2024-10-10, 21:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Frågan är om GW ens vet vem Vinof var... Man kan ju undra med tanke på hur han prioriterade misstänkta.

Håller med om att det är förvånansvärt hur debattörer och även polisen kunde undgå E-vägen och de potentiella vittnena som fanns där, men än mer suspekt är polisen som sommaren och hösten -84 var på plats.

De såg ju att det fanns flertalet aktiva firmor och den första åtgärden borde ha varit att fråga om någon sett något av intresse.

Jag är övertygad om att det måste finnas betydligt fler förhör, som uppenbarligen har hamnat i slasken. Det är lite spännande i sig, i och med att de förhörda borde ha haft relevanta uppgifter att lämna.

Om Gladh såg att det fanns flertalet prostituerade och missbrukare på E-vägen kan detta rimligen inte gått obemärkt förbi de övriga som arbetade eller bodde där.

Dessutom är det troligt att initiativet till förhöret av Gladh bottnar i externa tips om bland annat de prostituerades närvaro, vilket vi diskuterade tidigare. Alltså kände åtminstone ytterligare en person, utöver Gladh, till dessa
.

Ifall samtliga förhörda på E-vägen fullständigt saknade information kan det tyda på två disparata och lika intresseväckande omständigheter.

Antingen valde de att inte samarbeta med polisen, vilket är ett observandum i sig när det handlar om ett så pass grovt brott.

Eller så lade ingen märke till dumpningen eftersom personen/personerna/eventuellt fordon var ett vanligt förekommande och helt naturligt inslag i gatubilden.

I ett område som E-vägen föreställer jag mig att det inte var ovanligt att diverse anställda släpade skräp eller dylikt i svarta sopsäckar då och då, vilket skulle minska sannolikheten att en betraktare skulle minnas det i efterhand.

Det är som om man skulle komma ihåg vilken granne som slängde vanliga hushållssopor ett specifikt datum flera månader efteråt.
Om det däremot var frågan om en okänd, utomstående person, kan man tycka att någon borde ha lagt denne på minnet.

Kan inte du förklara varför du sätter så pass stor tilltro till Gladhs uppgifter?

Utredningen är full av vittnesmål som pekar åt inblandning från helt annat håll.

Kan inte du förklara varför Gladh på något sätt skulle vara mer trovärdig än exempelvis fotohandlarparet, hunddamen, jägmästaren, dagboksvittnet eller den kvinnliga polisen MR?
Citera
2024-10-10, 21:37
Medlem
[quote=costa-mop|89769072]
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Tack! Det är oerhört värdefullt och tacksamt att du deltar i tråden.

Med utgångspunkt från ditt första inlägg har jag några frågor.

Du skrev att du kände både SS och CdC under andra halvan av 70-talet. Kände SS och CdC varandra redan då?

I ett förhör i den uppladdade Dropboxen (box 36) säger en ungdomsbekant till C att hon kallades för Nina. Är det något du känner igen?

Jag förmodar att du fått tag i Oberoende-intervjun vid det här laget, men om inte så finns den här: https://www.yumpu.com/sv/document/read/20072379/bade-frisk-och-sjuk-rfhl

Nej känner inte igen smeknamnet Nins. Det utesluter ju inte det. SS hängde i väldigt tidiga år med tonårsgänget i Hallonbergen centrum som drack mellanöl, rökte på hängde på ungdomsgården, slogs med vakterna o garagen osv. Ja rena Nationalteatern "Barn av vår tid" på riktigt. BO var däremot inflyttad från Solna och var aldrig i den kretsen. Själv råkade jag ha insyn i båda kretsar så kan därför berätta detta
Citera
2024-10-10, 21:38
Medlem
Tack för Oberoende-artikeln!
Vad fin Saba var. Jättefint leende och underbart härligt hår.
Man blir så ledsen över vad som hände henne.

