2024-10-11, 18:28
  #466693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Du fattar väl att det är en matematisk omöjlighet att förlora 70 % av all materiel. Gång på gång på gång på gång.

Det här måste vara 142 gången som du skriver att Ukraina har förlorat 70 %, 80 %, eller till och med 90 %.

Är du så jävla stendum att du inte fattar att det faller på sin egen orimlighet? Att du framstår som helt genomkorkad i tråden. Men du kanske har något självskadebeteende? Du gillar att förnedra dig själv inför andra människor?
Ha ha du får börja tänka lite nu, man kan förlora 70% hur många gånger som helst, hela vägen ner en fraktion av en fraktion. Snälla kalla inte nån för stendum.
Citera
2024-10-11, 18:32
  #466694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Just det, Kiev och väst vill inte ingå några avtal utan vill enbart vinna. Ryssland är knappast intresserad längre efter alla svek och tomma löften och gör på sitt vis nu. Kanske Kiev får behålla hälften av sitt territorium så att väst kan säga att man vann och stoppade ryssarna.

Hur menar du då? Vad var det "Kiev och väst" vill "vinna" genom att den psykotiske dvärgen i kreml invaderar, ockuperar, annekterar och för imperialistiskt anfallskrig mot Ukraina? Frågan kvarstår, varför skulle någon vara intresserad av att förhandla, än mindre ingå avtal, med den psykotiske dvärgen i kreml överhuvudtaget givet hens "track record"???

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ukraina gav inte upp några kärnvapen utan dom var ryska, tillverkade, underhållna och styrda av ryssar. Vad skulle Ukraina med dessa kärnvapen till då dom inte hade infrastruktur att underhålla dom. Hade Ukraina haft den infrastrukturen så skulle man inte behöva ryska kärnvapen utan kunde tillverka egna.

Nu har du "missförstått" även detta. Ukraina gav upp kärnvapnen som var stationerade på Ukrainsk mark mot säkerhetsgarantier från ryssland vilka visade sig vara värdelösa.

[quote=Moretex|89775958]1. "The Budapest Memorandum of 1994". Det finns mer text i dessa avtal och allt i ett sammanhang. Precis som Finland nu lämnade avtalet med Sovjet och Ryssland om att icka vara allierade med någon eller att USA drog sig tillbaka från en mängd kärnvapenavtal. Sen var det ju konstigt att inte Jugoslavien repekterades av NATO och väst och kunde delas upp. Vad gör USA i Syrien och så vidare. Ryssland invaderade inte Krim utan har haft halvön i hundratals år, erövrad från osmanska riket. Krim vad autonom inom Ukraina och fick här ett val från Ryssland och det var ju lätt efter vad som hänt i Kiev och rysshatet där.

Hur definierar du "rysshat"? Är man "rysshatare" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig?

Vad gäller Krim så iscensatte den psykotiske dvärgen i kreml som bekant en "folkomröstning" därstädes för att söka "legitimera" sin invasion och annektering (vilken hölls under närvaro av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär för att tillse att folket röstade "rätt") men det är likförbannat en illegal ockupation/annektering.

"The referendum was illegal under the Constitution of Ukraine. It is not recognized by most countries, mainly due to the presence of Russian forces. Thirteen members of the United Nations Security Council voted in favor of a resolution declaring the referendum invalid, but Russia vetoed it and China abstained. A United Nations General Assembly resolution was later adopted, by a vote of 100 in favor vs. 11 against with 58 abstentions, which declared the referendum invalid and affirmed Ukraine's territorial integrity. As the plebiscite was proclaimed, the Mejlis of the Crimean Tatar People called for a boycott of the referendum."

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.eeas.europa.eu/delegations/un-new-york/eu-statement-%E2%80%93-united-nations-general-assembly-%E2%80%9Cproblem-militarization_en

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
2. "The Russian-Ukrainian Friendship Treaty of 1997". Läs resten av dessa avtal med och se vad Ukriana med åren gjorde med dessa tankar. Huvudtanken var att behålla ländernas sovjetindustri genom vänskapligt sammarbete. Något de facistiska råskinnen i västra Ukraina inte gillade och gick "all-in" 2014 där dom till slut stormade myndighetsbyggnader och störtade den folkvalde presidenten. Kan du ens tänka tanken på vad vi skulle ha gjort om något liknande skett inom EU?

