2024-10-09, 14:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Låt dem vara bittra och hatiska. Det här beslutet är förmodligen det svåraste jag någonsin har behövt fatta, svårare än tvisten mot både staten och Lexbase. Men efter att jag gjort intervjun, vad ska de egentligen hata? Ska de hata att jag har skött mig och gjort det i många år? Att jag har förbättrat mitt liv? Vad finns det att hata?
Just den här sortens attityd är ett bra exempel på sånt som kommer att framstå riktigt illa i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Problemet är att du inte behöver begå brott för att hamna i dessa söktjänster. Det räcker som minst att du råkar bli misstänkt för ett brott (vilket alla kan bli), men det vanligaste är att du är inblandad i domen som vittne eller målsäganden. Sedan publiceras alla domar, även förvaltningsmål. Idag fungerar inte våra kontrollprocedurer då envar inte längre vågar anmäla myndighetsmissbruk till JO med rädsla för risken att hamna i dina sk. "bakgrundskontroller".

Behöver en arbetsgivare köra bakgrundskontroller finns det redan lagstöd för detta. De arbetsgivare som inte enligt lag behöver köra bakgrundskontroller skall heller inte få göra det.

Tyvärr är det ju så att Sverige inte lyssnar på högre internationell domstol. Sverige kommer inte att lyssna på EU-domstolen i det här fallet. Politikerna skriver bara om formuleringen i lagen, men stadgan står kvar. Det var exakt det som hände under den senaste ändringen av TF, där politikerna mjukt stadgade att söktjänsterna inte fick publicera domar med känsliga uppgifter (när EU-domstolen hade gett kritik för att domar med psykiatriska utredningar hade spridits).

ECHR är en internationell domstol som sedan länge har tröttnat på Sverige och dess myndighetsmissbruk. Från höga domare kan vi läsa följande formuleringar; "the measures and attitude of the Swedish authorities in the present case, even if they were adopted for pedagogical reasons, were very harsh and inflexible, and were not compatible with the nature of a family relationship, which requires understanding and sensitivity by the authorities and by all parties concerned. With all due respect, when the Social Council, which is a non-judicial body, and other national authorities, treat parents and children with such an imperium, it could be catastrophic for family relationships."
(CASE OF S.J.P. AND E.S. v. SWEDEN)

En sådan skarpsynt formulering av knivskarp kritik riktat mot Sverige och de kommunala socialtjänsterna är sällsynt, mycket sällsynt! Men har Sverige ändrat någonting i sin socialomsorg och lystrat på kritiken? Nej.
Det finns många sådana fall i ECHR där domarna ger skarp kritik till svensk socialomsorg, men politikerna lyssnar inte.
Därför är det föga troligt att politikerna kommer att lyssna på EU-domstolen i GDPRWs fall.
Sverige lyssnar i allmänhet på både EUD och Europadomstolen, ända sen medlemskapet i EU tvingat oss till det.

Det du citerar är från en ensam skiljaktig domare, och inte från domen i sig. Domstolen ställde sig med andra ord inte bakom det resonemanget, och det är alltså du som inte lyssnar på domstolen. Sorgligt nog så vet jag att du redan är medveten om detta, då vi diskuterat ämnet på forumet vid ett tidigare tillfälle. Mycket sorgligt att du väljer att vara oärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Jag var under intrycket att skulle EU dömma att dessa sidor bryter mot GDPR att dom ganska omgående skulle bli tvungna att stänga ner sidorna och radera sin insamlade data?

Säger du nu att Sverige skulle kunna välja att ignorera det beslutet?
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som det historiskt har sett ut när Sverige har varit försvarande part i internationell domstol har politikerna struntat i domarna. Som jag skrev ändrade man lite i TF att domstolarna inte fick lämna ut domar med känsliga uppgifter i. Men man hindrade inte publicering av känsliga uppgifter på internet.

När det gäller internationella domar kring artikel 8 KMR så brukar Sverige ignorera dem tillfullo.
"ändrade man lite i TF" - man gjorde vad som krävdes, och de mål som påverkades av domen i fråga ges inte längre ut fritt som tidigare. Det är motsatsen till att strunta i domen, heh.