Jag citerar Sabas berättelse om när hon gick över från horse till tjack under en period. Och det är verkligen som att på pricken läsa Eremona’s beskrivning av ”Stig”, Vinof och andra galningar på Eugeniavägen:
”Jag fick en smart idé att sadla om till amfetamin istället. Och bytte umgängeskrets. Från de godmodiga heroinisterna till de småpsykotiska tjackisarna. Det var en upplevelse i sig. Det var en helt annan verklighet, två helt olika planeter. Jag förvandlades till ett asocialt nattdjur. Blev misstänksam, aggressiv, manipulativ, gjorde fula saker mot människor i min närhet.
Citera
2024-10-10, 21:51
Medlem
[quote=costa-mop|89769072]
Citat:
Tack! Det är oerhört värdefullt och tacksamt att du deltar i tråden.

Med utgångspunkt från ditt första inlägg har jag några frågor.

Du skrev att du kände både SS och CdC under andra halvan av 70-talet. Kände SS och CdC varandra redan då?

I ett förhör i den uppladdade Dropboxen (box 36) säger en ungdomsbekant till C att hon kallades för Nina. Är det något du känner igen?

Jag förmodar att du fått tag i Oberoende-intervjun vid det här laget, men om inte så finns den här: https://www.yumpu.com/sv/document/read/20072379/bade-frisk-och-sjuk-rfhl

Så BO och SS sammanstrålar först senare enligt min uppfattning och lär ha varit i herointräsket (ca 500 personer kanske vid den tidpunkten) ca sent 70-talet tidigt 80-talet i den gemensamma miljön läs Sergels torg Kungsan etc
Citera
2024-10-11, 01:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Jag hittade en intressant artikel på nätet apropå styckmord och där hävdas det att alla offer och gärningspersoner haft någon typ av relation och det för oss in på CdC:s gatuprostitution där hon kom i kontakt med många olika män som i teorin inte ens behöver finnas med i utredningen.

"Redan nu kan D*nis* Gugg*nh*imer dock konstatera att alla offer och gärningspersoner haft någon typ av relation.

– Sedan kan den ha varit otroligt kortvarig. Man kan ha träffats samma kväll på krogen"

En annan intressant sak som tas upp i artikeln är de fyra styckningsmotiv som brukar nämnas i forskningen och där sticker två motiv ut och det är offensiv styckning med sadistiska inslag och nekromanisk styckning där gärningsmannen vill spara en trofe.

För om vi tittar lite närmare på nedmonteringen av CdC så innehöll den tydliga sadistiska inslag där båda brösten, yttre och inre könsorgan samt anus avlägsnades. Samtidigt har man aldrig hittat huvudet/kraniet. Frågan som vi bör ställa oss är alltså vilket styckmotiv som är det mesta sannolika här?

Defensiv styckning borde falla bort som styckalternativ till skillnad från de övriga kategorierna, nekromanisk styckning förs dock sällan på tal i debatten där olika teorier har prövats genom årens lopp.

Intressant artikel hur som helst.

https://www.svd.se/a/e80gwO/styckning-oftast-ett-satt-att-gomma-kroppen
Citera
2024-10-11, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Tack för Oberoende-artikeln!
Vad fin Saba var. Jättefint leende och underbart härligt hår.
Man blir så ledsen över vad som hände henne.

Jag citerar Sabas berättelse om när hon gick över från horse till tjack under en period. Och det är verkligen som att på pricken läsa Eremona’s beskrivning av ”Stig”, Vinof och andra galningar på Eugeniavägen:
”Jag fick en smart idé att sadla om till amfetamin istället. Och bytte umgängeskrets. Från de godmodiga heroinisterna till de småpsykotiska tjackisarna. Det var en upplevelse i sig. Det var en helt annan verklighet, två helt olika planeter. Jag förvandlades till ett asocialt nattdjur. Blev misstänksam, aggressiv, manipulativ, gjorde fula saker mot människor i min närhet.

Tunga missbrukare gör sådär, de byter narkotika i ren desperation. För en person som SS framstod amfetaminet som en utväg från heroinet.

Istället hamnade hon långt ute på djupt, svart vatten, bland människor som spelade i en helt annan liga än de sävliga, smånaiva heroinisterna.

Jag tror att detta skedde i början av nittiotalet, då SS var inblandad i diverse inbrott.

Men indirekt beskriver hon Vinof och klientelet runt honom: asociala nattdjur som var paranoida, aggressiva och manipulativa.