Även här har du "missförstått" historien. Vilka "tankar" avses, och vad "gjorde" den psykotiske dvärgen i kreml med desamma då hen invaderade och ockuperade Krim?

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
3. Hade folkets rättigheter i dessa regioner i Moldovien och Georgien respekterats så hade troligen ryssarna lämnat. En annan fördel var ju att NATO inte kunde plocka upp dessa länder om ryska trupper var där. Du vet det där löftet från väst att inte flytta NATO österut.

"Troligen"??? "Folkets rättigheter" och ryssland är oxymororns... Vad menar du med "löftet från väst att inte flytta NATO österut"? Försvarsalliansen Nato "flyttar" inte österut. Suveräna stater kan dock ansöka om att bli medlemmar i försvarsalliansen NATO, och det är säkerligen länderna som låg bakom järnridån under ondskans imperiums glansdagar glada att dom gjort för att förhindra att den psykotiske dvärgen i kreml instigerar "speciella militäroperationer" mot dem också.

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland blivit medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Det existerar vidare inga "löften" om att förhindra suveräna stater att ansöka om medlemskap i försvarsalliansen Nato.
"Setting the record straight De-bunking Russian disinformation on NATO"
https://www.nato.int/cps/en/natohq/115204.htm

"Not One Inch: America, Russia, and the Making of Post-Cold War Stalemate is a 2021 book by M. E. Sarotte about the tensions between NATO, the United States, and Russia during the Post–Cold War."

"Sarotte concludes and has repeatedly stated that no such promise was ever made, but was merely a minor discussion point that was quickly abandoned, as neither party was interested in further discussion of it."
https://en.wikipedia.org/wiki/Not_One_Inch
Citera
2024-10-11, 18:33
  #466695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
4. Lär dig mer om den konflikten och vem det var som anföll ryska fredssoldater. Georgien hade också ett råskinn som president och som slickade väst i arslet. Händelserna i Ukraina visade hur illa det kan gå och numera har men en vettig president som infört påverkanslagar precis som USA själva har och det gillas ju inte av väst.

"Ryska fredssoldater"??? Du behagar skämta. Varför anser du att suveräna stater INTE skall tillerkännas självbestämmande? Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
5. Ukrainarna avslog erbjudan om eldupphör från DPR efter att ukrainarna frivilligt som vanligt gick i fällan och blev omringade. Man ville inte ge upp och lämna sina fordon och försökte bryta sig ur med många döda som resultat, precis som idag, samma råskinnstänk som leder till förslust.

6. Allt ukrainarna behövde göra var att sluta skjuta granater mot Doneskt och omgivningar där civila dödades och skadades och backa sitt artelleri. Minskavtalen var aldrig seriöst från Kiev och väst vilket vi nu vet eftersom dom erkänt.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
7. Skulle det avtalet ha fortsatt i oändlighet eller vad menar ni? Kiev och Turkiet fick ett år att göra pengar men transportrutten missbrukades av drönare och vapentransporter. Nu slås hamnarna och fartygen som levererar vapen i Odessa hårt av ryska missiler och ingen svälter eller bryr sig.

"I oändlighet"??? "Russia pledged to 'provide maximum assurances regarding a safe and secure environment for all vessels engaged in this initiative.' It then hindered the initiative's operation for months before withdrawing unilaterally a year later."

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Sju punkter på 30 år som ni anser tveksamma. Ska vi nu räkna upp vad väst brutit mot under samma tid?

"Tveksamma"??? Som tidigare nämnt, den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

"Räkna" gärna upp vad du vill om det får dig att må bättre... Fakta/sanningen/verkligheten är föga kompatibelt med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig...
Citera
2024-10-11, 18:36
  #466696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här kriget började vårvintern 2014 och USA har envetet jobbat på att först framkalla ett krig som invoverade Ryssland och Ukraina, sedan försöka göra det mer omfattande.

