Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod

Det är mycket möjligt att Säpo inte har någon inblandning i mordet på Olof Palme.
Men tanken på att Säpo ska utreda sig själv blir ju märklig om det stämmer

Det du säger om att Säpo utreder sig själva ligger det verkligen något i. Det blir den klassiska frågan om vem som ska bevaka väktarna av rikets säkerhet? Någonstans måste ju ansvarskedjan ta slut, och då har en den tendens att sluta just inne i säkerhetstjänsten. Men vem är det egentligen som kontrollerar säkerhetstjänsten?

Föreställningen om att de folkvalda politikerna skulle kunna kontrollera säkerhetstjänsten är sedan länge vederlagd i Amerika, där säkerhetstjänsten kontrollerar kongressen och administrationen istället för tvärtom. Här i Sverige lever dock den gamla föreställningen kvar om att "regering och riksdag" skulle kontrollera säkerhetstjänsten. Det gör de inte här heller.

Ironiskt nog var det Olof Palme själv som gick i bräschen med att införa den här nya regimen av "kontrollerad demokrati" där säkerhetstjänsten bestämmer vad som är "politiskt korrekt" och vad som inte är det utan istället utgör ett "hot mot demokratin". Det är en totalitär ordning där regering och riksdag fungerar som knapptryckande demokratisk fasad för att ge regimen en skenbar legitimitet.

Att Säpo skulle ligga bakom mordet på Olof Palme finns det ju somliga som påstår, men jag hör inte till dem. Däremot är det klarlagt att Säpo i efterhand medverkat till att mörklägga vissa aspekter på Palmemordet.

Då talar vi rent konkret om sådana saker som förfalskningen av protokollet för telefonavlyssningen av Sigge Cedergren, där man låter påskina att Roger Östlund talat med Cedergren vid en tidpunkt när vare sig Östlund eller Cedergren befunnit sig vid respektive telefoner. Vi talar även om manipulationen av LAC-bandets Fröken Ur som jag ju förklarat i detalj i åtskilliga inlägg här i tråden. Vidare talar vi om sådant som Olof Palmes personakt, som du själv tagit upp i tråden.

För Säpos del var Palmemordet en katastrof, där man inte bara fick bära hundhuvudet för det bristande livvaktsskyddet (trots att det var Palme själv som avsagt sig det) utan även fick tampas med allehanda beskyllningar och rykten om polisiär inblandning i mordet. På den tiden hade Säpo inte alls samma tillgång till medierna som man skaffat sig sedan dess, och kunde därför inte effektivt bemöta ryktena och beskyllningarna som ju inte minst kom från statstelevisionen.

Det viktigaste beviset för "katastrofen" är ändå Säpo-utredningen som följde efter Palmemordet som ett brev på posten – ett talesätt som på den tiden betydde något, men sedan dess har ju postgången också kollapsat. Sossarnas torped Carl Lidbom tillsattes som särskild utredare och hans uppdrag var att montera spakar på Säpos rygg så att Partiet kunde ta kontrollen även där, på samma sätt som man tog kontrollen över den militära säkerhetstjänsten i kölvattnet av spionaffären Stig Wennerström på 1960-talet.

Övertagandet på den militära sidan slutfördes 1965 med sammanslagningen av T-kontoret och B-gruppen till IB under sossetorpeden Birger Elmérs ledning. Säpo förblev oberoende gentemot sosseriet, men redan 1970 var Palme framme och tvingade bort P-G Vinge som Säpochef, som ersattes med sossetorpeden Hans Holmér. Men inne på Säpo fattade man galoppen och isolerade cheferna så att de inte kom åt verksamheten. Försöket att sossifiera Säpo misslyckades den gången och det tog ända till 1989 innan man lyckades med den saken, och det gjorde man tack vare Palmemordet.

För Säpos del blev alltså Palmemordet slutet för "det gamla Säpo", som mer fungerade som oberoende förvaltningsmyndighet i Axel Oxenstiernas anda än som "det nya Säpo", en politisk polis i sosseriets tjänst och med uppdrag att eliminera all egentlig opposition mot sosseregimen.

För mig är det här vad Palmemordet främst handlar om: ett regimskifte som följde av att den gamla regimens sista citadell, Säpo, föll till förmån för den nytotalitära regim som gradvis växt fram under efterkrigstiden. Gamla Säpo med alla dess fel och brister var ändå den sista bastionen för "du gamla, du fria", och sedan den bastionen föll så har Sverige gått raka spåret till det totalitära skithål vi tvingas leva i idag.