Du har uppenbarligen någon form av privat vendetta här som omöjliggör för dig att se vad som faktiskt sker, för att ändra sin grundlag till att följa en dom och sen följa den i praktiken är inte att strunta i den.
Citera
2024-10-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du har uppenbarligen någon form av privat vendetta här som omöjliggör för dig att se vad som faktiskt sker
Det håller jag med om. Undrar vad det kan handla om.
Citera
2024-10-09, 18:36
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Just den här sortens attityd är ett bra exempel på sånt som kommer att framstå riktigt illa i media.

Sverige lyssnar i allmänhet på både EUD och Europadomstolen, ända sen medlemskapet i EU tvingat oss till det.

Det du citerar är från en ensam skiljaktig domare, och inte från domen i sig. Domstolen ställde sig med andra ord inte bakom det resonemanget, och det är alltså du som inte lyssnar på domstolen. Sorgligt nog så vet jag att du redan är medveten om detta, då vi diskuterat ämnet på forumet vid ett tidigare tillfälle. Mycket sorgligt att du väljer att vara oärlig.

"ändrade man lite i TF" - man gjorde vad som krävdes, och de mål som påverkades av domen i fråga ges inte längre ut fritt som tidigare. Det är motsatsen till att strunta i domen, heh.

Du har uppenbarligen någon form av privat vendetta här som omöjliggör för dig att se vad som faktiskt sker, för att ändra sin grundlag till att följa en dom och sen följa den i praktiken är inte att strunta i den.
Jag förstår att min inställning kan tolkas olika det görs alltid i media inget nytt, men jag väljer att vara ärlig. Jag har gjort misstag, avtjänat mitt straff och gått vidare. Fokusen kommer vara framåt inte bakåt Pratat med ett par jurister, advokater och alla tycker att det är rätt beslut det jag gör. Det bästa en sa var du har inget att förlora. Vilket är 100% korrekt, jag har absolut ingenting att förlora.
Citera
2024-10-09, 18:48
Medlem
Citat:
Jag förstår att min inställning kan tolkas olika det görs alltid i media inget nytt, men jag väljer att vara ärlig. Jag har gjort misstag, avtjänat mitt straff och gått vidare. Fokusen kommer vara framåt inte bakåt Pratat med ett par jurister, advokater och alla tycker att det är rätt beslut det jag gör. Det bästa en sa var du har inget att förlora. Vilket är 100% korrekt, jag har absolut ingenting att förlora.
Om du väntar till efter förhandsavgörandet inkommer så har du en enorm fördel i att EU-domstolen håller med dig, förutsatt att deras avgörande är i linje med dina åsikter. För tillfället har du till stor del den allmänna opinionen emot dig. Du gör så klart hur du vill, och ditt bidrag i frågan är redan monumentalt och historiskt. Lycka till!
Citera
2024-10-09, 19:04
Medlem
Citat:
Du kommer att skämma ut dig rejält, men du bestämmer själv hur du gör.
Citera
2024-10-09, 19:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Ja, för jurister är experter på media och narrativ?

Brottsmålsadvokater har närmast en filosofisk inställning till brott och straff från den gängse massan. De kan ha Dostojevskijs Brott och Straff hemma.

Har du rådgjort med någon konsult inom media (som jag skrivit om i tidigare inlägg), eller väljer du att selektivt lyssna på dem som stöttar din naiva fantasier?

Eller har du ett sjukt påträngande behov av att för hela världen basunera ut att du har "sonat ditt brott".
Vem fan ska lyssna på dig och ta dig allvarligt när Sverige är inuti en period av skenande kriminalitet?

Idag skedde en skjutning mitt inuti Sollentuna köpcentrum.