Det här sidospåret är lite intressant, för om SS umgicks med tjackisarna, stötte hon garanterat på Stig, förutsatt att han inte satt inlåst eller var på stöldturné utanför Stockholm.

Vi kan fö notera att SS inte sa någonting om de prostituerade på Eugeniavägen när hon förhördes i augusti 1984. Hon visste naturligtvis det Gladh visste, och hon bör själv ha blivit körd till Eugeniavägen, av diverse sexköpare.

Eugeniavägen var ju ett känt tillhåll för prostituerade, sexköpare, missbrukare och andra ljusskygga personer.

Men de personer som kände BO var märkligt förtegna om Eugeniavägen i sina förhör.

Korsvall, Seppälä och SS tex, skulle de vara omedvetna om Eugeniavägens existens och vilka människor som fanns där? Så fan heller....
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-10-11 kl. 06:27.
Citera
2024-10-11, 07:59
Medlem
[quote=Greenig|89769450]
Citat:

Ok tack jo jag har numera tillgång till oberoende intervjun.

Nej tror inte SS och BO kände varann närmare trots båda befann sig i Hallonbergen vid samma tidpunkt. SS var uppvuxen där medans BO var inflyttad under en kort tidsperiod. SS hade inte börjat med heroin då BO befann sig där även fast SS rökte på då. BO var däremot tyvärr redan i heroniets klor redan då.

Du har säkert fått denna fråga redan, men på 80-talet kände C en heroinist som kallades Finn-Pekka, som var ungefär 5 år äldre än C. Han hörde hemma i Tensta och bör ha varit känd i närliggande Hallonbergen. Han var ca 190 lång, mörkhårig och högljudd (vilket 50% av alla missbrukare brukar vara men i alla fall ..). Jag har alltid undrat vem han var. Han bör ha suttit på Långholmen men det säger ju inte mycket heller.

En anledning till att jag (och flera andra personer) är nyfikna på Finn-Pekka, är att han liknar mannen som som Jan Ericsson beskrev: huvudet högre än Ericsson, med halvlångt mörkt hår.

Finn-Pekka verkar fö vara en av de personer som hade en beef med da Costa, som verkar ha retat upp ett helt gäng knarkare när hon dog.

Mannen på Gamla brogatan bröt inte när han talade, men man bryter inte automatiskt för att man är finne. Jag har träffat fler personer med finska namn, som inte bryter alls. De pratar rikssvenska.

Om du vet vem Finn-Pekka var, behöver du inte outa honom i tråden. Du kan skicka PM såklart.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-10-11 kl. 08:34.
Citera
2024-10-11, 10:30
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Ok tack jo jag har numera tillgång till oberoende intervjun.

Nej tror inte SS och BO kände varann närmare trots båda befann sig i Hallonbergen vid samma tidpunkt. SS var uppvuxen där medans BO var inflyttad under en kort tidsperiod. SS hade inte börjat med heroin då BO befann sig där även fast SS rökte på då. BO var däremot tyvärr redan i heroniets klor redan då.

Citat:

Nej känner inte igen smeknamnet Nins. Det utesluter ju inte det. SS hängde i väldigt tidiga år med tonårsgänget i Hallonbergen centrum som drack mellanöl, rökte på hängde på ungdomsgården, slogs med vakterna o garagen osv. Ja rena Nationalteatern "Barn av vår tid" på riktigt. BO var däremot inflyttad från Solna och var aldrig i den kretsen. Själv råkade jag ha insyn i båda kretsar så kan därför berätta detta

Citat:

Så BO och SS sammanstrålar först senare enligt min uppfattning och lär ha varit i herointräsket (ca 500 personer kanske vid den tidpunkten) ca sent 70-talet tidigt 80-talet i den gemensamma miljön läs Sergels torg Kungsan etc
Tack för svar!

Jag har länge undrat hur pass tät relation SS och CdC egentligen hade. I och med att SS erbjöd CdC husrum tänker man lätt att de kände varandra väl, men det behöver nödvändigtvis inte vara fallet. Det delade boendet kan ha haft andra skäl, t ex ekonomiska.