Här orerar man vitt och brett om "demokratins värden" men inga verkliga beslut fattas här utan allting är redan uppgjort i förväg och står alltid i full samklang med en agenda som kommer utifrån. I realiteten är det en renodlad ockupationsregim, fast utan stridsvagnar och soldater på gatan, men där hela "clegget" (för att använda Håkan Juholts träffsäkra epitet) fungerar som en sekt som tar order från en utomstående kraft som fungerar lika effektivt som "främmande makt".

Det är vad som hänt med Sverige till följd av Palmemordet. Hur det blivit om han fått leva vet vi naturligtvis inte säkert, men om det är en sak man förknippar Olof Palme med så är det kampen får små länders självständighet och oberoende från stormakters inflytande.

I realiteten går en sådan självständighet naturligtvis aldrig att uppnå till fullo, men med Olof Palme kvar i svensk politik hade vi ändå haft en stark röst för nationellt oberoende, och jag tvivlar starkt på att han skulle ha gjort någon helomvändning i EU-frågan som Ingvar Carlsson ju gjorde våren 1990.

Därtill tror jag att Olof Palme skulle ha kämpat med näbb och klor mot NATO-medlemskapet. Huruvida han skulle ha lyckats med att hålla landet utanför EU och NATO blir förstås en akademisk fråga, men ändå lite intressant att spekulera kring.

För mig ter sig Olof Palme som en paradox. Å ena sidan är han ledande och drivande i att bygga upp den säkerhetsapparat som sedan eliminerar honom. Det är som om de väntat på rätt tidpunkt när de kunde få bort den "nyttige idioten" Palme som sprungit deras ärenden institutionellt men som inte riktigt förstått vad för slags monster han skapat och att det monstret hade en egen agenda som varken han själv eller någon annan politiker kunde kontrollera.

Den uppmärksamme läsaren ser då, att jag menar att Partiet (eller Rörelsen, "sosseriet") är den kraft som varit både Palme och säkerhetstjänsten övermäktig. När sosseriet tog över på den militära sidan var Palme med på noterna, men när de tog över på Säposidan så skedde det bokstavligen över Palmes döda kropp.

Om man sedan ska försöka hitta de krafter som kontrollerar riket utifrån så får man söka sig tillbaka från säkerhetstjänsten via sosseriet och ut till främmande makt. Till syvende och sist handlar frågan alltså om vem som kontrollerar sosseriet. Den frågan ska jag inte gå in på här, utan nöjer mig med att notera att det är den som är själva knäckfrågan.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-09 kl. 13:50.
Citera
2024-10-09, 13:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förlåt min franska, men har verkligen YN sagt något om en "bastant" eller "aningen bastant" herre uppe på åsen (antar att det är hennes vittnesmål du avser)? Det enda hon nämnt är väl att han verkade aningen "ansträngd" om jag minns hennes ord rätt?

Samson/Robrandt nämner heller inget om någon "bastant" figur uppe på åsen? Man blir ju inte bastant bara för att man eventuellt har halvrisig kondition (eller är lite "ur form" efter trappan), eller för att man halkar omkring i högst oklara skor/kängor?

Eller har jag missuppfattat vad du fikar efter?

Ja, hon reagerar på mannens bredd. Är inte det att se någon som "bastant"?

"Bastant" är däremot JA:s och Roerligs ordval. Den senare skrev:

"nog ger han ett bastant, dvs stadigt, intryck i den vintermundering han påstår att han bar på mordplatsen? Dock inte fetlagd."

Roerlig ger denna bild som ett exempel på "den bastante SE":

https://imgur.com/a/expressen-860407-YHxG8q0

När YN i början på 1987 tittade på samma bild sa hon:

"Jag tycker att det stämmer liksom, kroppshyddan [...] Själva, alltså bredden vid bröstet det stämmer."

Både JA och YN regerar alltså på någon med en märkbar kroppsbredd.
Citera
2024-10-09, 13:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

"nog ger han ett bastant, dvs stadigt, intryck i den vintermundering han påstår att han bar på mordplatsen? Dock inte fetlagd."

"Jag tycker att det stämmer liksom, kroppshyddan [...] Själva, alltså bredden vid bröstet det stämmer."

