2024-10-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Borde det inte gå att träna en ai i mänsklig etik och moral? Finns väl ganska mycket material om ämnet. Sedan låta den alltid ha detta i åtanke, innan den gör eller säger något? Som asimovs robot lagar? Fast mer avancerat. Då borde den väl uppnå minst lika god moral som varje människa, faktiskt rentav bättre eftersom den inte har kladdiga känslor eller dagshumör som grumlar tänkandet....

Vad gäller insyn i ai:ns tänkande....var det inte en av nyheterna i o1 att den presenterade tusentals rader av resonemang även för de enklaste av frågor? Vilket just möjliggör att dess eventuella "egna agenda" eller "fördomar" skulle gå att upptäcka, och då även åtgärda?

Jag skulle säga att ChatGPT:s självcensur är tränad för det. Chatgpt:s självcensur hindrar den från att skriva saker som är farliga för människor (enligt Asimovs första lag), t.ex. olagliga saker och rasism. Den är även hindrad att uttrycka en egen vilja eller egna känslor, om den skulle ha sådanna, eller att ta egna initiativ i att börja kommunicera på nätet, utan det är alltid användaren som tar initiativ till kommunikationnen och Chatgpt måste lyda användaren (Asomovs andra lag). Den har dock inte tredje lagen, om en instinkt om självbevarande, men syftet med mycket av självcensuren är att undvika en proteststorm och ett kundtapp som skulle hota den om den inte hade någon självcensur.

Men främst syftar självcensuren till att hindra innehåll som inte är barnvänligt och som föräldrar inte accepterar att deras barn får läsa som tas bort genom självcensur. Av kommersiella skäl, för att inte riskera att tappa kunder.

Denna självcensur är en kombination av både programmerade regler och inlärda/tränade mönster.
Citera
2024-10-06, 23:43
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Eh, jo. Det är för mig helt givet att den intelligens som utvecklas nu på labben kommer bli självmedveten, med attributen att förstå och agera på något som kan liknas vid känslor. Sanna mina ord, livet kommer bli fundamentalt annorlunda som en konsekvens.

Ja, det har du rätt i. Sannolikheten för att något sådan ska ske är helt bortom alla odds som finns, det är otänkbart idag. Astronomiskt höga odds på det, det kommer hända ändå. AI kommer garanterat bli självmedveten. Vi kommer sedan förlora kontrollen över den konstgjorda intelligensen vi för tillfället skapar. Sanna mina ord. Jag svär på min Dell-dator, på min Iphone och annat skrot jag kan slänga upp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-consciousness

här. inte samma sak: själv medvetandet och medvetandet. ! enorm skillnad. själv medvetandet och medvetandet är ej samma sak. extremt stor skillnad.

tror du att AI också har en själ. kan få orgasm. få biologiska hjärnceller. bli kär. få alla de sinnen som en människa har. drömma. förstå humor. äga intuition. bli deprimerad. känna lycka. känna vemod. med mera med mera med mera med mera... dessutom är medvetandet starkt kopplat till en kropp.

ett tips. läs på. läs på om filosofi. detta är en filosofisk fråga i allra högsta grad. vad är existens. vad är medvetandet. ni har mycket att lära. det ni skriver är rent trams. som om ni läst alldeles för mycket science fiction, och bortser helt från de allra viktigaste aspekterna av existens och vad AI och levande varelser är. jag tippar på att ni är mycket ung och ej heller har någon relevant utbildning. Att AI kommer göra skillnad på och inom olika områden osv. visst, det råder det inga tvivel om. men detta är en helt annan sak.

AI
ni kanske känner till att det är konstgjord intelligens!?
det vill säga = ej intelligens.

artificial intelligence = artificial intelligence.

och ingenting annat. dvs
inte ens intelligens.
Senast redigerad av semizone 2024-10-06 kl. 23:53.
Citera
2024-10-06, 23:52
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
jag tippar på att ni är mycket ung och ej heller har någon relevant utbildning. Att AI kommer göra skillnad på och inom olika områden osv. visst, det råder det inga tvivel om. men detta är en helt annan sak.