Regimen i Kiev är i stort sett amerikanska klienter, eller marionetter.

Säg mig, om nu putains illegala imperialistiska anfallskrig mot Ukraina "egentligen" äger rum för att "USA har envetet jobbat på att först framkalla ett krig som invoverade ryssland och Ukraina" som du verkar tro så undrar jag om den psykotiske dvärgen i kreml är agent för USA då hen tydligen på deras initiativ, order och uppmaning har inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina för att på oklart sätt gynna USA/EU/Nato/Ukraina? Eller är hen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina, sedan minst 2014. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Fakta/sanningen/verkligheten är inte kompatibelt med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig...
Citera
2024-10-11, 18:38
  #466697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag försvarar freden, fred och säkerhet i Europa. EU-kommissionen t ex, på sina höga hästar, står och försvarar kriget, de vill utvidga det här kriget önnu mer.

Förklara hur du "försvarar freden, fred och säkerhet i Europa" genom ditt förbehållslösa stöd för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig mot Ukraina.
Citera
2024-10-11, 18:39
  #466698
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
"Ryska fredssoldater"??? Du behagar skämta. Varför anser du att suveräna stater INTE skall tillerkännas självbestämmande? Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?



En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?



"I oändlighet"??? "Russia pledged to 'provide maximum assurances regarding a safe and secure environment for all vessels engaged in this initiative.' It then hindered the initiative's operation for months before withdrawing unilaterally a year later."



"Tveksamma"??? Som tidigare nämnt, den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

"Räkna" gärna upp vad du vill om det får dig att må bättre... Fakta/sanningen/verkligheten är föga kompatibelt med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig...

Plus kommunisten och folkmordsvurmaren Mertext har missat en sak: Georgiens president är för väst. Det är premiärministern med partiet Georgiens dröm som är kremls lakejer.

Så som vanligt har ryssvännerna ingen som helst koll och drar info ur röven och/eller återupprepar samma skit som kommer ur kremls rövhål mer eller mindre ordagrant. Och sen kallar de pro-ukrainarna för hjärntvättade när de står i givakt varje gång de ser puttefnask och skriker "Ja, tsarführer!" för varje mening som kommer ur truten på aset.
Citera
2024-10-11, 18:40
  #466699
Medlem
Kanske relaterat, kanske inte, men ett 20-tal tjetjenska poliser som var civilklädda hade tagit sig till Moskva och försökte invadera Rysslands motsvarighet till "Amazon", ett E-handelsföretag vid namnet Wildberries. Ledaren för styrkan var den kvinnliga ägarens f.d. make Vladislav Bakalchuk.

Rubriktitel "2 Killed, Several Injured After Shooting Outside Wildberries Office in Moscow"

Maken försöker ge sken av att han var där för förhandlingar och blev attackerad, medan exfrun vidhåller att inga förhandlingar var ens påtänkta och att hon tillkallade Moskvas polis. Med största sannolikhet försöket exmaken helt enkelt vandra in och ta över företaget med pistolen mot hennes huvud. Något flera FSB-officerare har gjort mot flera civila privata företag i flera sektorer.

Det är lite oroande då dylika stridigheter inom den ryska eliten alltid riskerar att leda till att det hela urartar då folk förväntas ta sida eller vänta vid sidan och se utfallet. Vidare har företaget gått samman med ett 20 ggr mindre företag som maken var emot och som Putin har gett sitt bifall till och som Kadyrov är emot. Således är det ett spel inom eliten på hög nivå där de nu slåss om bitarna med Putin på ena sidan och Kadyrov på den andra.

https://www.themoscowtimes.com/2024/09/18/2-killed-several-injured-after-shooting-outside-wildberries-office-in-moscow-a86404

Sedan flera år tillbaka har ett träningscenter för säkerhetsstyrkor byggts i Tjetjenien där "vänliga" länder tränar i antiterroroperationer och liknande, och Tjetjenien har gärna sett att ryska styrkor åker dit då de kräver information på namn, bostadsadress och liknande i syfte att skaffa insideinformation om FSB och GRU.
Citera
2024-10-11, 18:40
  #466700
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Stridsbåt 90 i Ukraina


Swedish high-speed armored landing craft Combat Boat-90 used by the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine

x.com/front_ukrainian/status/1844732854112002485
Citera
2024-10-11, 18:47
  #466701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putin tyckte det var helt ok att Ukraina gick med i nato 2002.