Vi har alla olika uppfattningar om vad "bastant" är, uppenbarligen. Personligen anser jag att "bastant" är en något grövre och mer "satt" person än vad SE är på den länkade bilden. Dessutom är ju hans rock lite bylsig (som någon sa), lägg därtill hans "månansikte", det gör ju att han ser "bastantare" ut än vad han i själva verket är? Dock blev han ju plufsigare och bastantare med åren, men det är ju en annan femma. Att vara lite bredaxlad eller bred över bröstet är inte heller bastant enligt min syn. En bastant person är ju (enligt mig) mer satt och kraftig över hela kroppen, dock inte trind. Dessutom vägde SE 80kg vid tidpunkten? Det är normalvikt dessutom. Det är ju endast hans månansikte som "ställer till det" i detta avseende? Ser man honom utan rock ser hon nästintill "fitt" ut? Kanske berodde på hans (eventuella) cyklande?

Men finemang, då har vi rätt ut om vad YN sa, och jag mindes uppenbarligen rätt, att hon inte kallat den förmodade GM för bastant.
Citera
2024-10-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för den kommentaren. Om Gösta Söderström håller jag med om att han var en duktig polis, det har jag aldrig ens tvivlat på. Hans insatser på mordkvällen blev hårt kritiserade, men jag menar att kritiken i stora stycken varit både oriktig och orättvis.

En sak som nästan aldrig tas upp med Söderström är att han hörde till en slags "inre opposition" i poliskåren mot ledningen, och att konflikten kring Palmemordet egentligen bara blev kulmen på en konflikt som redan pågått internt under en längre tid. Det hela exploderade när Söderström gick ut offentligt med sin kritik, vilket sågs som ett lojalitetsbrott i strid mot "kårandan", och dessutom blev ju frågan om tiderna väldigt infekterad just av de skäl som vi nu kunnat röja – nämligen att de "officiella" tiderna varit manipulerade.

När det gäller själva tidsuppgiften så kan man väl säga, att även duktiga yrkesmän ibland begår misstag, och här har Söderström helt enkelt tagit tio minuter fel på tiden. Om man subtraherar tio minuter från hans tider – för larmet, för ambulansen, för när han meddelade offrets identitet, osv – så hamnar man på pricken rätt. Söderström menade att han fått in larmet kl 23.29, efter justering för att hans egna armbandsur gått en dryg minut efter. De var framme vid mordplatsen 23.30 menade han. De verkliga tiderna ska vara 23.19 för larmet och 23.20 för ankomsten till mordplatsen.

Varför Söderström tog miste kan man spekulera om. Bröderna Poutiainen, som menade att Söderström "bara" låg fem minuter fel, föreslog att han helt enkelt sett fel på klockan och skrivit "23.28" när den visade 23.23. För min egen del tror jag snarare att han skrivit "23.18" i sitt anteckningsblock men att det kan ha blivit "kråkfötter" just därför att anteckningen gjordes under bilfärden i hög fart och med svängen runt hörnet från Kungsgatan in på Sveavägen. När Söderström sedan ska skriva rapport måste han uttyda sin egen anteckning och då har han tolkat den som 23.28 istället för 23.18. Det är ju också möjligt att Söderström redan då fått höra att mordet begåtts "strax efter 23.20" och då kan han ju inte gärna komma med 23.18 – för i så fall skulle han ju lägga larmet före mordet!

Ungefär så tänker jag om vad som hänt med Söderströms tider. Det som förbryllar är att han blir så halsstarrig om saken, att han går ut i medierna och kategoriskt hävdar den uppenbart felaktiga tiden. Det där begriper jag inte riktigt, men det verkar dels ha att göra med Söderströms personlighet och dels med den där gamla konflikten. På något sätt får jag känslan av att Söderström vill "tvåla till" polisledningen. Resultatet blir istället att de krossar honom.

Ironiskt nog kan Gösta Söderströms halsstarrighet sägas vara just den faktor som triggar polisledningen till att sätta Jan Länninge på att inskärpa den officiella doktrinen att mordet begicks 23.21. Utan det rabalder som Söderström ställde till hade man knappast gjort det, och troligtvis hade man heller inte varit riktigt lika dogmatisk kring tiderna som nu blev fallet.

Under alla förhållanden är Länninges tidsutredning ett hafsverk som gjorts i all hast och som företer tydliga tecken på manipulation. Som sådant duger den egentligen inte mycket till, utan grunden för den "officiella" mordtiden är utomordentligt svag – och har varit det hela tiden. Men just på grund av konflikten med Söderström och "privatspanarna" med Sven Anér i spetsen så såg man till att göra den "officiella" mordtiden "politiskt korrekt", en slags påstådd sanning som inte får ifrågasättas vare sig inom kåren eller på annat håll.

