2024-10-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mod kan ändra om det är fel forum.

Nu ( och det kanske har varit så ett tag fast jag inte har sett det) gör Spotify spellistor av mina spellistor. Dvs de väljer ut låtar från olika listor och gör en ny lista med dem. What? Det är definitivt inget jag vill betala för. Jag är nöjd med mina egna listor, thank you very much. Jävla klåfingrighet. Skär ner på allt onödigt skit och sänk priset i stället.

A for effort, jag har hittat typ fem låtar under åren som faktiskt varit bra
Citera
2024-10-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Sant. Men min invändning är att det hade kanske kunnat bli ett billigare abonnemang utan onödiga och överflödiga tjänster. Det kunde ju finnas som ett tillval, "Vill du att vi plockar ut slumpmässigt valda låtar ur dina spellistor och sätter ihop en ny?"
Nej tack, det klarar jag själv om jag skulle vilja det.

Spotify, YouTube, Netflix och andra företag använder algoritmer för att skräddarsy feeds åt användarna som gör att de enligt deras beräkningar blir mer benägna att stanna kvar och fortsätta konsumera tjänsten.

Skulle de erbjuda ett abonnemang utan en funktionalitet de tjänar pengar på så hade de velat ta mer betalt för det, inte mindre, jämfört med det vanliga abonnemanget.
Citera
2024-10-10, 20:29
Medlem
Spotify är skit. Låtar försvinner plötsligt från mina noggrant sammanställda spellistor. Algoritmerna tror att de vet vad jag gillar. Jag har sagt upp mitt medlemskap för gott. Fysiska medier är min melodi.

CD och vinyl - Pay once, own forever

Spotify - Pay forever, own never

Eeeh. Valet är lätt.
Citera
2024-10-10, 20:38
Medlem
Trakessons avatar
Jag är väl bakvänd då, för jag gillar den där funktionen. Använder Spotify mest i bilen (kör mycket) och har premium. Inget läggs till i mina skapade listor, och de gånger något tagits bort är det för att bolag eller artist brutit med Spotify och inte låter dem använda musiken längre. Autolistorna gillar jag för att de dels hittar musik som liknar eller ligger nära det jag redan gillar men som jag inte hört tidigare, men också för att det hittar obskyra band jag glömt bort eller låtar jag inte minns vem som gjorde och därför inte hittat när jag letat.
Citera
2024-10-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Artister och grupper tjänar knappt pengar på spotify idag, visst de är bättre än fildelning. Men att betala 150kr i månaden för obegränsad musik och pod är ju redan otroligt billigt. Annars kanske det är bättre för dig TS att köpa CD-skivor och konvertera skivorna till MP3/4 filer och dra över till din telefon.

Google:
Spotify pays roughly $0.04 per 10 streams, which means you'd need 1,000 streams to generate $4 in revenue. This is influenced by various factors, like country, subscription type, and licensing agreements.

Så runt 40k sek för 1 miljon streams. Delat på alla inblandande i låten gissar jag....

Snoop sa ju att han fick 45k dollar för en miljard spelningar.....
Citera
2024-10-10, 20:52
Medlem
peterZiipens avatar
Daily mixarna är ju till för att man ska hitta musik som liknar ens egna musiksmak. Hur kan man störa sig på en sådan sak? Knappt 20% av låtarna i Daily mix-listorna finns i ens egna listor.
Citera
2024-10-10, 21:19
Medlem
BitterGammalGubbes avatar
Låtlistor som Spotify skakar fram via ai eller sånt skit bryr mig inte. Lyssnar primärt på egna spellistor.
Dock så stör jag mig sjukt mycket på att de flyttar knappen för offlineläget i precis varenda uppdatering. Och mer svåråtkomligt för varje gång. ....
Galenskap
Citera
2024-10-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Algoritmer som styr.

Dålig algoritm har dem. Jag får alltid låtar jag inte gillar, och SAMMA.
Citera
2024-10-10, 22:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Likadant i Youtube Music om det är någon tröst. Konstgjorda spellistor, "radiokanaler" och andra uppmaningar. Men för mig är det OK, jag har upptäckt en del nytt den vägen. Och jag antar att det inte kostar så mycket extra? Det är väl några algoritmer som gör jobbet...
Brukar oftast välja en låt jag vill lyssna på och sedan trycka på radio. Blir lagomt varierat och en hel del nya bekantskaper på det viset.
Citera
2024-10-10, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Dålig algoritm har dem. Jag får alltid låtar jag inte gillar, och SAMMA.

Finns bättre alternativ än Spotify.
Citera
2024-10-11, 00:08
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är ju bara att ignorera de ai-skapade spellistorna. Mina egna rör de ju inte.

Precis, fattar inte problemet. Dem ersätter ju inga listor.
Citera
2024-10-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledigpolis
Spotify, YouTube, Netflix och andra företag använder algoritmer för att skräddarsy feeds åt användarna som gör att de enligt deras beräkningar blir mer benägna att stanna kvar och fortsätta konsumera tjänsten.

Skulle de erbjuda ett abonnemang utan en funktionalitet de tjänar pengar på så hade de velat ta mer betalt för det, inte mindre, jämfört med det vanliga abonnemanget.

Precis. Därför sade jag upp mitt premium youtube och spotify, kändes inte ens jobbigt att vara utan då jag börjat tanka ner musiken som jag lyssnar på och bygger på så sätt upp mitt bibliotek med mina egna playlists. Samma med alla andra tjänster , allt är bara skit dålig kvalitet ändå. Filmerna på Netflix är bedrövliga , och bitraten är så dålig så man ser knappt vad som sker på skärmen... Kanske duger åt 1080p TV apparaterna men nu får det fan vara nog med skit kvalitet på allt man konsumerar, och all jäääävla reklam fyfan säger jag bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in