2024-10-13, 10:30
Medlem
Roffedyngiss avatar
Man får ju räkna på det... Säg att du blir befordrad och får en löneökning på 5000, hur många extra timmar i månaden behöver du jobba? Kan ju bli så att din timlön faktiskt blir lägre, iom statlig inkomstskatt.
Citera
2024-10-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag förstår inte riktigt den här idén som många verkar ha, att man "ska" avancera och att något är fel på dom som inte gör det. Det säger väl sig självt att det inte skulle fungera om "alla" avancerade, rent logiskt, eftersom det finns färre platser att avancera till jämfört med tjänsterna under. Oavsett var man jobbar.

Har själv träffat på folk under mitt arbetsliv som haft åsikten att "vid en viss ålder ska man vara chef", eller "har man jobbat si och så många år ska man ha blivit chef eller klättrat uppåt". Genomgående hos dessa har varit att dom 1) inte har en aning om vad en chef gör och 2) har noll självinsikt och tror att dom hade varit perfekta chefer, utan att ha några som helst ledaregenskaper.

Finns oerhört många som är jätteduktiga på sina jobb, men som aldrig hade passat som chef. För det är två olika saker.

Det är en dödssynd idag att vara nöjd där man är. Man ska alltid vara på väg någonstans. Kanske därför många håller käft om det.

Själv har jag fått frågan tre gånger om jag hade varit intresserad av en chefsposition, eller blivit uppmuntrad att söka en sådan. Men jag har inte gjort det. Att vara chef kommer med en hel drös arbetsuppgifter jag inte vill ha. Och arbetsbördan hade ökat. Jag trivs med mina nuvarande arbetsuppgifter och tar chefsuppmaningarna som smicker och "tack för komplimangen".

Jag håller med om det mesta utom det fetade. Jag vet inte inom vilken bransch ju jobbar, men där jag kommer ifrån har det mest varit tvärtom. Du vet, jantelagen? Men du kanske jobbar inom ett högre samhällsskikt där klättring = accepterad framgång? Inte för att det måste gälla precis överallt inom högre sfärer; Dick Harrisson berättade i någon tidningsartikel att framgång som historiker inte är något man kommer undan med - han hade t.o.m. fått hotbrev från andra avundsjuka akademiker inom hans område.

Men som sagt så är TS frågeställning lite märklig, då alla av uppenbara skäl inte kan bli chefer, och då långt ifrån alla heller är lämpade till att bli det, jag själv inkluderad. Däremot hade det varit kul att bli bra på något, och sedan verka som instruktör och se de man lärde ut det till lära sig och växa, som det så fint heter.
Citera
2024-10-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag håller med om det mesta utom det fetade. Jag vet inte inom vilken bransch ju jobbar, men där jag kommer ifrån har det mest varit tvärtom. Du vet, jantelagen? Men du kanske jobbar inom ett högre samhällsskikt där klättring = accepterad framgång? Inte för att det måste gälla precis överallt inom högre sfärer; Dick Harrisson berättade i någon tidningsartikel att framgång som historiker inte är något man kommer undan med - han hade t.o.m. fått hotbrev från andra avundsjuka akademiker inom hans område.

Men som sagt så är TS frågeställning lite märklig, då alla av uppenbara skäl inte kan bli chefer, och då långt ifrån alla heller är lämpade till att bli det, jag själv inkluderad. Däremot hade det varit kul att bli bra på något, och sedan verka som instruktör och se de man lärde ut det till lära sig och växa, som det så fint heter.

Finns ju som du säger andra karriärvägar att gå än att bli just chef.

Så har jag gjort och gått upp högre i organisation ifrån först lokal nivå, sen regional och nu nationell (även internationell i vissa fall) nivå. Och inom mitt ansvarsområde har jag högre mandat än min chef.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-10-13 kl. 22:44.
Citera
2024-10-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Finns ju som du säger andra karriärvägar att gå än att bli just chef.

Så har jag gjort och gått upp högre i organisation ifrån först lokal nivå, sen regional och nu nationell (även internationell i vissa fall) nivå. Och inom mitt ansvarsområde har jag högre mandat än min chef.

Ja, inom vissa områden. Inom andra finns det kanske ett litet kliv i sidled, och sedan är det stopp, och samma sak vad gäller upp.
Citera
2024-10-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Ja, inom vissa områden. Inom andra finns det kanske ett litet kliv i sidled, och sedan är det stopp, och samma sak vad gäller upp.

Ja, så är det såklart, beror ju helt blå vad man sysslar med.

Men ofta går diskussionen om karriär ut på just chefspåret, men vill belysa att det inte behöver vara så alltid.
Citera
2024-10-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Vad jobbar man med som anställd om man har en timlön på 6800kr/h ?

750k är årslönen och arbetstiden är reglerad till 35-timmars-vecka ända sedan början av 70-talet, detta inom något av det mest globalt konkurrensutsatta vi har inom landet som säljer till världsmarknadspris. Närmare bestämt gruvindustrin, under jord i mitt fall. Idag består personalen inom produktionen av en majoritet kvinnor, ofta unga tjejer. Vi jobbar 10t om dan (dan är ju ändå förstörd) 7 dar i rad, innebär att nästkommande vecka alltid är inarbetad och tar man en vecka ledigt, så blir man fri 21 dar. Skiftformen kallas 7/7 i folkmun och har börjat spridas även till andra industrier. Enda kravet utöver gumnasium är bilkörkort, alla annan utb är intern. 25 åringar som gör lite övertid, särskilt på ob-tid kan närma sig 800k i årslön, samtidigt som de faktiskt är ledig ca 30 hela veckor om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in