2024-10-10, 12:43
  #6097
Medlem
mrjugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Naturligtvis är det ett bakslag för Scania, som lovade kunderna dubbla räckvidden på lastbilarna så fort Northvolt fick fram sina batterier. Lyckligtvis är efterfrågan på el-lastbilar ungefär noll, så detta hann inte bli en ekonomisk, teknisk och juridisk soppa för Scanias kunder. Det är förstås värre om man hunnit trycka in dessa batterier i lastbilar som levererats ut till kund och reklamerats utifrån prestanda och tillförlitlighet.

Volvo lastvagnar, Volvo personvagnar, BMW och VW har åtminstone haft vett att inte kapa banden med sina andra batterileverantörer och därför kan fortsätta producera fordon.

Scania halkar nu efter sisådär 5 år eller något, vilket dock inte är en stor puck eftersom el-lastbilar aldrig blev en grej ens med massiva skattesubventioner som istället borde gått till vård och välfärd. I normalfallet hade VDn fått kicken som satte bolagets framtid på spel utifrån fantasiprodukter med fantasileverantörer som inte fanns, men när det gäller gröna idéer så förlåts säkert allt.

Man var i vart fall smartare i Volvos styrelserum.


Den VDn har redan slutat. Nu VD på Stegra (H2GS). Blev säkert kompis med Mix och gänget under Northvolt förhandlingen och belönades med tilltagen lön och aktieprogram för att skapa ”grönt stål”.. passade även på att ordna så Scania blev en finansiär i Stegra
Citera
2024-10-10, 12:47
  #6098
Medlem
Nu måste dom flytta 700 baracker Kommunen kallade Northvolt till ett möte idag - och tvingar nu bolaget att flytta barackerna som består av kontor och personalrum.

https://sverigesradio.se/artikel/northvolt-tvingas-flytta-700-moduler-fran-batterifabriken
Citera
2024-10-10, 12:49
  #6099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu är de i konkurs.
Var står det? Ett dotterbolag har satts i KK men hela koncernen blir nog senare imorgon?
Citera
2024-10-10, 12:55
  #6100
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu är de i konkurs.


Källa på det?
Citera
2024-10-10, 13:04
  #6101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Teslas egna batterier är ett fiasko. Dom använder Panasonics och BYDs celler i alla bilar utom den hopplösa Cybertrucken. Cybertrucken vars räckvidd är sämre klart än konkurrenternas.

Ett rätt lyckat fiasko i så fall till skillnad från Northvolt som konkar.
Citera
2024-10-10, 13:09
  #6102
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skulle inte Scania köpa batterier från Northvolt? Måste vara ett rejält bakslag för dem i så fall?

Givet hur ytterst blygsam Scanias ellastbilsproduktion är så är bakslaget vad gäller Northvolt balanserat mot det faktum att de inte behöver några större mängder batterier.
Citera
2024-10-10, 13:15
  #6103
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Givet hur ytterst blygsam Scanias ellastbilsproduktion är så är bakslaget vad gäller Northvolt balanserat mot det faktum att de inte behöver några större mängder batterier.

Har Scania ens fått ut nån lastbil från produktionsbandet?
Citera
2024-10-10, 13:19
  #6104
Medlem
Känns som det blir svårare och svårare för Northvolt. Om dom mirakulöst skulle överleva (Ger det mikroskopiska chanser) så har dom ändå förlorat allt ansende hos sina underlevrantörer igenom sitt dåliga rykte och att dom är ökända för att inte göra rätt för sig.

Jag tror inte många underleverantörer kommer vilja sammanbeta med Northvolt längre dom kommer söka sig till tryggare bolag och utan underleverantörer så kommer Northvolt inte kunna bedriva sin verksamhet så summa summarum så är dom körda hur dom än gör
__________________
Senast redigerad av jimmytheone 2024-10-10 kl. 13:25.
Citera
2024-10-10, 13:27
  #6105
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Ett rätt lyckat fiasko i så fall till skillnad från Northvolt som konkar.
Nu lever Tesla på bilförsäljningen. Hade dom enbart producerat batterier så hade dom också konkat. Kunskapen finns tyvärr inte i väst då det gäller batteritillverkningen. Globalistena sålde ut all industri som inte var tillräckligt "häftig" till Kina.
Citera
2024-10-10, 13:36
  #6106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu lever Tesla på bilförsäljningen. Hade dom enbart producerat batterier så hade dom också konkat. Kunskapen finns tyvärr inte i väst då det gäller batteritillverkningen. Globalistena sålde ut all industri som inte var tillräckligt "häftig" till Kina.

De lever på hela sitt koncept och det går rätt bra får man väl säga.
Inte lika bra för Nothvolt.
Citera
2024-10-10, 13:39
  #6107
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast denna gång så ledde väl allt till att patienten söp ihjäl sig om jag förstår situationen rätt. Snefyllan skedde väl redan för 2 år sedan.

Patienten är Sverige 🇸🇪
Citera
2024-10-10, 13:41
  #6108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Var står det? Ett dotterbolag har satts i KK men hela koncernen blir nog senare imorgon?

Ja, officiellt blir det inom kort. Håll ögonen öppna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in