Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Hur är detta möjligt? Enligt olika inlägg i tråden är ju alla systemen utslagna sedan länge och de nya som skulle levereras blev ju utslagna redan före leveransen. Har ryssarna nu alltså börjat slå ut imaginära Patriots?
Ukrainarna får in nya Patriot-system efter hand, och dessa slås ut, precis som F16-planen ganska snart slogs ut. Det är som en gigantisk
Potlatch - namnet på en gammal halvrituell tradition bland kanadensiska indianstammar, där två hövdingar försöker bräcka varandra genom att duka upp mer och mer av sina egna dyrbarheter och sedan antingen skänka dem till den andre eller (helst) förstöra dem under rituella former för att göra intrycl på sin motpart - den andre hövdingen måste nu svara med något ännu fetare för att inte tappa ansiktet. PÅ samma sätt släpar Väst från alla håll vapen, tanks och granater upp till Ukraina, där dessa förbrukas eller förstörs vid fronten utan att lyckas uträtta särskilt mycket.
Det är i stort sett bara den ena sidan, Väst och Ukraina, som aktivt följer denna potlatch-logik, även om bilden i media ofta är att båda sidor gör det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Potlatch