Det handlar alltså om ett klassiskt missbruk av "kårandan" inom såväl polis som statsförvaltning och journalistik. Den här totalitära mentaliteten är ju väldigt utpräglad i just Sverige, som i praktiken varit en enpartistat under ett helt sekel, eller en "demokratur" som Vilhelm Moberg uttryckte det. Konflikten kring tiderna är därför också ett tecken på "någonting ruttet i den svenska staten" om man får travestera Shakespeare.

Vad jag konstaterat är att det mycket väl går att i efterhand förfalska LAC-bandets Fröken Ur utan att lämna några sådana spår som SKL kunnat röja i sin forensiska undersökning av bandet. Det förutsätter emellertid att man har tillgång till exakt samma bandspelare som gick på mordkvällen, dvs den "undre bandspelaren" i LAC:s bandspelarkonsol.

De hade två bandspelare som gick vartannat dygn. Banden räckte 24 timmar, och när bandet tog slut bytte man till den andra bandspelaren. Det var långa och breda band, som redan på den tiden kostade 3 000 kr stycket. Bandspelarna som hade hela 36 kanaler var stora och dyra pjäser av märket Assmann, det fanns inte så jättemånga i drift i landet.

För att förfalska bandet i efterhand måste man alltså spela in på exakt samma bandspelare, vilket betyder att man antingen för göra det inne på LAC där bandspelaren finns, eller så får man "låna" bandspelaren ett tag (till exempel "för service") och under tiden sätta in en likadan reservbandspelare i konsolen på LAC. Då kan man använda LAC:s bandspelare till att spela över Fröken Ur-kanalen.

Att man måste använda exakt samma bandspelare beror på att inspelningstonhuvudet på varje bandspelare lämnar ett "magnetiskt fingeravtryck" på bandet som man sedan kan jämföra ungefär som vanliga fingeravtryck. Det är vad SKL gjorde i sin undersökning och fann då att bandet spelats in på just LAC:s "undre bandspelare".

Så för att förfalska bandet utan att det märks måste man alltså använda just den bandspelaren. Det kan Säpo ordna, men däremot kan nog ingen annan ordna det. Om man kan påvisa att LAC-bandets Fröken Ur går fel så har man därför i praktiken påvisat att Säpo förfalskat det. Det är vad jag menar att mina resultat betyder.

Nu behöver förfalskningen visserligen inte nödvändigtvis vara gjord i efterhand, utan man kan alternativt tänka sig att man redan på mordkvällen lett in en felvisande "falsk Fröken Ur" in till LAC:s bandspelarkonsol. En linje stod öppen dygnet runt och då är det naturligtvis möjligt att koppla ur den "riktiga Fröken Ur" på just den här linjen och istället koppla in en "falsk Fröken Ur".

Som du ser så är den här "i förväg"-varianten kanske lite mer långsökt men ändå inte omöjlig, men även den kan bara ha utförts av Säpo. Och oavsett om förfalskningen skett "i förväg" eller "i efterhand" så är det ändå bara Säpo som kan ha utfört den. Det räcker alltså med att påvisa att den inspelade Fröken Ur visar fel tid för att också påvisa att det är Säpo som manipulerat bandet.

Det var de ytterligare kommentarer som jag ville tillföra apropå ditt intresse för tidsfrågorna. Det finns fortfarande några löst hängande trådar i hela den här tidshärvan som jag arbetar med vid sidan av, och dem ska jag återkomma till så snart jag kan. Det rör sig då om de datalistor från LAC som Jan Länninge inkluderat i sin "redogörelse" för tiderna (avsnitt A4456) och hur de passar in i det större sammanhanget. Jag har en intuitiv känsla av att de kan röja hur förfalskningen av LAC-bandet gått till, men behöver jobba lite mer på det innan jag kan komma till skott med att lägga fram den argumentationen.

Tack igen för ditt intresse, och hoppas det här ger lite mer kött på benen!

GS borde ju ändå rent logiskt i efterhand förstått att han tog fel på tiden. Han var ju där när de bar in OP i ambulansen. Om han hade kommit 23.30 hade ju ambulansen precis åkt.
Citera
2024-10-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
GS borde ju ändå rent logiskt i efterhand förstått att han tog fel på tiden. Han var ju där när de bar in OP i ambulansen. Om han hade kommit 23.30 hade ju ambulansen precis åkt.