Några indicier på att de kanske inte var så nära varandra är dels åldersskillnaden, dels att TÅ inte verkade känna igen SS trots att han kände igen en del andra av C:s vänner och bekanta.

Uppfattade du SS och CdC som nära vänner eller mer bekanta?

Du skrev tidigare om att du träffade SS på Malmskillnadsgatan och att hon skämdes när hon förstod att du insåg att hon var prostituerad. Jag antar att det inte var något ni diskuterade, men frågar i alla fall.

I tråden har det förts ett resonemang om C möjligen hade tillgång till någon lokal/lägenhetsbordell där hon sålde sex. Har du någon kännedom om SS och C sålde sex på andra platser än Malmskillnadsgatan?

Med tanke på omständigheterna när SS och C skulle flytta ihop - den store mannen som verkade föra befälet, att C inte borde/ville ha med sin bergsprängare - funderar jag på om det var fråga om en lägenhetsbordell som de skulle till och att den långe mannen fungerade som hallick/innehavare av lägenheten. Det är en lös tanke, men skulle kunna förklara vissa aspekter som tidigare varit lite svårbegripliga.
Citera
2024-10-11, 12:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi kan fö notera att SS inte sa någonting om de prostituerade på Eugeniavägen när hon förhördes i augusti 1984. Hon visste naturligtvis det Gladh visste, och hon bör själv ha blivit körd till Eugeniavägen, av diverse sexköpare.

Eugeniavägen var ju ett känt tillhåll för prostituerade, sexköpare, missbrukare och andra ljusskygga personer.

Men de personer som kände BO var märkligt förtegna om Eugeniavägen i sina förhör.

Korsvall, Seppälä och SS tex, skulle de vara omedvetna om Eugeniavägens existens och vilka människor som fanns där? Så fan heller....

Är det inte betydligt mer troligt att Eugeniavägen var ej det kända tillhåll för prostituerade, sexköpare och missbrukare som du önskar 40 år senare?

Dvs, det fanns alltså med stor sannolikhet inget att berätta i förhör.
Citera
2024-10-11, 12:37
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Jag har länge undrat hur pass tät relation SS och CdC egentligen hade. I och med att SS erbjöd CdC husrum tänker man lätt att de kände varandra väl, men det behöver nödvändigtvis inte vara fallet. Det delade boendet kan ha haft andra skäl, t ex ekonomiska.

Några indicier på att de kanske inte var så nära varandra är dels åldersskillnaden, dels att TÅ inte verkade känna igen SS trots att han kände igen en del andra av C:s vänner och bekanta.

Uppfattade du SS och CdC som nära vänner eller mer bekanta?

Du skrev tidigare om att du träffade SS på Malmskillnadsgatan och att hon skämdes när hon förstod att du insåg att hon var prostituerad. Jag antar att det inte var något ni diskuterade, men frågar i alla fall.

I tråden har det förts ett resonemang om C möjligen hade tillgång till någon lokal/lägenhetsbordell där hon sålde sex. Har du någon kännedom om SS och C sålde sex på andra platser än Malmskillnadsgatan?

Med tanke på omständigheterna när SS och C skulle flytta ihop - den store mannen som verkade föra befälet, att C inte borde/ville ha med sin bergsprängare - funderar jag på om det var fråga om en lägenhetsbordell som de skulle till och att den långe mannen fungerade som hallick/innehavare av lägenheten. Det är en lös tanke, men skulle kunna förklara vissa aspekter som tidigare varit lite svårbegripliga.

Nej jag diskuterade inte med SS vad hon skulle sälja på Malmskillnadsgatan. Det var underförstått.

Jag tror det var mycket möjligt SS och BO blev mycket närmare lierade efter tiden i Hallonbergen.

Nej jag känner inte till denna finnpecka. Ingen jag känner igen varken från Hallonbergen eller city. Man kan tro att bara för han kom från Tensta och det ligger nära till Hallonbergen att det skulle finnas en connection men det var ganska vattentäta skott på den tiden. Alltså var du från sundbyberg hängde du i Hallonbergen. Var du från Tensta hängde du där eller möjligen i Rinkeby. Med naturligtvis undantaget att alla åkte in till city av uppenbara skäl.
Senast redigerad av Greenig 2024-10-11 kl. 12:39. Anledning: Stavfel
Citera
2024-10-11, 12:42
Medlem
Citat:
Frågan är om GW ens vet vem Vinof var... Man kan ju undra med tanke på hur han prioriterade misstänkta.

