Citat:
Ursprungligen postat av
DjPutte
Tror många i denna grp INTE vågar stå för att dem väljer Harris på valdagen det är lite skamligt ännu hos vissa republikaner att låta landet går före partiet, Men läser många av den sidan som går till och väljer Harris är dyl som hoppas under denna mandat period så kan man omforma GOP till GOP2.0 och få bort MADA skräpet inom partiet!
Man kan ju i så fall tänka på att det handlar om tre steg, för den som av någon (obegriplig för några) anledning inte tycker Trump är den perfekte presidenten...
1) är att ha reservationer (litet mer allmänt), men ändå vara partilojal och rösta - fast kanske med en magkänsla att det här borde jag kanske inte göra.
2) innebär att fortsätta vara republikan, men eftersom Trump är en sådan j-a nisse, så röstar jag inte på honom. Samtidigt väljer man inte bara president, så man kan ju fortfarande välja republikanskt, bara inte i just presidentvalet.
3) är det stora steget, att rösta på "fienden", därför att man kanske tycker att favoritpartiet behöver en läxa, man tror (på riktigt) att allt går på tok om Trump vinner etc etc.
Frågan är ju då om det finns aktiva röstanden som kan tänka 2) och 3) eller om partitillhörigheten är så grundmurad att den inte påverkas.
Sedan (vilket är den intressanta frågan här) - kan opinionsmätningar fånga upp en (som jag tänker mig) volatil och föränderlig valmanskår som inte nödvändigtvis röstar personligen rationellt. Man kan ju faktiskt inse att även om Trump är en alldeles ovanlig sorts politisk pajas, så har Kamala Harris också något som talar för att det kan vara demokrater som också tvekar att gå "all in" bland annat för att hon är färgad och (framförallt) för att hon är ett fruntimmer. Och skrattar gör hon också.
Det här kan vara ett mycket svårare opinionsmätningsläge än normalt, även om amerikanska presidentval brukar vara mät- och därmed förutsägbara.