Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.
Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.
Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?
Jag spenderade en ofantlig mängd år på ett jobb utan någon karriärsmöjlighet. Ett jobb som egentligen borde vara ett "instegsjobb" som man därefter slutar på för att gå vidare med livet och karriären.
Jag tyckte dock om jobbet och var väldigt bra på det, jag gillade att vara the go-to "seinor" och lärde även upp andra medarbetare (även detta utan extra kompensation). Jag nöjde mig med ett enkelt liv med jobb, fest på helgen, tid för mig själv i form av dataspelande, ungänge med vänner, rollspel, osv.
När jag gifte mig och barn kom in i bilden ändrades min inställning till jobb och fritid, och jag återvände till universitetet för att göra min s.k. "klassresa", som därefter resulterade i mitt första "medelklassjobb".
Vad jag har insett är att även om det inte är försent att tjäna "ok" och kunna skapa ett bra medelklassliv för min familj, så är det definitivt försent för att någonsin komma ikapp de som var motiverade att studera och göra något av sitt liv redan från ungdomen. De jämnåriga kommer alltid vara mina chefer, och mina kollegor i samma nivå som jag kommer alltid vara yngre än mig.
Å ena sidan hade jag väldigt kul mellan åldern 18-35, men minnena och vänskaperna är till föga nytta nu, förutom en handfull goda vänner som jag hade haft kvar ändå. När man är 18 kan man bli helt förtrollad av den livsstilsförändringen som t.o.m. ett "skitjobb" innebär, och man kan leva gott på en sådan lön länge. Men om jag hade vetat vad jag visste nu hade jag inte gett 15+ av mina bästa år till detta.
Summan av kardemumman är att jag vill uppmana yngre människor som läser detta att inte vara för bekväma med sina första jobb och sitt liv. Men om ni är som jag var då så kommer det falla på döva öron
En kompis till mig som spenderade en massa år på Posten berättade att en kollega som hade jobbat där i 40 år sammanfattade sin karriär som "
man har dratta bort livet". Jag tänker på det ibland, hur nära jag själv var till att bli den människan.