2024-10-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyDufresne
Finns en viss underton i ditt inlägg att det är dåligt att vara kvar på samma jobb i säg 30 år. Kan förstå det då samhället får en att tro att det är fel. Vet inte hur gammal du är men med åren brukar fler insikter komma. Man behöver göra resan dit dock, erfara höglönearbetet, utröna om det är värt det, möta det som livet slänger på en. Efter det, då har man fått bilden klar för sig, då klarnar det om det är ens egen strävan och tillfredställelse att fortsätta höglönearbetet/karriärist-vägen eller om det är samhällets mall man istället försöker efterleva.

Då kan man göra valet, och det är mycket möjligt att dom du ser på arbetet som jobbar kvar i 30 år, har gjort just sitt val, att gå sin egen väg istället. Det är en styrka att gå sin egen väg. Allting handlar inte om status, fina titlar och pengar. Man tar inte med sig något materiellt när man lämnar jordelivet.

Hoppas du hittar din väg, det kan ta tid, det gjorde det för mig
Bra skrivet, håller med.

Jag är snarare förvånad att folk utgår från att man automatiskt ska få göra karriär efter x antal år.
De som gör karriär gör det för att de visat något extra, inte att de suttit av tiden längst.

Jag gjorde karriär relativt tidigt men fick samtidigt höra att det inte var okej gjort för att andra väntat längre.
Har även haft ett samtal som chef med en anställd som ville få en befordran innan denne gick i pension. Vi i helvete drar verksamheten för fördelar av att befordra någon som sen sticker?
Citera
2024-10-11, 12:23
Medlem
Joakwims avatar
Jag gör gärna lite karriär nu när jag är 30 sålänge som det betyder kring 40h vecka. Vill ha ett balanserat liv. Det står inte i direkt motsättning till karriär, iaf inte som programmerare.

Gå i pension vid 50 medans man fortf har hälsa kvar vore ju trevligt och ett skäl till att det för mig känns viktigt att göra karriär, villkorat på att man inte överarbetar sig.
Citera
2024-10-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag gör gärna lite karriär nu när jag är 30 sålänge som det betyder kring 40h vecka. Vill ha ett balanserat liv. Det står inte i direkt motsättning till karriär, iaf inte som programmerare.

Gå i pension vid 50 medans man fortf har hälsa kvar vore ju trevligt och ett skäl till att det för mig känns viktigt att göra karriär, villkorat på att man inte överarbetar sig.

Vill inte grusa dina drömmar, men kommer din pension medge några excesser när du är 50? Pensionär vid 50 är ju värdelöst utan pengar? 🤔
En liten nackdel med karriär är ju att när du är runt 50 och tjänar 100 000/mån, då kanske en liten pension inte är så lockande längre
Citera
2024-10-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag tänker mest på andra kollegor, och vänner. De flesta bor inte runt mig utan i olika delar av Stockholm. Jag skulle tro att den typen av "karriärist" utgör merparten, skillanden är att det är inte dem du ser i baren, motvilligt barnlösa. Jag känner faktiskt inte till en enda som skulle passa i den beskrivningen. Det är lite som att säga att alla arbetare sitter dyngpackade nere på den lokala pizzan och spelar Leo Vegas varje kväll.

Nej det är inte samma sak för jag sa inte att alla karriärister lever så och du har säkert helt rätt i att merparten av karriäristerna har familj etc.

Men det finns inget i det som motsäger att jag också dagligen ser karriärister som bär tydliga tecken på att ha ett ganska fattigt liv totalt och inte verkar må så bra.

Dessutom är det allmänt känt, som vi varit inne på många gånger, att mer än hälften av orsakerna till akademikernas sjukskrivningar beror på psykisk sjukdom.
Citera
2024-10-11, 12:49
Medlem
BuckshotBills avatar
Det finns gott om folk som bytt jobb men som inte blivit ”chef eller företagsledare”, hur räknas dom?
Vad är perspektivet? Har man förlorat om man inte tjänar mer än en viss procent av befolkningen? Vad menar du med hur det ”gick”? Om folk som inte haft ambition att bli ”chef eller företagsledare” heller inte blivit det så har det ju gått bra.
Citera
2024-10-11, 12:55
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vill inte grusa dina drömmar, men kommer din pension medge några excesser när du är 50? Pensionär vid 50 är ju värdelöst utan pengar? 🤔
En liten nackdel med karriär är ju att när du är runt 50 och tjänar 100 000/mån, då kanske en liten pension inte är så lockande längre
Nej pensionen kommer inte ge många kronor vid 50, men med karriär kan spara. Avkastningen räcker till mat, bolån och lite annat.

Jodå, pensionen lockar mer. För mig är pengar värdefullt upp till en gräns.
Citera
2024-10-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.

Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.

Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?
Vad är det här för fråga? Jag är ingenjör. Vi har en chef, som även sitter i ledningsgruppen. Det går alltså 1 chef på 60 ingenjörer. Alla kan ju inte klättra upp och ta den chefspositionen som dessutom innebär ett riktigt stort ansvar, tillgänglighet dygnet runt och en massa stress. Majoriteten är bara vanliga tjänstemän, man är inte misslyckad för det
Citera
2024-10-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej pensionen kommer inte ge många kronor vid 50, men med karriär kan spara. Avkastningen räcker till mat, bolån och lite annat.

Jodå, pensionen lockar mer. För mig är pengar värdefullt upp till en gräns.

Låter bra att du verkar ha en plan. En fälla vid karriär är ju annars att folk exempelvis "byter upp sig" och tar mångmiljonlån till finare bostad osv och då blir det ibland svårt att öht gå i pension, men sånt går ju att undvika.
Citera
2024-10-11, 13:04
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Nåja. Brevbäraren har åtminstone ett - ur ett samhälleligt perspektiv - meningsfullt arbete, i jämförelse med många andra.

Jag ville absolut inte på något vis säga att det är dåligt att jobba på posten. Vad han menade med att han hade "drattat bort livet" var att han aldrig någonsin hade gjort något av sina planer eller drömmar. Han kände sig fångad i faktumet att det helt enkelt var för sent att göra något annat.
Citera
2024-10-11, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
.....

Det märks att du aldrig haft ett jobb, ytterst få i arbetslivet "gör en karriär", vi pratar om några få procent.
Citera
2024-10-11, 13:14
Medlem
Trixig fråga, kanske?
Min karriär, eller vad man vill kalla den, har varit bra. Inte bäst - inte sämst.
Varit chef ett par år, men lämnat det för tillfället och kanske alltid.

Vid en viss punkt måste man till slut väga karriär mot familj. Det BORDE vara lika för alla, kan jag tycka.
Familj går först.

En annan anmärkningsvärd grej värd att ta upp är svenska avundsjukan i relation till arbete och uppgifter.
Typiskt är ”dom flesta” som då kanske just stått och stampat med samma jobb i många år oftast, typiskt oftast, enbart avundsjuka på eventuell hög lön och möjligheten att resa globalt på betald arbetstid. Sällan på själva uppgiften och uppoffringen.
Det är mina erfarenheter.
Citera
2024-10-11, 13:21
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Skulle vilja ställa frågan "Ni som bara brydde er om att klättra karriärstege, hur känns det att ha en massa skit runt munnen?"
Har varit chef hela mitt liv. Jag valdes av de övriga anställda till att bli chef pga mit kunnande och min utbildning. Det är ett nöje att ha årliga utvecklingssamtal med de anställda då de gillar mig så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in