2024-10-11, 14:56
Medlem
X3treams avatar
Kommer bli episkt att se när Kamala vinner valet, alla flashbackare kommer likt Maga gå amok och säga att allt är fusk, bla bla bla...
2024-10-11, 15:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror många i denna grp INTE vågar stå för att dem väljer Harris på valdagen det är lite skamligt ännu hos vissa republikaner att låta landet går före partiet, Men läser många av den sidan som går till och väljer Harris är dyl som hoppas under denna mandat period så kan man omforma GOP till GOP2.0 och få bort MADA skräpet inom partiet!

Man kan ju i så fall tänka på att det handlar om tre steg, för den som av någon (obegriplig för några) anledning inte tycker Trump är den perfekte presidenten...

1) är att ha reservationer (litet mer allmänt), men ändå vara partilojal och rösta - fast kanske med en magkänsla att det här borde jag kanske inte göra.

2) innebär att fortsätta vara republikan, men eftersom Trump är en sådan j-a nisse, så röstar jag inte på honom. Samtidigt väljer man inte bara president, så man kan ju fortfarande välja republikanskt, bara inte i just presidentvalet.

3) är det stora steget, att rösta på "fienden", därför att man kanske tycker att favoritpartiet behöver en läxa, man tror (på riktigt) att allt går på tok om Trump vinner etc etc.

Frågan är ju då om det finns aktiva röstanden som kan tänka 2) och 3) eller om partitillhörigheten är så grundmurad att den inte påverkas.

Sedan (vilket är den intressanta frågan här) - kan opinionsmätningar fånga upp en (som jag tänker mig) volatil och föränderlig valmanskår som inte nödvändigtvis röstar personligen rationellt. Man kan ju faktiskt inse att även om Trump är en alldeles ovanlig sorts politisk pajas, så har Kamala Harris också något som talar för att det kan vara demokrater som också tvekar att gå "all in" bland annat för att hon är färgad och (framförallt) för att hon är ett fruntimmer. Och skrattar gör hon också.

Det här kan vara ett mycket svårare opinionsmätningsläge än normalt, även om amerikanska presidentval brukar vara mät- och därmed förutsägbara.
2024-10-11, 15:08
Medlem
Just nu övertag för Trump i 6 av 7 swing states. Därmed inte sagt att valet är avgjort på något sätt, faktum är att samtliga 7 har mindre än en procentenhets övertag för någon av kandidaterna. Så även om det tycks trenda åt Trumps håll så kan mycket fortfarande hända.

Allt detta förutsätter förstås att opinionsinstituten lyckas bättre med att fånga upp väljarstödet för Trump 2024 än vad de gjorde både 2016 och 2020. Om inte så talar väl det mesta för att Trump leder samtliga sju swing states ganska komfortabelt, men jag föredrar att hålla mig till fakta snarare än spekulationer.

Förutom siffrorna i sig är det förstås intressant att analysera vad som påverkat opinionsläget på sistone. Jag tror på åtminstone två faktorer:

1. VP-debatten mellan Vance och Walz. Normalt sett har en VP-debatt ganska lite inverkan, men även om den skulle ha svängt läget bara en halv procentenhet i Trumps favör gör det ändå skillnad när läget är så här jämnt.
2. Harris och Walz har börjat göra intervjuer. Alla intervjuer har ju inte varit lika stora katastrofer som Harris medverkan i CBS 60 minutes, men ingen har varit utan åtminstone något grövre klavertramp.
2024-10-11, 15:48
Medlem
Reimers avatar
Trump knaprar in en tiondel till i Wisconsin, Kamala Harris leder nu med endast 0,3% i RCP senaste mätning.

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/wisconsin/trump-vs-harris

Det ser bättre och bättre ut för Trump men jag tar inte ut något i förskott, tänker inte sälja skinnet innan björnen är skjuten
2024-10-11, 15:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Just nu övertag för Trump i 6 av 7 swing states. Därmed inte sagt att valet är avgjort på något sätt, faktum är att samtliga 7 har mindre än en procentenhets övertag för någon av kandidaterna. Så även om det tycks trenda åt Trumps håll så kan mycket fortfarande hända.

