Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Guld har alltid varit kraftigt övervärderat vid en fundamental analys, tack vare dess monetära egenskaper, som missas vid en sådan analys. Som råvara är silver, järn eller koppar minst lika värdefullt. Icke desto mindre har alla genom historien som har försökt spara i järn i stället för guld blivit fattiga. De som har sparat i guld har blivit eller förblivit rika.
Det man vill ha är en analys av vilka bubblor som är livskraftiga och kan fortleva tills vidare och vilka bubblor som kommer att spricka. Bitcoin ser ut att vara livskraftig om man ser till utvecklingen under dess hittills femtonåriga historia och till att den har efterliknat och förbättrat guldets monetära egenskaper. Hur det verkligen faller ut får framtiden utvisa.
Jag minns att jag lyssnade på en podcast för oerhört länge sedan, typ 2005 (om det ens hette så då), som handlade om att investera i silver.
De pratade om att nya generationer investerare hela tiden förlorade pengar på silver, eftersom de gjorde fundamentala analyser och kom fram till att silver var undervärderat, köpte, och väntade på uppgång. Som aldrig kommer.
Jag antar att det är något sådan du menar?
Ett aktiefall som liknar det är Telia. Som tydligen år ut och år in ligger mycket lågt värderat, attraherar orutinerade fundamentalanalytiker, och därefter aldrig går upp i värde.
Man kan ju i och för sig vänta läääänge, och uppgången kanske kommer till sist. Men det är ju alltid en fråga om tid, och alternativa investeringar man kan göra istället.