Sök terapi eller något, risken finns om du går vidare med det här att du hamnar i en depression pga konsekvenserna.
Citera
2024-10-09, 20:45
Medlem
Citat:

Det har du visst. Du kommer bli så sjukt granskad och totalt uthängd. Har du sysselsättning är det värre.
Citera
2024-10-09, 20:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag förstår att min inställning kan tolkas olika det görs alltid i media inget nytt, men jag väljer att vara ärlig. Jag har gjort misstag, avtjänat mitt straff och gått vidare. Fokusen kommer vara framåt inte bakåt
Jag är lite nyfiken på vad som har förändrats här?

Den 4 mars skrev du:
"Jag ser fram emot dagen då jag kan gå ut offentligt och säga precis vad jag tycker.

Men för tillfället måste jag hålla tillbaka mig tills EU-domstolen har fattat beslut i ärendet. När allt är klart och hindren är undanröjda, då kommer jag att kunna prata fritt om samhällssituationen."
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Den 28 augusti skrev du:
"Fler mediebolag, både nationella och internationella, förutom SVT, har uttryckt intresse för att intervjua mig. Jag har dock beslutat att vänta tills EU-domstolen har meddelat sitt beslut. Jag vet att många tidigare var emot att jag tog intervjuer innan, och jag antar att de åsikterna fortfarande kvarstår?"

Den 31 augusti skrev du:
"När EU-domstolen har fattat sitt beslut, kommer jag att träda fram offentligt."

Nu har du, av okänd anledning, gjort en helomvändning. Jag kan inte se att något ändrats sen dina tidigare uttalanden?

Citat:
Fokusen kommer vara framåt inte bakåt
Det faktum att du tror att du kommer kunna kontrollera fokus är, tyvärr, ett tydligt symtom på bristande förståelse för hur media fungerar.

Citat:
Pratat med ett par jurister, advokater och alla tycker att det är rätt beslut det jag gör. Det bästa en sa var du har inget att förlora. Vilket är 100% korrekt, jag har absolut ingenting att förlora.
Du har givetvis något att förlora. Både jag och andra människor här har redan förklarat det för dig upprepade gånger sen i februari/mars när du först lyfte tanken på medieintervjuer, och nu igen när du tydligen gjort en 180 och bestämt dig för att göra intervjuer trots allt.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag dig faktiskt inte när du säger att du talar med ett par jurister och advokater om detta. Var skulle du ha hittat dem och pratat med dem om det här? Och ingen advokat skulle säga att man inte kan förlora något på att prata med media.

Att gå omkring och säga att man "har absolut ingenting att förlora" är tyvärr ett tecken på stor naivitet och bristande förståelse. En människa som tror det är inte redo att möta media som du planerar att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Om du väntar till efter förhandsavgörandet inkommer så har du en enorm fördel i att EU-domstolen håller med dig, förutsatt att deras avgörande är i linje med dina åsikter. För tillfället har du till stor del den allmänna opinionen emot dig. Du gör så klart hur du vill, och ditt bidrag i frågan är redan monumentalt och historiskt. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Du kommer att skämma ut dig rejält, men du bestämmer själv hur du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, för jurister är experter på media och narrativ?

Brottsmålsadvokater har närmast en filosofisk inställning till brott och straff från den gängse massan. De kan ha Dostojevskijs Brott och Straff hemma.

Har du rådgjort med någon konsult inom media (som jag skrivit om i tidigare inlägg), eller väljer du att selektivt lyssna på dem som stöttar din naiva fantasier?

Eller har du ett sjukt påträngande behov av att för hela världen basunera ut att du har "sonat ditt brott".
Vem fan ska lyssna på dig och ta dig allvarligt när Sverige är inuti en period av skenande kriminalitet?

Idag skedde en skjutning mitt inuti Sollentuna köpcentrum.

Sök terapi eller något, risken finns om du går vidare med det här att du hamnar i en depression pga konsekvenserna.
GDPRWarrior har tyvärr ett mycket starkt behov av bekräftelse och att få tala ut.

Vad gäller just intervjuer så kan vi läsa i hans egna ord:
"Jag vill dela med mig av min egen personliga resa, från hur jag en gång hamnade i kriminalitet till hur jag lyckades lämna det bakom mig.