Allt detta förutsätter förstås att opinionsinstituten lyckas bättre med att fånga upp väljarstödet för Trump 2024 än vad de gjorde både 2016 och 2020. Om inte så talar väl det mesta för att Trump leder samtliga sju swing states ganska komfortabelt, men jag föredrar att hålla mig till fakta snarare än spekulationer.

Förutom siffrorna i sig är det förstås intressant att analysera vad som påverkat opinionsläget på sistone. Jag tror på åtminstone två faktorer:

1. VP-debatten mellan Vance och Walz. Normalt sett har en VP-debatt ganska lite inverkan, men även om den skulle ha svängt läget bara en halv procentenhet i Trumps favör gör det ändå skillnad när läget är så här jämnt.
2. Harris och Walz har börjat göra intervjuer. Alla intervjuer har ju inte varit lika stora katastrofer som Harris medverkan i CBS 60 minutes, men ingen har varit utan åtminstone något grövre klavertramp.

Fan det går så fort nu i opinionssvängningarna att jag helt missat att Nevada flippade över till Trump, jag trodde ju att Wisconsin skulle flippa över före Nevada.

Tump har nu 302 elektorer, Kamala Harris 236 elektorer.
2024-10-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan det går så fort nu i opinionssvängningarna att jag helt missat att Nevada flippade över till Trump, jag trodde ju att Wisconsin skulle flippa över före Nevada.

Trump har nu 302 elektorer, Kamala Harris 236 elektorer.
Ja men precis. Tydligen senaste undersökningen från Wall Street Journal som visar Trump +6% i Nevada, det räckte för att svänga Nevada till rött i detta jämna läge. Skulle helst se några undersökningar till i Nevada som visar övertag för Trump innan jag vågar tro på ett trendbrott även där.
2024-10-11, 16:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Jag tror att det kan bli mycket jämt. Kanske t o m som när Al Gore förlorade med en extremt liten marginal.
Precis som det valet kommer detta att avgöras i domstol. Det bästa vore om någon av kandidaterna kunde dra ifrån ordentligt i OU.
2024-10-11, 16:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Tump har nu 302 elektorer, Kamala Harris 236 elektorer.

Citat:
Ja men precis. Tydligen senaste undersökningen från Wall Street Journal som visar Trump +6% i Nevada, det räckte för att svänga Nevada till rött i detta jämna läge. Skulle helst se några undersökningar till i Nevada som visar övertag för Trump innan jag vågar tro på ett trendbrott även där.
Topprankade NYT visar att Harris leder över Trump i Nevada även om marginalen är pytteliten. Harris har även fler elektorer än Trump. Med andra ord är läget så jämnt i swingsterna att det är 50/50 mellan kandidaterna.
2024-10-11, 16:36
Medlem
Madagascars avatar
Ny opundersökning av WSJ i Nevada. Ger Trump 6 %-enheters övervikt.

RCP flippar därmed Nevada till Trump.

Trump leder i elektorer:

302 - 236

https://www.realclearpolling.com/maps/president/2024/no-toss-up/electoral-college
2024-10-11, 16:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja. Och WSJ har inte gjort någon undersökning tidigare i Nevada (Trump vs Harris) så det finns inget att jämföra med. Men det ser svårt ut för Kamala även i Nevada.
2024-10-11, 16:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Topprankade NYT visar att Harris leder över Trump i Nevada även om marginalen är pytteliten. Harris har även fler elektorer än Trump. Med andra ord är läget så jämnt i swingsterna att det är 50/50 mellan kandidaterna.

Och RCP har Trump i Ledningen i 6 av 7 "swingstates" med ett försprång i antalet elektorer med siffrorna 302-236 till Trumps favör, jag säljer inget skinn än, björnhonan måste fällas först men prognosen ser bra ut.

https://www.realclearpolling.com/maps/president/2024/no-toss-up/electoral-college
Senast redigerad av Reimer 2024-10-11 kl. 16:46.
2024-10-11, 16:53
Medlem
Ouelets avatar
Ganska gulligt att se menlösa trumpnissar klamra sig fast vid undersökningar när röstmönstret har börjat indikera siffror vi såg i mellanårsvalet. Riktiga röster betyder liksom ingenting. Skruvade polls och tokmanipulerade aggregatorer väger tyngre. Utan dem kan inte clownen köra "the big lie 2.0". Jävla losers. Haha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in