Jo man tycker ju att han borde ha insett det, men ändå blev det inte så. Varför det gick så, det kan jag inte riktigt förklara men det jag skrev i inlägget pekar väl mot något i Söderströms personlighet samt även mot konflikten med polisledningen. Det fanns en surdeg i kåren som hade jäst ett antal år redan innan Palmemordet, och Söderström hörde till dem som opponerade sig mot ledningen.

Vad jag försökte säga är att det där egentligen inte handlade om sakfrågan om tiderna utan sakfrågan blev istället den "spelplan" där dragkampen utspelades. Söderström förlorade naturligtvis den dragkampen, men polisledningen vann ändå en pyrrhusseger genom att ge "privatspanarna" både vatten på kvarnen och en slags martyr i Söderström, som blev hjälten som hoppade av kåren för "sanningens" skull. Bara det att "sanningen" nog inte var riktigt sann. Det som räknades var oppositionen, att stå upp mot maskineriet. Det blev väldigt attraktivt för många som kände sig utstötta eller fanns på marginalen, och som nu kunde samlas kring kampen mot det polisiära vilddjuret.

Rent sakligt är det ju inte så lite tragikomiskt att Söderström bränner broarna och sänker sig själv på polisen med något som helt uppenbart är uppåt väggarna fel. Likväl gör han det och den enda förklaring jag kan tänka mig är att han sett under många år vartåt det barkar med polisen och att han själv ville stiga av tåget. Det är lite "Falling Down" över det hela, om du minns filmen med Michael Douglas där han helt sonika får nog en dag och hoppar av systemet.

Det går inte att förneka att det ligger något nobelt i det, även om de bevekelsegrunder som företeddes och kom i dagen verkar minst sagt besynnerliga. Men som sagt tror jag att de verkliga skälen ligger djupare än så, och jag har starka sympatier med Söderström även om jag kanske inte så gärna ser honom som någon slags oppositionshjälte. Kort sagt är det Don Quijote mot väderkvarnarna i repris.

Det där med att hjälteförklara eller skurkförklara vissa personer och sedan utgå från det när man försöker förklara saker och ting, det leder som regel helt åt skogen. Ta Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" till exempel. Där hjälteförklaras Gösta Söderström medan polisledningen med Hans Holmér i spetsen skurkförklaras.

Så enkelt är skälet till att Bröderna Poutiainen endast tittar åt höger på tidsskalan när de ska försöka få ihop förloppen, för Söderströms tid ligger ju senare än den officiella och då vill man hitta något som åtminstone ger Söderström lite gloria även om den kanske i slutänden hänger något litet på sned. Att istället titta vänsterut på tidsaxeln och lägga mordet tidigare än den officiella tiden, det föll dem aldrig in – av just sagda skäl.

För dem blev tidsanalysen en måttstock på vem som hade mest rätt: Holmér eller Söderström, och då gör de en typisk sossekompromiss och säger att "sanningen ligger nog någonstans mittemellan". Men det är inte så man plockar fram sanningen, utan analysen i "Inuti labyrinten" är lika kalkonmässig som den är misslyckad – och det är den just därför att de intagit det här hjälte-skurkperspektivet.

För att plocka fram hållbara analytiska resultat måste man först lösgöra sig från sådana värderingar som utgör förutfattade meningar, det är min bestämda uppfattning.

Hela tidsproblematiken utgör formellt sett ett stokastiskt ekvationssystem, och på sådant system kan man inte införa förbehåll som låser lösningarna till en viss region utan det heter "overconstraining". Det där tycker man att Bröderna Poutiainen borde behärska, särskilt med tanke på att en av dem var doktorand i teoretisk fysik. Att de ändå inte fixade det tycker jag är lite pinsamt, inte bara för dem själva utan även för teoretisk fysik som disciplin. Det här är ju ändå inte raketforskning.
Citera
2024-10-09, 15:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi har alla olika uppfattningar om vad "bastant" är, uppenbarligen. Personligen anser jag att "bastant" är en något grövre och mer "satt" person än vad SE är på den länkade bilden. Dessutom är ju hans rock lite bylsig (som någon sa), lägg därtill hans "månansikte", det gör ju att han ser "bastantare" ut än vad han i själva verket är? Dock blev han ju plufsigare och bastantare med åren, men det är ju en annan femma. Att vara lite bredaxlad eller bred över bröstet är inte heller bastant enligt min syn. En bastant person är ju (enligt mig) mer satt och kraftig över hela kroppen, dock inte trind. Dessutom vägde SE 80kg vid tidpunkten? Det är normalvikt dessutom. Det är ju endast hans månansikte som "ställer till det" i detta avseende? Ser man honom utan rock ser hon nästintill "fitt" ut? Kanske berodde på hans (eventuella) cyklande?