Att kunna öppet diskutera och reflektera över dessa ämnen kommer att vara en befriande upplevelse. Dagens samhällsdebatt behöver verkligen nyanseras, och jag ser fram emot att kunna bidra till en mer balanserad och mångfacetterad diskussion."

I sin naivitet så verkar han tyvärr tro att folk kommer hamna på hans sida när han gör en okontrollerad intervju i offentliga media, i ett samhällsklimat där Svenssons skriker efter hårdare och strängare konsekvenser för de som begått brott.

Ovanpå att samhällsklimatet är ofördelaktigt, så måste han lyckas få journalister som har incitament att driva den motsatta ståndpunkten att meddela hans budskap till folket, som inte skulle vara särskilt mottagligt för GDPRWarriors budskap ens med vänligt inställda journalister.

Hur han ska lyckas få såna journalister och folket att sälla sig till hans sida, när han inte kan få folk här på Flashback som faktiskt står på hans sida att hålla med om att det hela ens är en vettig idé till att börja med, framgår inte riktigt.

Han verkar tyvärr tro att uppriktighet och en välvillig inställning automatiskt vinner i media. Så fungerar tyvärr inte världen.
Citera
2024-10-09, 21:06
Medlem
Citat:
J
Ska jag vara helt ärlig så tror jag dig faktiskt inte när du säger att du talar med ett par jurister och advokater om detta. Var skulle du ha hittat dem och pratat med dem om det här? Och ingen advokat skulle säga att man inte kan förlora något på att prata med media.

Jag vill inte öka risken för att outa mig här, så nöjer mig med att säga att de flesta advokater är mycket noggranna med att påpeka att det är fördelaktigt att hålla så mycket som möjligt bakom stängda dörrar och att hålla media utanför så långt det bara går.

Talar vi specifikt om försvarsadvokater så brukar de vid större mål föra klientens talan även i media just för att undvika att en person utan medieträning gör bort sig eller framställer sig i dålig dager.

Däremot kan man ha sådan tur att journalisten är på ens egen sida i någon fråga. Då är det, förstås, något helt annat, men att på förhand veta hur journalisten tänkt vinkla det hela vet man inte förrän när det publicerats. Många journalister spelar på personens ego för att få till intervjun, men vinklar sedan till något helt annat än som var sagt inledningsvis ...
Citera
2024-10-09, 23:21
Medlem
De finns flera rättsdatabaser som agerar i det dolda men som raderar på begäran vid hot om anmälan eller att man skickar med kopia på gjort IMY anmälan.

JUNO (support@nj.se)
InfoTorg (info.se@dnb.com)
Trobar (office@trobar.se)
Acta Publica (info@actapublica.se)
LexPress (info@lexpress.se).
Citera
2024-10-10, 14:08
Medlem
Ok ok, så det är där Sverige står nu 2024-10-10

EJ TILLÅTET ATT SPRIDA
-Ärenden psykiatrisk tvångsvård LPT
-Ärenden missbruksvård LVM

TILLÅTET ATT SPRIDA FRITT
-Brottmål, friande dom
-Tvistemål domar
-Förvaltningsrätt. Överklagande av myndighets beslut skatteärenden etc
-Brottmål, dömd. Som ligger synliga och inte uppnått polisens belastningsregisters gallringstid
-Brottmål, dömd. Som ska gallras enl regler i polisens belastningsregisters gallringstid

Ja inte bara TILLÅTET ATT SPRIDA FRITT. Även framställa med varning / kriminell person ej skilja på friande domar, skattemål, vårdnadstvister respektive mord m m om man inte betalar 150 kr, vilket nästan ingen gör.

Inget annat land i EU... Västvärlden ... Världen har något liknande.
Ett system som ligger helt öppet på webben där man kan skriva in en persons namn och få upp info vad som finns på personen enligt ovan.

Då väntar vi nu på att Attunda Tingsrätt får svar av EU domstolen i ärendet senare i år eller början av 2025 ? och vilka av ovan 7 st datagrupper som får läggas ut. Inga alls är ju självklart.
10+ års kamp med detta nu för massor av svenskar som pekats ut på fel grunder och som fått karriär raderad och några handfull självmord om inte fler.

