2024-10-11, 07:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ryssarna kan väl studera en Atacms-enhet som hamnat i Donetsk lika gärna som en som hamnat 500 km in i Ryssland? Det är någon del av argumentet som jag inte förstår.

Ursäkta min otydlighet där. När man skrev om ”system” var det inte just Actams utan andra system USA höll på i rädsla av att tekniken skulle hamna i ryska händer, sedan fortsatte artikeln att beskriva att man höll inne med restriktioner på Actams i en rädsla att eskalera.
Citera
2024-10-11, 08:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ryssarna kan väl studera en Atacms-enhet som hamnat i Donetsk lika gärna som en som hamnat 500 km in i Ryssland? Det är någon del av argumentet som jag inte förstår.

https://www.dn.se/varlden/rapport-visar-usa-haller-inne-vissa-vapen-till-ukraina/
Citera
2024-10-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Lycka till med att få GPS systemet att fungera utan ”satellit assistans”.

Återigen har du svårt att sortera ut skriven text be någon med läsförståelse i din närhet att hjälpa dig.

Citat:
he Storm Shadow / SCALP missile is guided by a combination of a Global Positioning System (GPS) and an Inertial Navigation System (INS). The GPS provides satellite-based positioning data, while the INS uses motion sensors to calculate the missile's position and orientation without needing external references. These two systems work together to guide the missile toward the general vicinity of its target.
As the missile nears its target, it switches to a terrain reference system for terminal guidance. This system uses a pre-loaded digital map of the target area and compares it to real-time data gathered by an onboard radar altimeter. This allows the missile to precisely identify its position relative to the target, enabling it to navigate accurately even if GPS signals are lost or jammed.
Citera
2024-10-11, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du googlar dåligt.
https://babel.ua/en/news/92929-ukraine-and-turkey-agreed-on-the-restoration-of-registration-and-inspection-of-ships-within-th e-framework-of-the-grain-agreement
Den meningen förekommer inte ens i den länken.
Citera
2024-10-11, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är en kraftig eskalering av kriget om missiler från Natoland med hjälp av satelliter från Natoländer träffar mål i Ryssland. Det är inget som USA önskar några veckor innan presidentvalet.
Ukraina har inga egna satelliter så missilerna måste målstyras från UK/US satelliter.

Citat:
Du skämtar? Tror du på allvar att Ukraina matar in koordinater i en robot som man sedan ska dra iväg 300 km in i Ryssland?
Storm Shadow styrs via satellit inte via en inknappad koordinat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Så jo den behöver ingen satellit assistans.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
The GPS provides satellite-based positioning data

Citat:
Får se nu. En drönare. Utan GPS. Ingen kamera. Men ska ändå gissa sig till målet?

Är du dum i hela huvudet?

[

Lycka till med att få GPS:en att fungera utan satellitassistans.
Senast redigerad av ABanderas68 2024-10-11 kl. 08:28.
Citera
2024-10-11, 08:15
Medlem
Citat:
Lycka till med att få GPS:en att fungera utan satellitassistans.

Du är trög , lycka till med livet utan att förstå skriven text.

INS uses motion sensors to calculate the missile's position and orientation without needing external reference
Citera
2024-10-11, 08:17
Medlem
Citat:
Russia has suffered some 600,000 casualties in its war with Ukraine — more than its losses in every conflict since World War II combined, according to U.S. officials.

Vad har Putin fått ut av att offra 600,000 ryssar i ett meningslöst krig?
Citera
2024-10-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den meningen förekommer inte ens i den länken.

Du kan ju annars läsa och se vad det handlar om. Jag vet inte vart han fick sin grej ifrån men länken jag skickade förklarar det hela.
Citera
2024-10-11, 08:23
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Du menar att jag har fel?
Hur tror du Ukraina ska hitta aktuella mål långt inne i Ryssland utan satelliter?
Hur tror du Storm Shadow styrs? Karta och kompass?
Utan militära satelliter inga långdistansmissiler.
Ukraina har inga satelliter alltså måste någon hjälpa dom att hitta mål och guida missilerna.
Robotarna har förutom GPS- styrning även terrängidentifiering mot inprogrammerade kartor, vilket innebär att de inte är beroende av satelliter
Citera
2024-10-11, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du kan ju annars läsa och se vad det handlar om. Jag vet inte vart han fick sin grej ifrån men länken jag skickade förklarar det hela.
Jo, det är möjligt att det är så. Men om någon postar ett citat utan källa så har jag väl ändå gjort mer än tillräckligt om jag söker på en mening ur det citatet? Att posta ett citat utan källa är kasst. Att posta ett citat som inte dyker upp i google är jävligt skumt.
Citera
2024-10-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Fredsavtal med viss landavträdelse är långt ifrån kapitulation.. Helt sanslöst orealistiskt, och faktiskt riktigt korkat av Ukraina att se rysk ovillkolig "kapitulation" som enda tänkbara förhandlings-alternativ.

Du tänker att Ryssland ska ge upp alla oblast som de anser vara sina i Ukraina OCH ge Ukraina Kursk och Belgorod? Ptja, varför inte.
Citera
2024-10-11, 08:33
Medlem
Citat:
QUOTE=Hansol|89772568] The GPS provides satellite-based positioning data

[

Lycka till med att få GPS:en att fungera utan satellitassistans.[/quote]

Det är såklart sant, men inte relevant i sammanhanget. Det handlade ju om risken för eskalering, och GPS är redan publikt och kräver inga godkännanden; man kan ju inte gärna hävda att varenda västerländskt hjälpmedel som använder GPS utgör en eskalering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in