Håller med om att det är förvånansvärt hur debattörer och även polisen kunde undgå E-vägen och de potentiella vittnena som fanns där, men än mer suspekt är polisen som sommaren och hösten -84 var på plats.

De såg ju att det fanns flertalet aktiva firmor och den första åtgärden borde ha varit att fråga om någon sett något av intresse.

Jag är övertygad om att det måste finnas betydligt fler förhör, som uppenbarligen har hamnat i slasken. Det är lite spännande i sig, i och med att de förhörda borde ha haft relevanta uppgifter att lämna.

Om Gladh såg att det fanns flertalet prostituerade och missbrukare på E-vägen kan detta rimligen inte gått obemärkt förbi de övriga som arbetade eller bodde där.

Dessutom är det troligt att initiativet till förhöret av Gladh bottnar i externa tips om bland annat de prostituerades närvaro, vilket vi diskuterade tidigare. Alltså kände åtminstone ytterligare en person, utöver Gladh, till dessa.

Ifall samtliga förhörda på E-vägen fullständigt saknade information kan det tyda på två disparata och lika intresseväckande omständigheter.

Antingen valde de att inte samarbeta med polisen, vilket är ett observandum i sig när det handlar om ett så pass grovt brott.

Eller så lade ingen märke till dumpningen eftersom personen/personerna/eventuellt fordon var ett vanligt förekommande och helt naturligt inslag i gatubilden.

I ett område som E-vägen föreställer jag mig att det inte var ovanligt att diverse anställda släpade skräp eller dylikt i svarta sopsäckar då och då, vilket skulle minska sannolikheten att en betraktare skulle minnas det i efterhand.

Det är som om man skulle komma ihåg vilken granne som slängde vanliga hushållssopor ett specifikt datum flera månader efteråt.
Om det däremot var frågan om en okänd, utomstående person, kan man tycka att någon borde ha lagt denne på minnet.

Eugeniavägen var ett slumområde. Sopor, stöldgods och stulna bilar lämnades vind för våg.

Därför är det mer än anmärkningsvärt att tipsare nr 2 (som jobbade på Eugeniavägen 21) påstod att han lagt märke till säckarna ca 2 månader innan de hittades.

Liksom tipsare nr 1 (portvakten Larsson) verkade tipsare nr 2 ha extremt bra blick för detaljer som man i normala fall skiter i + ett extremt bra minne.

Vilken normal människa minns sopsäckar i ett slumområde efter 2 månader?

Och säckarna på Eugeniavägen låg säkerligen inte där i 2 månader, med tanke på kvarlevornas skick.

Vilket bör leda till den enkla slutsatsen att tipsare nr 2 ljög.
Citera
2024-10-11, 19:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Eugeniavägen var ett slumområde. Sopor, stöldgods och stulna bilar lämnades vind för våg.

Därför är det mer än anmärkningsvärt att tipsare nr 2 (som jobbade på Eugeniavägen 21) påstod att han lagt märke till säckarna ca 2 månader innan de hittades.

Liksom tipsare nr 1 (portvakten Larsson) verkade tipsare nr 2 ha extremt bra blick för detaljer som man i normala fall skiter i + ett extremt bra minne.

Vilken normal människa minns sopsäckar i ett slumområde efter 2 månader?

Och säckarna på Eugeniavägen låg säkerligen inte där i 2 månader, med tanke på kvarlevornas skick.

Vilket bör leda till den enkla slutsatsen att tipsare nr 2 ljög.

Men enligt botanikerns bedömning så hade säckarna legat på fyndplats 2 i cirka 2 månader plus/minus 2 veckor.

Detta stämmer bra överens med tipsare nr 2:s uppgifter om att säckarna legat där i 2 månader.

Kan inte vi enas om att tipsare nr 2:s uppgifter ökar i trovärdighet om vi utgår ifrån botanikerns bedömning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in