2024-10-09, 18:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Om barnet har ont i tänderna, är det hög tid att plocka upp luren och ringa tandläkaren. Att vänta på nästa kallelse när ungen har ont är inte en särskilt smart strategi, eller hur? Barnets hälsa först är vi väl ense om hoppas jag.

Rätta mig om jag har fel, men du menar alltså att Kräftan visste om att mamman missat en tid, men han, som också är vårdnadshavare, sitter bara och väntar på att hon ska lösa det? Hur länge har barnet egentligen haft det där hålet i tanden?

Och ja, jag har definitivt en åsikt om att ett barn ska slippa träffa nya partners så ofta, speciellt när det stormar kring båda vårdnadshavarna. Men att jämföra nya partners med att gå till tandläkaren? Det är en mycket märklig jämförelse. Vad är det för lustig värld du lever i?
Julia borde ha gjort det ja.
Julia hade väl dessutom hoppat över kallelse till tandläkaren.

Han hade sagt till Julia att beställa ny tid. Hon valde bort det.

Att träffa en tandläkare är en mer utsatt positioner för ett barn (eller vuxen) än att träffa någon som mamma eller pappa umgås med.
Att barn träffar vänner till mamma och pappa är väl ändå inget konstigt.
Citera
2024-10-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, så lätt är det inte överallt i alla fall. Utan det som händer är att du får beställa tid och det är förtur om det är en mjölktand. Har de slagit ut eller slagit av en tand så kan det ordnas tid snabbare. Men i första hand hänvisas de till hemortens folktandvård.
Så det ser inte likadant ut överallt i alla fall.
Det spelar dock ingen större roll - det är boendeföräldern som har huvudansvar för sådana bitar - och hålet har ju inte uppkommit från klarblå himmel utan Julia har varit tillsagd flera gånger.
Detta får du lägga på Julia faktiskt.

Det är inte trådsanning att förlorade ena barnet - om det är en trådsanning så har du själv skapat den.

Det bara att ringa runt tills du hittar en akuttid sen kör du dit. Punkt.
Det skulle Chrippa gjort istället för att vara rädd för sin egen skull.
Om barnet har ont. Lös det. Själv.
Ansvarstagande pappa *ironi*
Citera
2024-10-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzot420
Ser att många fån här inne diskuterar flickans tandhygien.

Båda föräldrarna samt Linnea är ansvariga över Chloes vård och hygien. Hur gammal är flickan? 4?
Aldrig hört förut att en 4 åring får hål i tänderna pga socker, utan flesta skador sker vid olyckor.
Inte så jäkla konstigt att flickan har hål dock, man ser henne alltid med en koffeindrink (pepsi,cola)
Hon smaskar alltid på godis. Har endast sätt flickan äta frukt via ett fruktfat i Dubai.

Vanvården syns redan på en 4 åring.
Otroligt jävla tragiskt

Inte hängt med i vad som hänt. Har Chloe hål i en tand?

Flickan har mjölktänder, så ja, som du säger är det ovanligt om hon fått det av socker, är väl snarare av kolsyran isåfall.

Men äsch, det kommer nya tänder. Då blir det viktigare med munhygienen.
Senast redigerad av blaha95 2024-10-09 kl. 18:59.
Citera
2024-10-09, 18:58
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Helt ärligt så tror jag inte dom var sams i cluees video, det handlade om att Julia skulle få hem sin dotter till Sverige.

Det är ang penningtvätten som jag har förstått det.
Kan tyvärr inte namnge källan.

Penningtvätt är när man har svarta pengar från exempelvis knarkförsäljning, köper streams på Spotify för dessa pengar så de betalas ut från en legitim verksamhet som Spotify in på ett konto där de beskattas och har tvättats vita.

Genom pengatvätt kan du nu ta ett banklån, köpa eller hyra en bostad, stå på abonnemang, inte bli stoppad när du kör BMW oavsett om du äger eller hyr bilen. För du har tvättat svarta pengar, pengatvätt.

Chrippa och Julia gjorde raka motsatsen. Det är inte pengatvätt, det är idioti. Då de tillsammans och gemensamt levde på dessa pengar under minst ett år, är de förmodligen lika skyldiga.

Jag vet att Jockes egenintresse är att få Julia friad, så att bara hans bror åker dit för detta, och med det straffas trippelt: 1. Ekonomiskt 2. Juridiskt (gärna fängelse) och 3. Socialt (hatad + fängelse eller ej, träffa dottern mindre för maximalt lidande).

Nr 3, framgick med all tydligt önskvärdhet i det material som Jocke släppte på Instagram via Rask. Det där med "du har gjort så mamman till ditt barn fått sitt bankkonto spärrat". Man måste vara långt under normalbegåvad för att inte begripa intentionerna. Är man, så läs stycket ovanför detta.
Citera
2024-10-09, 19:00
Medlem
Citat:

Att träffa en tandläkare är en mer utsatt positioner för ett barn (eller vuxen) än att träffa någon som mamma eller pappa umgås med.

Julia har brustit. Chrippa har brustit.
Ett stort hål på ett så litet barns tand kommer inte över en natt.

Men i den stunden var flickan hos Chrippa. Med andra ord är det Chrippa som ska lösa det på studs. Med en gång utan dröjsmål.

Det ska inte i det läget handla om vem som bär skulden. Gör det bara för sjutton.