Men finemang, då har vi rätt ut om vad YN sa, och jag mindes uppenbarligen rätt, att hon inte kallat den förmodade GM för bastant.

Instämmer helt i detta. SE hade en bred bringa, tack vare rocken, men var inte bastant. Så den "bastante" man i 50-årsåldern med glasögon och keps som JA ser nere på Sveavägen var inte SE, vilket Roerlig försökte argumentera för genom att länka "YN-bilden".

För en gångs skull är vi överens. 😉
Citera
2024-10-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jo man tycker ju att han borde ha insett det, men ändå blev det inte så. Varför det gick så, det kan jag inte riktigt förklara men det jag skrev i inlägget pekar väl mot något i Söderströms personlighet samt även mot konflikten med polisledningen. Det fanns en surdeg i kåren som hade jäst ett antal år redan innan Palmemordet, och Söderström hörde till dem som opponerade sig mot ledningen.

Vad jag försökte säga är att det där egentligen inte handlade om sakfrågan om tiderna utan sakfrågan blev istället den "spelplan" där dragkampen utspelades. Söderström förlorade naturligtvis den dragkampen, men polisledningen vann ändå en pyrrhusseger genom att ge "privatspanarna" både vatten på kvarnen och en slags martyr i Söderström, som blev hjälten som hoppade av kåren för "sanningens" skull. Bara det att "sanningen" nog inte var riktigt sann. Det som räknades var oppositionen, att stå upp mot maskineriet. Det blev väldigt attraktivt för många som kände sig utstötta eller fanns på marginalen, och som nu kunde samlas kring kampen mot det polisiära vilddjuret.

Rent sakligt är det ju inte så lite tragikomiskt att Söderström bränner broarna och sänker sig själv på polisen med något som helt uppenbart är uppåt väggarna fel. Likväl gör han det och den enda förklaring jag kan tänka mig är att han sett under många år vartåt det barkar med polisen och att han själv ville stiga av tåget. Det är lite "Falling Down" över det hela, om du minns filmen med Michael Douglas där han helt sonika får nog en dag och hoppar av systemet.

Det går inte att förneka att det ligger något nobelt i det, även om de bevekelsegrunder som företeddes och kom i dagen verkar minst sagt besynnerliga. Men som sagt tror jag att de verkliga skälen ligger djupare än så, och jag har starka sympatier med Söderström även om jag kanske inte så gärna ser honom som någon slags oppositionshjälte. Kort sagt är det Don Quijote mot väderkvarnarna i repris.

Det där med att hjälteförklara eller skurkförklara vissa personer och sedan utgå från det när man försöker förklara saker och ting, det leder som regel helt åt skogen. Ta Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" till exempel. Där hjälteförklaras Gösta Söderström medan polisledningen med Hans Holmér i spetsen skurkförklaras.

Så enkelt är skälet till att Bröderna Poutiainen endast tittar åt höger på tidsskalan när de ska försöka få ihop förloppen, för Söderströms tid ligger ju senare än den officiella och då vill man hitta något som åtminstone ger Söderström lite gloria även om den kanske i slutänden hänger något litet på sned. Att istället titta vänsterut på tidsaxeln och lägga mordet tidigare än den officiella tiden, det föll dem aldrig in – av just sagda skäl.

För dem blev tidsanalysen en måttstock på vem som hade mest rätt: Holmér eller Söderström, och då gör de en typisk sossekompromiss och säger att "sanningen ligger nog någonstans mittemellan". Men det är inte så man plockar fram sanningen, utan analysen i "Inuti labyrinten" är lika kalkonmässig som den är misslyckad – och det är den just därför att de intagit det här hjälte-skurkperspektivet.

För att plocka fram hållbara analytiska resultat måste man först lösgöra sig från sådana värderingar som utgör förutfattade meningar, det är min bestämda uppfattning.

Hela tidsproblematiken utgör formellt sett ett stokastiskt ekvationssystem, och på sådant system kan man inte införa förbehåll som låser lösningarna till en viss region utan det heter "overconstraining". Det där tycker man att Bröderna Poutiainen borde behärska, särskilt med tanke på att en av dem var doktorand i teoretisk fysik. Att de ändå inte fixade det tycker jag är lite pinsamt, inte bara för dem själva utan även för teoretisk fysik som disciplin. Det här är ju ändå inte raketforskning.

