2024-10-09, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Där jag tittade drogs bostaden bort från försäljning så där fick de fram pengar efter visningen men det var väldigt otrevligt att ha ägarna där och se hur ledsna de var

Hon var ju inte vräkt förra gången utan det var andra skulder som skulle regleras, denna gången är hon ju vräkt som jag har förstått då hon inte betalat avgifterna till föreningen och då mister hon sin rätt att bo där.

Jag har också varit på ett par udda visningar i kronofogdens namn. En hade inte haft el på ett halvår och det stod ett gasolkök/campingkök mitt på golvet i vardagsrummet och luktade brandrök, i köket stod det hundratals tomma mjölkförpackningar och burkar efter bönor- antar att det var vad han levde på.
Förutom att det var skitigt som fan, skåpsdörrar som hängde på trekvart och en madrass som var bland det äckligaste vi sett så stod det vatten i badkaret (är elen avstängd så var väl vattenpumpen avstängd också för den går ju på el- hus på landet- så han sparade väl vatten där på något vis) Han själv smög omkrng utanför huset och kikade in genom fönstret, stod o hängde på en bil som tillhörde en av oss som var på visningen och rökte när vi kom ut och skrek och gapade efter oss...högst obehagligt.

Hur detta kommer gå återstår ju att se
Citera
2024-10-09, 12:26
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Faktum är att jag inte tror dom kostaderna kommer vara speciellt stora. Hon har spritt ut lite saker, och nåt ägg på hallmattan. Lampan i köket hänger lös, och det är fläckar på köksgolvet. I övrigt verkar det inte vara något fel på lägenheten. Tror det är snabbt fixat.

edit själva tömningen av alla saker i lägenheten kommer Pia få räkningen på.

Ja hon stökade till lite, men har ju liksom inte gått bärsärk och slagit sönder väggfast inredning.

Naivt, om hon tror att lite skit skulle avskräcka eventuella intressenter.

Går man på en exekutiv visning, så är man nog beredd på att det kan se för jävligt ut?
Men tänker utanför det, mer intresserad av potential och kalkyl?
Citera
2024-10-09, 12:26
Avslutad
Auktionen ska vara den 17:e.

Med tanke på att P aktivt valt att stöka ner innan visningen, skulle jag vara orolig för vad som kan hända på ytterligare en vecka.

Tycker synd om P, får inte grepp om det här. Tror som nån skrev att det kan röra sig om en avancerad form av självskadebeteende.
Citera
2024-10-09, 12:30
Avslutad
Citat:

Med tanke på att P aktivt valt att stöka ner innan visningen, skulle jag vara orolig för vad som kan hända på ytterligare en vecka.

Tycker synd om P, får inte grepp om det här. Tror som nån skrev att det kan röra sig om en avancerad form av självskadebeteende.

Hon har någon form av narcissitisk störning som tycker att det är spekulanternas fel att hon kommer bli hemlös. Det är väldigt udda beteende- rätt att filma i sitt eget hem, grejen är den att det inte är hennes eget hem.
Citera
2024-10-09, 12:32
Medlem
vonDys avatar
Citat:

Vet du vad som händer om lägenheten inte blir såld? Får Pia stanna kvar då?
Fortsätter Kronofogden att försöka få den såld, tills någon köper?
Citera
2024-10-09, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Hon har blivit vräkt av föreningen, förverkat sin rätt att bo där så nej, hon tycks bli hemlös oavsett och bostaden tillfaller bostadsrättsföreningen som jag har förstått. Nån som är mer insatt får gärna rätta mig.
Citera
2024-10-09, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
troligtvis sänker dom priset och försöker igen. Som nån annan skrev, en lägenhet i stockholm kommer bli såld.
Men det luriga med exekutiv auktion är att de i princip kan sälja en lägenhet för 200 000 som är värd 2 miljoner, bara de får in till skulden. Därför hade hon tjänat så mycket på att sålt den själv.
Citera
2024-10-09, 12:43
Medlem
marytraders avatar
Hur fungerar det med budgivningen på exekutiv auktion? Är den öppen som en vanlig budgivning på Hemnet eller lämnar folk in dolda bud? Det vanliga är väl att liknande lägenheter säljs för 10-20% under marknadspris. Den borde gå för ca 1 800 000 sek och uppåt.
Citera
2024-10-09, 12:45
Medlem
För hennes del är det en fördel om priset blir så högt som möjligt , föreningen kan väl köpa den om ingen utomstående bjuder den summa som kan godkännas , i detta fall kan ju summan vara så låg som skulderna till föreningen
Citera
2024-10-09, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Hur fungerar det med budgivningen på exekutiv auktion? Är den öppen som en vanlig budgivning på Hemnet eller lämnar folk in dolda bud? Det vanliga är väl att liknande lägenheter säljs för 10-20% under marknadspris. Den borde gå för ca 1 800 000 sek och uppåt.

Det sker på en auktion så det är helt öppet. Man måste vara på plats eller i värsta fall hos en annat kronofogdekontor uppkopplad, du kan alltså inte sitta hemma och buda.
Citera
2024-10-09, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader

https://auktionstorget.kronofogden.se/Hurdukoperbostadsratt.html
Citera
2024-10-09, 12:53
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Det sker på en auktion så det är helt öppet. Man måste vara på plats eller i värsta fall hos en annat kronofogdekontor uppkopplad, du kan alltså inte sitta hemma och buda.

Ok, trodde de godkände online-bud från hela landet där man legitimerat sig innan via BankId. Men ok, knöligt. Låter extremt omodernt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in