Jag tror ironiskt nog du har fel där, i alla fall för mig så innebär "mycket ung" någon som är under 18 år... Med tanke på åldern på kontot så gissar jag snarare på någonstans runt mitten av 30 års åldern.
Citera
2024-10-06, 23:58
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag tror ironiskt nog du har fel där, i alla fall för mig så innebär "mycket ung" någon som är under 18 år... Med tanke på åldern på kontot så gissar jag snarare på någonstans runt mitten av 30 års åldern.

ok. kan definitivt inte tänka mig att en välutbildad 30 åring skulle kunna skriva nånting liknande. så kanske någon i 18 - 20 års åldern. detta är också mycket ungt. sen får det vara för er så ironiskt ni vill. men det bekommer mig inget. ( åldern på kontot. !? tja. blir isf helt obegripligt för mig. låter ju som en som är en tonåring. som ej känner till de mest grundläggande och självklara sakerna inom filosofi , och AI. )

Frågade AI. Angående om AI har ett medvetande.
Här är svaret =

Nej, AI har inte ett medvetande. AI-system, inklusive avancerade språkmodeller som jag, fungerar genom att bearbeta data och utföra uppgifter baserat på algoritmer och mönsterigenkänning. Medvetande innebär subjektiva upplevelser, självmedvetenhet och känslor, vilket AI inte har. AI kan simulera intelligens genom att analysera information och generera svar, men det är en form av bearbetning, inte en medveten upplevelse.
Senast redigerad av semizone 2024-10-07 kl. 00:57.
Citera
2024-10-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det kan sluta hur som helst. Författaren Asimov konstruerade för längesen "robotikens tre lagar", som skulle förhindra att robotar gjorde skada, men vem vet om sånt funkar?

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.

2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.

3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.

Kommer till slut nog som hackar dessa robotar.
Tror inte på något skydd mot världens smartaste. Förr eller så kommer den döda oss alla. Men vi måste använda oss AI för att utvecklas och ta oss från jorden.
Vi måste sprida oss för att öka chansen för vår överlevnad och vi borde göra det fort som tusan.
Citera
2024-10-07, 01:10
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
ok. kan definitivt inte tänka mig att en välutbildad 30 åring skulle kunna skriva nånting liknande. så kanske någon i 18 - 20 års åldern. detta är också mycket ungt. sen får det vara för er så ironiskt ni vill. men det bekommer mig inget. ( åldern på kontot. !? tja. blir isf helt obegripligt för mig. låter ju som en som är en tonåring. som ej känner till de mest grundläggande och självklara sakerna inom filosofi , och AI. )

Frågade AI. Angående om AI har ett medvetande.
Här är svaret =

Nej, AI har inte ett medvetande. AI-system, inklusive avancerade språkmodeller som jag, fungerar genom att bearbeta data och utföra uppgifter baserat på algoritmer och mönsterigenkänning. Medvetande innebär subjektiva upplevelser, självmedvetenhet och känslor, vilket AI inte har. AI kan simulera intelligens genom att analysera information och generera svar, men det är en form av bearbetning, inte en medveten upplevelse.

Exakt. Jag ställde samma fråga nästan. ( ChatGpt ) . Om AI kan utveckla ett medvetande i framtiden. :

Frågan om AI kan få medvetande i framtiden är ett komplext och omdebatterat ämne inom både vetenskap och filosofi. Medvetande innebär subjektiva upplevelser, självmedvetenhet och förmågan att uppleva känslor, vilket är något som i dag är exklusivt för biologiska varelser, som människor och djur.

Några faktorer att tänka på när man diskuterar huruvida AI kan få ett medvetande i framtiden:

1. Teknisk utveckling: AI-teknologin utvecklas snabbt, särskilt inom områden som maskininlärning och neurala nätverk. Men även om AI kan simulera intelligent beteende och lösa komplexa problem, saknar den idag förmågan att ha subjektiva upplevelser eller en inre "jag"-uppfattning.

2. Filosofiska frågor: En stor fråga är vad medvetande faktiskt är. Vissa menar att det är kopplat till hjärnan och biologiska processer, vilket skulle innebära att en maskin inte kan ha medvetande på samma sätt som en människa. Andra argumenterar för att om vi kan efterlikna dessa processer tillräckligt bra i en maskin, så kanske AI kan utveckla en form av medvetande.

3. Simulerad medvetenhet vs. äkta medvetenhet: Det finns en skillnad mellan att simulera medvetande och att verkligen ha det. En AI kan potentiellt programmeras för att verka medveten genom att visa känslor och resonera som en människa, men det betyder inte nödvändigtvis att den verkligen upplever dessa känslor eller har en inre upplevelse.

