare kommunikationsutrustning, ett fiendefordon och en byggnad med personal från den ryska armén med fpv-drönare.

Källa: Underrättelsedirektoratet

"Bokstavligen: "I byn Tyotkino brände fpv-drönareattacker kommunikationsmedlen, förstörde ett fiendefordon som upptäckts av ukrainska scouter och en byggnad med personal från armén i angriparstaten Ryssland."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/11/7479308/

Bra jobb av ukrainska försvaret.
Citera
2024-10-11, 21:03
  #466714
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Att gå in i länder och ta vad man vill ha - är USA-s sätt. Fast det verkar sluta snöpligt! Ingen i de olika länderna ville ha de bombande USA, England och Nato.
I motsats till Ukraina och deras Donbass region som ville göra sig fri från Ukraina och ansluta sig till Ryssland. Folkets fria val. Fortfarande har folket rättigheter- enligt FN.
Möjligt - men ryssens sätt verkar vara att försöka göra det samma - fast fallerar... Typiskt ryskt...
Citera
2024-10-11, 21:31
  #466715
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Från diktaturen och kloaken ryssland - intervju med "ryssen på gatan" får en oväntad vändning och oväntade svar.

This Russian gentleman was very honest in this interview
https://www.youtube.com/watch?v=C3hbEX5rXwM
Citera
2024-10-11, 21:31
  #466716
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Gregg nämner att åldern gått upp till 50 på soldater från Ryssland, men ned til under 40 i Ukraina vilket också kan göra skillnad.

Både ja och nej . Jag misstänker att 50 åriga ryska soldater är mer välutbildade ( i det åldersspannet hade ännu inte kleptokratin löpt amok i Ryssland )

Å andra sidan kanske inte riktigt samma hälsa finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in