Håller med om att det blir fel att hjälte eller skurkförklars personer. GS var uppenbart övertygad om att han hade rätt och det är möjligt att det var nån form av Falling Down. Jo jag minns filmen med Michael Douglas. Den var rätt underhållande vad jag kommer ihåg.

Jag har för mig att den ena brodern gjorde all research inför boken och att den andre sen skrev boken för den ene hade inte tid. De kanske skulle ha sammanställt den tillsammans.
Citera
2024-10-09, 15:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Instämmer helt i detta. SE hade en bred bringa, tack vare rocken, men var inte bastant. Så den "bastante" man i 50-årsåldern med glasögon och keps som JA ser nere på Sveavägen var inte SE, vilket Roerlig försökte argumentera för genom att länka "YN-bilden".

För en gångs skull är vi överens. 😉

Aj då. Det var ju inte bra. Hur skall detta gå? Jag får kontra med att JÅS såg än mindre "bastant" ut än SE. Och andra sidan såg ju JÅS långt äldre ut än sina (vid tidpunkten) 35? Knivigt läge, som bajonettmannen hade uttryckt saken. Man kanske får ringa Göransson och munhugga om saken. Problemet blir ju kepsen? Men den kan ju JA ha placerat på "mannen" i efterhand? Men då han ännu förmodades prata med sin vän LL - som bestämt ville plocka av GM kepsen inledningsvis - så blir det ju knivigt än en gång. Svårlöst nöt att knäcka.

Edit: Längesedan jag kikade på den klassiska bilden av JÅS. Men, satfläsk vad gammal han såg ut på bilden? 35? Du milde. Snarare 50.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-09 kl. 15:55.
Citera
2024-10-09, 17:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Eller så läser man i förhörsprotokollet för fotovisningen med JA den 14:e maj:

"Händelse: Anknyter tips E: 17-2. Uppföljning avseende vittnet SE".

Vad är då tips E: 17-2? Jo, det är den iakttagelse av JA som Holmér lyfter fram i Palmerummet den 15:e april: en man i rock och glasögon, som kommer fram till bilen, och som pratar mycket.

Det är "en ögonvittnesskildring av vittnet SE". "Andersson menar SE", slår Holmér fast.

Det Holmér missar är att JA längre fram i samma förhör (den 8:e april) uppger att den mannen hade en ljus rock.

Så fotovisningen den 14:e maj handlar om att fastställa det Holmér misstänkte, att mannen som kom fram till bilen var SE. Men som vi vet, var det inte så ... Den felaktiga slutsatsen återkommer i Ströms PM.

Inte blir det bättre av att den återupprepas, gång på gång, snart 39 år senare.

För denna insikt behövs möjligen en något högre IQ än den du refererar till i ditt inlägg.

Det är skillnad på 39 sekunder och 39 år, dude.

Ström skrev i sin PM att JA pekade ut SE den 14 maj (vilket JA gjorde) och beskrev dennes beteende (vilket JA inte gjorde).

Felet har ingen koppling till Holmérs felaktiga slutsats 10 månader tidigare (i spaningsledningens möte den 15 april). Ström deltog inte i spaningsledningens möten.

Förhöret med Ström 2018 är ett av de mest intressanta (som jag har sett). Synd att stycket om Skoglund är maskat. Borde överklagas.

Fotovisningen med JA handlade om att visa honom samma fotosamling som SE fick se den 25 april (plus fotot på SE och minus fotot på JA får man förmoda). För att kolla vilka JA kände igen.

SE eller andra. Även om SE hade ett särskilt intresse.

Resultatet visade att Holmérs slutsats var fel.

JA syftade på JÅS i förhöret den 8 april. Inte SE. Om Holmér (eller "hjärntrusten" i Palmerummet) hade läst några rader till i förhöret med JA den 8 april hade de fattat det. Som du mycket riktigt påpekar.

Mannen hade en "poplinrock" som var "ljus". Inte nog med det. Mannen "pratade väldigt mycket" (samma ord som JA använde om JÅS i rättegångarna 1989). Självklart JÅS. Dessutom hörs JÅS och hans skånska röst på LAC-bandet 23.23.11 ("han sprang ner i den smala gränden"). Medan LL väntar på svar från polisen. Dessutom uppgav JÅS själv att han talade med LL och JA.