När världen får reda på vad som pågått i Sverige kommer det en gång för alla stå klart att Sverige bara hade tur i efterkrigstiden och blev ett av världens rikaste länder och mkt pga feghet/neutralitet i ww2. Man kommer inse att Sverige är världens sjukaste nation som existerat och styrs antingen inte som demokrati eller så är svenskarna till största delen mentalsjuka. De flesta etniska svenskar bor faktiskt i USA så förmodligen drog de flesta smarta för 150 år sen. Det är väl ca 6,3 milj etniska svenskar i Sverige och lite fler i USA.

Kalifornien: Fängelse om du kollar upp en hyresgäst om den har nåt i belastningsregister

Stora delar av värden: Dödsstraff eller mycket långt fängelsestraff om du skulle samla på dig domar och upprätta egna register från myndigheter och sedan sälja datat och bli mångmiljonär på det.
Citera
2024-10-10, 14:14
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Ok ok, så det är där Sverige står nu 2024-10-10

EJ TILLÅTET ATT SPRIDA
-Ärenden psykiatrisk tvångsvård LPT
-Ärenden missbruksvård LVM

TILLÅTET ATT SPRIDA FRITT
-Brottmål, friande dom
-Tvistemål domar
-Förvaltningsrätt. Överklagande av myndighets beslut skatteärenden etc
-Brottmål, dömd. Som ligger synliga och inte uppnått polisens belastningsregisters gallringstid
-Brottmål, dömd. Som ska gallras enl regler i polisens belastningsregisters gallringstid

Ja inte bara TILLÅTET ATT SPRIDA FRITT. Även framställa med varning / kriminell person ej skilja på friande domar, skattemål, vårdnadstvister respektive mord m m om man inte betalar 150 kr, vilket nästan ingen gör.

Inget annat land i EU... Västvärlden ... Världen har något liknande.
Ett system som ligger helt öppet på webben där man kan skriva in en persons namn och få upp info vad som finns på personen enligt ovan.

Då väntar vi nu på att Attunda Tingsrätt får svar av EU domstolen i ärendet senare i år eller början av 2025 ? och vilka av ovan 7 st datagrupper som får läggas ut. Inga alls är ju självklart.
10+ års kamp med detta nu för massor av svenskar som pekats ut på fel grunder och som fått karriär raderad och några handfull självmord om inte fler.

När världen får reda på vad som pågått i Sverige kommer det en gång för alla stå klart att Sverige bara hade tur i efterkrigstiden och blev ett av världens rikaste länder och mkt pga feghet/neutralitet i ww2. Man kommer inse att Sverige är världens sjukaste nation som existerat och styrs antingen inte som demokrati eller så är svenskarna till största delen mentalsjuka. De flesta etniska svenskar bor faktiskt i USA så förmodligen drog de flesta smarta för 150 år sen. Det är väl ca 6,3 milj etniska svenskar i Sverige och lite fler i USA.

Kalifornien: Fängelse om du kollar upp en hyresgäst om den har nåt i belastningsregister

Stora delar av värden: Dödsstraff eller mycket långt fängelsestraff om du skulle samla på dig domar och upprätta egna register från myndigheter och sedan sälja datat och bli mångmiljonär på det.

Nu är inte USA ett bra land att peka på när det gäller register och offentliga domstolar direkt.
Dom är i många fall värre än vad Sverige är med detta.

Näe det ska stå mellan staten och den åtalade enbart. Finns brottsoffer inblandat så ska självklart dessa också få upprättelse.
Men när domen är gjort och straffet utdelat så ska det vara ur världen.
Vissa speciella arbetsgivare ska kunna få höra av sig om vissa specifika anställningar för att se så inte en dömd våldtäktsmän får jobb på ett HVB boende till exempel.
Annars så ska arbetsgivare och nyfikna grannar inte få ta del av vad som står mellan individen och staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in