2024-10-10, 16:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är ju bara att ignorera de ai-skapade spellistorna. Mina egna rör de ju inte.

Sant. Men min invändning är att det hade kanske kunnat bli ett billigare abonnemang utan onödiga och överflödiga tjänster. Det kunde ju finnas som ett tillval, "Vill du att vi plockar ut slumpmässigt valda låtar ur dina spellistor och sätter ihop en ny?"
Nej tack, det klarar jag själv om jag skulle vilja det.
Citera
2024-10-10, 16:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mod kan ändra om det är fel forum.

Nu ( och det kanske har varit så ett tag fast jag inte har sett det) gör Spotify spellistor av mina spellistor. Dvs de väljer ut låtar från olika listor och gör en ny lista med dem. What? Det är definitivt inget jag vill betala för. Jag är nöjd med mina egna listor, thank you very much. Jävla klåfingrighet. Skär ner på allt onödigt skit och sänk priset i stället.
Likadant i Youtube Music om det är någon tröst. Konstgjorda spellistor, "radiokanaler" och andra uppmaningar. Men för mig är det OK, jag har upptäckt en del nytt den vägen. Och jag antar att det inte kostar så mycket extra? Det är väl några algoritmer som gör jobbet...
Citera
2024-10-10, 16:49
Medlem
Pekka-s avatar
Artister och grupper tjänar knappt pengar på spotify idag, visst de är bättre än fildelning. Men att betala 150kr i månaden för obegränsad musik och pod är ju redan otroligt billigt. Annars kanske det är bättre för dig TS att köpa CD-skivor och konvertera skivorna till MP3/4 filer och dra över till din telefon.

Google:
Spotify pays roughly $0.04 per 10 streams, which means you'd need 1,000 streams to generate $4 in revenue. This is influenced by various factors, like country, subscription type, and licensing agreements.
Citera
2024-10-10, 16:59
Medlem
Bartman777s avatar
Spotify är ju skit. Fattar inte varför folk använder det alls.
Köp musiken och ha filerna på datorn eller i telefonen, så styr du över det helt själv också och slipper integritetskränkningar som dessa.

Dessutom som föregående talare säger, så tjänar inte artisten ett skit på spotify i princip. Då ska man vara en ruskigt stor artist redan, om det ska generera något extra som är värt att nämna.

Bättre att köpa en t-shirt direkt från bandet då istället om man vill supporta dem.
Citera
2024-10-10, 17:16
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mod kan ändra om det är fel forum.

Nu ( och det kanske har varit så ett tag fast jag inte har sett det) gör Spotify spellistor av mina spellistor. Dvs de väljer ut låtar från olika listor och gör en ny lista med dem. What? Det är definitivt inget jag vill betala för. Jag är nöjd med mina egna listor, thank you very much. Jävla klåfingrighet. Skär ner på allt onödigt skit och sänk priset i stället.

Låter som att Spotify har för många anställda som måste göra något. Det är ofta så dumma funktioner som ingen efterfrågat kommer till.
Citera
2024-10-10, 17:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Streamingtjänster och mediaföretag
/Moderator
Citera
2024-10-10, 17:56
Medlem
Väldigt många Spotify-lyssnare använder tjänsten som skval. De har satt ihop en spellista med typ 20 låtar till en fest nån gång som de drar på ibland. De uppskattar att Spotify matar på med annat snarlikt när listan är slut och skapar nya "personliga" listor utifrån denna kompott.

Själv fattar jag inte varför funktionaliteten för att skapa egna listor inte rört sig en millimeter på alla dessa år. Varför kan jag inte skapa listor baserat på årtal, genre, antal spelningar et c?
Citera
2024-10-10, 18:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Artister och grupper tjänar knappt pengar på spotify idag, visst de är bättre än fildelning. Men att betala 150kr i månaden för obegränsad musik och pod är ju redan otroligt billigt. Annars kanske det är bättre för dig TS att köpa CD-skivor och konvertera skivorna till MP3/4 filer och dra över till din telefon.

Google:
Spotify pays roughly $0.04 per 10 streams, which means you'd need 1,000 streams to generate $4 in revenue. This is influenced by various factors, like country, subscription type, and licensing agreements.

Jovisst, 150 kr /mån är väldigt billigt. Men som du själv visar exempel på så beror det billiga priset på att skivbolagen sålt ut sina artister.
Citera
2024-10-10, 18:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Låter som att Spotify har för många anställda som måste göra något. Det är ofta så dumma funktioner som ingen efterfrågat kommer till.

My point exactly.
Citera
2024-10-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är ju bara att ignorera de ai-skapade spellistorna. Mina egna rör de ju inte.
Kan man slippa dessa om man har gratisabonnemang?

Inte dina listor alltså, utan att Spotify lägger till i mina.
Citera
2024-10-10, 19:04
Avslutad
Algoritmer som styr.
Citera
2024-10-10, 19:19
Medlem
4skins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Likadant i Youtube Music om det är någon tröst. Konstgjorda spellistor, "radiokanaler" och andra uppmaningar. Men för mig är det OK, jag har upptäckt en del nytt den vägen. Och jag antar att det inte kostar så mycket extra? Det är väl några algoritmer som gör jobbet...

Spotify har tjänat bra pengar länge och det är sen gammalt. Det är en bra tjänst med fläskig vinst. Att man tar delar av det man tjänar och plöjer ner i ”innovation” (där jam ett bra exempel), är smart och bra för alla.

Sen kan jag hålla med om att denna och säkert fler funktioner kan försvinna till förmån för annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in