Sen kan de vuxna i flickans närhet gå på kurs om tandhälsa.
Citera
2024-10-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Inte hängt med i vad som hänt. Har Chloe hål i en tand?

Flickan har mjölktänder, så ja, som du säger är det ovanligt om hon fått det av socker, är väl snarare av kolsyran isåfall.

Men äsch, det kommer nya tänder. Då blir det viktigare med munhygienen.

Absolut, det är mjölktänder, men vad speglar det, ansvarslösa föräldrar och bonusmamma.

”Jag skiter i att borsta mitt barns tänder för de får ändå nya!!!”
Är ett skevt argument.
Utan det speglar hur Chloe har det med sin egna hygien.

Chrippa har själv inte världens bästa hygien.
Julia luktar.
Linnea kan inte städa.
Därför har de svårt att lära ett barn det
Senast redigerad av Mazzot420 2024-10-09 kl. 19:07.
Citera
2024-10-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Exakt. Hon var hos Chrippa då. Han är rädd för att bli anklagad för barnmisshandel så Julia måste göra det.

Vad i helsike är det frågan om!!

Att skylla på den andra föräldern eller vara nojig för att man ska bli anmäld, istället för att ta eget initiativ att ta med barnet till tandläkaren, håller inte överhuvudtaget.

Förresten, varför denna rädsla hos Kräftan för att bli anklagad för barnmisshandel?
Han behöver inte vara rädd om han tar god hand om barnets munhygien – tandläkare bryr sig om barns hälsa och ägnar sig inte åt falska anklagelser.
Citera
2024-10-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzot420
Absolut, det är mjölktänder, men vad speglar det, ansvarslös föräldrar och bonusmamma.

”Jag skiter i att borsta mitt barns tänder för de får ändå nya!!!”
Är ett skevt argument.

Ja den retoriken fungerar inte alls.

Enligt tandläkare påverkar dåligt skötta mjölktänder de permanenta tänderna som ska ha en bra grund för att vara friska.

Om nu någon har annan åsikt så ring vilken tandläkare som helst och fråga.
Citera
2024-10-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Att skylla på den andra föräldern eller vara nojig för att man ska bli anmäld, istället för att ta eget initiativ att ta med barnet till tandläkaren, håller inte överhuvudtaget.

Förresten, varför denna rädsla hos Kräftan för att bli anklagad för barnmisshandel?
Han behöver inte vara rädd om han tar god hand om barnets munhygien – tandläkare bryr sig om barns hälsa och ägnar sig inte åt falska anklagelser.

Exakt! Vad fan är hans problem?
Är hans välmående så mycket viktigare än sin dotter?!

Jag blir nästan förbannad över hans inkompetens samtidigt som han hävdar sin förträfflighet.
Citera
2024-10-09, 19:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det bara att ringa runt tills du hittar en akuttid sen kör du dit. Punkt.
Det skulle Chrippa gjort istället för att vara rädd för sin egen skull.
Om barnet har ont. Lös det. Själv.
Ansvarstagande pappa *ironi*

Även om - så skulle inte du vara förbannad på mamman i den situationen.
Det skulle jag. Som boendeförälder har man ett utökat ansvar för vissa delar - och det bör man prioritera.

Jag har inte tillgång till samtalet - och jag är medveten om att det finns något som talar för Chrippas hållning så sållar du/ni bort det. Jag pratar grundläggande och generellt.

Citat:
Julia har brustit. Chrippa har brustit.
Ett stort hål på ett så litet barns tand kommer inte över en natt.

Men i den stunden var flickan hos Chrippa. Med andra ord är det Chrippa som ska lösa det på studs. Med en gång utan dröjsmål.

Det ska inte i det läget handla om vem som bär skulden. Gör det bara för sjutton.

Sen kan de vuxna i flickans närhet gå på kurs om tandhälsa.
Vi är överens om det - vi är också överens om att Chrippa borde ha löst det - däremot är vi INTE överens om att Julia skall undslippa ansvaret.

Jag tror inte Linnea och Chrippa behöver någon kurs i tandhälsa - däremot Jonna och Julia kanske.
Citera
2024-10-09, 19:16
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Helt ärligt så tror jag inte dom var sams i cluees video, det handlade om att Julia skulle få hem sin dotter till Sverige.

Det är ang penningtvätten som jag har förstått det.
Kan tyvärr inte namnge källan.

Glömde säga tack för svar, och är inte dig jag "läxar upp" i mitt svar. Blev bara så tvärless på begreppet pengatvätt när det Chrippa och Julia gjort är att skita i att deklarera och skatta på vita intänkter genom att tro en snabb förflyttning av Youtubeutbetalning från ett konto till ett annat skulle funka flera månader i följd. Speciellt när de vloggade dagligen om hur de satte sprätt på pengarna i Spanien.
Citera
2024-10-09, 19:18
Medlem
Citat:

Att skylla och lämna över ansvaret på andra föräldern när man själv kan lyfta luren och ringa en tandläkarmottagning i närheten visar brist på ansvar. Så är det oavsett vad du tycker och vilka regler som du hittat på i din märkliga värld.
Du skriver förövrigt bara nonsens och ser uppenbarligen inte till barnets bästa, utan du ser till Kräftans bästa. Du curlar 35 åriga Kräftan. Läskigt

Jag avslutar diskussionen här. Så får du gafflar vidare med någon annan. Jag är inte intresserad.

Go kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in