Kremls historierevisionister jobba hårt:

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1844559042691334237

Putin var vid den tidpunkten vid sina sinnens fulla bruk. Han är helt klar över att Ukraina är en stat som gör sina egna bedömningar:

Putin säger om Ukrainas rätt att bestämma över sitt eget land:

Ukraine is a sovereign state and has the right to choose the path to ensure its own security. I don’t see anything unusual here in principle.
Citera
2024-10-11, 19:15
  #466702
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Taurus in action - i Sydkorea.

Sydkoreansk dokumentation på imponerande precision vid flygning på över 400 km.

Förhoppningsvis kommer ryska mål djupt inne i ryssland att slås ut med Taurus under 2025.



South Korea conducted its first live-fire drills of the German-made Taurus cruise missile in seven years from F-15K fighter jet.

The missile flew approximately 400 kilometers and hit designated target in the Yellow Sea.

It can reach key facilities in North Korea within 15 minutes from launch points near Seoul.


x.com/clashreport/status/1844630894012678429
Citera
2024-10-11, 19:22
  #466703
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Under sovjetitiden var det så viktigt för Ryssland att påpeka att man var en UNION av flera länder. Nu erkänner man helt öppet att det i själva verket bara var så att Ryssland ockuperade sina grannländer, precis som alla egentligen visste.
Ingen lyckas heller ge en logisk förklaring till varför väst investerade enorma summor i företag i Ryssland om nu planen var att ändå gå i krig för att förstöra allt. Det fanns ingen poäng för något västland att kriga, ingen ville ha ett krig förutom Ryssland som fortfarande tror att man bara kan gå in i sina grannländer och ta vad man vill.
Ryssland måste både stoppas och krossas för varaktig fred.

Det fetade: Det var därför ordet "ryssä" bland finnar avsåg (och fortfarande avser) både ryssar och sovjeter.

Mer från Zelensky/Scholtz-mötet.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz försäkrade på fredagen att Tyskland inte kommer att sluta stödja Ukraina. Vid en gemensam presskonferens med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i Berlin sa Scholz också att han inte kommer att acceptera Rysslands dikterade fred i Ukraina.
Och mer av den av ryssen mördade ukrainska reportern.
Viktoriya Roshtshyna, en journalist som dog som rysk fånge, hölls i ett ökänt fångläger i Taganrog, Rostov-regionen i Ryssland, enligt en ukrainsk medieorganisation. Tidigare fångar har berättat att fångar utsattes för brutal tortyr i häktet.
...
Tetyana Katrychenko, vd för medieorganisationen, sade i en uppdatering på Facebook att Roshtshyna hölls fången på minst två platser. Förutom i fånglägret i Taganrog hölls journalisten fängslad i en straffkoloni i Berdjansk. Enligt Katrytjenko har fångar i Berdjansk också misshandlats och till och med torterats. Katrychenko beskriver dock fånglägret i Taganrog som "helvetet på jorden". Enligt Katrychenko är detta en av de mest brutala platserna där ukrainska fångar hålls fångna.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html
Citera
2024-10-11, 19:23
  #466704
Medlem
Norrbagg79s avatar
Inte sett nån länk til Gregg på sistone men han har interessant uppdatering idag: https://m.facebook.com/kenneth.gregg.9440/
Han är optimist och skriver att om man ser hela bilden så har Ukraina en plan och kommer slå till hårt. För nuvarande drivs fördröjningsstrider för att svecka ryssen medans manskapsläget för Ukraina ser bra ut med 3-5 brigader i reserv som övar.
Han skriver också att ryssen är stuck i Vuhledar över vintern m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in