2024-10-11, 08:29
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är lugn och stilla 😊. Som jag skrev handlar det om
pyttesmå marginaler, dvs 0,2 - 0,5 procentenheter, till Trumps favör. Det är ingenting oavsett vem som gjort ou. Om det handlar om en MAGAriktad poll är det anmärkningsvärt att Trump inte får bättre siffror.

Som det ser ut har Harris tillräckligt med elektorer för att ta hem valet, men marginalenerna är alldeles för små för att det inte ska väga jämnt mellan Harris och Trump.
Jag brukar titta på New York Times poll och poll of polls eftersom de är topprankade.
Vad det handlar mer om länken jag lade till han är en statistiker och han var undrade tex varför dem släpper helt plötsligt MAGA ledarens interna OU, är det för han förlorar för att kanske få upp siffrorna eller vad det är sedan finns dem som är riktade i väljarkåren samt det finns dem som inte ens är trovädiga...
2024-10-11, 09:12
Medlem
DjPuttes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=VcuX7UgB4hg
Detta är vad statistic & alla experter säger att det finns en rörelse av Harris väljare som INTE dessa OU kan fånga upp, Det är tysta väljare som inte vågar eller vill visa vem de kommer rösta för pga rädsla & represalier mot dem i person!
2024-10-11, 10:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Vad det handlar mer om länken jag lade till han är en statistiker och han var undrade tex varför dem släpper helt plötsligt MAGA ledarens interna OU, är det för han förlorar för att kanske få upp siffrorna eller vad det är sedan finns dem som är riktade i väljarkåren samt det finns dem som inte ens är trovädiga...
Man kan väl gissa att sådana OU:s släpps för att ge väljarna intrycket att Trump går mot en seger och stimulera dem att hoppa på tåget, dvs lägga sin röst på Trump. Eller så vill MEGAfånerna bara trösta sig själva 🤔

MAGAfånerna älskar ju att upprepa att OU undervärderar Trump och det var ju sant 2016 resp 2020. 2022 var det demokraterna som undervärderades. Demokraternas Barack Obama undervärderades 2012 då Obama blev omvald.
Citat:
Detta är vad statistic & alla experter säger att det finns en rörelse av Harris väljare som INTE dessa OU kan fånga upp, Det är tysta väljare som inte vågar eller vill visa vem de kommer rösta för pga rädsla & represalier mot dem i person!
SvD skrev om något liknande för ett tag sedan, med den skillnad att man där menar att "hemlösa högerväljare" helt enkelt stannar hemma på valdagen. Men oavsett om de stannar hemma eller lägger sin röst på Harris så förlorar Trump.
Citat:
Det är möjligt att republikanen Clay Lowery därför stannar hemma och inte röstar alls. Då blir han del av en republikansk väljargrupp som nu växer: de politiskt hemlösa högerväljarna. Det menar statsvetarprofessorn och USA-experten David Sylvan vid ansedda Graduate Institute i Genève.

– Många vita välutbildade män ur övre medelklassen som vanligtvis röstar republikanskt börjar få kalla fötter. De märker att Trump inte kan kontrollera sig utan kommer med allt fler rasistiska och sexistiska kommentarer och upplever honom som knasig och farlig, säger han till SvD.
________
De hemlösa högerväljarna som vanligtvis röstar republikanskt kommer knappast att byta sida och rösta på Demokraterna utan snarare avstå från att rösta, säger han.

– Det är det vanligaste mönstret vi ser i amerikanska val. Det är sällan man ser dem som tvivlar på sitt vanliga parti byta sida till det motsatta partiet. I stället stannar de hemma.
https://www.svd.se/a/eMz7Aa/republikanen-jag-kan-inte-rosta-pa-trump
2024-10-11, 10:13
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Man kan väl gissa att sådana OU:s släpps för att ge väljarna intrycket att Trump går mot en seger och stimulera dem att hoppa på tåget, dvs lägga sin röst på Trump. Eller så vill MEGAfånerna bara trösta sig själva 🤔

MAGAfånerna älskar ju att upprepa att OU undervärderar Trump och det var ju sant 2016 resp 2020. 2022 var det demokraterna som undervärderades. Demokraternas Barack Obama undervärderades 2012 då Obama blev omvald.

SvD skrev om något liknande för ett tag sedan, med den skillnad att man där menar att "hemlösa högerväljare" helt enkelt stannar hemma på valdagen. Men oavsett om de stannar hemma eller lägger sin röst på Harris så förlorar Trump.

https://www.svd.se/a/eMz7Aa/republikanen-jag-kan-inte-rosta-pa-trump
Tror många i denna grp INTE vågar stå för att dem väljer Harris på valdagen det är lite skamligt ännu hos vissa republikaner att låta landet går före partiet, Men läser många av den sidan som går till och väljer Harris är dyl som hoppas under denna mandat period så kan man omforma GOP till GOP2.0 och få bort MADA skräpet inom partiet!
2024-10-11, 10:16
Medlem
Citat:

Länken innehöll emellertid enbart personliga anekdoter och tyckande. Med det sagt är det förstås möjligt att shy torie-effekten som tidigare kan ha gett Trump bättre valresultat än i opinionsmätningarna gått över i sin motsats, i alla fall bland republikanska väljare.

