2024-10-10, 18:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Varför anförde du då att guldet inte korroderar?
För att särskilja dess egenskaper från andra metaller som du nämnde. Om du hade haft grundläggande bildning så skulle du förstå varför detta är eftertraktat hos en råvara.

Citat:
Det finns bara en försumbar efterfrågan på guld som råvara.
Om du inte räknar in den som råvara till smycken, vilket naturligtvis är helt befängt. Dessutom skulle jag inte kalla 6% för försumbart.

Sedan är dynamiken sådan att om guldpriset skulle sjunka avsevärt så ökar denna andel som används till elektronik då det blir mer ekonomiskt att ersätta sämre metaller med guld. Dvs det finns mekanismer som hindrar större prisfall. Motsvarande finns inte hos bitcoin eftersom bitcoin helt saknar användningsområden utanför bitcoin-nätverket.
2024-10-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
För att särskilja dess egenskaper från andra metaller som du nämnde. Om du hade haft grundläggande bildning så skulle du förstå varför detta är eftertraktat hos en råvara.

Om du inte räknar in den som råvara till smycken, vilket naturligtvis är helt befängt. Dessutom skulle jag inte kalla 6% för försumbart.

Sedan är dynamiken sådan att om guldpriset skulle sjunka avsevärt så ökar denna andel som används till elektronik då det blir mer ekonomiskt att ersätta sämre metaller med guld. Dvs det finns mekanismer som hindrar större prisfall. Motsvarande finns inte hos bitcoin eftersom bitcoin helt saknar användningsområden utanför bitcoin-nätverket.

Varför inte spara i järn eller vete, som det finns en enorm efterfrågan på som råvara?

Varför faller inte guldpriset ned så att det blir mer ekonomiskt att ersätta andra metaller med guld?
2024-10-10, 18:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Varför inte spara i järn eller vete, som det finns en enorm efterfrågan på som råvara?

Varför faller inte guldpriset ned så att det blir mer ekonomiskt att ersätta andra metaller med guld?
När du slutar ställa ovidkommande frågor om saker som jag aldrig har påstått och faktiskt bemöter de inlägg som du citerar så kan vi fortsätta diskussionen. Tills dess får jag be dig at lämna tråden och allra helst hela forumet så att vuxna människor kan fortsätta utan störningsmoment.
2024-10-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, enligt en fundamental analys borde silver vara mer värt än guld. Men det är det inte, främst på grund av guldets monetära egenskaper.

Jag förstår.

Varför plockar man inte in det du kallar "monetära egenskaper" (jag vet inte riktigt vad det betyder) i beräkningen av vad värdet "borde vara"?

Nu är jag inte särskilt insatt i hur man gör en fundamental analys, men i ett antal fall verkar den ju ge ett värde (i form av ett "korrekt pris") som inte är i närheten av vad marknaden i verkligheten prissätter tillgången till.

Vad har man för nytta av det beräkningsmodellen säger om den kan vara precis hur långt ifrån verkligheten som helst?

Tänk om ingenjörer beräknade hållfastheten i broar så att hälften av dem rasade första dagen?
2024-10-10, 18:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, enligt en fundamental analys borde silver vara mer värt än guld. Men det är det inte, främst på grund av guldets monetära egenskaper.
Detta är naturligtvis fullständigt nonsens och visar på att du varken förstår dig på fundamental analys eller naturvetenskap.
2024-10-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag förstår.

Varför plockar man inte in det du kallar "monetära egenskaper" (jag vet inte riktigt vad det betyder) i beräkningen av vad värdet "borde vara"?

Nu är jag inte särskilt insatt i hur man gör en fundamental analys, men i ett antal fall verkar den ju ge ett värde (i form av ett "korrekt pris") som inte är i närheten av vad marknaden i verkligheten prissätter tillgången till.

Vad har man för nytta av det beräkningsmodellen säger om den kan vara precis hur långt ifrån verkligheten som helst?

Tänk om ingenjörer beräknade hållfastheten i broar så att hälften av dem rasade första dagen?