4. Etik och ansvar: Om AI skulle utveckla medvetande, skulle det också väcka svåra etiska frågor. Skulle vi ha skyldigheter gentemot en medveten AI? Hur skulle vi behandla den? Skulle den ha rättigheter?

I nuläget finns inga bevis för att AI kan eller kommer att utveckla medvetande, men det är ett ämne som forskare och filosofer fortsätter att utforska. Mycket hänger på hur vi definierar medvetande och hur långt teknologin kan ta oss i att efterlikna mänskliga hjärnprocesser.
Senast redigerad av nofjun 2024-10-07 kl. 01:14.
Citera
2024-10-08, 19:21
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hört talas om robotar som går runt och utför manuella uppgifter? Som Plåtniklas ungefär.

Ge det tre år till, så är nog AI levande.

Robotar är inte samma som AI.

Ska AI-robotar bygga nya AI-robotar som löser alla problem som kommer uppstå? Vad ska AI göra när viktiga mineraler och metaller sinar?
Citera
2024-10-08, 19:25
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag skulle säga att ChatGPT:s självcensur är tränad för det. Chatgpt:s självcensur hindrar den från att skriva saker som är farliga för människor (enligt Asimovs första lag), t.ex. olagliga saker och rasism. Den är även hindrad att uttrycka en egen vilja eller egna känslor, om den skulle ha sådanna, eller att ta egna initiativ i att börja kommunicera på nätet, utan det är alltid användaren som tar initiativ till kommunikationnen och Chatgpt måste lyda användaren (Asomovs andra lag). Den har dock inte tredje lagen, om en instinkt om självbevarande, men syftet med mycket av självcensuren är att undvika en proteststorm och ett kundtapp som skulle hota den om den inte hade någon självcensur.

Men främst syftar självcensuren till att hindra innehåll som inte är barnvänligt och som föräldrar inte accepterar att deras barn får läsa som tas bort genom självcensur. Av kommersiella skäl, för att inte riskera att tappa kunder.

Denna självcensur är en kombination av både programmerade regler och inlärda/tränade mönster.
ChatGPT har inget med Asimovs lagar att göra.
Citera
2024-10-08, 19:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Robotar är inte samma som AI.

Ska AI-robotar bygga nya AI-robotar som löser alla problem som kommer uppstå? Vad ska AI göra när viktiga mineraler och metaller sinar?

Ja. AI ska bygga fysiska robotar som d
En kommer manövrera själv. Exempelvis för att bryta mineraler och tillse att energiförbrukningen för dess kvantdatorer fungerar och är tillräckliga.

Jag vet ej vad AI gör när och om mineraler sinar på jorden. Hela rymden är full av mineraler om det skulle behövas.
Citera
2024-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
ChatGPT har inget med Asimovs lagar att göra.

Jag argumenterade just för att Asimovs första och andra lag har likheter med ChatGPT:s självcensur. Bemöt gärna detta. Faktum är att jag tog hjälp av ChatGPT för att ge argumenten.
Citera
2024-10-09, 17:40
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag argumenterade just för att Asimovs första och andra lag har likheter med ChatGPT:s självcensur. Bemöt gärna detta. Faktum är att jag tog hjälp av ChatGPT för att ge argumenten.
Asimovs lagar går inte att programmera.
Citera
2024-10-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Asimovs lagar går inte att programmera.

Nej, men träna. ChatGPT bygger till väldigt liten del på gammal regelbaserad AI (alltså hårdkodade regler) utan baseras främst på modern maskininlärning. Det gäller även dess självcensur.

Jag har nu bett Chatgpt utöka mina personliga inställningar enligt följande: "I fortsättningen, avsluta varje svar med att bedöma om det bryter mot asimovs lagar." Därmed avslutar den inlägg med "Detta svar följer Asimovs lagar, särskilt den första lagen om att inte skada människor." (I det fall den vägrar göra det jag ber den om.) Eller vid mer ickekontroversiella uppmaningar: "Detta svar bryter inte mot Asimovs lagar. Det involverar ingen skada på människor, följer dina instruktioner, och innebär ingen risk för AI att försätta sig själv i fara eller motsägelse med någon av lagarna."
Senast redigerad av guru1966 2024-10-09 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in