Citat:
Ursprungligen postat av
SamDumpty
Ai står snart för allt, droner till medicin till att skapa bakteriekultur åt medicin industrin. Samtidigt bygger vi kärnkraft som aldrig förr och ger över nycklarna till vår infrastruktur. Ekonomin är digital. Alla går runt med en telefon som kan explodera. Ai kan programmera oss till krig och våld genom algoritmer.
Är det inte sjukt att vi är så villiga att ge över all makt till ai?
Folk är i halleluja land men riskerna är enorma om man tänker efter bara lite grann. Det finns ingen återvändo. Samtidigt så har ai inget incitament till att människan överlever så snart ai är oberoende av oss.
Det är nästan som att hela världen gått med i en ai-dödskult med miljardärer och ledare som överstepräster
Inom 2050 år är nog en optimistisk prognos! Tror tyvärr inom 2035 är mer rimligt. Inte omöjligt redan innan 2030 eller tidigare än så.
I samma stund som ASI uppnås är vi irrelevanta som art. Vill ASI utrota oss så gör den det utan problem. Gissningsvis via ett virus eller genom att mixtra med syret. Men det finns såklart oändligt många sätt att "göra jobbet" på för en superintelligens som är tusentals gånger smartare än oss.
Jag tror utrotningen ligger relativt nära i tiden och har redan börjat förlika mig med tanken på att dö. Men vad jag inte orkar med mentalt - och vad som håller mig vaken om nätterna - är tanken på mina barn som ligger och sprattlar av syrebrist innan dödsögonblicket. Det känns så jävla orättvist! Min femåriga flicka och min åttaåring pojke. Deras glittrande ögon som slocknar. De som fortfarande älskar livet så mycket och är så jäkla fyllda av hopp...
Miljardärerna ångar på i sin kapprustning och folket är knäpptyst. De allra flesta är naiva som eller ointresserade. Inga proteströrelser hörs mot att mänskligheten är mycket nära att lämna över befälet till något fullständigt okänt. En stor grupp framstående genier och forskare pratar om 1-50% risk för utrotning, men det mer eller mindre skämtas bort i media. Det allra sista Stephen Hawkin varnade för innan han dog var de enorma riskerna med AI.
Visst, kanske blir ASI vår frälsning och lösningen på alla våra problem. Men risken är minst lika stor att den ser oss som en onödig parentes. Den artificiella superintelligensens vilja är bortom vår programmeringsförmåga.
Om den nuvarande accelerationen inte slutar i ASI så finns det, som du säger, enorma risker även med begränsade AI-systen. Kraftfull AI i fel händer kan såklart också leda till utrotning av människan.
Att folk inte får ångest över detta är en gåta. Särskilt föräldrar med barn.