Det är också möjligt att den avtagit för Trump, eller att instituten har viktat för den i överkant, vilket skedde för SD i Sverige valet 2018.

En sak som är säker är att om Trump får ett sämre valreslutat än vad mätningarna visar så kommer MAGA-folket se det som ett bevis för valfusk.
2024-10-11, 13:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Spelbolagen har nu Trump som favorit efter de har tolkat i princip alla opinionsundersökningar. De är neutrala. Favoritskapet är litet Trump 53.5 procent Harris 46.5 procent. Så det är i princip "flip a coin"
54,0 - 44,7 nu och avståndet ökar hela tiden i Trumps favör. Och nej, spelbolagen tolkar inga opinionsundersökningar. Oddsen påverkas endast av hur folk spelar, inget annat. Det är folk som spelat som tror att Trump ska vinna och hans odds sjunker ganska snabbt nu vilket tyder på att fler och fler inser att han kommer att vinna. För bara en dryg vecka sedan hade Harris till och med lite lägre odds, nu är det inget coinflip mera som du påstår.

För Trumps del är det tacksamt att kampanja nu. Han behöver bara visa upp gamla inspelade clip av Harris där hon säger raka motsatsen till vad hon nu påstår sig stå för.
Detta är en bra video av Harris verkliga åsikter:
https://www.youtube.com/watch?v=u0uoPD8rKKM
2024-10-11, 13:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag gissar att Kamala Harris kommer att få flera röster i California, New York, Illinois och kanske i Nevada än vad Trump fixar.
Knappast segrar hon i Nevada. Det blir nog den största brakförlusten Demokraterna varit med om sedan Reagan sopade banan med dom.
2024-10-11, 13:40
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
54,0 - 44,7 nu och avståndet ökar hela tiden i Trumps favör. Och nej, spelbolagen tolkar inga opinionsundersökningar. Oddsen påverkas endast av hur folk spelar, inget annat. Det är folk som spelat som tror att Trump ska vinna och hans odds sjunker ganska snabbt nu vilket tyder på att fler och fler inser att han kommer att vinna.
Ja, precis, speltorskar är kända för att alltid vinna.
2024-10-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
54,0 - 44,7 nu och avståndet ökar hela tiden i Trumps favör. Och nej, spelbolagen tolkar inga opinionsundersökningar. Oddsen påverkas endast av hur folk spelar, inget annat. Det är folk som spelat som tror att Trump ska vinna och hans odds sjunker ganska snabbt nu vilket tyder på att fler och fler inser att han kommer att vinna. För bara en dryg vecka sedan hade Harris till och med lite lägre odds, nu är det inget coinflip mera som du påstår.

För Trumps del är det tacksamt att kampanja nu. Han behöver bara visa upp gamla inspelade clip av Harris där hon säger raka motsatsen till vad hon nu påstår sig stå för.
Detta är en bra video av Harris verkliga åsikter:
https://www.youtube.com/watch?v=u0uoPD8rKKM

Nej det stämmer inte. På marginalen påverkas oddsen av hur folk spelar. För tittar vi på 538, som också går genom alla opinionsundersökningar så har Harris 55 procent chans att vinna.

https://projects.fivethirtyeight.com/2024-election-forecast/

Jag säger att det är en coin-flip
2024-10-11, 14:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, det är därför jag inte gör misstaget att sälja skinnet innan björnen är skjuten likt många andra gjort i denna tråd, de har ju varit tvärsäkra på att Kamala Harris tar hem racet med ena handen bakbunden mot Trump.

Jag tror faktiskt att Kamala Harris inte ens får tröstpriset "popular vote", Trumps väljare verkar mer motiverade.

Väldigt svårt att säga hur det bär av.

Det kan mycket väl bara så att Trump vinner men det kan även vara så att de som kommer att rösta på Harris även inte svarar på undersökningarna eller inte vågar säga något på grund av hur vissa inom MAGA kan vara ett potentiellt hot mot deras hälsa.

Det krävs inte mycket för att se hur vissa är problematiska och hotfulla där de anser att det är okej att skada meningsmotståndare endast för att se inte hållee med.

För att inte tala om den cirkus som var i represenstshuset där folk röstas bort endast för att de kan tänka sig att samarbeta över psrtigränsen
2024-10-11, 14:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Vi såg liknande i mellanårsvalet, republikanerna bar så säkra på en röd våg men det vart långt ifrån detta på grund av väljare som inte vågar yttra sig offentligt.

Det är dessa jag har i bakhuvudet inför det här valet och varför det inte går att säga något tvärsäkert
2024-10-11, 14:49
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Trump har gått om Harris i Pennsylvania och Michigan rapporterades det nyss, men marginalen är pytteliten.
Vi får se om Trump fortsätter att knapra in eller om det svänger. Jag tror inte att någon vågar sia om utgången baserat på ou.

Jag tror att det kan bli mycket jämt. Kanske t o m som när Al Gore förlorade med en extremt liten marginal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in