Jag menar att det är det misstaget de som satsar på silver i stället för guld ofta gör. De har inte förstått eller godtagit betydelsen av en hög stock-to-flow-kvot, med flera monetära egenskaper som guld har i högre grad än silver (och som bitcoin har i ännu högre grad).

Sedan kan det stämma att silver är undervärderat ändå, men knappast så undervärderat som man kan tro när man ser att det finns mer guld än silver ovan jord och att det är extremt hög efterfrågan på silver i industrin och nästan ingen efterfrågan alls på guld i industrin, etc.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-10 kl. 19:01.
2024-10-10, 19:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag menar att det är det misstaget de som satsar på silver i stället för guld ofta gör. De har inte förstått eller godtagit betydelsen av en hög stock-to-flow-kvot, med flera monetära egenskaper som guld har i högre grad än silver.

Sedan kan det stämma att silver är undervärderat ändå, men knappast så undervärderat som man kan tro när man ser att det finns mer guld än silver ovan jord och att det är extremt hög efterfrågan på silver i industrin och nästan ingen efterfrågan alls på guld i industrin, etc.
Varför fortsätter du förstöra tråden med dina inlägg när du helt ignorerar det faktum att bitcoin till exakt 100% saknar tillämpningar utanför bitcoin-nätverket och därför är befängt att jämföra med råvaror och av samma anledning absolut inte kan vara någon ”store of value”?
2024-10-10, 20:57
Medlem
Skattmasen08s avatar
För mig (och kanske många andra?) är Bitcoin likvärdigt med guld. Begränsad tillgång, begränsad praktiskt nytta och uppfattas ha ett betydligt högre värde.

Den avgörande skillnaden är att guld har uppfattats ha ett högre värde i tusentals år och Bitcoin typ 14-15 år. Men det i sig behöver ju inte säga något det uppfattade värdet i framtiden. Dvs. jag har ingen jävla aning.
2024-10-10, 21:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
För mig (och kanske många andra?) är Bitcoin likvärdigt med guld. Begränsad tillgång, begränsad praktiskt nytta och uppfattas ha ett betydligt högre värde.
Om du med ”begränsad praktisk nytta” menar ingen nytta överhuvudtaget, medan guld har massor av tillämpningar som ger nytta, så har du rätt.
2024-10-10, 21:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lustigt att du alltid vill räkna bort smyckesindustrin.
Koppar och järn korroderar och har inte alls samma användningsområden som guld. Varför inte även räkna in kaffe och vete när du ändå håller på?
Ingen sade att Guld, Koppar och Järn har exakt samma egenskaper...

Kaffe och vete används också som store of values.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/622187/kaffe-ava
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/622185/vete-ava
(nej, dom har inte heller samma egenskaper som guld för det...)

Citat:
"Store of value" är ingen egenskap,
Funktion, egenskap, användningsområde, what ever makes your boat float. Tänker inte dansa din ordtango i ett försök att dribbla bort poängen.
2024-10-10, 21:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Funktion, egenskap, användningsområde, what ever makes your boat float. Tänker inte dansa din ordtango i ett försök att dribbla bort poängen.
Nej, det är klart att det är bekvämare att kalla argument för ”ordtango” när man inte kan bemöta dem.

Det låter som att du håller med om att bitcoin helt saknar nyttovärde.

Menar du förresten att allt vars pris det går att spekulera i är en ”store of value”? Det var banne mig en intressant definition

Kanske är stryktipset också en store of value?
2024-10-10, 22:06
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Om du med ”begränsad praktisk nytta” menar ingen nytta överhuvudtaget, medan guld har massor av tillämpningar som ger nytta, så har du rätt.

Ok, ingen nytta. Men hur stor del av det guld som har "producerats" används praktiskt i typ elektronik? Måste vara minimalt. Och värdet på det hade varit en bråkdel om guld inte samtidigt hade setts som investering. Därför jag menar att Bitcoin är likt guld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in