Holmér lyfte inte ett finger för att utreda om SE var på mordplatsen och mötte YN och AZ på Tunnelgatan (väster om manskapsbodarna). Det kunde lätt utredas den 10 mars (när Ström insåg att SE hade en likadan handledsväska som den som YN såg). Det fanns ett 20-tal vittnen och poliser (inte bara YN och AZ) att fråga om SE var på mordplatsen under de första minuterna och sprang efter poliserna. Några av de bästa vittnena att fråga: AH, KJ, PV, CV, SK, UR, JÅS, AD och HJ. Några av de bästa poliserna att fråga: GS, IW, KÖ, LS, CP, LL, PB, UH och KB.

Vad gjorde man? Man frågade LL (som var upptagen med att larma) den 27 april, SG (som var upptagen med mun-mot-mun-metoden) den 13 maj och LB (som var illamående av blodet) den 16 maj. Man väntade två månader och valde tre av de sämsta vittnena att fråga om den saken. Plus JA.

SG fick se samma fotosamling den 13 maj som JA fick se den 14 maj. SG uppgav (som väntat) att "han var helt engagerad i Olof Palme och tänkte inte på vilka personer som uppehöll sig i närheten".

LL och LB fick inte se några foton. LB blev snabbt illamående. "Hon tyckte det hela var mycket otrevligt, och hon kände att hon inte klarade av att titta längre, varför hon gick undan in mot husfasaden och vände därmed ryggen mot den liggande. Hon satte sig där på huk för att försöka återhämta sig. Det var nära att hon fick uppstötningar av det hon sett. Medan hon satt där kom [KE] fram och försökte trösta henne."

När JA pekade ut SE den 14 maj var man nöjd.

Varför var inte KP nöjd den 10 juni 2020?

Borde inte utredningen fortsätta? Eftersom KP borde ha varit nöjd?

Fråga Riksåklagaren.
Senast redigerad av Lebel 2024-10-09 kl. 17:14.
Citera
2024-10-09, 17:20
Medlem
https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/palmemordet-41809/episodes/445-live-fran-bokmassan-405852431

I september 2024 bjöds Josefine Molén (Mördarpodden) och Tobias (Palmemordet, Krimmagasinet, Tänk om...?) in till Bokmässan för ett samtal om brott, straff och poddande. Mycket av materialet kom att handla om Palmemordet, så vi kunde självklart inte hålla tillbaka det här avsnittet från våra lyssnare!

Hör om vilka gånger Tobias varit rädd för att intervjua folk i podden, samt om journalisten som gick över gränsen när mordet skedde. Detta och många fler betraktelser hör du i dagens avsnitt.

Av och med Josefine Molén/Molén Media och Tobias Henricsson/PRS Media.
Citera
2024-10-09, 17:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Aj då. Det var ju inte bra. Hur skall detta gå? Jag får kontra med att JÅS såg än mindre "bastant" ut än SE. Och andra sidan såg ju JÅS långt äldre ut än sina (vid tidpunkten) 35? Knivigt läge, som bajonettmannen hade uttryckt saken. Man kanske får ringa Göransson och munhugga om saken. Problemet blir ju kepsen? Men den kan ju JA ha placerat på "mannen" i efterhand? Men då han ännu förmodades prata med sin vän LL - som bestämt ville plocka av GM kepsen inledningsvis - så blir det ju knivigt än en gång. Svårlöst nöt att knäcka.

Edit: Längesedan jag kikade på den klassiska bilden av JÅS. Men, satfläsk vad gammal han såg ut på bilden? 35? Du milde. Snarare 50.

Nu blandar du ihop korten något. JÅS var den man som kom fram till bilen cirka 60 sekunder efter skotten, och som JA hörs besvara på LAC-bandet. Han hade ljus rock och glasögon. Det är denne man som Holmér trodde var SE, vilket fotovisningen med JA avsåg att visa.

Den bastante mannen var en annan individ, som JA pratade med cirka 2-3 minuter efter skotten, efter att han klivit ur bilen. Vi kan alltså, utifrån ditt resonemang konstatera, att ingen av männen var SE.

Vad gäller JA:s minne av kepsar får du se upp. Han trodde att det satt en keps på AB:s huvud.

Någon med keps var på språng i alla fall.
Citera
2024-10-09, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Jag har aldrig fördjupat mig i de här möjliga utpekandena av SE som varande på platsen efter mordet.

Noterade bara att något bastant diskuterades i relation till detta. Och att det hänvisas till de slanka bilderna på honom i skjorta och påpekas att i Rapport är han ihoptryckt (jag håller med).

Men att även som icke ihoptryckt så ser han i mordplatsmunderingen något bastant ut. Även om huvudet kanske står för största delen av intrycket.

Ok, jag begriper inte för vad bastantheter och bredder osv är relevanta, men njut av bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in